Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Professional Ethics with the Elements of Work and Social Issues in the Teaching of John Paul II

General data

Course ID: WNP-PE-ETYZ
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Professional Ethics with the Elements of Work and Social Issues in the Teaching of John Paul II
Name in Polish: Etyka zawodowa z elementami pracy i kwestii społecznych wg Jana Pawła
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne:

Etyka zawodowa na tle etyki ogólnej;

Etyka normatywna i etyka opisowa;

Dotychczasowa etyka na tle współczesnej krytyki;

Powinnościowy wymiar każdego zawodu;

Etyka zawodowa jako główny układ odniesienia do jakości pracy;

Pojęcie i definicja pracy;

Stosunek człowieka do pracy na przestrzeni dziejów;

Współczesne przemiany społeczno-kulturowe w dziedzinie pracy;

Społeczny, moralny i religijny wymiar pracy;

Prawa ludzi pracy;

Praca we współczesnej refleksji Kościoła;

Dokumenty i nauczanie Jana Pawła II.

Bibliography: (in Polish)

Gryżenia K., Autentyzm a uczciwość, "Annales. Etyka w życiu gospodarczym" 2010, t. 13, nr 1, s. 77-86;

Jan Paweł II, Encyklika "Laborem exercens" (1981); (Tekst i komentarze, red., J. Gałkowski, Lublin 1986; Powołany do pracy, komentarz pod red., J. Kruciny, Wrocław 1983);

Jan Paweł II, Encyklika "Solicitudo rei socialis" (1987);

Jan Paweł II, Encyklika "Centesimus annus" (1991); (Tekst i komentarze, red. ks. F. Kampka, C. Ritter, Lublin 1998);

Przewodnik po encyklikach. Myśląc z Janem Pawłem II, M. Zięba, P. Kozacki, Poznań 1996;

Majka J., Etyka życia gospodarczego, 1982, s. 139-193;

Skorowski H., Moralność społeczna. Wybrane zagadnienia z etyki społecznej, gospodarczej i politycznej, Warszawa 1996, s. 79-117;

Skorowski H., Dlaczego etyka zawodu?, w: Etyka zawodu, Warszawa 1997;

Ślipko t., Zarys etyki szczegółowej, t. 1, Kraków 1982, s. 400-417;

Wiatrowski Z., Etyka zawodowa - ważny wyznacznik jakości działalności pedagogicznej, w: Po co etyka pedagogom?, red. W. Sawczuk, Toruń 2007, s. 80-89.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

1. Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie etyki, pracy i jej wielorakich wymiarów; dokumentów i głównych tez w nauczaniu Jana Pawła II.

2. Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowej.

3. Zna terminologię z zakresu etyki, pracy, doradztwa zawodowego, doktryny Kościoła.

Umiejętności:

1. Ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu etyki zawodowej, problemów pracy i kwestii społecznych oraz pełnienia roli animatora z osobami dorosłymi.

2. Jest wrażliwy na potrzeby i gotowy do współpracy z osobami wymagającymi wsparcia w decyzjach zawodowych, poszukującymi pracy, aktywizowania i dokształcania.

3. Potrafi pracować w zespole.

Kompetencje:

1. Posiada świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego.

2. Jest wrażliwy na potrzeby innych i gotowy do nawiązywania kontaktów z osobami potrzebującymi wsparcia.

3. Jest przekonany o doniosłości zachowania zasad etyki, poszukuje optymalnych rozwiązań, zdolny do korekty programów społecznych w zakresie pracy i edukacji.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wykład konwersacyjny, aktywny udzi9ał w zajęciach, trafna analiza podstawowych tekstów, prezentacja określonych tematów, kolokwium końcowe (forma do uzgodnienia).

- ocena ndst (2) - nie zna podstawowych pojęć z zakresu etyki, pracy, problemów społecznych, nauki Jana Pawła II;

- ocena dst (3) - w ograniczonym stopniu potrafi określić specyfikę etyki zawodowej, kwestii społecznych, naukę Jana Pawła II;

- ocena db (4) - właściwie referuje zagadnienia etyki, pracy, problemów społecznych, zna naukę Jana Pawła II na te tematy;

- ocena bdb (5) - zna dobrze nie tylko problematykę, ale potrafi wskazać źródła zjawisk społecznych, przewiduje konsekwencje tych zjawisk.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)