Filozoficzne podstawy pedagogiki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PE-F-CW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Filozoficzne podstawy pedagogiki |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: |
ćwiczenia Filozoficzne podstawy pedagogiki |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika, studia I stopnia: NP1_W03, NP1_U03, NP1_K12 |
Wymagania wstępne: | zajęcia prowadzone na poziomie podstawowym |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest kształcenie umiejętności czytania i analizowania tekstów filozoficznych, stawiania pytań badawczych, formułowania odpowiedzi oraz prowadzenia dyskusji. W szczególności chodzi o umiejętność stawianie pytań filozoficznych i formułowania odpowiedzi w oparciu o tekst filozoficzny oraz dostrzeganie ich znaczenia dla praktyki wychowawczej. |
Pełny opis: |
Zajęcia są prowadzone dwukierunkowo. Po pierwsze, chodzi o wdrożenie studenta w pracę naukową. Stąd nacisk kładziony jest na kształcenie umiejętności czytania i analizowania tekstów filozoficznych, stawiania pytań badawczych, formułowania odpowiedzi oraz prowadzenia dyskusji. Po drugie, chodzi o wyrobienie umiejętności łączenia wiedzy filozoficznej z kwestiami edukacyjnymi i wychowawczymi. Dlatego zajęcia są prowadzone w oparciu o literaturę filozoficzną, a w dyskusji na zajęciach zwraca się uwagę na ww. powiązania. Akcentuje się przy tym zagadnienia antropologiczne w kontekście współczesnych zmian kulturowych. |
Literatura: |
1/ Adler M.J., Nauka współczesna a mądrość starożytnych; Drobne błędy na początku, w: tenże, Dziesięć błędów filozoficznych, b. r. b. m. 2/ Biesaga, T. ,Błąd antropologiczny i jego skutki w bioetyce, w: Zadania współczesnej metafizyki, nr 5, PTTA, s. 191-199; 3/ Gilson E., Etyka studiów wyższych, „Człowiek w kulturze” nr 9 (1997). Jaroszyński P., Personalizm filozoficzny - integralna wizja człowieka, w: Zadania współczesnej metafizyki, nr 9, PTTA, Lublin 2007, s. 485-473. 4/ Marek Aureliusz, Rozmyślania, tłum. Marian Reiter, PWN, Warszawa 1984. 5/ Wald B., Błąd antropologiczny i jego konsekwencje we współczesnej filozofii, w: Zadania współczesnej metafizyki, nr 5, PTTA, Lublin 2003, s. 123-138. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(W) Student definiuje istotę poznania filozoficznego (cel, metoda, przedmiot); rozróżniania typy poznania filozoficznego( różnice przedmiotu, metody, celu); wskazuje na przemiany dokonujące się w filozofii w ciągu jej historii; wyjaśnia relacje wiedzy filozoficznej i pedagogicznej; (U) Student zdobywa umiejętność samodzielnego czytania tekstu filozoficznego; budowania wypowiedzi; sprawność samodzielnego i logicznego myślenia; sprawność dalszego samodzielnego pogłębiania wiedzy filozoficznej; sprawność pracy w grupie; sprawność dyskusji; (K) Student wykazuje się dbałością w posługiwaniu się językiem filozoficznym, uzyskuje podstawową wrażliwość na problemy metafizyczne; ma świadomość różnicy wiedzy filozoficznej i innych typów wiedzy AKTYWNOŚĆ studenta LICZBA GODZIN ______________________________________________________ ćwiczenia .........................................................15 Przygotowanie się do zajęć (lektury) .........................30 Przygotowanie projektu........................15 ______________________________________________________ Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena formująca: - na ocenę 2 - student nie potrafi zaprezentować analizy tekstu, nie wywiązuje się z poleconych do przygotowania na ćwiczenia zadań. - ocena 3 - student wykazuje się samodzielnym czytaniem tekstu filozoficznego; buduje poprawnie wypowiedź pisemną i ustną w oparciu o tekst; jest biernym słuchaczem dyskusji. ocena 3.5 - student wykazuje się samodzielnym czytaniem tekstu filozoficznego; buduje poprawnie wypowiedź pisemną i ustną w oparciu o tekst; jest biernym słuchaczem dyskusji. - ocena 4 - student nie tylko wykazuje się samodzielnym czytaniem tekstu filozoficznego i poprawnym budowaniem wypowiedzi pisemnej i ustnej, ale i samodzielnością myślenia na tematy związane z analizowanymi tekstami filozoficznym, włącza się chętnie do dyskusji. - ocena 4,5 - student nie tylko wykazuje się samodzielnym czytaniem tekstu filozoficznego i poprawnym budowaniem wypowiedzi pisemnej i ustnej, ale i samodzielnością myślenia na tematy związane z analizowanymi tekstami filozoficznym, włącza się chętnie do dyskusji. - ocena 5 -student nie tylko wykazuje się samodzielnym czytaniem tekstu filozoficznego i poprawnym budowaniem wypowiedzi pisemnej i ustnej, ale i samodzielnością myślenia na tematy związane z analizowanymi tekstami filozoficznym oraz bierze wielokrotnie aktywny udział w dyskusji. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CW
CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Maria Boużyk | |
Prowadzący grup: | Maria Boużyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | AKTYWNOŚĆ studenta LICZBA GODZIN ______________________________________________________ ćwiczenia .........................................................15 Przygotowanie się do zajęć (lektury) .........................30 Przygotowanie do testu........................15 ______________________________________________________ Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest kształcenie umiejętności czytania i analizowania tekstów filozoficznych, stawiania pytań badawczych, formułowania odpowiedzi oraz prowadzenia dyskusji. W szczególności chodzi o umiejętność stawianie pytań filozoficznych i formułowania odpowiedzi w oparciu o tekst filozoficzny oraz dostrzeganie ich znaczenia dla praktyki wychowawczej. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia są prowadzone dwukierunkowo. Po pierwsze, chodzi o wdrożenie studenta w pracę naukową. Stąd nacisk kładziony jest na kształcenie umiejętności czytania i analizowania tekstów filozoficznych, stawiania pytań badawczych, formułowania odpowiedzi oraz prowadzenia dyskusji. Po drugie, chodzi o wyrobienie umiejętności łączenia wiedzy filozoficznej z kwestiami edukacyjnymi i wychowawczymi. Dlatego zajęcia są prowadzone w oparciu o literaturę filozoficzną, a w dyskusji na zajęciach zwraca się uwagę na ww. powiązania. Akcentuje się przy tym zagadnienia antropologiczne w kontekście współczesnych zmian kulturowych. |
|
Literatura: |
1/ Adler M.J., Nauka współczesna a mądrość starożytnych; Drobne błędy na początku, w: tenże, Dziesięć błędów filozoficznych, b. r. b. m. 2/ Biesaga, T. ,Błąd antropologiczny i jego skutki w bioetyce, w: Zadania współczesnej metafizyki, nr 5, PTTA, s. 191-199; 3/ Gilson E., Etyka studiów wyższych, „Człowiek w kulturze” nr 9 (1997). Jaroszyński P., Personalizm filozoficzny - integralna wizja człowieka, w: Zadania współczesnej metafizyki, nr 9, PTTA, Lublin 2007, s. 485-473. 4/ Marek Aureliusz, Rozmyślania, tłum. Marian Reiter, PWN, Warszawa 1984. 5/ Wald B., Błąd antropologiczny i jego konsekwencje we współczesnej filozofii, w: Zadania współczesnej metafizyki, nr 5, PTTA, Lublin 2003, s. 123-138. |
|
Wymagania wstępne: |
Nie jest wymagana żadna wiedza filozoficzna. Zajęcia są prowadzone na podstawowym poziomie. Test ze zrozumienia lektur (5 tekstów, których znajomość jest obowiązkowa) przewidziany jest na koniec cyklu zajęć. Wykaz lektur zob. w sylabusie zakładka "Literatura". Wszystkie teksty zostaną udostępnione studentom (uczestniczącym w zajęciach) w formie on-line. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Maria Boużyk | |
Prowadzący grup: | Maria Boużyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | AKTYWNOŚĆ studenta LICZBA GODZIN ______________________________________________________ ćwiczenia .........................................................15 Przygotowanie się do zajęć (lektury) .........................30 Przygotowanie do testu........................15 ______________________________________________________ Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest kształcenie umiejętności czytania i analizowania tekstów filozoficznych, stawiania pytań badawczych, formułowania odpowiedzi oraz prowadzenia dyskusji. W szczególności chodzi o umiejętność stawianie pytań filozoficznych i formułowania odpowiedzi w oparciu o tekst filozoficzny oraz dostrzeganie ich znaczenia dla praktyki wychowawczej. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia są prowadzone dwukierunkowo. Po pierwsze, chodzi o wdrożenie studenta w pracę naukową. Stąd nacisk kładziony jest na kształcenie umiejętności czytania i analizowania tekstów filozoficznych, stawiania pytań badawczych, formułowania odpowiedzi oraz prowadzenia dyskusji. Po drugie, chodzi o wyrobienie umiejętności łączenia wiedzy filozoficznej z kwestiami edukacyjnymi i wychowawczymi. Dlatego zajęcia są prowadzone w oparciu o literaturę filozoficzną, a w dyskusji na zajęciach zwraca się uwagę na ww. powiązania. Akcentuje się przy tym zagadnienia antropologiczne w kontekście współczesnych zmian kulturowych. |
|
Literatura: |
1/ Adler M.J., Nauka współczesna a mądrość starożytnych; Drobne błędy na początku, w: tenże, Dziesięć błędów filozoficznych, b. r. b. m. 2/ Biesaga, T. ,Błąd antropologiczny i jego skutki w bioetyce, w: Zadania współczesnej metafizyki, nr 5, PTTA, s. 191-199; 3/ Gilson E., Etyka studiów wyższych, „Człowiek w kulturze” nr 9 (1997). Jaroszyński P., Personalizm filozoficzny - integralna wizja człowieka, w: Zadania współczesnej metafizyki, nr 9, PTTA, Lublin 2007, s. 485-473. 4/ Marek Aureliusz, Rozmyślania, tłum. Marian Reiter, PWN, Warszawa 1984. 5/ Wald B., Błąd antropologiczny i jego konsekwencje we współczesnej filozofii, w: Zadania współczesnej metafizyki, nr 5, PTTA, Lublin 2003, s. 123-138. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 51 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Maria Boużyk | |
Prowadzący grup: | Maria Boużyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | AKTYWNOŚĆ studenta LICZBA GODZIN ______________________________________________________ ćwiczenia .........................................................15 Przygotowanie się do zajęć (lektury) .........................30 Przygotowanie projektu........................15 ______________________________________________________ Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest kształcenie umiejętności czytania i analizowania tekstów filozoficznych, stawiania pytań badawczych, formułowania odpowiedzi oraz prowadzenia dyskusji. W szczególności chodzi o umiejętność stawianie pytań filozoficznych i formułowania odpowiedzi w oparciu o tekst filozoficzny oraz dostrzeganie ich znaczenia dla praktyki edukacyjnej. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia są prowadzone dwukierunkowo. Po pierwsze, chodzi o wdrożenie studenta w pracę naukową. Stąd nacisk kładziony jest na kształcenie umiejętności czytania i analizowania tekstów filozoficznych, stawiania pytań badawczych, formułowania odpowiedzi oraz prowadzenia dyskusji. Po drugie, chodzi o wyrobienie umiejętności łączenia wiedzy filozoficznej z kwestiami edukacyjnymi i wychowawczymi. Dlatego zajęcia są prowadzone w oparciu o literaturę filozoficzną, a w dyskusji na zajęciach zwraca się uwagę na ww. powiązania. Akcentuje się przy tym zagadnienia antropologiczne w kontekście współczesnych zmian kulturowych. |
|
Literatura: |
1/ Adler M.J., Nauka współczesna a mądrość starożytnych; Drobne błędy na początku, w: tenże, Dziesięć błędów filozoficznych, b. r. b. m. 2/ Biesaga, T. ,Błąd antropologiczny i jego skutki w bioetyce, w: Zadania współczesnej metafizyki, nr 5, PTTA, s. 191-199; 3/ Gilson E., Etyka studiów wyższych, „Człowiek w kulturze” nr 9 (1997). Jaroszyński P., Personalizm filozoficzny - integralna wizja człowieka, w: Zadania współczesnej metafizyki, nr 9, PTTA, Lublin 2007, s. 485-473. 4/ Marek Aureliusz, Rozmyślania, tłum. Marian Reiter, PWN, Warszawa 1984. 5/ Wald B., Błąd antropologiczny i jego konsekwencje we współczesnej filozofii, w: Zadania współczesnej metafizyki, nr 5, PTTA, Lublin 2003, s. 123-138. oraz wybrane do cyklu zajęć a danym roku akademickim |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.