Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Contemporary directions of philosophy and ethics in education

General data

Course ID: WNP-PE-FEW
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Contemporary directions of philosophy and ethics in education
Name in Polish: Współczesne kierunki filozofii i etyki w wychowaniu
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika, studia II stopnia:


NP2_W09, NP2_U04, NP2_K12

Short description: (in Polish)

Student zapoznaje się ze współczesnymi tendencjami w filozofii i etyce, mającymi znaczenie badan pedagogicznych i dla samoświadomego rozwoju pedagoga. Program zajęć przewiduje rozważanie stanowisk w następujących zagadnieniach: tolerancja, współczesny ateizm, problemy bioetyczne, kontrowersyjne ujęcia etyki, neuronauka, transhumanizm

Full description: (in Polish)

Program zajęć

1. L. Kołakowski: o tolerancji, przyszłość religii i filozofii

2. Ateizm:

źródła współczesnego ateizmu

Freud, Nietzsche, Sartre

nowy ateizm („czterej jeźdźcy ateizmu: Dawkins, Hitchens, Dennett, Harris)

3. Kultura, cywilizacja Zachodu, islam, kryzys cywilizacyjny

4. Etyka – kontrowersyjne ujęcia

P. Singer

S. Pinker – głupota godności

R. Dawkins o aborcji

5. Inne kontrowersyjne ideologie

chrześcijaństwo bez Boga (Vattimo, Rorty Zabala)

Zabala – człowiek ponowoczesny, myśl słaba

6. Neuronauka

7. Transhumanizm

- ideologia transhumanizmu

- przykłady działań – zautomatyzowany nadzór

8. Oblicza kryzysu – Jan Paweł II

źródła kryzysu – Fides et ratio, Pamięć i tożsamość, Evangelium vitae, List do rodzin

Bibliography: (in Polish)

Źródła

1. Bremer J., Neuronaukowy i potoczny obraz osoby w kognitywistyce, WAM, Kraków 2016.

2. . Gutowski P, Czym jest nowy ateizm, http://www.kul.pl/nauki-przyrodnicze-a-nowy-ateizm,art_26607.html

3. Jan Paweł II,

– Pamięć i tożsamość, Kraków 2005, Wydawnictwo Znak, rozdz. 2 i 8

– Encyklika Fides et ratio, Watykan 1998, punkty 5, 13, 21, 22, 23

– Encyklika Evangelium vitae 1995, punkty 2, 4, 19, 20, 21, 22, 23, 24

– List do rodzin

4. Kołakowski L., Mini wykłady o maxi sprawach, Znak, Kraków 2009

5. Kuby G., Globalna rewolucja seksualna. Likwidacja wolności w imię wolności, Homo Dei, Warszawa 20135.

6. Neusch M., U źródeł współczesnego ateizmu : sto lat dyskusji na temat Boga, Editions du Dialoge, Paris 1980 (rozdziały dotyczące Freuda, Nietzschego i Sartre’a)

7. Rorty Richard, Vattimo Gianni, Przyszłość religii, tłum. S. Królak, Eidos, Kraków 2010 – Wstęp Santiago Zabala, Religia poza teizmem i ateizmem – ksero

Witold Starnawski, Pedagogia osoby Jana Pawła II. Interpretacja egzystencjalna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW – Centrum Myśli Jana Pawła II, 2020.

Link

https://wydawnictwo.uksw.edu.pl/img/cms/e-booki/Starnawski-EBOOK.pdf

8. Steven Pinker, Głupota godności [1], tłum. Małgorzata Koraszewska http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,5900/q,Glupota.godnosci, 20 września 2011

9. Ślipko T. Bioetyka. Najważniejsze problemy, Petrus, wydanie II, Kraków 2012.

10. Ethos nr 111 (lipiec-wrzesień 2015), Transhumanizm.

11. Zybertowicz A. z Zespołem, Samobójstwo oświecenia?, Kasper, Kraków 2015.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Student:

1) wiedza: student wskazuje miejsce pedagogiki w systemie nauk i jej relację do filozofii i etyki. potrafi wskazać specyfikę filozofii i etyki, wskazuje problematykę filozoficzną i moralną w innych dziedzinach nauki i w życiu społecznym; uzasadnia związki między moralnością i wychowaniem, ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pedagogice, właściwe określa znaczenie godności w etyce personalistycznej;

2) umiejętności: student ma zdolność zbierania i interpretacji informacji z różnych źródeł i dziedzin życia społecznego, analizuje współczesne kontrowersyjne problemy filozoficzne i etyczne, nabywa zdolność krytycznej i autokrytycznej oceny przedstawianych argumentów oraz własnego stanowiska, potrafi zrelacjonować kontrowersyjne stanowiska i uzasadnić różnice występujące między nimi;

3) postawy i kompetencje społeczne: student jest przekonany o konieczności działania w sposób profesjonalny i zachowania zasad etyki zawodowej, wykazuje się wrażliwością na szczegółową i złożoną problematykę filozoficzna i etyczną, jest otwarty na odmienne argumenty, postawy, widzi potrzebę dialogu w społeczeństwie zróżnicowanym ideologicznie

liczba ECTS - 3 (1 ECTS = 25/30 godz.)

zajęcia - 30 godz.

przygotowanie do zajęć, lektury - 15 godz.

przygotowanie do kolokwium - 30 godz.

suma godzin - 75

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

ocena niedostateczna (2) - student nie zna współczesnych tendencji w filozofii i etyce, nie potrafi przedstawić i zanalizować związków między pedagogika a filozofia i etyką;

ocena dostateczna (3)

- wiedza: potrafi wyjaśnić specyfikę problematyki filozoficznej i etycznej w pedagogice; wskazuje miejsce pedagogiki w systemie nauk i jej relację do filozofii i etyki, uzasadnia związki między moralnością i wychowaniem, ma elementarną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pedagogice;

- umiejętności ma zdolność zbierania i interpretacji informacji z różnych źródeł i dziedzin życia społecznego, analizuje współczesne problemy filozoficzne i etyczne, posiada zdolność oceny przedstawianych argumentów, potrafi zrelacjonować stanowiska i uzasadnić różnice występujące między nimi;

- kompetencje: jest przekonany o konieczności działania w sposób profesjonalny i zachowania zasad etyki zawodowej, wykazuje się wrażliwością na problematykę filozoficzna i etyczną, widzi potrzebę dialogu w społeczeństwie zróżnicowanym ideologicznie;

ocena dobra (4)

- wiedza: wskazuje różnorodne relację pedagogiki do filozofii i etyki. potrafi uzasadnić specyfikę filozofii i etyki, wyjaśnia problematykę filozoficzną i moralną w innych dziedzinach nauki i w życiu społecznym; uzasadnia wielostronne związki między moralnością i wychowaniem, ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pedagogice, wyjaśnia znaczenie godności w etyce personalistycznej;

- umiejętności: potrafi trafnie analizować złożone problemy filozoficzne i moralne w pedagogice i różnych dziedzinach życia (kulturze, życiu społecznym), posiada zdolność integrowania i interpretacji informacji zbieranych z różnych źródeł i dziedzin życia społecznego, analizuje współczesne złożone problemy filozoficzne i etyczne, nabywa zdolność krytycznej oceny przedstawianych argumentów, potrafi zrelacjonować kontrowersyjne stanowiska i uzasadnić różnice występujące między nimi;

- kompetencje: w swoim działaniu wykazuje się odpowiedzialnością i profesjonalnością, wykazuje się wrażliwością na szczegółową i złożoną problematykę filozoficzna i etyczną, jest otwarty na odmienne argumenty, postawy, widzi potrzebę dialogu w społeczeństwie zróżnicowanym ideologicznie;

ocena bardzo dobra (5)

- wiedza: student wskazuje wielostronna i złożoną relacje pedagogiki do filozofii i etyki, wskazuje i uzasadnia złożoną problematykę filozoficzną i moralną w innych dziedzinach nauki i w życiu społecznym; ma wszechstronną i pogłębioną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pedagogice;

- umiejętności: w sposób pogłębiony i wszechstronny analizuje współczesne kontrowersyjne problemy filozoficzne i etyczne, nabywa zdolność krytycznej i autokrytycznej oceny przedstawianych argumentów oraz własnego stanowiska, potrafi zrelacjonować kontrowersyjne stanowiska i uzasadnić zależności i różnice występujące między nimi;

- kompetencje: wykazuje się wrażliwością na szczegółową, złożoną i kontrowersyjną problematykę filozoficzna i etyczną, widzi i w sposób pogłębiony uzasadnia potrzebę dialogu w społeczeństwie zróżnicowanym ideologicznie.

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 18 places more information
Coordinators: Witold Starnawski
Group instructors: Witold Starnawski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)