Filozoficzne podstawy pedagogiki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PE-FILC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Filozoficzne podstawy pedagogiki |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | kierunek pedagogika: NP1_W04; NP1_W02; NP1_U13; NP1 _U14; NP1_K05; NP1_K06 kierunek pedagogika specjalna: (W): PSI_W04; PSI_W05; PSI_U03; PSI_U05; PSI_U06; PSI_U14; PSI_K01; PSI_K05; PSI_K06; PSI_K07; PSI_K08. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest kształcenie umiejętności czytania i analizowania tekstów filozoficznych, stawiania pytań badawczych, formułowania odpowiedzi oraz prowadzenia dyskusji. W szczególności chodzi o umiejętność stawianie pytań filozoficznych i formułowania odpowiedzi w oparciu o tekst filozoficzny oraz dostrzeganie ich znaczenia dla praktyki wychowawczej. |
Pełny opis: |
Studenci w kilkuosobowych grupach przygotowują prezentację w PowerPoint pod kierunkiem prowadzącego zajęcia (zajęcia nr 1-6) na jeden z wybranych tematów: Temat 1 Człowiek - zwierze rozumne? Temat 2 Byt materialny czy duchowy? Temat 3 Życie bez celu? Temat 4 Dlaczego zło? Temat 5 Śmiertelni - nieśmiertelni? Temat 6 Skazani na samotność? Temat 7 Skuteczni czy roztropni? Temat 8 Religia czy mit? Temat 9 Kosmopolici czy patrioci? Tematy są formułowane w postaci pytań, aby nie przesądzać "z góry" odpowiedzi, ale pobudzić ciekawość badawczą u studenta. Tematy są przydzielane losowo. Studenci przygotowujący w małej grupie dany projekt, mają postawić do niego szczegółowe pytanie badawcze oraz sformułować własną odpowiedź. Podstawą pracy są zaproponowane lektury filozoficzne. Studenci w oparciu o mini kwerendę bibliograficzną mają za zadanie pokazać szerszy niż tylko filozoficzny kontekst rozpatrywanego problemu (np. psychologiczny, socjologiczny, pedagogiczny, kulturoznawczy ), religijny i światopoglądowy. Ceniona (ale nie wymagana) jest próba dopełnienia treści filozoficznych o wiedzę z innych dyscyplin naukowych przewidzianych w toku kształcenia (na elementarnym poziomie). Należy także zilustrować problem filmem (lub wybranym przez siebie dziełem sztuki) tak, by pozwolił się odnieść całej grupie do konkretnego problemu egzystencjalnego człowieka, a w oparciu o tekst filozoficzny budować własną odpowiedź. Ćwiczenie ma zwrócić uwagę na problem integralnej antropologii oraz różnice między poszczególnymi typami wiedzy (nauka, religia, światopogląd) i językami przekazu (nauka, sztuka, religia). Każdy przygotowany przez kilkuosobową grupę studentów projekt (tematy 1-9) zostaje kolejno zaprezentowany na zajęciach (nr 7-15) i jest wprowadzeniem do dyskusji na jeden z dziewięciu tematów. Do każdej prezentacji przewidziana jest dyskusja, w której biorą udział wszyscy uczestnicy zajęć. W związku z tym wszystkich studentów obowiązuje znajomość pełnego zakresu tekstów filozoficznych przewidzianych do tematów nr 1-9 (teksty dostępne w czytelni WNP w teczkach "ćwiczenia z filozoficznych podstaw pedagogiki" oraz podręczniku - M. A. Krąpiec, S. Kamiński, Z. Zdybicka [i inni], Wprowadzenie do filozofii, Lublin 1996). |
Literatura: |
-Arystoteles, Etyka Nikomachejska,tłum. D. Gromska, PWN, Warszawa 1956; -Arystoteles, Metafizyka, tłum. K. Leśniak, PWN, Warszawa 1983; -Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość, Kraków 2005; - M. A. Krąpiec, S. Kamiński, Z. Zdybicka [i inni], Wprowadzenie do filozofii, Lublin 1996. -M.A. Krąpiec, Dlaczego zło?, Lublin 1995; - M. A. Krąpiec, Suwerenność- czyja? Lublin 1996; -M. A. Krąpiec, Ja- człowiek, Lublin 1991; -Marek Aureliusz, Rozmyślania, przeł. M. Reiter,PWN, Warszawa 1984; -Tomasz z Akwinu; Traktat o miłości , Sth 2-2, 23-46, t. 16 w: tenże, Suma teologiczna I-III, t. 1-34, przekł., P. Bełch, R. Kostecki, S. Pietrowicz, F. Bednarski, Londyn 1962-86; -J. Woroniecki, Katolicka Etyka wychowawcza, Lublin 1986. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(W) Student definiuje istotę poznania filozoficznego (cel, metoda, przedmiot); rozróżniania typy poznania naukowego ( różnice przedmiotu, metody, celu); wskazuje na relacje wiedzy filozoficznej i pedagogicznej; (U) Student zdobywa umiejętność samodzielnego czytania tekstu filozoficznego; budowania wypowiedzi pisemnej i ustnej; sprawność samodzielnego i logicznego myślenia; sprawność dalszego samodzielnego pogłębiania wiedzy filozoficznej; sprawność pracy w grupie; sprawność dyskusji; (K) Student wykazuje się dbałością w posługiwaniu się językiem filozoficznym, uzyskuje podstawową wrażliwość na problemy metafizyczne; ma świadomość różnicy wiedzy filozoficznej i innych typów wiedzy. AKTYWNOŚĆ studenta LICZBA GODZIN ______________________________________________________ ćwiczenia .........................................................30 Przygotowanie się do zajęć, lektury .........................15 Przygotowanie prezentacji........................30 ______________________________________________________ Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ćwiczeniach studenci pracują w 5-6 osobowych grupach. W ocenie końcowej uwzględniana jest tak praca grupy (przygotowanie prezentacji), jak i samego studenta, który musi wykazać się znajomością treści podawanych na ćwiczeniach, w podręczniku i w lekturach. Ważna jest obecność na zajęciach oraz udział w dyskusjach. Dopuszcza się trzykrotną nieobecność na zajęciach oraz trzykrotne nieprzygotowanie do dyskusji. Studenci, którzy przekroczą ww. zasady, proszeni są o kontakt z prowadzącym zajęcia w celu wyznaczenia im dodatkowej pracy zaliczeniowej. ocena formująca: - na ocenę 2 - student nie potrafi zaprezentować prowadzonych analiz tekstu, nie wywiązuje się z poleconych do przygotowania na ćwiczenia zadań - ocena 3 - student wykazuje się samodzielnym czytaniem tekstu filozoficznego; buduje poprawnie wypowiedź pisemną i ustną; - ocena 4 - student nie tylko wykazuje się samodzielnym czytaniem tekstu filozoficznego; i poprawnym budowaniem wypowiedzi pisemnej i ustnej, ale i samodzielnością myślenia na tematy związane z analizowanymi tekstami filozoficznym, dobrze pracuje w grupie badawczej; - ocena 5 -student nie tylko wykazuje się samodzielnym czytaniem tekstu filozoficznego; i poprawnym budowaniem wypowiedzi pisemnej i ustnej, ale i samodzielnością myślenia na tematy związane z analizowanymi tekstami filozoficznym, dobrze pracuje w grupie oraz bierze aktywny udział w dyskusji. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.