Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozoficzne podstawy pedagogiki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PE-FILC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Filozoficzne podstawy pedagogiki
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

kierunek pedagogika: NP1_W04; NP1_W02; NP1_U13; NP1 _U14; NP1_K05; NP1_K06

kierunek pedagogika specjalna: (W): PSI_W04; PSI_W05; PSI_U03; PSI_U05; PSI_U06; PSI_U14; PSI_K01; PSI_K05; PSI_K06; PSI_K07; PSI_K08.

Skrócony opis:

Celem zajęć jest kształcenie umiejętności czytania i analizowania tekstów filozoficznych, stawiania pytań badawczych, formułowania odpowiedzi oraz prowadzenia dyskusji. W szczególności chodzi o umiejętność stawianie pytań filozoficznych i formułowania odpowiedzi w oparciu o tekst filozoficzny oraz dostrzeganie ich znaczenia dla praktyki wychowawczej.

Pełny opis:

Studenci w kilkuosobowych grupach przygotowują prezentację w PowerPoint pod kierunkiem prowadzącego zajęcia (zajęcia nr 1-6) na jeden z wybranych tematów:

Temat 1 Człowiek - zwierze rozumne?

Temat 2 Byt materialny czy duchowy?

Temat 3 Życie bez celu?

Temat 4 Dlaczego zło?

Temat 5 Śmiertelni - nieśmiertelni?

Temat 6 Skazani na samotność?

Temat 7 Skuteczni czy roztropni?

Temat 8 Religia czy mit?

Temat 9 Kosmopolici czy patrioci?

Tematy są formułowane w postaci pytań, aby nie przesądzać "z góry" odpowiedzi, ale pobudzić ciekawość badawczą u studenta. Tematy są przydzielane losowo. Studenci przygotowujący w małej grupie dany projekt, mają postawić do niego szczegółowe pytanie badawcze oraz sformułować własną odpowiedź. Podstawą pracy są zaproponowane lektury filozoficzne. Studenci w oparciu o mini kwerendę bibliograficzną mają za zadanie pokazać szerszy niż tylko filozoficzny kontekst rozpatrywanego problemu (np. psychologiczny, socjologiczny, pedagogiczny, kulturoznawczy ), religijny i światopoglądowy. Ceniona (ale nie wymagana) jest próba dopełnienia treści filozoficznych o wiedzę z innych dyscyplin naukowych przewidzianych w toku kształcenia (na elementarnym poziomie). Należy także zilustrować problem filmem (lub wybranym przez siebie dziełem sztuki) tak, by pozwolił się odnieść całej grupie do konkretnego problemu egzystencjalnego człowieka, a w oparciu o tekst filozoficzny budować własną odpowiedź. Ćwiczenie ma zwrócić uwagę na problem integralnej antropologii oraz różnice między poszczególnymi typami wiedzy (nauka, religia, światopogląd) i językami przekazu (nauka, sztuka, religia). Każdy przygotowany przez kilkuosobową grupę studentów projekt (tematy 1-9) zostaje kolejno zaprezentowany na zajęciach (nr 7-15) i jest wprowadzeniem do dyskusji na jeden z dziewięciu tematów. Do każdej prezentacji przewidziana jest dyskusja, w której biorą udział wszyscy uczestnicy zajęć. W związku z tym wszystkich studentów obowiązuje znajomość pełnego zakresu tekstów filozoficznych przewidzianych do tematów nr 1-9 (teksty dostępne w czytelni WNP w teczkach "ćwiczenia z filozoficznych podstaw pedagogiki" oraz podręczniku - M. A. Krąpiec, S. Kamiński, Z. Zdybicka [i inni], Wprowadzenie do filozofii, Lublin 1996).

Literatura:

-Arystoteles, Etyka Nikomachejska,tłum. D. Gromska, PWN, Warszawa 1956;

-Arystoteles, Metafizyka, tłum. K. Leśniak, PWN, Warszawa 1983;

-Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość, Kraków 2005;

- M. A. Krąpiec, S. Kamiński, Z. Zdybicka [i inni], Wprowadzenie do filozofii, Lublin 1996.

-M.A. Krąpiec, Dlaczego zło?, Lublin 1995;

- M. A. Krąpiec, Suwerenność- czyja? Lublin 1996;

-M. A. Krąpiec, Ja- człowiek, Lublin 1991;

-Marek Aureliusz, Rozmyślania, przeł. M. Reiter,PWN, Warszawa 1984;

-Tomasz z Akwinu; Traktat o miłości , Sth 2-2, 23-46, t. 16 w: tenże, Suma teologiczna I-III, t. 1-34, przekł., P. Bełch, R. Kostecki, S. Pietrowicz, F. Bednarski, Londyn 1962-86;

-J. Woroniecki, Katolicka Etyka wychowawcza, Lublin 1986.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

(W) Student definiuje istotę poznania filozoficznego (cel, metoda, przedmiot); rozróżniania typy poznania naukowego ( różnice przedmiotu, metody, celu); wskazuje na relacje wiedzy filozoficznej i pedagogicznej;

(U) Student zdobywa umiejętność samodzielnego czytania tekstu filozoficznego; budowania wypowiedzi pisemnej i ustnej; sprawność samodzielnego i logicznego myślenia; sprawność dalszego samodzielnego pogłębiania wiedzy filozoficznej; sprawność pracy w grupie; sprawność dyskusji;

(K) Student wykazuje się dbałością w posługiwaniu się językiem filozoficznym, uzyskuje podstawową wrażliwość na problemy metafizyczne; ma świadomość różnicy wiedzy filozoficznej i innych typów wiedzy.

AKTYWNOŚĆ studenta LICZBA GODZIN

______________________________________________________

ćwiczenia .........................................................30

Przygotowanie się do zajęć, lektury .........................15

Przygotowanie prezentacji........................30

______________________________________________________

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Metody i kryteria oceniania:

Na ćwiczeniach studenci pracują w 5-6 osobowych grupach. W ocenie końcowej uwzględniana jest tak praca grupy (przygotowanie prezentacji), jak i samego studenta, który musi wykazać się znajomością treści podawanych na ćwiczeniach, w podręczniku i w lekturach. Ważna jest obecność na zajęciach oraz udział w dyskusjach. Dopuszcza się trzykrotną nieobecność na zajęciach oraz trzykrotne nieprzygotowanie do dyskusji. Studenci, którzy przekroczą ww. zasady, proszeni są o kontakt z prowadzącym zajęcia w celu wyznaczenia im dodatkowej pracy zaliczeniowej.

ocena formująca:

- na ocenę 2 - student nie potrafi zaprezentować prowadzonych analiz tekstu, nie wywiązuje się z poleconych do przygotowania na ćwiczenia zadań

- ocena 3 - student wykazuje się samodzielnym czytaniem tekstu filozoficznego; buduje poprawnie wypowiedź pisemną i ustną;

- ocena 4 - student nie tylko wykazuje się samodzielnym czytaniem tekstu filozoficznego; i poprawnym budowaniem wypowiedzi pisemnej i ustnej, ale i samodzielnością myślenia na tematy związane z analizowanymi tekstami filozoficznym, dobrze pracuje w grupie badawczej;

- ocena 5 -student nie tylko wykazuje się samodzielnym czytaniem tekstu filozoficznego; i poprawnym budowaniem wypowiedzi pisemnej i ustnej, ale i samodzielnością myślenia na tematy związane z analizowanymi tekstami filozoficznym, dobrze pracuje w grupie oraz bierze aktywny udział w dyskusji.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)