Współczesne kierunki filozofii i etyki w wychowaniu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PE-FILET |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesne kierunki filozofii i etyki w wychowaniu |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | pedagogika |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika, studia II stopnia: NP2_W08; NP2_U03; NP2_U14; |
Wymagania wstępne: | Bez wymagań wstępnych |
Skrócony opis: |
Student zapoznaje się ze współczesnymi tendencjami w filozofii i etyce, mającymi znaczenie dla badan pedagogicznych i dla samoświadomego rozwoju pedagoga. Program zajęć przewiduje rozważanie stanowisk w następujących zagadnieniach: uwarunkowania cywilizacyjne Zachodu, rozumienie osoby, dialog, tolerancja, ,kryzys cywilizacyjny współczesny ateizm, problemy bioetyczne, kontrowersyjne ujęcia etyki, , transhumanizm, modele małżeństwa, rodziny, rola dziecka, ojca w kulturze, rola religii |
Pełny opis: |
Program zajęć 1. Młodzi – tożsamość pokolenia 2. Źródła cywilizacji Zachodu: osoba indywidualność, prawo naturalne, dialog, tolerancja, pluralizm 3. Źródła i przejawy kryzysu - Ch. Delsol – kryzys Zachodu - Marzec 68 – kontestacja, kontrkultura - diagnoza” Jan Paweł II „Pamięć i tożsamość” 4. Etyka – kontrowersyjne ujęcia, P. Singer, S. Pinker , R. Dawkins, G. Vattimo, R. Rorty 5. Cywilizacja islamu, islam – osoba 6. Pedagogika, wychowanie – kontrowersyjne ujęcia - antypedagogika - antyautorytaryzm - New Age, szkoły waldorfskie - postmodernizm 7. Zagadnienia inne - małżeństwo, rodzina – modele, - dziecko – rola dziecka w kulturze- - postać ojca we współcześnie w kulturze - współczesny ateizm – antyteizm - transhumanizm - ideologia gender, LGBTQ - sztuczna inteligencja, świat wirtualny - wiara, religia |
Literatura: |
Źródła 1. Bremer J., Neuronaukowy i potoczny obraz osoby w kognitywistyce, WAM, Kraków 2016. 2. . Gutowski P, Czym jest nowy ateizm, http://www.kul.pl/nauki-przyrodnicze-a-nowy-ateizm,art_26607.html 3. Jan Paweł II, – Pamięć i tożsamość, Kraków 2005, Wydawnictwo Znak, rozdz. 2 i 8 – Encyklika Fides et ratio, Watykan 1998, punkty 5, 13, 21, 22, 23 – Encyklika Evangelium vitae 1995, punkty 2, 4, 19, 20, 21, 22, 23, 24 – List do rodzin 4. Kołakowski L., Mini wykłady o maxi sprawach, Znak, Kraków 2009 5. Kuby G., Globalna rewolucja seksualna. Likwidacja wolności w imię wolności, Homo Dei, Warszawa 20135. 6. Neusch M., U źródeł współczesnego ateizmu : sto lat dyskusji na temat Boga, Editions du Dialoge, Paris 1980 (rozdziały dotyczące Freuda, Nietzschego i Sartre’a) 7. Rorty Richard, Vattimo Gianni, Przyszłość religii, tłum. S. Królak, Eidos, Kraków 2010 – Wstęp Santiago Zabala, Religia poza teizmem i ateizmem – ksero Witold Starnawski, Pedagogia osoby Jana Pawła II. Interpretacja egzystencjalna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW – Centrum Myśli Jana Pawła II, 2020. Link https://wydawnictwo.uksw.edu.pl/img/cms/e-booki/Starnawski-EBOOK.pdf 8. Steven Pinker, Głupota godności [1], tłum. Małgorzata Koraszewska http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,5900/q,Glupota.godnosci, 20 września 2011 9. Ślipko T. Bioetyka. Najważniejsze problemy, Petrus, wydanie II, Kraków 2012. 10. Ethos nr 111 (lipiec-wrzesień 2015), Transhumanizm. 11. Zybertowicz A. Cyber kontra real |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student: 1) wiedza: student wskazuje miejsce pedagogiki w systemie nauk i jej relację do filozofii i etyki. potrafi wskazać specyfikę filozofii i etyki, wskazuje problematykę filozoficzną i moralną w innych dziedzinach nauki i w życiu społecznym; uzasadnia związki między moralnością i wychowaniem, ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pedagogice, właściwe określa znaczenie godności w etyce personalistycznej; 2) umiejętności: student ma zdolność zbierania i interpretacji informacji z różnych źródeł i dziedzin życia społecznego, analizuje współczesne kontrowersyjne problemy filozoficzne i etyczne, nabywa zdolność krytycznej i autokrytycznej oceny przedstawianych argumentów oraz własnego stanowiska, potrafi zrelacjonować kontrowersyjne stanowiska i uzasadnić różnice występujące między nimi; 3) postawy i kompetencje społeczne: student jest przekonany o konieczności działania w sposób profesjonalny i zachowania zasad etyki zawodowej, wykazuje się wrażliwością na szczegółową i złożoną problematykę filozoficzna i etyczną, jest otwarty na odmienne argumenty, postawy, widzi potrzebę dialogu w społeczeństwie zróżnicowanym ideologicznie liczba ECTS - 3 (1 ECTS = 25/30 godz.) zajęcia - 30 godz. przygotowanie do zajęć, lektury - 15 godz. przygotowanie do kolokwium - 30 godz. suma godzin - 75 |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena niedostateczna (2) - student nie zna współczesnych tendencji w filozofii i etyce, nie potrafi przedstawić i zanalizować związków między pedagogika a filozofia i etyką; ocena dostateczna (3) - wiedza: potrafi wyjaśnić specyfikę problematyki filozoficznej i etycznej w pedagogice; wskazuje miejsce pedagogiki w systemie nauk i jej relację do filozofii i etyki, uzasadnia związki między moralnością i wychowaniem, ma elementarną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pedagogice; - umiejętności ma zdolność zbierania i interpretacji informacji z różnych źródeł i dziedzin życia społecznego, analizuje współczesne problemy filozoficzne i etyczne, posiada zdolność oceny przedstawianych argumentów, potrafi zrelacjonować stanowiska i uzasadnić różnice występujące między nimi; - kompetencje: jest przekonany o konieczności działania w sposób profesjonalny i zachowania zasad etyki zawodowej, wykazuje się wrażliwością na problematykę filozoficzna i etyczną, widzi potrzebę dialogu w społeczeństwie zróżnicowanym ideologicznie; ocena dobra (4) - wiedza: wskazuje różnorodne relację pedagogiki do filozofii i etyki. potrafi uzasadnić specyfikę filozofii i etyki, wyjaśnia problematykę filozoficzną i moralną w innych dziedzinach nauki i w życiu społecznym; uzasadnia wielostronne związki między moralnością i wychowaniem, ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pedagogice, wyjaśnia znaczenie godności w etyce personalistycznej; - umiejętności: potrafi trafnie analizować złożone problemy filozoficzne i moralne w pedagogice i różnych dziedzinach życia (kulturze, życiu społecznym), posiada zdolność integrowania i interpretacji informacji zbieranych z różnych źródeł i dziedzin życia społecznego, analizuje współczesne złożone problemy filozoficzne i etyczne, nabywa zdolność krytycznej oceny przedstawianych argumentów, potrafi zrelacjonować kontrowersyjne stanowiska i uzasadnić różnice występujące między nimi; - kompetencje: w swoim działaniu wykazuje się odpowiedzialnością i profesjonalnością, wykazuje się wrażliwością na szczegółową i złożoną problematykę filozoficzna i etyczną, jest otwarty na odmienne argumenty, postawy, widzi potrzebę dialogu w społeczeństwie zróżnicowanym ideologicznie; ocena bardzo dobra (5) - wiedza: student wskazuje wielostronna i złożoną relacje pedagogiki do filozofii i etyki, wskazuje i uzasadnia złożoną problematykę filozoficzną i moralną w innych dziedzinach nauki i w życiu społecznym; ma wszechstronną i pogłębioną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pedagogice; - umiejętności: w sposób pogłębiony i wszechstronny analizuje współczesne kontrowersyjne problemy filozoficzne i etyczne, nabywa zdolność krytycznej i autokrytycznej oceny przedstawianych argumentów oraz własnego stanowiska, potrafi zrelacjonować kontrowersyjne stanowiska i uzasadnić zależności i różnice występujące między nimi; - kompetencje: wykazuje się wrażliwością na szczegółową, złożoną i kontrowersyjną problematykę filozoficzna i etyczną, widzi i w sposób pogłębiony uzasadnia potrzebę dialogu w społeczeństwie zróżnicowanym ideologicznie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 17 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Witold Starnawski | |
Prowadzący grup: | Witold Starnawski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.