Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Philosophical and cultural conditions of the social inclusion process

General data

Course ID: WNP-PE-FK
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Philosophical and cultural conditions of the social inclusion process
Name in Polish: Filozoficzno-kulturowe uwarunkowania procesu integracji społecznej
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

Wiedza:

NP2_W02

NP2_W08

NP2_W09

NP2_W16

Umiejętności:

NP2_U02

NP2_U04

Kompetencje:

NP2_K05

NP2_K08

NP2_K11

Short description: (in Polish)

Przedstawienie czynników toeretycznych (filozoficznych) i kulturowych wpływających na rozwój jednostki i grupy.

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne:

1. Jednostka, grupa społeczna

2. Socjalizacja i indywidualizacja;

3. Integracja - alieniacja;

4. Złe oddzialywania społeczne

- indoktrynacja, manipulacja, wyklucznie, przesladowanie;

- spór, walka, sprzeciw konflikty

- siła, agresja, przemoc

- czynniki kulturowe; ideologia gender

5. Dobre oddziałwania społeczne - wspólny język, kody kulturowe, wzmacnianie, motywowanie, pomoc, solidarność; komunikacja, dialog;

Bibliography: (in Polish)

Lektury

Bloom A., Umysł zamknięty, Zysk i S-ka, Poznań 2012; Największa cnota naszych czasów (28-53); Egocentryzm (s. 103-111).

From E., O sztuce miłości, Rebis, Poznań 2007; Praktyka miłości, s. 109-132

Riesman D., Samotny tłum, Vis-a-vis Etiuda, Kraków 2011

Socjologia codzienności, red. P. Sztompka, M. Bogunia-Borowska, Wydawnictwo Znak, Kraków 2008; zaufanie 525-559

Wojtyła K., Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, red. T. Styczeń i in., TN KUL, Lublin 1994

Literatura

Aronson E., Człowiek – istota społeczna, PWN Warszawa 2014

Arystoteles, Etyka nikomachejska, Księga VIII (o przyjaźni), s. 282-320, Księga IX s. 321-356 (fragmenty)

Chudy W., Społeczeństwo zakłamane, Oficyna Naukowa N, Warszawa 2007

Etyka w medycynie. Ujęcie interdyscyplinarne, red. M. A. Monge, Medipage, Warszawa 2012; From E., O sztuce miłości, Rebis, Poznań 2007; Praktyka miłości, s. 109-132

Goffman E., Człowiek w teatrze życia codziennego, Aletheia, Warszawa 2011

Marshal McLuhan, Zrozumieć media. Wyd. Naukowo Techniczne, Warszawa 2004

Moir A., Jessel D., Płeć mózgu PIW, Warszawa 2010

O etyce służb społecznych, red. W. Kaczyńska, IPSiR, Warszawa 2010

Platon, Prawa (fragmenty)

Sujak E., Rozważania o ludzkim rozwoju, Wydawnictwo Znak, Kraków 1978

Vopel, Umiejętność współpracy w grupach, Część 1 i 2, Jedność, Kielce 2002

Wojciszke B., Psychologia społeczna, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2011.

Zdrowie psychiczne, red. K. Dąbrowski, PWN, Warszawa 1979

Zwoliński A., Grzechy cudze, WAM, Kraków 2009

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Student:

1. ma podstawową wiedzę na temat wartości i norm w działaniach wychowawczych;

2. wskazuje potrzebę integracji; określa jej czynniki;

3. charakteryzuje czynniki dezintegracji indywidualnej i społecznej;

4.określa konsekwencje wychowawcze związane ze stosowaniem norm i wartości;

5. potrafi wykorzystać czynniki integrujące w działaniach wychowawczych;

6. określa kulturowe uwarunkowania procesów integracji/dezintegracji;

7. dba o przestrzeganie zasad profesjonalinych i standardy zachowań moralnych.

liczba ECTS 2

ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:

suma godz. 50 [50/30(25) = 2]

udział w zajęciach - 15 godz.

konsultacje - 2

przygotowanie się do zajęć, lektury - 8 godz.

przygotowanie się do kolokwium - 15 godz.

przygotowanie referatu, prezentacji - 10 godz.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Oceny

niedostateczna (2) - (student) nie zna terminologii; nie rozumie specyfiki problemów;

dostateczna (3) - zna terminologię; charakteryzuje czynniki i trudności związane z problematyką integracji/dezintegracji

dobra (4) - dobrze analizuje główne problemy w teorii i praktyce;

bardzo dobra (5) - potrafi właściwie określić specvyfikę i uwarunkowania problemów; potrafi myśleć krytycznie i oceniać kontrowersyjne problemy.

Metody oceny - kryteria ogólne:

- aktywność na zajęciach;

Kolokwium

- umiejętność formułowania problemów

- zdolność krytycznej lektury tekstów;

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)