History of Educational Thought
General data
Course ID: | WNP-PE-HMPC |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | History of Educational Thought |
Name in Polish: | Historia myśli pedagogicznej |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi kierunkami rozwoju teoretycznej refleksji nad wychowaniem oraz dziejami praktyki edukacyjnej od Starożytności do XX wieku i dzięki temu ukazanie korzeni współczesnej pedagogiki. Ćwiczenia obejmują dzieje myśli i związane z nimi dzieje praktyki pedagogicznej - w szerokim kontekście społecznym, religijnym, ekonomicznym i politycznym. Program obejmuje pedagogiczną myśl starożytną i jej uwarunkowania, a następnie dzieje myśli pedagogicznej i jej konteksty w okresie Średniowiecza i Odrodzenia. Oprócz myśli pedagogicznej powszechnej, od okresu Odrodzenia uwzględnia sie także polską myśl o wychowaniu. Ćwiczenia obejmują także dzieje myśli pedagogicznej i jej uwarunkowań w okresie od epoki Baroku, porzez Oświecenie i wiek XIX - aż do wybuchu II wojny światowej. |
Full description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi kierunkami rozwoju teoretycznej refleksji nad wychowaniem oraz dziejami praktyki edukacyjnej od Starożytności do XX wieku i dzięki temu ukazanie korzeni współczesnej pedagogiki. Ćwiczenia obejmują dzieje myśli i związane z nimi dzieje praktyki pedagogicznej - w szerokim kontekście społecznym, religijnym, ekonomicznym i politycznym. Program obejmuje pedagogiczną myśl starożytną i jej uwarunkowania, a następnie dzieje myśli pedagogicznej i jej konteksty w okresie Średniowiecza i Odrodzenia. Oprócz myśli pedagogicznej powszechnej, od okresu Odrodzenia uwzględnia sie także polską myśl o wychowaniu. Ćwiczenia obejmują dzieje myśli pedagogicznej i jej uwarunkowań w okresie od epoki Baroku, porzez Oświecenie i wiek XIX - aż do wybuchu II wojny światowej. |
Bibliography: |
(in Polish) S. Kot, Historia wychowania, t.1 i 2, Warszawa 1994; S.Litak, Historia wychowania - do Wielkiej Rewolucji Francuskiej, Kraków 2005; J.Draus, R.Terlecki, Historia wychowania - wiek XIX i XX, Kraków 2005, Żródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t.I, II i III, prac. S.Wołoszyn, Warszawa 1965; Materiały do ćwiczeń z historii wychowania, cz.I i II, Warszawa 1994-1995 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Efektem kształcenia ma być znajomość historycznych źródeł elementarnej terminologii używanej w pedagogice i umiejętność jej stosowania. Student powinien zdobyć wiedzę na temat historycznych podstaw systemu kształcenia i wychowania, umieć rozróżniać i scharakteryzować teoretyczne założenia i praktyczne rozwiązania stosowane w poszczególnych epokach historycznych. Powinien zdobyć umiejętność spójnego wypowiadania się na temat wybranych historycznych zagadnień pedagogicznych, zrozumieć znaczenie ciągłego poszerzania swojej wiedzy pedagogicznej. wiedza: EK-1 uporządkowana wiedza na temat dziejów kształcenia znajomość najwazniejszych nurtów i systemów pedagogicznych Umiejętności: EK-2- umiejętność wypowiedzi na tematy wybranych zagadnień z zakresu historii myśli pedagogicznej Kompetencje społeczne EK-3 student dostrzega znaczenie i rolę wartości ogólnoludzkich, uniwersalnych i chrześcijańskich w budowaniu relacji pedagogicznych punkty ECTS - 4 (1 ECTS=25 godz) punkty ECTS -2 (1 ECTS= 30 godz) udział w zajęciach - 30 godz przygotowanie referatów - 10 godz. przygotowanie do zajęć - 20 godz. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Sprawdzenie wiedzy faktograficznej i umiejętności wiązania jej w całość, sprawdzenie umiejętności wyciągania logicznych wniosków z posiadanej wiedzy. Na zaliczenie student przygotowuje referat. W wątpliwych dla prowadzącego przypadkach jest przeprowadzane kolokwium pisemne. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.