Kultura żywego słowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PE-KZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kultura żywego słowa |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NP2_W07 NP2_W08 NP2_W09 NP2_U03 NP2_U04 NP2_K09 P_UP2_03 |
Skrócony opis: |
Zajęcia z Kultury języka pozwolą poznać odstawowe pojęcia: kultura, kultura języka, uzus językowy, norma językowa i jej kodyfikacja, poprawność w obrębie wszystkich poziomów języka i sprawność językowa, kryteria poprawności językowej, typologia stylów i odmian współczesnego języka polskiego..Nauczą ozpoznanawania innowacji, błędów i usterek językowej na materiale przykładowym (problemy w zakresie wymowy samogłosek nosowych, realizacji upodobnień i uproszczenia, regionalizmy fonetyczne oraz sposoby akcentowania, (problemy w odmianie rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika i czasownika; odmiana imion i nazwisk polskich i obcych, nazw własnych polskich i obcych; odmiana skrótowców, wyrównania analogiczne w zakresie fleksji; problemy w ramach stopniowa – stopniowanie regularne, nieregularne, analityczne, regionalizmy fleksyjne) |
Pełny opis: |
Treści kształcenia: 1. Teoretyczne zagadnienia kultury języka. Zdefiniowanie pojęć: kultura języka, innowacja językowa, norma językowa, błąd językowy, błąd stylistyczny, kompetencja językowa, kompetencja komunikacyjna. 2. Kryteria oceny innowacji językowych. 3. Zróżnicowanie współczesnej polszczyzny a zróżnicowanie normy językowej. 4. Najczęstsze typy błędów językowych; mechanizmy ich powstawania i sposoby eliminowania. 5. Rozpoznawanie i korekta błędów językowych, poprawność: a) artykulacyjna; b) fleksyjna i składniowa b) fleksja (problemy w odmianie rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika i czasownika; odmian c) leksykalna i frazeologiczna; d) poprawność stylistyczna. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. H. Jadacka, Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2005. 2. A. Markowski, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2005. 3. Nowy słownik poprawnej polszczyzny, red. A. Markowski, Warszawa 2000. 4. Wielki słownik poprawnej polszczyzny, red. A. Markowski, Warszawa 2004. Literatura uzupełniająca: 1. M. Bańko, M. Krajewska, Słownik wyrazów kłopotliwych, Warszawa 2002. 2. S. Bąba, Kultura języka polskiego. Zagadnienia poprawności językowej w zakresie frazeologii, Poznań 1978. 3. M. Bugajski, Językoznawstwo normatywne, Warszawa 1983. 4. M. Bugajski, O praktycznym zastosowaniu kryteriów poprawności językowej, „Poradnik Językowy” 1995, z. 4. 5. D. Buttler, H. Kurkowska, H. Satkiewicz, Kultura języka polskiego, t. 1-2, Warszawa 1971 i nast. wyd. 6. A. Cegieła, A. Markowski, Z polszczyzną za pan brat, Warszawa 1982. 7. W. Doroszewski, Kryteria poprawności językowej, Warszawa 1950. 8. W. Doroszewski, O kulturę słowa, t. I, Warszawa 1962; t. II, Warszawa 1968; t. III, Warszawa 1979. 9. Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, red. K. Kło-sińska, Warszawa 2004. 10. S. Frycie, M. Jurkowska, K. Sicińska, Kultura języka polskiego, Warszawa 2005. 11. K. Gawęda, J. Lazewski, Uczymy się poprawnej wymowy – ćwiczenia usprawniające mówienie, Warszawa 2005. 12. K. Gawęda, J. Lazewski, O błędach wymowy. Książeczka dla dzieci tudzież wyższych urzędników państwowych.”Lecem na Ksienżyc”, Warszawa 2005. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza Student: W_01 wymienia i charakteryzuje mechanizm wytwarzania dźwięków mowy, W_02 omawia zagadnienie ortofonii polskiej, W_03 omawia zagadnienia z zakresu retoryki i erystyki, W_04 dokonuje charakterystyki form niewerbalnej komunikacji, W_05 omawia zagadnienia higieny głosu. Umiejętności Student: U_01 potrafi dobrać i przeprowadzić ćwiczenia ortofoniczne, U_02 potrafi dobrać i przeprowadzić ćwiczenia narządów oddechowych związanych z mechaniką prawidłowego oddechu dla mowy, U_03 potrafi dobrać i przeprowadzić ćwiczenia motoryki narządów mowy, U_04 potrafi dobrać i przeprowadzić ćwiczenia dykcyjne oraz z zakresu prozodyki mowy, U_05 potrafi interpretować tekst z uwzględnieniem różnych jego odmian, U_06 identyfikuje w wypowiedziach chwyty retoryczne, erystyczne oraz komunikaty niewerbalne, U_07 potrafi zadbać o higienę głosu. Kompetencje społeczne Student: K_01 w pracy grupowej wykazuje się kulturą osobistą i kulturą słowa, K_02 rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła, K_03 czyta ze zrozumieniem teksty ogólne i specjalistyczne oraz ocenia je krytycznie pod względem przydatności do swojej pracy akademickiej. ECTS ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]: udział w zajęciach: 30 godz. przygotowanie do ćwiczeń (czytanie zadanej literatury, przygotowanie ćwiczeń na zajęcia): 10 godz. przygotowanie prezentacji: 10 godz. suma godzin: 50 [50/25=2] liczba ECTS: 2 |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywność na zajęciach. Napisanie testu sprawdzającego wiedzę studenta z zakresu zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.