Pedagogical research methodology
General data
Course ID: | WNP-PE-MBPC |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Pedagogical research methodology |
Name in Polish: | Metodologia badań pedagogicznych |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
(in Polish) Punkty ECTS: | |
Subject level: | advanced |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
Subject Level: advanced Module aims: By the end of the module the student should be able to define basic terms of research in pedagogy; he can characterize quantitative and qualitative strategies, he can specify basic methods of research in pedagogy and basic techniques ; he can specify scales of measurement, in particular the nominal scale, the ordinal scale and the interval scale; he can define measures and indicators; he can specify stages of research. The student should be able to individually prepare a methodologically correct research project. |
Full description: |
Substantial contents: knowledge and scientific cognition, terms and assumptions of educational research, quantitative approaches: methods, techniques, measurement of educational researches, effectiveness and rules of application of statistics methods of educational researches, structure and application of research techniques, organization and stages of educational research. Qualitative approaches: basic terms, assumptions, kinds of qualitative approaches, methods of collecting research material, working out qualitative data. Evaluation methods: written or oral exam |
Bibliography: |
Pilch T., Bauman T.: Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 2001; Brzeziński J.: Metodologia badań psychologicznych, Warszawa 1999; Łobocki M.: Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 2010 Łobocki M.: Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2011 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) EU 1 - Student ma elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi. EU 2 - Ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice, a w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych; zna podstawowe tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody. EU 3 - Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej. EU 4 - Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych w trakcie badań pedagogicznych. EU 5 - Posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań pedagogicznych; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki(z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań. EU 6 - Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności,rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. EU 7 - Jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych. EU 8 -Ma podstawową wiedzę o charakterze, miejscu i znaczeniu pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej. EU 9- Posiada wiedzę o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badań; zna tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody. EU 11 - Posiada podstawowe umiejętności badawcze: potrafi formułować i analizować przykładowe problemy badawcze, konstruować i przeprowadzać proste badania pedagogiczne w oparciu o właściwie dobrane metody, techniki i narzędzia badawcze, ustalać wnioski, opracowywać i prezentować wyniki, a także wskazywać kierunki dalszych badań naukowych w zakresie pedagogiki specjalnej. Planowany godzinowy nakład pracy studenta (rozliczenie punktów ECTS): (1 ECTS=25-30 godz) AKTYWNOŚĆ STUDENTA/NAKŁAD PRACY STUDENTA W GODZ. Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia/30 Przygotowanie się do zajęć, lektury/30 Przygotowanie się do egzaminu/30 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zaliczenie pisemne - kolokwium. Przewidywana punktacja - 12 punktów 3.0 Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą metodologii badań pedagogicznych, ich organizacji, etapów oraz opracowania materiałów badawczych, podstawowe umiejętności ich prowadzenia, świadomość rozwoju w zakresie przygotowywania do badań pedagogicznych, wymiaru etycznego badań pedagogicznych. Ocena ta odpowiada liczbie punktów 5. 3.5 Student interpretuje, opisuje i wyjaśnia zjawiska dotyczące wychowania, nauczania i kształcenia, z uwzględnieniem metodologii badań pedagogicznych,posiada wiedzę dotyczącą metodologii badań pedagogicznych, ich organizacji, etapów oraz opracowania materiałów badawczych, podstawowe umiejętności ich prowadzenia, świadomość rozwoju w zakresie przygotowywania do badań pedagogicznych, wymiaru etycznego badań. Ocena ta odpowiada liczbie punktów 6-7. 4.0 Student posiada umiejętności obserwowania zjawisk, formułuje podstawowe założenia badawcze pozwalające na ich dokładne rozpoznawanie i rozwiązywanie, posiada wystarczającą wiedzę dotyczącą metodologii badań pedagogicznych, ich organizacji, etapów oraz opracowania materiałów badawczych, posiada podstawowe umiejętności ich prowadzenia, ma świadomość rozwoju w zakresie przygotowywania do badań pedagogicznych, wymiaru etycznego badań pedagogicznych. Ocena ta odpowiada liczbie punktów 9-8. 4.5 Student potrafi analizować zjawiska i procesy, dobierając odpowiedni do ich rozpoznania typ badań, metody, techniki, konstruuje narzędzia badawcze zgodnie z obowiązującymi zasadami, dokonuje podstawowej analizy i interpretacji zebranego materiału badawczego. Ocena ta odpowiada liczbie punktów 11-10. 5.0 Student posiada rozwinięte umiejętności badawcze, potrafi wyjaśnić, uzasadnić przyjętą koncepcję badań, zaprezentować i zinterpretować wyniki badań, wskazywać dalsze kierunki badań, budować i doskonalić warsztat pracy pedagoga i badacza.Ocena ta odpowiada liczbie punktów 12. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.