Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Pedagogical research methodology

General data

Course ID: WNP-PE-MBPC
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Pedagogical research methodology
Name in Polish: Metodologia badań pedagogicznych
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
(in Polish) Punkty ECTS:


Subject level:

advanced

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description:

Subject Level: advanced

Module aims: By the end of the module the student should be able to define basic terms of research in pedagogy; he can characterize quantitative and qualitative strategies, he can specify basic methods of research in pedagogy and basic techniques ; he can specify scales of measurement, in particular the nominal scale, the ordinal scale and the interval scale; he can define measures and indicators; he can specify stages of research.

The student should be able to individually prepare a methodologically correct research project.

Full description:

Substantial contents: knowledge and scientific cognition, terms and assumptions of educational research, quantitative approaches: methods, techniques, measurement of educational researches, effectiveness and rules of application of statistics methods of educational researches, structure and application of research techniques, organization and stages of educational research. Qualitative approaches: basic terms, assumptions, kinds of qualitative approaches, methods of collecting research material, working out qualitative data.

Evaluation methods: written or oral exam

Bibliography:

Pilch T., Bauman T.: Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 2001;

Brzeziński J.: Metodologia badań psychologicznych, Warszawa 1999;

Łobocki M.: Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 2010

Łobocki M.: Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2011

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

EU 1 - Student ma elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi.

EU 2 - Ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice, a w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych; zna podstawowe tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody.

EU 3 - Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej.

EU 4 - Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych w trakcie badań pedagogicznych.

EU 5 - Posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań pedagogicznych; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki(z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań.

EU 6 - Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności,rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.

EU 7 - Jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych.

EU 8 -Ma podstawową wiedzę o charakterze, miejscu i znaczeniu pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej.

EU 9- Posiada wiedzę o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badań; zna tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody.

EU 11 - Posiada podstawowe umiejętności badawcze: potrafi formułować

i analizować przykładowe problemy badawcze, konstruować i przeprowadzać proste badania pedagogiczne w oparciu o właściwie dobrane metody, techniki i narzędzia badawcze, ustalać wnioski, opracowywać i prezentować wyniki, a także wskazywać kierunki dalszych badań naukowych w zakresie pedagogiki specjalnej.

Planowany godzinowy nakład pracy studenta (rozliczenie punktów ECTS): (1 ECTS=25-30 godz)

AKTYWNOŚĆ STUDENTA/NAKŁAD PRACY STUDENTA W GODZ.

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia/30

Przygotowanie się do zajęć, lektury/30

Przygotowanie się do egzaminu/30

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie pisemne - kolokwium. Przewidywana punktacja - 12 punktów

3.0 Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą metodologii badań pedagogicznych, ich organizacji, etapów oraz opracowania materiałów badawczych, podstawowe umiejętności ich prowadzenia, świadomość rozwoju w zakresie przygotowywania do badań pedagogicznych, wymiaru etycznego badań pedagogicznych. Ocena ta odpowiada liczbie punktów 5.

3.5 Student interpretuje, opisuje i wyjaśnia zjawiska dotyczące wychowania, nauczania i kształcenia, z uwzględnieniem metodologii badań pedagogicznych,posiada wiedzę dotyczącą metodologii badań pedagogicznych, ich organizacji, etapów oraz opracowania materiałów badawczych, podstawowe umiejętności ich prowadzenia, świadomość rozwoju w zakresie przygotowywania do badań pedagogicznych, wymiaru etycznego badań. Ocena ta odpowiada liczbie punktów 6-7.

4.0 Student posiada umiejętności obserwowania zjawisk, formułuje podstawowe założenia badawcze pozwalające na ich dokładne rozpoznawanie i rozwiązywanie, posiada wystarczającą wiedzę dotyczącą metodologii badań pedagogicznych, ich organizacji, etapów oraz opracowania materiałów badawczych, posiada podstawowe umiejętności ich prowadzenia, ma świadomość rozwoju w zakresie przygotowywania do badań pedagogicznych, wymiaru etycznego badań pedagogicznych. Ocena ta odpowiada liczbie punktów 9-8.

4.5 Student potrafi analizować zjawiska i procesy, dobierając odpowiedni do ich rozpoznania typ badań, metody, techniki, konstruuje narzędzia badawcze zgodnie z obowiązującymi zasadami, dokonuje podstawowej analizy i interpretacji zebranego materiału badawczego. Ocena ta odpowiada liczbie punktów 11-10.

5.0 Student posiada rozwinięte umiejętności badawcze, potrafi wyjaśnić, uzasadnić przyjętą koncepcję badań, zaprezentować i zinterpretować wyniki badań, wskazywać dalsze kierunki badań, budować i doskonalić warsztat pracy pedagoga i badacza.Ocena ta odpowiada liczbie punktów 12.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)