Methodology of social research
General data
Course ID: | WNP-PE-MBS-W |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Methodology of social research |
Name in Polish: | Metodologia badań społecznych |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku PEDAGOGIKA, studia II stopnia: NP2_W04, NP2_W02, NP2_U05, NP2_U18, NP2_K07 |
Short description: |
(in Polish) Egzamin - Zaliczenie na podstawie uczestnictwa w wykładzie, aktywności i zaangażowania w trakcie zajęć oraz przygotowanego w trakcie trwania wykładu koncepcji badania naukowego w zakresie pracy magisterskiej oraz terminowe zaliczenie artykułów. Student jest oceniany pod względem terminowości, pomysłowości i oryginalności wykonywanych zadań, logiczności i poprawności naukowego wnioskowania w zakresie realizacji projektu badania naukowego oraz umiejętności praktycznego wykorzystania wyników badań naukowych. |
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne:1. Elementy wiedzy o nauce i poznaniu naukowym. 2. Metodologia badań w naukach społecznych 3. Teoretyczne aspekty badań społecznych. 4. Typologia badań społecznych ze względu na cel i przedmiot badań 5. Badania ilościowe i jakościowe. 6. Konceptualizacja i operacjonalizacja badań. 7. Cel badań, problemy i hipotezy. 8. Zmienne i wskaźniki w badaniach społecznych. 9. Metody - techniki - narzędzia badawcze w pedagogice. 10. Charakterystyka metod badań społecznych. 11. Pojęcie i skale pomiaru. 12. Organizacja i realizacja badań. 13. Analiza danych. 14. Procedury wnioskowania statystycznego. |
Bibliography: |
(in Polish) Babbie E., Podstawy badań społecznych, Warszawa 2009; Silverman D, Interpretacja danych jakościowych, Warszawa 2007, Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001; Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1999; Bocheński J.M., Współczesne metody myślenia, Poznań 1992; Kamiński S., Metoda i język. Studia z semiotyki i metodologii nauk, Warszawa 1994; Kotarbiński T., Elementy teorii poznania, logiki formalnej i metodologii nauk, Warszawa 2002; Krajewski M., Badania pedagogiczne w zarysie, Płock 2006; Nowak S., Metodologia badań społecznych, Warszawa 1985; Ferguson G., Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, Warszawa 1997; Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: Student ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o obszarach nauk społecznych (pedagogicznych), ich wzajemnych przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z różnymi dyscyplinami nauki, o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących, konieczności ich rozpoznawania w procesie badań empirycznych. Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat metod badań stosowanych w naukach społecznych, zasad przygotowania koncepcji badań. Umiejętności: Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania, przetwarzania, diagnozowania, racjonalnego oceniania zjawisk społecznych, problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturowych. Posiada rozwinięte umiejętności badawcze: formułuje problemy i hipotezy badawcze, dobiera metody, techniki, konstruuje narzędzia badawcze, opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań. Kompetencje: Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego. Ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu metodologii nauk społecznych i budowania warsztatu pracy badacza. Opis ECTS: Udział w wykładzie: 30 godz. Czas na zapoznanie się z literaturą: 20 godz. Przygotowanie do egzaminu 20 godz. Praca własna studenta (koncepcja badań): 20 SUMA GODZIN 60 godzin LICZBA ECTS 60 godz./30 godz. = 2ects |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin - Zaliczenie na podstawie uczestnictwa w wykładzie, aktywności i zaangażowania w trakcie zajęć oraz przygotowanego w trakcie trwania wykładu koncepcji badania naukowego w zakresie pracy magisterskiej oraz terminowe zaliczenie artykułów. Student jest oceniany pod względem terminowości, pomysłowości i oryginalności wykonywanych zadań, logiczności i poprawności naukowego wnioskowania w zakresie realizacji projektu badania naukowego oraz umiejętności praktycznego wykorzystania wyników badań naukowych. |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO WYK
TU W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 18 places
|
|
Coordinators: | Jarosław Michalski | |
Group instructors: | Jarosław Michalski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Egzamin - Zaliczenie na podstawie uczestnictwa w wykładzie, aktywności i zaangażowania w trakcie zajęć oraz przygotowanego w trakcie trwania wykładu koncepcji badania naukowego w zakresie pracy magisterskiej oraz terminowe zaliczenie artykułów. Student jest oceniany pod względem terminowości, pomysłowości i oryginalności wykonywanych zadań, logiczności i poprawności naukowego wnioskowania w zakresie realizacji projektu badania naukowego oraz umiejętności praktycznego wykorzystania wyników badań naukowych. |
|
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne:1. Elementy wiedzy o nauce i poznaniu naukowym. 2. Metodologia badań w naukach społecznych 3. Teoretyczne aspekty badań społecznych. 4. Typologia badań społecznych ze względu na cel i przedmiot badań 5. Badania ilościowe i jakościowe. 6. Konceptualizacja i operacjonalizacja badań. 7. Cel badań, problemy i hipotezy. 8. Zmienne i wskaźniki w badaniach społecznych. 9. Metody - techniki - narzędzia badawcze w pedagogice. 10. Charakterystyka metod badań społecznych. 11. Pojęcie i skale pomiaru. 12. Organizacja i realizacja badań. 13. Analiza danych. 14. Procedury wnioskowania statystycznego. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Babbie E., Podstawy badań społecznych, Warszawa 2009; Silverman D, Interpretacja danych jakościowych, Warszawa 2007, Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001; Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1999; Bocheński J.M., Współczesne metody myślenia, Poznań 1992; Kamiński S., Metoda i język. Studia z semiotyki i metodologii nauk, Warszawa 1994; Kotarbiński T., Elementy teorii poznania, logiki formalnej i metodologii nauk, Warszawa 2002; Krajewski M., Badania pedagogiczne w zarysie, Płock 2006; Nowak S., Metodologia badań społecznych, Warszawa 1985; Ferguson G., Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, Warszawa 1997; Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Wymagana podstawowa wiedza z podstaw filozofii, socjologii a przede wszystkim pedagogiki oraz wiedza z podstawowych zagadnień metodologii badań pedagogicznych. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.