Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji muzycznej w przedszkolu i szkole

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PE-MEM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka edukacji muzycznej w przedszkolu i szkole
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

P_WP1_01 H1A_W02, H1A_W04, S1A_W05

P_WP1_02 H1A_W04

P_WP1_03 H1A_W04


P_UP1_01 S1A_U01, H1A_U01

P_UP1_02, S1A_U07, S1A_U10

P_UP1_03 S1A_U10, S1A_K04


P_KP1_01 S1A_K04, S1A_K06, H1A_K04

P_KP1_03 H1A_K01, H1A_K04, S1A_K02

P_KP1_04 S1A_K02, H1A_K02

Skrócony opis:

Celem zajęć jest dostarczenie studentom praktycznych przykładów zabaw muzycznych, zgodnych z rozwojem psycho-ruchowym dzieci, rozwijających wyobraźnię muzyczną dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, kształcących słuch wysokościowy i poczucie rytmu, rozwijających twórczo, pobudzających do aktywności muzycznej (śpiewu, ruchu przy muzyce, improwizacji głosem i na instrumentach, słuchania muzyki) oraz zapoznanie studentów z wybranymi (podstawowymi) zasadami muzyki i zachęcenie ich do kreatywnych poszukiwań w temacie muzycznych zajęć z dziećmi w oparciu o zróżnicowaną literaturę muzyczną.

Pełny opis:

Podczas zajęć omawiane i przedstawiane są następujące treści:

1. Podstawowe wiadomości z zakresu wiedzy o muzyce i jej elementach. Wiedza o dźwiękach, zapisie muzyki i sposobach organizacji materiału dźwiękowego. Zasady konstrukcji utworów muzycznych. Podstawowe pojęcia dotyczące form muzycznych: motyw, fraza, zdanie, okres, temat, polifonia, homofonia. Formy: jednoczęściowa (A), dwuczęściowa (AB), repryzowa (ABA), rondo, wariacje, kanon.

2. Etapy rozwoju muzykalności i zdolności muzycznych dziecka.

3. Podstawowe pojęcia muzyczne umożliwiające kształcenie wyobrażeń muzycznych. Pięć form aktywności muzycznej: śpiew, ruch przy muzyce, gra na prostych instrumentach, słuchanie muzyki i tworzenie muzyki elementarnej.

4. Kryteria doboru repertuaru i metodyka nauczania muzyki opartej na pięciu formach aktywności muzycznej dziecka.

5. Sposoby kształcenia słuchu i uczenia piosenek z uwzględnieniem skali głosu i możliwości głosowych dzieci.

6. Możliwości ruchowe dzieci w poszczególnych przedziałach wiekowych. Kolejność wprowadzania i sposoby uczenia układów ruchowych i tańców.

7. Gra na instrumentach perkusyjnych oraz zasady tworzenia muzyki elementarnej, głównie techniką improwizacji swobodnej lub kierowanej, przy pomocy gestodźwięków, instrumentów niekonwencjonalnych. Instrumentarium Orffa.

8. Sposoby tworzenia muzyki elementarnej- uczenia przez odkrywanie poprzez stwarzanie sytuacji dydaktycznych, umożliwiających samodzielne poszukiwania rozwiązań w zadaniach twórczych.

9. Zapoznanie z trzema najbardziej znanymi systemami kształcenia muzycznego ( Kodaly'a, Dalcrose'a i Orffa) .

10.Aktywne słuchanie muzyki - przykłady scenariuszy zabaw.

11. Zachęcanie studentów do własnych kreatywnych poszukiwań, pobudzanie wyobraźni muzycznej, podejmowanie prób interpretacji utworu muzycznego/piosenki, zachęcanie do improwizacji i tworzenia własnych scenariuszy zabaw muzycznych.

Literatura:

Burowska Z. Wprowadzenie w kulturę muzyczną.

Dymara B. (red.), Dziecko w świecie muzyki.

Podolska B., Muzyka w przedszkolu. Metodyka.

Przychodzińska-Kaciczak M., Zrozumieć muzykę.

Sacher W.A. Słuchanie muzyki a kształtowanie emocjonalności dzieci.

Wierszyłowski J., Psychologia muzyki, wyd. II rozdz. VIU.

Smoczyńska-Nachtman U., Kalendarz muzyczny w przedszkolu.

Smoczyńska- Nachtman U., Muzyka dla dzieci, WSiP Warszawa 1992

Stadnicka J., Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową, WSiP Warszawa 1998,M. Przychodzińska, Drogi do muzyki. Metodyka i materiały repertuarowe, WSiP Warszawa1999, R. Ławrowska, Muzyka i ruch, WSiP Warszawa 1991, E.Lipska, M. Przychodzińska, Muzyka w nauczaniu początkowym. Metodyka, WSiP Warszawa 1991.iteratura:

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Student posiada wiedzę dotyczącą rozwoju słuchu muzycznego, rozwoju poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i aparatu głosu u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

Zna rozwojowe uwarunkowania przyswajania wiedzy i umiejętności przez dzieci, w odniesieniu do edukacji muzycznej

Dokonuje analizy podstawy programowej z muzyki i programów edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, dotyczących zajęć muzycznych.

Potrafi samodzielnie zaplanować i prowadzić zajęcia z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym w zakresie muzyki, zgodnie z aktualnymi wymogami metodyki edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej; Samodzielnie dobiera repertuar wokalny i literaturę muzyczną oraz opracowuje scenariusze zajęć.

Potrafi analizować i oceniać przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań wychowawczych,edukacyjnych i terapeutycznych w przedszkolu, szkole i placówce rewalidacyjnej w odniesieniu do działań muzycznych.

Rozumie potrzeby ekspresji muzycznej u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz wykazuje wrażliwość na ich problemy.

Ma świadomość poziomu swojej wiedzy muzycznej w zakresie edukacji elementarnej dziecka i rozumie potrzebę dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.

Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w różnorodnych działaniach artystycznych z udziałem dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę. Zadaniem studenta jest napisanie pracy, której przedmiotem jest przedstawienie dwóch nowych zabaw muzycznych, stworzonych na podstawie poznanych metod umuzykalniania dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Oceniana będzie kreatywność, twórcze wykorzystanie poznanych metod pracy z dziećmi, przedstawienie własnych propozycji zabaw muzycznych w oparciu o wiedzę dotyczącą rozwoju głosu i kształcenia słuchu muzycznego, odpowiedni dobór muzyki do zaproponowanego tematu oraz odpowiedni dobór metody pracy w stosunku do etapu rozwoju dzieci.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)