Metodyka edukacji muzycznej w przedszkolu i szkole
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PE-MEM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka edukacji muzycznej w przedszkolu i szkole |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | P_WP1_01 H1A_W02, H1A_W04, S1A_W05 P_WP1_02 H1A_W04 P_WP1_03 H1A_W04 P_UP1_01 S1A_U01, H1A_U01 P_UP1_02, S1A_U07, S1A_U10 P_UP1_03 S1A_U10, S1A_K04 P_KP1_01 S1A_K04, S1A_K06, H1A_K04 P_KP1_03 H1A_K01, H1A_K04, S1A_K02 P_KP1_04 S1A_K02, H1A_K02 |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest dostarczenie studentom praktycznych przykładów zabaw muzycznych, zgodnych z rozwojem psycho-ruchowym dzieci, rozwijających wyobraźnię muzyczną dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, kształcących słuch wysokościowy i poczucie rytmu, rozwijających twórczo, pobudzających do aktywności muzycznej (śpiewu, ruchu przy muzyce, improwizacji głosem i na instrumentach, słuchania muzyki) oraz zapoznanie studentów z wybranymi (podstawowymi) zasadami muzyki i zachęcenie ich do kreatywnych poszukiwań w temacie muzycznych zajęć z dziećmi w oparciu o zróżnicowaną literaturę muzyczną. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć omawiane i przedstawiane są następujące treści: 1. Podstawowe wiadomości z zakresu wiedzy o muzyce i jej elementach. Wiedza o dźwiękach, zapisie muzyki i sposobach organizacji materiału dźwiękowego. Zasady konstrukcji utworów muzycznych. Podstawowe pojęcia dotyczące form muzycznych: motyw, fraza, zdanie, okres, temat, polifonia, homofonia. Formy: jednoczęściowa (A), dwuczęściowa (AB), repryzowa (ABA), rondo, wariacje, kanon. 2. Etapy rozwoju muzykalności i zdolności muzycznych dziecka. 3. Podstawowe pojęcia muzyczne umożliwiające kształcenie wyobrażeń muzycznych. Pięć form aktywności muzycznej: śpiew, ruch przy muzyce, gra na prostych instrumentach, słuchanie muzyki i tworzenie muzyki elementarnej. 4. Kryteria doboru repertuaru i metodyka nauczania muzyki opartej na pięciu formach aktywności muzycznej dziecka. 5. Sposoby kształcenia słuchu i uczenia piosenek z uwzględnieniem skali głosu i możliwości głosowych dzieci. 6. Możliwości ruchowe dzieci w poszczególnych przedziałach wiekowych. Kolejność wprowadzania i sposoby uczenia układów ruchowych i tańców. 7. Gra na instrumentach perkusyjnych oraz zasady tworzenia muzyki elementarnej, głównie techniką improwizacji swobodnej lub kierowanej, przy pomocy gestodźwięków, instrumentów niekonwencjonalnych. Instrumentarium Orffa. 8. Sposoby tworzenia muzyki elementarnej- uczenia przez odkrywanie poprzez stwarzanie sytuacji dydaktycznych, umożliwiających samodzielne poszukiwania rozwiązań w zadaniach twórczych. 9. Zapoznanie z trzema najbardziej znanymi systemami kształcenia muzycznego ( Kodaly'a, Dalcrose'a i Orffa) . 10.Aktywne słuchanie muzyki - przykłady scenariuszy zabaw. 11. Zachęcanie studentów do własnych kreatywnych poszukiwań, pobudzanie wyobraźni muzycznej, podejmowanie prób interpretacji utworu muzycznego/piosenki, zachęcanie do improwizacji i tworzenia własnych scenariuszy zabaw muzycznych. |
Literatura: |
Burowska Z. Wprowadzenie w kulturę muzyczną. Dymara B. (red.), Dziecko w świecie muzyki. Podolska B., Muzyka w przedszkolu. Metodyka. Przychodzińska-Kaciczak M., Zrozumieć muzykę. Sacher W.A. Słuchanie muzyki a kształtowanie emocjonalności dzieci. Wierszyłowski J., Psychologia muzyki, wyd. II rozdz. VIU. Smoczyńska-Nachtman U., Kalendarz muzyczny w przedszkolu. Smoczyńska- Nachtman U., Muzyka dla dzieci, WSiP Warszawa 1992 Stadnicka J., Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową, WSiP Warszawa 1998,M. Przychodzińska, Drogi do muzyki. Metodyka i materiały repertuarowe, WSiP Warszawa1999, R. Ławrowska, Muzyka i ruch, WSiP Warszawa 1991, E.Lipska, M. Przychodzińska, Muzyka w nauczaniu początkowym. Metodyka, WSiP Warszawa 1991.iteratura: |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student posiada wiedzę dotyczącą rozwoju słuchu muzycznego, rozwoju poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i aparatu głosu u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Zna rozwojowe uwarunkowania przyswajania wiedzy i umiejętności przez dzieci, w odniesieniu do edukacji muzycznej Dokonuje analizy podstawy programowej z muzyki i programów edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, dotyczących zajęć muzycznych. Potrafi samodzielnie zaplanować i prowadzić zajęcia z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym w zakresie muzyki, zgodnie z aktualnymi wymogami metodyki edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej; Samodzielnie dobiera repertuar wokalny i literaturę muzyczną oraz opracowuje scenariusze zajęć. Potrafi analizować i oceniać przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań wychowawczych,edukacyjnych i terapeutycznych w przedszkolu, szkole i placówce rewalidacyjnej w odniesieniu do działań muzycznych. Rozumie potrzeby ekspresji muzycznej u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz wykazuje wrażliwość na ich problemy. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy muzycznej w zakresie edukacji elementarnej dziecka i rozumie potrzebę dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w różnorodnych działaniach artystycznych z udziałem dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę. Zadaniem studenta jest napisanie pracy, której przedmiotem jest przedstawienie dwóch nowych zabaw muzycznych, stworzonych na podstawie poznanych metod umuzykalniania dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Oceniana będzie kreatywność, twórcze wykorzystanie poznanych metod pracy z dziećmi, przedstawienie własnych propozycji zabaw muzycznych w oparciu o wiedzę dotyczącą rozwoju głosu i kształcenia słuchu muzycznego, odpowiedni dobór muzyki do zaproponowanego tematu oraz odpowiedni dobór metody pracy w stosunku do etapu rozwoju dzieci. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.