Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Methodology of Revalidate Work with the Deaf and Hard-of-Hearing

General data

Course ID: WNP-PE-MNSŁ3
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Methodology of Revalidate Work with the Deaf and Hard-of-Hearing
Name in Polish: Metodyka pracy rewalidacyjnej z osobami niesłyszącymi i słabo słyszącymi
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Student poznaje definicje i charakterystykę osoby z wadą słuchu, a także metody wspierania dzieci z wadą słuchu na poziomie wczesnej opieki, a także metody rewalidacyjne stosowane w przedszkolu i szkole podczas zajęć indywidualnych i zespołowych.

Full description: (in Polish)

Historia kształcenia uczniów z wadą słuchu (metody pracy z uczniem z wadą słuchu) - 2 godz.

Pojęcie ucznia z wadą słuchu (słabosłyszący, niesłyszący) - 2 godz.

Charakterystyka ucznia z wadą słuchu (rozwój intelektualny, emocjonalny, społeczny) - 1 godz.

Specyficzne trudności ucznia z wadą słuchu - 2 godz.

Potrzeby edukacyjne ucznia z wadą słuchu - diagnoza pedagogiczna - 1 godz.

Zajęcia kompensacyjno-korekcyjne z uczniem z wadą słuchu - 3 godz.

Modyfikacja procesu kształcenia ucznia z wadą słuchu - dobór efektywnych metod, form pracy i środków dydaktycznych - 3 godz.

Współpraca teamu specjalistycznego wspierającego ucznia z wadą słuchu z jego rodziną i nauczycielami - 1 godz.

Bibliography: (in Polish)

Literatura zalecana:

K.Bieńkowska, K.Wereszka (red.): Tradycja, teraźniejszość i perspektywy w polskiej surdopedagogice,Wyd. SW im.Bogdana Jońskiego, Warszawa 2014

Y. Csanyi: Słuchowo-werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. PKA, Warszawa 1995;

A. Löwe: Każde dziecko może nauczyć się słyszeć i mówić. Media Rodzina, Poznań 1999;

U. Eckert: Pedagogika niesłyszących i niedosłyszacych-surdopedagogika, [w:] W. Dykcik (red.): Pedagogika specjalna, Poznań 2009,

U. Eckert, A. Stecewicz: Rewalidacja małego dziecka z wadą słuchu w rodzinie.PZG, Szczecin 2002;

O. Perier: Dziecko z uszkodzonym narządem słuchu. WSiP, Warszawa 1992;

B. Szczepankowski: Niesłyszący-głusi-głuchoniemi, WSiP, Warszawa 1999;

K. Wereszka: Audiologia pedagogiczna - uwarunkowania zaburzeń i oceny słuchu małego dziecka,[w:] R. Piotrowicz (red.) Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wybrane zagadnienia. Wyd. APS, Warszawa 2014

K.Wereszka: Słyszę i słucham-jak rozwija się słyszenie małego dziecka, [w:] R. Piotrowicz (red.)Wybrane obszary wspomagania rozwoju dziecka. Wyd. APS, Warszawa 2016

K.Wereszka: Surdodydaktyka - kształcenie uczniów z niepełnosprawnością słuchu, [w:] J.Głodkowska (red.) Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych.Wyd. Naukowe PWN SA, Warszawa 2017

E.Woźnicka: Tożsamość społeczno-kulturowa głuchych. PZG, Łódź 2007

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

PKN_SPE_W04 - student posiada wiedzę na temat wychowania, kształcenia i rehabilitacji uczniów z wadą słuchu, oraz na temat ich potrzeb edukacyjnych

PKN_SPE_W10 - posiada wiedzę pedagogiczną na temat podmiotów działalności pedagogicznej (uczniów z wadą słuchu, rodziców i nauczycieli) i partnerów szkolnej edukacji oraz specyfiki funkcjonowania dzieci i młodzieży z wadą słuchu

PKN_SPE_W11 - posiada wiedzę pedagogiczną na temat specyfiki funkcjonowania uczniów z wadą słuchu

UMIEJĘTNOŚCI

PKN_SPE_U03 - potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu surdopedagogiki oraz dydaktyki i metodyki szczegółowej

w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania odpowiednich metod, form i środków w pracy z uczniem z wadą słuchu na poszczególnych etapach edukacyjnych

PKN_SPE_U07 - potrafi ocenić i dobrać odpowiednie metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań dydaktycznych,

wychowawczych i opiekuńczych oraz terapeutycznych w pracy z uczniem z wadą słuchu związanych z odpowiednimi etapami edukacyjnym

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

PKN_SPE_K04 - ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych,

wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów z uszkodzonym słuchem

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do egzaminu 20

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 20

Inne formy

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

3,0 - student posiada podstawową wiedzę na temat edukacji, wychowania i potrzeb edukacyjnych ucznia z wadą słuchu. Potrafi wymienić efektywne metody, formy i procedury pracy z uczniem z wadą słuchu

3,5 - student posiada podstawową wiedzę na temat edukacji, wychowania i potrzeb edukacyjnych ucznia z wadą słuchu. Potrafi dobrać efektywne metody, formy i procedury pracy z uczniem do rzeczywistych potrzeb ucznia z wadą słuchu

4,0 - student posiada dobrą wiedzę na temat edukacji, wychowania i potrzeb edukacyjnych ucznia z wadą słuchu. Potrafi ocenić i dobrać efektywne metody, formy i procedury pracy z uczniem do rzeczywistych potrzeb ucznia z wadą słuchu. Rozumie potrzebę indywidualnego wsparcia ucznia z wadą słuchu

4,5 - student posiada dobrą wiedzę na temat edukacji, wychowania i potrzeb edukacyjnych ucznia z wadą słuchu. Potrafi na dobrym poziomie ocenić i dobrać efektywne metody, formy i procedury pracy z uczniem do rzeczywistych potrzeb ucznia z wadą słuchu. Rozumie potrzebę indywidualnego wsparcia ucznia z wadą słuchu - potrafi przygotować zestaw ćwiczeń rewalidacyjnych do wsparcia dziecka z wadą słuchu

5,0 - student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat edukacji, wychowania i potrzeb edukacyjnych ucznia z wadą słuchu. Potrafi na bardzo dobrym poziomie ocenić i dobrać efektywne metody, formy i procedury pracy z uczniem do rzeczywistych potrzeb ucznia z wadą słuchu. Rozumie potrzebę indywidualnego wsparcia ucznia z wadą słuchu - potrafi przygotować scenariusz rewalidacyjnych do wsparcia dziecka z wadą słuchu. Potrafi organizować proces wsparcia rodziców dziecka z wadą słuchu

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)