Methodology of Revalidate Work with the Deaf and Hard-of-Hearing
General data
Course ID: | WNP-PE-MNSŁ3 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Methodology of Revalidate Work with the Deaf and Hard-of-Hearing |
Name in Polish: | Metodyka pracy rewalidacyjnej z osobami niesłyszącymi i słabo słyszącymi |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Student poznaje definicje i charakterystykę osoby z wadą słuchu, a także metody wspierania dzieci z wadą słuchu na poziomie wczesnej opieki, a także metody rewalidacyjne stosowane w przedszkolu i szkole podczas zajęć indywidualnych i zespołowych. |
Full description: |
(in Polish) Historia kształcenia uczniów z wadą słuchu (metody pracy z uczniem z wadą słuchu) - 2 godz. Pojęcie ucznia z wadą słuchu (słabosłyszący, niesłyszący) - 2 godz. Charakterystyka ucznia z wadą słuchu (rozwój intelektualny, emocjonalny, społeczny) - 1 godz. Specyficzne trudności ucznia z wadą słuchu - 2 godz. Potrzeby edukacyjne ucznia z wadą słuchu - diagnoza pedagogiczna - 1 godz. Zajęcia kompensacyjno-korekcyjne z uczniem z wadą słuchu - 3 godz. Modyfikacja procesu kształcenia ucznia z wadą słuchu - dobór efektywnych metod, form pracy i środków dydaktycznych - 3 godz. Współpraca teamu specjalistycznego wspierającego ucznia z wadą słuchu z jego rodziną i nauczycielami - 1 godz. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura zalecana: K.Bieńkowska, K.Wereszka (red.): Tradycja, teraźniejszość i perspektywy w polskiej surdopedagogice,Wyd. SW im.Bogdana Jońskiego, Warszawa 2014 Y. Csanyi: Słuchowo-werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. PKA, Warszawa 1995; A. Löwe: Każde dziecko może nauczyć się słyszeć i mówić. Media Rodzina, Poznań 1999; U. Eckert: Pedagogika niesłyszących i niedosłyszacych-surdopedagogika, [w:] W. Dykcik (red.): Pedagogika specjalna, Poznań 2009, U. Eckert, A. Stecewicz: Rewalidacja małego dziecka z wadą słuchu w rodzinie.PZG, Szczecin 2002; O. Perier: Dziecko z uszkodzonym narządem słuchu. WSiP, Warszawa 1992; B. Szczepankowski: Niesłyszący-głusi-głuchoniemi, WSiP, Warszawa 1999; K. Wereszka: Audiologia pedagogiczna - uwarunkowania zaburzeń i oceny słuchu małego dziecka,[w:] R. Piotrowicz (red.) Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wybrane zagadnienia. Wyd. APS, Warszawa 2014 K.Wereszka: Słyszę i słucham-jak rozwija się słyszenie małego dziecka, [w:] R. Piotrowicz (red.)Wybrane obszary wspomagania rozwoju dziecka. Wyd. APS, Warszawa 2016 K.Wereszka: Surdodydaktyka - kształcenie uczniów z niepełnosprawnością słuchu, [w:] J.Głodkowska (red.) Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych.Wyd. Naukowe PWN SA, Warszawa 2017 E.Woźnicka: Tożsamość społeczno-kulturowa głuchych. PZG, Łódź 2007 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) PKN_SPE_W04 - student posiada wiedzę na temat wychowania, kształcenia i rehabilitacji uczniów z wadą słuchu, oraz na temat ich potrzeb edukacyjnych PKN_SPE_W10 - posiada wiedzę pedagogiczną na temat podmiotów działalności pedagogicznej (uczniów z wadą słuchu, rodziców i nauczycieli) i partnerów szkolnej edukacji oraz specyfiki funkcjonowania dzieci i młodzieży z wadą słuchu PKN_SPE_W11 - posiada wiedzę pedagogiczną na temat specyfiki funkcjonowania uczniów z wadą słuchu UMIEJĘTNOŚCI PKN_SPE_U03 - potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu surdopedagogiki oraz dydaktyki i metodyki szczegółowej w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania odpowiednich metod, form i środków w pracy z uczniem z wadą słuchu na poszczególnych etapach edukacyjnych PKN_SPE_U07 - potrafi ocenić i dobrać odpowiednie metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz terapeutycznych w pracy z uczniem z wadą słuchu związanych z odpowiednimi etapami edukacyjnym KOMPETENCJE SPOŁECZNE PKN_SPE_K04 - ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów z uszkodzonym słuchem Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 Przygotowanie się do egzaminu 20 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 20 Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 3,0 - student posiada podstawową wiedzę na temat edukacji, wychowania i potrzeb edukacyjnych ucznia z wadą słuchu. Potrafi wymienić efektywne metody, formy i procedury pracy z uczniem z wadą słuchu 3,5 - student posiada podstawową wiedzę na temat edukacji, wychowania i potrzeb edukacyjnych ucznia z wadą słuchu. Potrafi dobrać efektywne metody, formy i procedury pracy z uczniem do rzeczywistych potrzeb ucznia z wadą słuchu 4,0 - student posiada dobrą wiedzę na temat edukacji, wychowania i potrzeb edukacyjnych ucznia z wadą słuchu. Potrafi ocenić i dobrać efektywne metody, formy i procedury pracy z uczniem do rzeczywistych potrzeb ucznia z wadą słuchu. Rozumie potrzebę indywidualnego wsparcia ucznia z wadą słuchu 4,5 - student posiada dobrą wiedzę na temat edukacji, wychowania i potrzeb edukacyjnych ucznia z wadą słuchu. Potrafi na dobrym poziomie ocenić i dobrać efektywne metody, formy i procedury pracy z uczniem do rzeczywistych potrzeb ucznia z wadą słuchu. Rozumie potrzebę indywidualnego wsparcia ucznia z wadą słuchu - potrafi przygotować zestaw ćwiczeń rewalidacyjnych do wsparcia dziecka z wadą słuchu 5,0 - student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat edukacji, wychowania i potrzeb edukacyjnych ucznia z wadą słuchu. Potrafi na bardzo dobrym poziomie ocenić i dobrać efektywne metody, formy i procedury pracy z uczniem do rzeczywistych potrzeb ucznia z wadą słuchu. Rozumie potrzebę indywidualnego wsparcia ucznia z wadą słuchu - potrafi przygotować scenariusz rewalidacyjnych do wsparcia dziecka z wadą słuchu. Potrafi organizować proces wsparcia rodziców dziecka z wadą słuchu |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.