Metodyka pracy rewalidacyjnej z niepełnosprawnymi intelektualnie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PE-MNS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy rewalidacyjnej z niepełnosprawnymi intelektualnie |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Wiedza: P_WP1_03, P_WP1_04; Umiejętności: P_UP1_03; Kompetencje społeczne: P_KP1_01; |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje tematykę wielorakich wymiarów niepełnosprawności intelektualnej oraz edukacji, wychowania, opieki i terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną w różnym stopniu. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia poświęcone są różnorodnym rozwiązaniom merytoryczno-metodycznym w procesie rewalidacji. Pozwalają na swobodę w zakresie doboru ćwiczeń, zadań, metod i form pracy rewalidacyjnej z jednostką z niepełnosprawnością intelektualną w różnym wieku i o różnym stopniu niepełnosprawności. Zajęcia ćwiczeniowe poruszają tematykę metod wspierania rozwoju jednostki poprzez system ćwiczeń ruchowych, poprzez oddziaływania polisensoryczne oraz poprzez świadomość ciała, kontakt i komunikację. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Doroszewska J.: "Pedagogika specjalna", Wydawnictwo Ossolineum, Warszawa 1989; 2. Kirejczyk K. (red.): "Upośledzenie umysłowe - pedagogika", PWN, Warszawa 1981; 3. Krause A.: "Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej", Wydawnictwo Impuls, Kraków 2010; 4. Wyczesany J.: "Pedagogika upośledzonych umysłowo", Wydawnictwo Impuls, Kraków 2005; Literatura uzupełniająca: 1. Kaczmarek B. B. (red.): "Wspomaganie rozwoju dzieci z zespołem Downa - teoria i praktyka", Wydawnictwo Impuls, Kraków 2008; 2. Kościelak R.: "Psychologiczne podstawy rewalidacji upośledzonych umysłowo", PWN, Warszawa 1989; 3. Krause A.: "Integracyjne złudzenie ponowoczesności - sytuacja ludzi niepełnosprawnych", Wydawnictwo Impuls, Kraków 2004; |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: P_WP1_03 - student ma wiedzę o metodyce wykonywania zadań z zakresu pedagogiki rewalidacyjnej oraz o normach i procedurach stosowanych w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną; P_WP1_04 - student ma wiedzę na temat wymiarów i stopni niepełnosprawności intelektualnej; Umiejętności: P_UP1_03 - student potrafi przygotować i prowadzić zajęcia z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną w różnym stopniu, zgodnie z wymogami ramowego programu rewalidacji; Kompetencje społeczne: P_KP1_01 - student dostrzega potrzeby dzieci i młodzieży z różnymi stopniami niepełnosprawności intelektualnej; 75h. [50 : 30(25)=2], 3ECTS - udział w ćwiczeniach: 30h. - przygotowanie do zajęć: 10h. - przygotowanie projektu: 15h. - prowadzenie zajęć: 5h. - przygotowanie do kolokwium: 10h. - samodzielna lektura: 5h. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza: P_WP1_03 - student ma wiedzę o metodyce wykonywania zadań z zakresu pedagogiki rewalidacyjnej oraz o normach i procedurach stosowanych w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną; - na ocenę 3 (dst.) - student ma wiedzę na temat metod, technik i narzędzi pracy rewalidacyjnej oraz o normach i procedurach stosowanych w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną; - na ocenę 3,5 (dst. plus) - student ma wiedzę na temat metod, technik i narzędzi pracy rewalidacyjnej, samodzielnie je rozróżnia i umiejętnie łączy z obowiązującymi normami i procedurami stosowanymi w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną; - na ocenę 4 (db.) - student ma wiedzę na temat metod, technik i narzędzi pracy rewalidacyjnej, samodzielnie je rozróżnia, opisuje i umiejętnie łączy z obowiązującymi normami i procedurami stosowanymi w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną; - na ocenę 4,5 (db. plus) - student ma wiedzę na temat metod, technik i narzędzi pracy rewalidacyjnej, samodzielnie je rozróżnia, opisuje i umiejętnie łączy z obowiązującymi normami i procedurami stosowanymi w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną. Podaje stosowne przykłady odwołując się do wskazanej i samodzielnie wybranej literatury; - na ocenę 5 (bdb.) - student ma wiedzę na temat metod, technik i narzędzi pracy rewalidacyjnej, samodzielnie je rozróżnia, opisuje i umiejętnie łączy z obowiązującymi normami i procedurami stosowanymi w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną. Przeprowadza konstruktywną analizę na podstawie literatury i przykładów z praktyki pedagogicznej. P_WP1_04 - student ma wiedzę na temat wymiarów i stopni niepełnosprawności intelektualnej; - na ocenę 3 (dst.) - student ma wiedzę na temat organicznego, psychologicznego i społecznego wymiaru niepełnosprawności intelektualnej. Ma wiedzę na temat poszczególnych stopni niepełnosprawności intelektualnej. Odwołuje się do wskazanej literatury. - na ocenę 3,5 (dst. plus) - student ma wiedzę na temat organicznego, psychologicznego i społecznego wymiaru niepełnosprawności intelektualnej. Ma wiedzę na temat poszczególnych stopni niepełnosprawności intelektualnej. Odwołuje się do wskazanej i wybranej literatury. - na ocenę 4 (db.) - student ma wiedzę na temat wszystkich wymiarów i stopni niepełnosprawności intelektualnej, dokładnie je opisuje i porównuje. Podaje stosowne przykłady odwołując się do wskazanej i wybranej literatury; - na ocenę 4,5 (db. plus) - student ma wiedzę na temat wszystkich wymiarów i stopni niepełnosprawności intelektualnej, dokładnie je opisuje i porównuje. Podaje stosowne przykłady odwołując się do wskazanej i wybranej literatury oraz do praktyki pedagogicznej; - na ocenę 5 (bdb.) - student ma wiedzę na temat wszystkich wymiarów i stopni niepełnosprawności intelektualnej, dokładnie je opisuje i porównuje. Przeprowadza konstruktywną ich analizę na podstawie literatury, innych źródeł naukowych oraz przykładów z praktyki pedagogicznej. Umiejętności: P_UP1_03 - student potrafi przygotować i prowadzić zajęcia z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną w różnym stopniu, zgodnie z wymogami ramowego programu rewalidacji; - na ocenę 3 (dst.) - student potrafi przygotować i prowadzić zajęcia z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną w różnym stopniu, zgodnie z wymogami ramowego programu rewalidacji z pomocą nauczyciela; - na ocenę 3,5 (dst. plus) - student potrafi samodzielnie przygotować i przeprowadzić zajęcia z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną w różnym stopniu, zgodnie z wymogami ramowego programu rewalidacji; - na ocenę 4 (db.) - student potrafi samodzielnie przygotować i przeprowadzić zajęcia z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną w różnym stopniu, zgodnie z wymogami ramowego programu rewalidacji. Potrafi poprawnie skonstruować i wykorzystać narzędzia dydaktyczne; - na ocenę 4,5 (db. plus) - student potrafi samodzielnie przygotować i przeprowadzić zajęcia z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną w różnym stopniu, zgodnie z wymogami ramowego programu rewalidacji. Potrafi poprawnie skonstruować i wykorzystać narzędzia dydaktyczne. Potrafi modyfikować prowadzone zajęcia uwzględniając zaistniałe, niespodziewane czynniki sytuacyjne. Potrafi zaprezentować wyniki pracy i przedstawić szczegółowe wnioski i propozycje na przyszłość; - na ocenę 5 (bdb.) - student potrafi samodzielnie, a ponadto w sposób twórczy i oryginalny przygotować i przeprowadzić zajęcia z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną w różnym stopniu, zgodnie z wymogami ramowego programu rewalidacji. Potrafi poprawnie skonstruować i wykorzystać narzędzia dydaktyczne. Potrafi modyfikować prowadzone zajęcia uwzględniając zaistniałe, niespodziewane czynniki sytuacyjne. Potrafi zaprezentować wyniki pracy i przedstawić szczegółowe wnioski i propozycje na przyszłość; Kompetencje społeczne: P_KP1_01 - student dostrzega potrzeby dzieci i młodzieży z różnymi stopniami niepełnosprawności intelektualnej; - na ocenę 3 (dst.) - student dostrzega potrzeby jednostek o różnym stopniu niepełnosprawności intelektualnej; - na ocenę 3,5 (dst. plus) - student dostrzega i rozumie potrzeby jednostek o różnym stopniu niepełnosprawności intelektualnej; - na ocenę 4 (db.) - student dostrzega i rozumie potrzeby jednostek o różnym stopniu niepełnosprawności intelektualnej. Ujawnia wrażliwość na ich problemy fizyczne, psychologiczne, emocjonalne i społeczne; - na ocenę 4,5 (db. plus) - student dostrzega i rozumie potrzeby jednostek o różnym stopniu niepełnosprawności intelektualnej. Ujawnia wrażliwość na ich problemy fizyczne, psychologiczne, emocjonalne i społeczne, którą potwierdza w działaniach praktycznych; - na ocenę 5 (bdb.) - student dostrzega i rozumie potrzeby jednostek o różnym stopniu niepełnosprawności intelektualnej. Ujawnia wrażliwość na ich problemy fizyczne, psychologiczne, emocjonalne i społeczne, którą potwierdza w działaniach praktycznych. Buduje życzliwą, ciepłą relację opartą na dyscyplinie i optymizmie pedagogicznym; Na ocenę końcową składają się: 1. obecność na zajęciach - dopuszczalne są 2 nieobecności; każda ponaddopuszczalna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia; 2. przygotowanie i prezentacja projektu zajęć edukacyjno-terapeutycznych dla uczniów o różnym stopniu niepełnosprawności intelektualnej; 3. realizacja zajęć w placówce specjalnej; 4. kolokwium; |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.