Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy rewalidacyjnej z niepełnosprawnymi intelektualnie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PE-MNS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka pracy rewalidacyjnej z niepełnosprawnymi intelektualnie
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

Wiedza:

P_WP1_03, P_WP1_04;


Umiejętności:

P_UP1_03;


Kompetencje społeczne:

P_KP1_01;

Skrócony opis:

Przedmiot obejmuje tematykę wielorakich wymiarów niepełnosprawności intelektualnej oraz edukacji, wychowania, opieki i terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną w różnym stopniu.

Pełny opis:

Ćwiczenia poświęcone są różnorodnym rozwiązaniom merytoryczno-metodycznym w procesie rewalidacji. Pozwalają na swobodę w zakresie doboru ćwiczeń, zadań, metod i form pracy rewalidacyjnej z jednostką z niepełnosprawnością intelektualną w różnym wieku i o różnym stopniu niepełnosprawności. Zajęcia ćwiczeniowe poruszają tematykę metod wspierania rozwoju jednostki poprzez system ćwiczeń ruchowych, poprzez oddziaływania polisensoryczne oraz poprzez świadomość ciała, kontakt i komunikację.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Doroszewska J.: "Pedagogika specjalna", Wydawnictwo Ossolineum, Warszawa 1989;

2. Kirejczyk K. (red.): "Upośledzenie umysłowe - pedagogika", PWN, Warszawa 1981;

3. Krause A.: "Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej", Wydawnictwo Impuls, Kraków 2010;

4. Wyczesany J.: "Pedagogika upośledzonych umysłowo", Wydawnictwo Impuls, Kraków 2005;

Literatura uzupełniająca:

1. Kaczmarek B. B. (red.): "Wspomaganie rozwoju dzieci z zespołem Downa - teoria i praktyka", Wydawnictwo Impuls, Kraków 2008;

2. Kościelak R.: "Psychologiczne podstawy rewalidacji upośledzonych umysłowo", PWN, Warszawa 1989;

3. Krause A.: "Integracyjne złudzenie ponowoczesności - sytuacja ludzi niepełnosprawnych", Wydawnictwo Impuls, Kraków 2004;

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

P_WP1_03 - student ma wiedzę o metodyce wykonywania zadań z zakresu pedagogiki rewalidacyjnej oraz o normach i procedurach stosowanych w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną;

P_WP1_04 - student ma wiedzę na temat wymiarów i stopni niepełnosprawności intelektualnej;

Umiejętności:

P_UP1_03 - student potrafi przygotować i prowadzić zajęcia z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną w różnym stopniu, zgodnie z wymogami ramowego programu rewalidacji;

Kompetencje społeczne:

P_KP1_01 - student dostrzega potrzeby dzieci i młodzieży z różnymi stopniami niepełnosprawności intelektualnej;

75h. [50 : 30(25)=2], 3ECTS

- udział w ćwiczeniach: 30h.

- przygotowanie do zajęć: 10h.

- przygotowanie projektu: 15h.

- prowadzenie zajęć: 5h.

- przygotowanie do kolokwium: 10h.

- samodzielna lektura: 5h.

Metody i kryteria oceniania:

Wiedza:

P_WP1_03 - student ma wiedzę o metodyce wykonywania zadań z zakresu pedagogiki rewalidacyjnej oraz o normach i procedurach stosowanych w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną;

- na ocenę 3 (dst.) - student ma wiedzę na temat metod, technik i narzędzi pracy rewalidacyjnej oraz o normach i procedurach stosowanych w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną;

- na ocenę 3,5 (dst. plus) - student ma wiedzę na temat metod, technik i narzędzi pracy rewalidacyjnej, samodzielnie je rozróżnia i umiejętnie łączy z obowiązującymi normami i procedurami stosowanymi w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną;

- na ocenę 4 (db.) - student ma wiedzę na temat metod, technik i narzędzi pracy rewalidacyjnej, samodzielnie je rozróżnia, opisuje i umiejętnie łączy z obowiązującymi normami i procedurami stosowanymi w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną;

- na ocenę 4,5 (db. plus) - student ma wiedzę na temat metod, technik i narzędzi pracy rewalidacyjnej, samodzielnie je rozróżnia, opisuje i umiejętnie łączy z obowiązującymi normami i procedurami stosowanymi w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną. Podaje stosowne przykłady odwołując się do wskazanej i samodzielnie wybranej literatury;

- na ocenę 5 (bdb.) - student ma wiedzę na temat metod, technik i narzędzi pracy rewalidacyjnej, samodzielnie je rozróżnia, opisuje i umiejętnie łączy z obowiązującymi normami i procedurami stosowanymi w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną. Przeprowadza konstruktywną analizę na podstawie literatury i przykładów z praktyki pedagogicznej.

P_WP1_04 - student ma wiedzę na temat wymiarów i stopni niepełnosprawności intelektualnej;

- na ocenę 3 (dst.) - student ma wiedzę na temat organicznego, psychologicznego i społecznego wymiaru niepełnosprawności intelektualnej. Ma wiedzę na temat poszczególnych stopni niepełnosprawności intelektualnej. Odwołuje się do wskazanej literatury.

- na ocenę 3,5 (dst. plus) - student ma wiedzę na temat organicznego, psychologicznego i społecznego wymiaru niepełnosprawności intelektualnej. Ma wiedzę na temat poszczególnych stopni niepełnosprawności intelektualnej. Odwołuje się do wskazanej i wybranej literatury.

- na ocenę 4 (db.) - student ma wiedzę na temat wszystkich wymiarów i stopni niepełnosprawności intelektualnej, dokładnie je opisuje i porównuje. Podaje stosowne przykłady odwołując się do wskazanej i wybranej literatury;

- na ocenę 4,5 (db. plus) - student ma wiedzę na temat wszystkich wymiarów i stopni niepełnosprawności intelektualnej, dokładnie je opisuje i porównuje. Podaje stosowne przykłady odwołując się do wskazanej i wybranej literatury oraz do praktyki pedagogicznej;

- na ocenę 5 (bdb.) - student ma wiedzę na temat wszystkich wymiarów i stopni niepełnosprawności intelektualnej, dokładnie je opisuje i porównuje. Przeprowadza konstruktywną ich analizę na podstawie literatury, innych źródeł naukowych oraz przykładów z praktyki pedagogicznej.

Umiejętności:

P_UP1_03 - student potrafi przygotować i prowadzić zajęcia z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną w różnym stopniu, zgodnie z wymogami ramowego programu rewalidacji;

- na ocenę 3 (dst.) - student potrafi przygotować i prowadzić zajęcia z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną w różnym stopniu, zgodnie z wymogami ramowego programu rewalidacji z pomocą nauczyciela;

- na ocenę 3,5 (dst. plus) - student potrafi samodzielnie przygotować i przeprowadzić zajęcia z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną w różnym stopniu, zgodnie z wymogami ramowego programu rewalidacji;

- na ocenę 4 (db.) - student potrafi samodzielnie przygotować i przeprowadzić zajęcia z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną w różnym stopniu, zgodnie z wymogami ramowego programu rewalidacji. Potrafi poprawnie skonstruować i wykorzystać narzędzia dydaktyczne;

- na ocenę 4,5 (db. plus) - student potrafi samodzielnie przygotować i przeprowadzić zajęcia z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną w różnym stopniu, zgodnie z wymogami ramowego programu rewalidacji. Potrafi poprawnie skonstruować i wykorzystać narzędzia dydaktyczne. Potrafi modyfikować prowadzone zajęcia uwzględniając zaistniałe, niespodziewane czynniki sytuacyjne. Potrafi zaprezentować wyniki pracy i przedstawić szczegółowe wnioski i propozycje na przyszłość;

- na ocenę 5 (bdb.) - student potrafi samodzielnie, a ponadto w sposób twórczy i oryginalny przygotować i przeprowadzić zajęcia z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną w różnym stopniu, zgodnie z wymogami ramowego programu rewalidacji. Potrafi poprawnie skonstruować i wykorzystać narzędzia dydaktyczne. Potrafi modyfikować prowadzone zajęcia uwzględniając zaistniałe, niespodziewane czynniki sytuacyjne. Potrafi zaprezentować wyniki pracy i przedstawić szczegółowe wnioski i propozycje na przyszłość;

Kompetencje społeczne:

P_KP1_01 - student dostrzega potrzeby dzieci i młodzieży z różnymi stopniami niepełnosprawności intelektualnej;

- na ocenę 3 (dst.) - student dostrzega potrzeby jednostek o różnym stopniu niepełnosprawności intelektualnej;

- na ocenę 3,5 (dst. plus) - student dostrzega i rozumie potrzeby jednostek o różnym stopniu niepełnosprawności intelektualnej;

- na ocenę 4 (db.) - student dostrzega i rozumie potrzeby jednostek o różnym stopniu niepełnosprawności intelektualnej. Ujawnia wrażliwość na ich problemy fizyczne, psychologiczne, emocjonalne i społeczne;

- na ocenę 4,5 (db. plus) - student dostrzega i rozumie potrzeby jednostek o różnym stopniu niepełnosprawności intelektualnej. Ujawnia wrażliwość na ich problemy fizyczne, psychologiczne, emocjonalne i społeczne, którą potwierdza w działaniach praktycznych;

- na ocenę 5 (bdb.) - student dostrzega i rozumie potrzeby jednostek o różnym stopniu niepełnosprawności intelektualnej. Ujawnia wrażliwość na ich problemy fizyczne, psychologiczne, emocjonalne i społeczne, którą potwierdza w działaniach praktycznych. Buduje życzliwą, ciepłą relację opartą na dyscyplinie i optymizmie pedagogicznym;

Na ocenę końcową składają się:

1. obecność na zajęciach - dopuszczalne są 2 nieobecności; każda ponaddopuszczalna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia;

2. przygotowanie i prezentacja projektu zajęć edukacyjno-terapeutycznych dla uczniów o różnym stopniu niepełnosprawności intelektualnej;

3. realizacja zajęć w placówce specjalnej;

4. kolokwium;

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)