Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Methodology of working with adult people

General data

Course ID: WNP-PE-MOD
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Methodology of working with adult people
Name in Polish: Metodyka pracy z osobami dorosłymi
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

P_WD1_05

P_WD1_07

P_UD1_03

P_UD1_05

P_UD1_06

P_KD1_02

Short description: (in Polish)

Wyposażenie studentów w niezbędną wiedzę z zakresu uwarunkowań edukacyjnych osób dorosłych, metod nauczania i kształcenia oraz metod pracy edukacyjno-terapeutycznej. Nabycie przez studentów umiejętności diagnozowania potrzeb edukacyjno-rozwojowych osób dorosłych i starszych oraz dobierania i stosowania optymalnych metod pracy. Wyrobienie postawy zaangażowania w proces wspierania osób dorosłych na ich ścieżce samokształcenia, doskonalenia zawodowego i samorealizacji.

Full description: (in Polish)

1. Problematyka kryzysów rozwojowych w dorosłości i formy ich przezwyciężania (wczesna, średnia i późna dorosłość)

2. Praca z osobami w wieku senioralnym: aktywizacja społeczna, przeciwdziałanie marginalizacji, działalność terapeutyczna, edukacyjna i pomoc socjalna w różnych środowiskach

3. Rola pracy w życiu dorosłego człowieka i diagnozowanie etiologii podstawowych problemów z nią związanych: bezrobocie, pracoholizm, przeciążenie pracą i wypalenie zawodowe.

4. Metody pracy z osobami doświadczającymi wypalenia zawodowego i pracoholizmu

5. Formy wsparcia i pracy edukacyjno-terapeutycznej z osobami w sytuacji bezrobocia oraz z pracoholikami

6. Praca mózgu, procesy poznawcze i pamięciowe, odtwarzanie informacji u osób dorosłych (z uwzględnieniem deficytów, uszkodzeń mechanicznych i neurologicznych)

7. Znaczenie edukacji ustawicznej w rozwoju zawodowym i osobistym oraz w rozwijaniu kwalifikacji i kompetencji

8. Specyfika uczenia się i nauczania osób dorosłych

9. Różnorodne style uczenia się dorosłych i odpowiadające im optymalne metody kształcenia

10. Przygotowanie materiałów szkoleniowych i organizacja szkolenia

11. Zasady pracy z grupą i zarządzanie zespołem

12.Tradycyjne metody w edukacji dorosłych

13. Aktywizujące metody w edukacji dorosłych

14. Ewaluacja procesu edukacyjnego i jej znaczenie w pracy edukatora

15. Metody selekcji pracowniczej

Zajęcia w cyklu 2014/2015 i 2016/2017

1. Człowiek dorosły jako podmiot procesów edukacyjnych - możliwości rozwojowe osób dorosłych, różne style uczenia się. Wprowadzenie w problematykę zajęć.

2. Właściwości procesu nauczania - uczenia się dorosłych, zasady

organizowania m.in. warsztatów, prezentacji.

3. Źródła oraz formy rozwoju kompetencji współczesnego pracownika. Innowacje organizacyjne w praktyce przedsiębiorstw i ich wpływ na aktywność edukacyjną.

4. Trendy w pozaszkolnej edukacji osób dorosłych: główni organizatorzy, cele, właściwości, formy edukacji.

5. Aktywizujące metody nauczania (dyskusja, samodzielne poszukiwanie informacji, gry i symulacje, odgrywanie ról) -

prezentacja rezultatów prac grup projektowych.

6. Specyfika zadań współczesnych nauczycieli osób dorosłych, modele pracy. Podsumowanie zajęć.

Bibliography: (in Polish)

Podstawowa:

1. J. Strelau, D. Doliński, Psychologia. Podręcznik Akademicki, Gdańsk 2008, tom 2., rozdział 12.8. Rozwój w okresie dorosłości.

2. M. Owczarz (red), Poradnik Edukatora , Warszawa 2005

3. K. Mikołajczyk, Jak uczą się dorośli, czyli co powinien wiedzieć trener o specyfice kształcenia uczestników szkolenia, e-Mentor.

4. F. Vester, Myślenie, uczenie się, zapominanie: co dzieje się w naszej głowie Jak uczy się mózg? Dlaczego niekiedy zawodzi?, Bydgoszcz 2006.

5. Ż. Tempczyk, Determinanty pozytywnego rozwiązania kryzysu między integracją a rozpaczą u osób starszych, W: Wybrane zagadnienia problematyki pomocy i wsparcia w rozwiązywaniu problemów ludzi w różnym wieku, (red.) B. Kładon, I. Kurlak, Ostrowiec Świętokrzyski - Warszawa 2012

Uzupełniająca:

1. A. Matlakiewicz, H.Solarczyk-Szwec: Dorośli uczą się inaczej: andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, Toruń 2005.

2. L. Rae: Planowanie i projektowanie szkoleń, Kraków 2006.

Zajęcia w cyklu 2014/2015 i 2016/2017

Literatura zalecana:

1. Baraniak B., Współczesna pedagogika pracy z perspektywy edukacji. Pracy i badań, Warszawa 2013

2. Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa 2005

3. Knowles M. S., Holton E. F., Swanson R., A., Edukacja dorosłych, Warszawa 2009

4. Suchy S., Edukacja dorosłych pracowników i bezrobotnych, Warszawa 2010

5. Turos L., Andragogika ogólna, Warszawa 2004

Dodatkowa:

1. Aleksander T. (red.), Edukacja dorosłych jako czynnik rozwoju społecznego,Tom 1, Radom 2010

2. Baraniak B., Edukacja w przygotowaniu człowieka do pracy zawodowej, Warszawa 2008

3. Holliday M., Coaching, mentoring i zarządzanie. Jak rozwiązywać problemy i budować zespół, Gliwice 2006

4. Malewski M., Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław 2010

5. Matlakiewicz A., Solarczyk - Szwec H., Dorośli uczą się inaczej: andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego,Toruń 2005

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

W_01. Student posiada elementarną wiedzę dotyczącą terminologii i metod pracy z osobami dorosłym, wylicza metody selekcji pracowniczej, aktywizujące i tradycyjne nauczanie dorosłych oraz definiuje problemy związane z zatrudnieniem (K_W16)

W_02. Rozróżnia i opisuje rodzaje struktur społecznych w instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach, dzięki czemu wie, jak zarządzać zasobami ludzkimi i indywidualizować proces edukacji i kształcenia dorosłych (P_WD1_03)

W_03 - Wyjaśnia procesy uczenia się i nauczania ludzi dorosłych, opisuje towarzyszące im uwarunkowania oraz charakteryzuje zasady

planowania i wdrażania programów kariery zawodowej przez całe życie (P_WD1_05)

Umiejętności:

U_01 - interpretuje zjawiska społeczne i analizuje uwarunkowania procesu edukacji osób dorosłych, pracy socjalnej i praktyki społeczno – kulturalnej. (P_UD1_01)

U_02 - Ocenia przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z edukacją ustawiczną i poradnictwem zawodowym oraz umie je odpowiednio dobierać w zależności od potrzeb wynikających z linii rozwojowej i uwarunkowań indywidualnych. (P_UD1_06)

U_03 - planuje prace nad aktywizacją i rozwojem dorosłych uczestników procesów pedagogicznych, wspierając ich samodzielność w zdobywaniu kompetencji (P_UD1_08)

Kompetencje:

K_01 - Krytycznie podchodzi do poziomu swojej wiedzy i umiejętności, wykazując chęć ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia wskazując klientowi możliwości rozwoju kariery zawodowej przez całe życie (P_KD1_01)

K_02 - Chętnie uczestniczy w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny jest do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie; wykazuje gotowość do współpracy z instytucjami rynku pracy (P_KD1_04)

K_03 – Jest zorientowany na indywidualizację procesów pedagogicznych i wykazuje troskę o zaspokajanie potrzeb uczestników tego procesu.

Udział w ćwiczeniach - 30 godz.

przygotowanie prezentacji - 5 godz.

czytanie literatury - 20 godz.

przygotowanie do zaliczenia 15 godz.

SUMA GODZIN - 70 / 30 = 2

Zajęcia w cyklu 2014/2015 i 2016/2017

Student zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów, zna teorie i modele rozwoju zawodowego z ukierunkowaniem praktycznego ich zastosowania w pracy z klientem (planowanie, projektowanie i wdrażanie programów rozwoju kariery zawodowej przez całe życie).

Student ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, terapeutycznych i pomocowych, posiada kompetencje w zakresie kierowania klientów do ośrodków szkoleniowych, współpracy z organami rentowymi, prowadzenia doradztwa na polu działalności gospodarczej, współpracy z instytucjami samorządowymi i pozarządowymi realizującymi zakres ustawicznej edukacji zawodowej.

Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT); potrafi korzystać z technologii informatycznych w celu aktualizowania i wymiany informacji zawodowych i edukacyjnych.

Student ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów; posiada dobrą znajomość metod i technik pracy w placówkach kształcenia osób dorosłych oraz diagnozowania ich potrzeb oświatowych.

Student potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i

dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej; posiada umiejętności w zakresie aktywizacji i rewitalizacji, rehabilitacji i opieki nad człowiekiem dorosłym, realizowanych w placówkach edukacyjnych, instytucjonalnych i domowych formach opieki nad osobami starszymi.

Student ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie doradztwa zawodowego i edukacji ustawicznej.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

W ciągu roku: obecność na zajęciach, przygotowanie prezentacji na zajęcia, aktywne uczestnictwo, praca indywidualna i w zespołach.

W sesji: zaliczenie ustne

Zajęcia w cyklu 2014/2015 i 2016/2017

Sposoby weryfikacji + symbol efektu w programie studiów:

- Projekt studencki zespołowy (P_WD1_05, P_WD1_07, P_UD1_03

P_UD1_05, P_UD1_06, P_KD1_02)

Samodzielny wybór tematu lub problemu do rozwiązania nawiązującego do zakresu zagadnień realizowanych w ramach przedmiotu, systematyczna praca w grupie nad zagadnieniem według ustalonego planu, poszukiwanie oraz opracowywanie materiałów związanych z daną problematyką, podsumowanie prac (w tym wkładu członków grupy) oraz ocena realizacji założonych celów.

- Aktywny udział w zajęciach, dyskusja (P_UD1_04, P_KD1_04)

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)