Methodology of working with adult people
General data
Course ID: | WNP-PE-MOD |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Methodology of working with adult people |
Name in Polish: | Metodyka pracy z osobami dorosłymi |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | P_WD1_05 P_WD1_07 P_UD1_03 P_UD1_05 P_UD1_06 P_KD1_02 |
Short description: |
(in Polish) Wyposażenie studentów w niezbędną wiedzę z zakresu uwarunkowań edukacyjnych osób dorosłych, metod nauczania i kształcenia oraz metod pracy edukacyjno-terapeutycznej. Nabycie przez studentów umiejętności diagnozowania potrzeb edukacyjno-rozwojowych osób dorosłych i starszych oraz dobierania i stosowania optymalnych metod pracy. Wyrobienie postawy zaangażowania w proces wspierania osób dorosłych na ich ścieżce samokształcenia, doskonalenia zawodowego i samorealizacji. |
Full description: |
(in Polish) 1. Problematyka kryzysów rozwojowych w dorosłości i formy ich przezwyciężania (wczesna, średnia i późna dorosłość) 2. Praca z osobami w wieku senioralnym: aktywizacja społeczna, przeciwdziałanie marginalizacji, działalność terapeutyczna, edukacyjna i pomoc socjalna w różnych środowiskach 3. Rola pracy w życiu dorosłego człowieka i diagnozowanie etiologii podstawowych problemów z nią związanych: bezrobocie, pracoholizm, przeciążenie pracą i wypalenie zawodowe. 4. Metody pracy z osobami doświadczającymi wypalenia zawodowego i pracoholizmu 5. Formy wsparcia i pracy edukacyjno-terapeutycznej z osobami w sytuacji bezrobocia oraz z pracoholikami 6. Praca mózgu, procesy poznawcze i pamięciowe, odtwarzanie informacji u osób dorosłych (z uwzględnieniem deficytów, uszkodzeń mechanicznych i neurologicznych) 7. Znaczenie edukacji ustawicznej w rozwoju zawodowym i osobistym oraz w rozwijaniu kwalifikacji i kompetencji 8. Specyfika uczenia się i nauczania osób dorosłych 9. Różnorodne style uczenia się dorosłych i odpowiadające im optymalne metody kształcenia 10. Przygotowanie materiałów szkoleniowych i organizacja szkolenia 11. Zasady pracy z grupą i zarządzanie zespołem 12.Tradycyjne metody w edukacji dorosłych 13. Aktywizujące metody w edukacji dorosłych 14. Ewaluacja procesu edukacyjnego i jej znaczenie w pracy edukatora 15. Metody selekcji pracowniczej Zajęcia w cyklu 2014/2015 i 2016/2017 1. Człowiek dorosły jako podmiot procesów edukacyjnych - możliwości rozwojowe osób dorosłych, różne style uczenia się. Wprowadzenie w problematykę zajęć. 2. Właściwości procesu nauczania - uczenia się dorosłych, zasady organizowania m.in. warsztatów, prezentacji. 3. Źródła oraz formy rozwoju kompetencji współczesnego pracownika. Innowacje organizacyjne w praktyce przedsiębiorstw i ich wpływ na aktywność edukacyjną. 4. Trendy w pozaszkolnej edukacji osób dorosłych: główni organizatorzy, cele, właściwości, formy edukacji. 5. Aktywizujące metody nauczania (dyskusja, samodzielne poszukiwanie informacji, gry i symulacje, odgrywanie ról) - prezentacja rezultatów prac grup projektowych. 6. Specyfika zadań współczesnych nauczycieli osób dorosłych, modele pracy. Podsumowanie zajęć. |
Bibliography: |
(in Polish) Podstawowa: 1. J. Strelau, D. Doliński, Psychologia. Podręcznik Akademicki, Gdańsk 2008, tom 2., rozdział 12.8. Rozwój w okresie dorosłości. 2. M. Owczarz (red), Poradnik Edukatora , Warszawa 2005 3. K. Mikołajczyk, Jak uczą się dorośli, czyli co powinien wiedzieć trener o specyfice kształcenia uczestników szkolenia, e-Mentor. 4. F. Vester, Myślenie, uczenie się, zapominanie: co dzieje się w naszej głowie Jak uczy się mózg? Dlaczego niekiedy zawodzi?, Bydgoszcz 2006. 5. Ż. Tempczyk, Determinanty pozytywnego rozwiązania kryzysu między integracją a rozpaczą u osób starszych, W: Wybrane zagadnienia problematyki pomocy i wsparcia w rozwiązywaniu problemów ludzi w różnym wieku, (red.) B. Kładon, I. Kurlak, Ostrowiec Świętokrzyski - Warszawa 2012 Uzupełniająca: 1. A. Matlakiewicz, H.Solarczyk-Szwec: Dorośli uczą się inaczej: andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, Toruń 2005. 2. L. Rae: Planowanie i projektowanie szkoleń, Kraków 2006. Zajęcia w cyklu 2014/2015 i 2016/2017 Literatura zalecana: 1. Baraniak B., Współczesna pedagogika pracy z perspektywy edukacji. Pracy i badań, Warszawa 2013 2. Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa 2005 3. Knowles M. S., Holton E. F., Swanson R., A., Edukacja dorosłych, Warszawa 2009 4. Suchy S., Edukacja dorosłych pracowników i bezrobotnych, Warszawa 2010 5. Turos L., Andragogika ogólna, Warszawa 2004 Dodatkowa: 1. Aleksander T. (red.), Edukacja dorosłych jako czynnik rozwoju społecznego,Tom 1, Radom 2010 2. Baraniak B., Edukacja w przygotowaniu człowieka do pracy zawodowej, Warszawa 2008 3. Holliday M., Coaching, mentoring i zarządzanie. Jak rozwiązywać problemy i budować zespół, Gliwice 2006 4. Malewski M., Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław 2010 5. Matlakiewicz A., Solarczyk - Szwec H., Dorośli uczą się inaczej: andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego,Toruń 2005 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: W_01. Student posiada elementarną wiedzę dotyczącą terminologii i metod pracy z osobami dorosłym, wylicza metody selekcji pracowniczej, aktywizujące i tradycyjne nauczanie dorosłych oraz definiuje problemy związane z zatrudnieniem (K_W16) W_02. Rozróżnia i opisuje rodzaje struktur społecznych w instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach, dzięki czemu wie, jak zarządzać zasobami ludzkimi i indywidualizować proces edukacji i kształcenia dorosłych (P_WD1_03) W_03 - Wyjaśnia procesy uczenia się i nauczania ludzi dorosłych, opisuje towarzyszące im uwarunkowania oraz charakteryzuje zasady planowania i wdrażania programów kariery zawodowej przez całe życie (P_WD1_05) Umiejętności: U_01 - interpretuje zjawiska społeczne i analizuje uwarunkowania procesu edukacji osób dorosłych, pracy socjalnej i praktyki społeczno – kulturalnej. (P_UD1_01) U_02 - Ocenia przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z edukacją ustawiczną i poradnictwem zawodowym oraz umie je odpowiednio dobierać w zależności od potrzeb wynikających z linii rozwojowej i uwarunkowań indywidualnych. (P_UD1_06) U_03 - planuje prace nad aktywizacją i rozwojem dorosłych uczestników procesów pedagogicznych, wspierając ich samodzielność w zdobywaniu kompetencji (P_UD1_08) Kompetencje: K_01 - Krytycznie podchodzi do poziomu swojej wiedzy i umiejętności, wykazując chęć ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia wskazując klientowi możliwości rozwoju kariery zawodowej przez całe życie (P_KD1_01) K_02 - Chętnie uczestniczy w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny jest do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie; wykazuje gotowość do współpracy z instytucjami rynku pracy (P_KD1_04) K_03 – Jest zorientowany na indywidualizację procesów pedagogicznych i wykazuje troskę o zaspokajanie potrzeb uczestników tego procesu. Udział w ćwiczeniach - 30 godz. przygotowanie prezentacji - 5 godz. czytanie literatury - 20 godz. przygotowanie do zaliczenia 15 godz. SUMA GODZIN - 70 / 30 = 2 Zajęcia w cyklu 2014/2015 i 2016/2017 Student zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów, zna teorie i modele rozwoju zawodowego z ukierunkowaniem praktycznego ich zastosowania w pracy z klientem (planowanie, projektowanie i wdrażanie programów rozwoju kariery zawodowej przez całe życie). Student ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, terapeutycznych i pomocowych, posiada kompetencje w zakresie kierowania klientów do ośrodków szkoleniowych, współpracy z organami rentowymi, prowadzenia doradztwa na polu działalności gospodarczej, współpracy z instytucjami samorządowymi i pozarządowymi realizującymi zakres ustawicznej edukacji zawodowej. Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT); potrafi korzystać z technologii informatycznych w celu aktualizowania i wymiany informacji zawodowych i edukacyjnych. Student ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów; posiada dobrą znajomość metod i technik pracy w placówkach kształcenia osób dorosłych oraz diagnozowania ich potrzeb oświatowych. Student potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej; posiada umiejętności w zakresie aktywizacji i rewitalizacji, rehabilitacji i opieki nad człowiekiem dorosłym, realizowanych w placówkach edukacyjnych, instytucjonalnych i domowych formach opieki nad osobami starszymi. Student ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie doradztwa zawodowego i edukacji ustawicznej. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) W ciągu roku: obecność na zajęciach, przygotowanie prezentacji na zajęcia, aktywne uczestnictwo, praca indywidualna i w zespołach. W sesji: zaliczenie ustne Zajęcia w cyklu 2014/2015 i 2016/2017 Sposoby weryfikacji + symbol efektu w programie studiów: - Projekt studencki zespołowy (P_WD1_05, P_WD1_07, P_UD1_03 P_UD1_05, P_UD1_06, P_KD1_02) Samodzielny wybór tematu lub problemu do rozwiązania nawiązującego do zakresu zagadnień realizowanych w ramach przedmiotu, systematyczna praca w grupie nad zagadnieniem według ustalonego planu, poszukiwanie oraz opracowywanie materiałów związanych z daną problematyką, podsumowanie prac (w tym wkładu członków grupy) oraz ocena realizacji założonych celów. - Aktywny udział w zajęciach, dyskusja (P_UD1_04, P_KD1_04) |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.