Methodology of revalidation work with blind and sight-disabled people
General data
Course ID: | WNP-PE-MPRSWC3 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Methodology of revalidation work with blind and sight-disabled people |
Name in Polish: | Metodyka pracy rewalidacyjnej z niewidomymi i słabo widzącymi |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
(in Polish) Punkty ECTS: | |
Subject level: | advanced |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
Subject Level: specialist Subject goals: The subject goal it to get familiar with the most important terminology, assumptions and matters of typhlo-pedagogy. Getting to know the assumptions of comprehensive therapy and rehabilitation of blind people and partially sighted ones. Preparing the methodology of education and improvement of sight-disabled children and teenagers. Getting familiar with the legislature related to education, upbringing and improvement within the framework of typhlo-pedagogical activities. Initial requirements: Subject Credit: Biomedical foundations of development and upbringing; Special pedagogy |
Full description: |
Substantial contents: Typhlo-pedagogy – definition, scientific status, relation with other sciences, historical depiction. Modern forms and tendencies of typhlo-pedagogy. Rehabilitation of blind and partially sighted people in Poland and from abroad. Explanation of basic concepts related to this scientific discipline. Definitions, classifications, reasons of losing the sight or its damage. Eye construction. Illnesses, diseases and damages of sight – functional consequences. Pathology of sight system. Development and disorders in sight development; Adaptation of methods, forms, means for educational needs of blind and partially sighted children within the frameworks of special and integration education, on pre-school and school levels. Spatial orientation – improvement problems, developing basic abilities of spatial orientation, getting to know with techniques and developing the ability to move around with a guide. Assumptions of sight rehabilitation of partially sighted people – rules and techniques supporting the sight perception, with the use of sense compensation phenomenon. Rehabilitation aids for blind and partially sighted people. Learning of everyday activities in supporting blind people and partially sighted ones. Evaluation methods: oral exam; active participation in the course |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: EK 1 Student definiuje teorię, terminologię i metodykę tyflopedagogiki. Student opisuje prawidłowości psychofizycznego i społecznego funkcjonowania ucznia niewidomego i słabowidzącego w warunkach działalności edukacyjno-terapeutycznej. EK 2 Student opisuje metodykę wykonywania zadań: norm, procedur i dobrych praktyk związanych z edukacją, stosowanych na rzecz ucznia z dysfunkcją wzroku. EK 3 Student identyfikuje specyfikę wspierania edukacji specjalnej dzieci i młodzieży niewidomej słabowidzącej w szkole ogólnodostępnej, integracyjnej i specjalnej. EK 4 Student opisuje koncepcje rehabilitacji, edukacji i terapii osób z dysfunkcją wzroku i identyfikuje różnorodne uwarunkowania tych procesów. Umiejętności: EK 5 Student posługuje się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyki tyflopedagogiki w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji tyflopedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych w obrębie edukacji uczniów niepełnosprawnych wzrokowo. EK 6 Student kieruje procesami rehabilitacji, kształcenia i wychowania uczniów z dysfunkcją wzroku; dobiera i wykorzystuje dostępne materiały, środki i metody pracy tyflopedagogicznej w celu zaprojektowania i efektywnego realizowania zajęć edukacyjnych, rehabilitacyjnych, terapeutycznych, stosownie do wymogów metodyki tyflopedagogiki. EK 7 Student prowadzi dokumentację pracy terapeutycznej i edukacyjnej niezbędną do wspierania rozwoju uczniów niewidomych i słabowidzących; w tym samodzielnie konstruuje programy edukacyjno-terapeutyczne dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia z dysfunkcją wzroku. EK 8 Student projektuje działania wspierające rozwój uczniów z dysfunkcją wzroku i zapobiegające powstawaniu trudności rozwojowych; konstruktywnie pracuje z grupą, indywidualizuje zadania i dostosowuje metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w zakresie wzroku oraz zmian zachodzących w świecie i w nauce. Kompetencje: EK 9 Student ma świadomość specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z dysfunkcją wzroku w wieku wczesnoszkolnym, wykazuje wrażliwość na specyfikę ich rozwoju fizycznego, psychicznego i społecznego. EK 10 Student ma świadomość znaczenia profesjonalizmu w swojej pracy zawodowej; ma przekonanie o potrzebie refleksji nad etyką w teorii i praktyce tyflopedagogiki i przestrzegania zasad etyki zawodowej. ECTS [1 ECTS = 25 (30) godz.]: udział w ćwiczeniach: 15 godz. przygotowanie do ćwiczeń: 20 godz. konsultacje: 5 godz. czytanie wskazanej literatury: 25 godz. przygotowanie do kolokwium: 25 godz. suma godzin: 90 godzin [90/30(25)=3] liczba ECTS: 3 |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.