Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Vocational guidance methodology

General data

Course ID: WNP-PE-MPZ
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Vocational guidance methodology
Name in Polish: Metodyka poradnictwa zawodowego
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

P_WD1_05

P_UD1_02

P_UD1_03

P_UD1_04

P_KD1_02

P_KD1_04

Short description: (in Polish)

Zajęcia w cyklu 2014/2015 i 2016/2017

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami związanymi z poradnictwem zawodowym oraz wybranymi metodami i technikami pracy (indywidualnej i grupowej) stosowanymi w poradnictwie obejmującym różne okresy życia człowieka; wyposażenie studentów w umiejętności zaplanowania pracy doradczej, a także doboru technik i narzędzi diagnostycznych właściwych do danej sytuacji edukacyjnej, zawodowej osób ubiegających się o poradę.

Full description: (in Polish)

Zajęcia w cyklu 2014/2015 i 2016/2017

1. Kompetencje diagnostyczne doradców zawodowych, etyka zawodowa. Wprowadzenie w problematykę przedmiotu.

2. Budowanie relacji doradca - klient. Etapy rozmowy doradczej, wykorzystanie narzędzi skutecznej komunikacji.

3. Przykładowe metody i techniki diagnostyczne: testy, kwestionariusze; techniki sondażowe; plastyczne; projekcyjne; rozpoznawanie wartości, celów i priorytetów.

4. Charakterystyka wybranych metod i narzędzi oceny kompetencji - skale obserwacyjne, testy kompetencji, obserwacja uczestnicząca, ocena 360 stopni.

5. Warsztat pracy nauczyciela - doradcy kariery, poradnictwo kariery dla studentów oraz dorosłych osób pracujących - prezentacje rezultatów prac grup projektowych.

6. Strategie działania doradców zawodowych, zmiany w roli współczesnego doradcy. Podsumowanie zajęć.

Bibliography: (in Polish)

Zajęcia w cyklu 2014/2015 i 2016/2017

Literatura zalecana:

1. Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa 2005

2. Paszkowska-Rogacz A. i in., Doradztwo zawodowe a wyzwania międzykulturowe, Warszawa 2006

3. Rosalska M., Wawrzonek A., Między szkołą a rynkiem pracy:

doradztwo zawodowe w szkołach zawodowych, Warszawa 2012

4. Stańczyk I., Doradztwo personalne i zawodowe, Warszawa 2013

5. Wojtasik B., Warsztat doradcy zawodu. Aspekty pedagogiczno - psychologiczne, Warszawa 1997

Dodatkowa:

1. Bańka A., Psychologiczne doradztwo karier, Poznań 2007

2. Baraniak B., Edukacja w przygotowaniu człowieka do pracy zawodowej, Warszawa 2008

3. Paszkowska- Rogacz A., Doradztwo zawodowe. Wybrane metody badań, Warszawa 2009

4. Podoska - Filipowicz E., Zarys zawodoznawstwa, orientacji i poradnictwa zawodowego, Częstochowa 2008

5. Siarkiewicz E., Wojtasik B. (red.), Być doradcą! Doświadczenia i refleksje, Wrocław 2008

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Zajęcia w cyklu 2014/2015 i 2016/2017

Student zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów, zna teorie i modele rozwoju zawodowego z ukierunkowaniem praktycznego ich zastosowania w pracy z klientem (planowanie, projektowanie i wdrażanie programów rozwoju kariery zawodowej przez całe życie).

Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań; posiada umiejętności stosowania technik indywidualnego i grupowego doradztwa zawodowego z wykorzystaniem stosowanych przez agencje heatdhuntingowe metod, technik doboru i oceny pracowników.

Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT); potrafi korzystać z technologii informatycznych w celu aktualizowania i wymiany informacji zawodowych i edukacyjnych.

Student potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych; z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin; posiada umiejętność diagnozy i analizy rynku pracy w Polsce, Unii Europejskiej i globalnym.

Student ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie doradztwa zawodowego i edukacji ustawicznej.

Student jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie; jest przygotowany do współpracy z instytucjami rynku pracy-władzami, przedsiębiorstwami, instytucjami kształcenia, agencjami headhuntingowymi.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zajęcia w cyklu 2014/2015 i 2016/2017

Sposoby weryfikacji + symbol efektu w programie studiów:

- Projekt studencki zespołowy (P_WD1_05, P_UD1_02

P_UD1_03, P_UD1_04, P_KD1_02, P_KD1_04)

Prezentacja (z ukazaniem mocnych i słabych stron) wybranej metody, techniki lub narzędzia - stosowanych w pracy doradcy zawodowego - poprzez opracowanie materiałów informacyjnych i ćwiczenia aktywizującego dla pozostałych uczestników zajęć;

- Aktywny udział w zajęciach, dyskusja (P_UD1_04, P_KD1_04)

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)