Vocational guidance methodology
General data
Course ID: | WNP-PE-MPZ |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Vocational guidance methodology |
Name in Polish: | Metodyka poradnictwa zawodowego |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | P_WD1_05 P_UD1_02 P_UD1_03 P_UD1_04 P_KD1_02 P_KD1_04 |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia w cyklu 2014/2015 i 2016/2017 Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami związanymi z poradnictwem zawodowym oraz wybranymi metodami i technikami pracy (indywidualnej i grupowej) stosowanymi w poradnictwie obejmującym różne okresy życia człowieka; wyposażenie studentów w umiejętności zaplanowania pracy doradczej, a także doboru technik i narzędzi diagnostycznych właściwych do danej sytuacji edukacyjnej, zawodowej osób ubiegających się o poradę. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia w cyklu 2014/2015 i 2016/2017 1. Kompetencje diagnostyczne doradców zawodowych, etyka zawodowa. Wprowadzenie w problematykę przedmiotu. 2. Budowanie relacji doradca - klient. Etapy rozmowy doradczej, wykorzystanie narzędzi skutecznej komunikacji. 3. Przykładowe metody i techniki diagnostyczne: testy, kwestionariusze; techniki sondażowe; plastyczne; projekcyjne; rozpoznawanie wartości, celów i priorytetów. 4. Charakterystyka wybranych metod i narzędzi oceny kompetencji - skale obserwacyjne, testy kompetencji, obserwacja uczestnicząca, ocena 360 stopni. 5. Warsztat pracy nauczyciela - doradcy kariery, poradnictwo kariery dla studentów oraz dorosłych osób pracujących - prezentacje rezultatów prac grup projektowych. 6. Strategie działania doradców zawodowych, zmiany w roli współczesnego doradcy. Podsumowanie zajęć. |
Bibliography: |
(in Polish) Zajęcia w cyklu 2014/2015 i 2016/2017 Literatura zalecana: 1. Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa 2005 2. Paszkowska-Rogacz A. i in., Doradztwo zawodowe a wyzwania międzykulturowe, Warszawa 2006 3. Rosalska M., Wawrzonek A., Między szkołą a rynkiem pracy: doradztwo zawodowe w szkołach zawodowych, Warszawa 2012 4. Stańczyk I., Doradztwo personalne i zawodowe, Warszawa 2013 5. Wojtasik B., Warsztat doradcy zawodu. Aspekty pedagogiczno - psychologiczne, Warszawa 1997 Dodatkowa: 1. Bańka A., Psychologiczne doradztwo karier, Poznań 2007 2. Baraniak B., Edukacja w przygotowaniu człowieka do pracy zawodowej, Warszawa 2008 3. Paszkowska- Rogacz A., Doradztwo zawodowe. Wybrane metody badań, Warszawa 2009 4. Podoska - Filipowicz E., Zarys zawodoznawstwa, orientacji i poradnictwa zawodowego, Częstochowa 2008 5. Siarkiewicz E., Wojtasik B. (red.), Być doradcą! Doświadczenia i refleksje, Wrocław 2008 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Zajęcia w cyklu 2014/2015 i 2016/2017 Student zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów, zna teorie i modele rozwoju zawodowego z ukierunkowaniem praktycznego ich zastosowania w pracy z klientem (planowanie, projektowanie i wdrażanie programów rozwoju kariery zawodowej przez całe życie). Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań; posiada umiejętności stosowania technik indywidualnego i grupowego doradztwa zawodowego z wykorzystaniem stosowanych przez agencje heatdhuntingowe metod, technik doboru i oceny pracowników. Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT); potrafi korzystać z technologii informatycznych w celu aktualizowania i wymiany informacji zawodowych i edukacyjnych. Student potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych; z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin; posiada umiejętność diagnozy i analizy rynku pracy w Polsce, Unii Europejskiej i globalnym. Student ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie doradztwa zawodowego i edukacji ustawicznej. Student jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie; jest przygotowany do współpracy z instytucjami rynku pracy-władzami, przedsiębiorstwami, instytucjami kształcenia, agencjami headhuntingowymi. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zajęcia w cyklu 2014/2015 i 2016/2017 Sposoby weryfikacji + symbol efektu w programie studiów: - Projekt studencki zespołowy (P_WD1_05, P_UD1_02 P_UD1_03, P_UD1_04, P_KD1_02, P_KD1_04) Prezentacja (z ukazaniem mocnych i słabych stron) wybranej metody, techniki lub narzędzia - stosowanych w pracy doradcy zawodowego - poprzez opracowanie materiałów informacyjnych i ćwiczenia aktywizującego dla pozostałych uczestników zajęć; - Aktywny udział w zajęciach, dyskusja (P_UD1_04, P_KD1_04) |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.