(in Polish) Metodyka terapii pedagogicznej w przedszkolu i szkole
General data
Course ID: | WNP-PE-MTP-EK |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Metodyka terapii pedagogicznej w przedszkolu i szkole |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a93ecbe2e2d88424b8745fbaa668401a3%40thread.tacv2/conversations?groupId=ddf8d35c-a5e6-4fec-b168-0862514ce250&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku Pedagogika: NP2_W11, NP2_W20, NP2_U02, NP2_U14 NP2_K05 |
Short description: |
(in Polish) Celem kursu jest zaprezentowanie studentom częstych zaburzeń rozwojowych, problemów i in. skutkujących odczuwaniem przez dzieci trudności w uczeniu się i/lub w funkcjonowaniu społecznym w środowisku rówieśniczym. Student pozna ich najczęstsze przyczyny, przejawy i wybrane metody/ techniki radzenia sobie z nimi w praktyce pedagogicznej. |
Bibliography: |
(in Polish) 1.Terapia pedagogiczna. [T. 1 ], Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci / pod red. naukową Ewy Małgorzaty Skorek., Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2007 2.Terapia pedagogiczna. [T. 2], Zagadnienia praktyczne i propozycje zajęć / pod redakcją naukową Ewy Małgorzaty Skorek, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2016 3. Powodzenia i niepowodzenia szkolne : źródła, profilaktyka, terapia / pod red. Agaty Jacewicz ; Niepaństwowa Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Białymstoku, Białystok 2009 4. Przezwyciężanie trudności w czytaniu i pisaniu : terapia pedagogiczna / Halina Pętlewska, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2003 Literatura uzupełniająca: 1.Ruch rozwijający dla dzieci / Weronika Sherborne ; z jęz. ang. przeł. Marcin Bogdanowicz ; red. nauk. przekł. Bożena Kisiel, Marta Bogdanowicz; WSiP, Warszawa 2004 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Student: W 01.:charakteryzuje przyczyny niepowodzeń szkolnych W 02.: wyjaśnia termin trudności w uczeniu się W 03.: prezentuje metody terapii skoncentrowane na różnego typu trudnościach w uczeniu się i niepowodzeniach szkolnych U 01.: potrafi identyfikować symptomy wybranych zaburzeń rozwojowych, (powodujących trudności w uczeniu się) U 02.: potrafi w podstawowym zakresie stosować wiedzę teoretyczną do analizowania występujących problemów edukacyjnych, wychowawczych, organizacyjnych U 03.: potrafi w podstawowym zakresie organizować działania wspierające podopiecznego/ucznia wymagającego dodatkowych oddziaływań terapeutycznych KS 01.: rozumie potrzebę stałego budowania i doskonalenia własnego warsztatu pracy terapeutycznej, doskonalenia własnej osoby, poszerzania kompetencji i otwartego stosunku do świata. ZAANGAŻOWANIE STUDENTA_1 ECTS: 15 h uczestnictwa w zajęciach on-line 15 h praca własna studenta, m.in realizacja zadań na platformie Moodle lub Teams, projektów, prac domowych oraz przygotowanie scenariusza zaliczeniowego. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Od studenta wymagane ( w ramach zajęć) są: - obecność na zajęciach oraz przygotowanie do zajęć, czytanie zadanej literatury, - aktywny, czynny udział w w zajęciach on-line - aktywna realizacja ścieżki kształcenia, w tym zamieszczanych materiałów, projektów, ćwiczeń, zadań, testów i quizów i in. na platformie Moodle oraz Teams w ramach prowadzonych zajęć. Wszystkie zadania, ćwiczenia itp zamieszczane na platformie Moodle oraz Teams są obowiązkowe dla wszystkich studentów, są one dowodem na uczestnictwo w zajęciach on line i realizację punktacji ECTS. Zaliczenie przedmiotu odbędzie się w formie pisemnej, w oparciu o przygotowaną indywidualną pracę - szczegółowo rozpisany scenariusz działań terapeutycznych dla wybranej kategorii trudności w uczeniu się. Szczegółowy wzór pracy, jej zakres i kryteria i terminy zostaną omówione podczas zajęć. Kryteria oceniania Ocena dst. (3): praca w ograniczonym stopniu potwierdza iż student rozumie specyfikę trudności w uczeniu się oraz problemów edukacyjnych występujących w środowiskach szkolnych i przedszkolnych, potrafi wskazać symptomy czy czynniki świadczące o konieczności włączenia terapii pedagogicznej do planu pracy z dzieckiem. Potrafi zaprojektować zajęcia wspomagające dziecko/ ucznia w rozwoju, poprzez dobór właściwych metod, technik czy narzędzi adekwatnych do problemu czy trudności, uwzględniając specyfikę danej jednostki lub grupy; na ocenę dst+ (3+) praca pokazuje iż student w niepełnym zakresie rozumie specyfikę trudności w uczeniu się oraz problemów edukacyjnych występujących w środowiskach szkolnych i przedszkolnych, potrafi wskazać symptomy czy czynniki świadczące o konieczności włączenia terapii pedagogicznej do planu pracy z dzieckiem. Potrafi zaprojektować zajęcia wspomagające dziecko/ ucznia w rozwoju, poprzez dobór właściwych metod, technik czy narzędzi adekwatnych do problemu czy trudności, uwzględniając specyfikę danej jednostki lub grupy; na ocenę db (4) praca w sposób zadowalający potwierdza iż student rozumie specyfikę trudności w uczeniu się oraz problemów edukacyjnych występujących w środowiskach szkolnych i przedszkolnych, potrafi wskazać symptomy czy czynniki świadczące o konieczności włączenia terapii pedagogicznej do planu pracy z dzieckiem. Potrafi zaprojektować zajęcia wspomagające dziecko/ ucznia w rozwoju, poprzez dobór właściwych metod, technik czy narzędzi adekwatnych do problemu czy trudności, uwzględniając specyfikę danej jednostki lub grupy; na ocenę db + (4,5) praca potwierdza iż student wnikliwie i efektywnie rozumie specyfikę trudności w uczeniu się oraz problemów edukacyjnych występujących w środowiskach szkolnych i przedszkolnych, potrafi wskazać symptomy czy czynniki świadczące o konieczności włączenia terapii pedagogicznej do planu pracy z dzieckiem. Potrafi zaprojektować zajęcia wspomagające dziecko/ ucznia w rozwoju, poprzez dobór właściwych metod, technik czy narzędzi adekwatnych do problemu czy trudności, uwzględniając specyfikę danej jednostki lub grupy; na ocenę bdb (5) praca potwierdza iż student dogłębnie i refleksyjnie rozumie specyfikę trudności w uczeniu się oraz problemów edukacyjnych występujących w środowiskach szkolnych i przedszkolnych, potrafi wskazać symptomy czy czynniki świadczące o konieczności włączenia terapii pedagogicznej do planu pracy z dzieckiem. Potrafi zaprojektować zajęcia wspomagające dziecko/ ucznia w rozwoju, poprzez dobór właściwych metod, technik czy narzędzi adekwatnych do problemu czy trudności, uwzględniając specyfikę danej jednostki lub grupy; |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.