Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka zintegrowanych zajęć w przedszkolu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PE-MZP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka zintegrowanych zajęć w przedszkolu
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

P_WP1_01, P_WP1_02, P_WP1_03;

P_UP1_01, P_UP1_02;

P_KP1_01, P_KP1_02.


Skrócony opis:

Podczas zajęć student zapoznaje się z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi metodyki wychowawczo-dydaktycznej pracy w przedszkolu. Celem zajęć jest przygotowanie studenta do samodzielnego projektowania zintegrowanych zajęć w przedszkolu, które stymulować będą i rozwijać wszystkie obszary rozwojowe u dziecka: rozwój poznawczy, społeczny, emocjonalny, fizyczny, wrażliwość, wyobraźnie, estetykę, kulturę osobistą.

Pełny opis:

Poruszane zagadnienia są związane z planowaniem dydaktyczno-wychowawczej pracy nauczyciela przedszkolnego. Formułowanie celów ogólnych i szczegółowych, zapoznanie się z metodami i środkami dydaktycznymi potrzebnymi do efektywnego prowadzenia zajęć jako forma przygotowania do pracy zawodowej. Student tworzy poprawne metodycznie scenariusze zintegrowanych zajęć w przedszkolu.Podejmuje refleksję na temat własnych teorii osobistych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Wydawnictwo WAM, Kraków 2011;

Adamek I., Bałachowicz J. (red.), Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka , Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013;

Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, Polski Instytut Wydawniczy, Warszawa 2005;

Gruszczyk – Kolczyńska E, Zielińska E. Dziecięca matematyka. Program dla przedszkoli, klas zerowych i placówek integracyjnych, WSiP, Warszawa 1999;

Natorff A, Wasiluk K, Wychowanie plastyczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1990;

Jurek A., Rozwój dziecka a metody nauczania czytania i pisania, Harmonia Universalis, Gdańsk 2012;

Blek A., Przedszkole przyjazne dzieciom, Akapit, Toruń 2001;

Literatura uzupełniająca: Czasopisma: "Bliżej Przedszkola", "Wychowanie w przedszkolu", "Edukacja w Przedszkolu";

Kwiatkowska H., Tożsamość nauczycieli, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005;

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Student:

WIEDZA

- opisuje związki zachodzące między postawą nauczyciela a aktywnością dziecka,

- omawia założenia treści programowych w przedszkolu,

- charakteryzuje zasady, formy organizacyjne, podstawowe metody i stosowane środki dydaktyczne w pracy dydaktyczno-wychowawczej przedszkola,

UMIEJĘTNOŚCI:

- potrafi przygotować kompleksowe scenariusze zajęć w zakresie wszystkich obszarów edukacyjnych ( uwzględniające aktywności dzieci, metody, formy pracy, aktywności i rolę nauczyciela, przygotowanie się do zajęć, dobrane pomoce dydaktyczne)

- wyjaśnia celowość planowanych form, metod pracy, wybranych środków dydaktycznych,

KOMPETENCJE

- wykorzystuje refleksyjną postawę w programowaniu zajęć dydaktycznych z dzieckiem uzdolnionym oraz dzieckiem z trudnościami rozwojowymi,

- definiuje różnice celów i metod działalności wychowawczo – dydaktycznej w poszczególnych typach placówek,

- wykazuje refleksyjną postawę zorientowaną na dziecko, otwartość na nowe pomysły, wrażliwość na potrzeby dziecka.

FORMY AKTYWNOŚCI (ECTS):

- udział w ćwiczeniach - 30

- przygotowanie do ćwiczeń (lektura) - 15

- - przygotowanie scenariusza/y /przeprowadzenie zajęć w Przedszkolu - 40.

Metody i kryteria oceniania:

- Obecność na zajęciach obowiązkowa ( dopuszcza się 1 usprawiedliwioną nieobecność na zajęciach).

- Aktywny udział w zajęciach, przygotowanie do zajęć.

- Sprawdziany bieżące (max 3-4) w semestrze. Pozytywne zaliczenie sprawdzianów dopuszcza studenta do wykonania zaliczeniowej, semestralnej pracy projektowej:

-Zaliczenie na podstawie pracy projektowej: Przygotowanie scenariusza zintegrowanych zajęć w przedszkolu: Interesujący, nowatorski temat, poprawność formułowania celów, poprawność doboru metod, form, środków, praktyczna wykonalność, poprawność merytoryczna całości

Ocena scenariusza: na podstawie jakości, zawartości i poprawności merytorycznej, kompleksowości

Kryteria oceniania:

Ocnea dst (3): Przygotowany projekt wskazuje iż student w ograniczonym stopniu zna związki zachodzące między postawą nauczyciela a aktywnością dziecka oraz założenia treści programowych w przedszkolu, w ograniczonym stopniu zna i stosuje zasady, formy organizacyjne, podstawowe metody i stosowane środki dydaktyczne w pracy dydaktyczno-wychowawczej przedszkola, w ograniczonym stopniu potrafi przygotować kompleksowe scenariusze zajęć w zakresie wszystkich obszarów edukacyjnych ( uwzględniające aktywności dzieci, metody, formy pracy, aktywności i rolę nauczyciela, przygotowanie się do zajęć, dobrane pomoce dydaktyczne) oraz w ograniczonym stopniu wyjaśnia celowość planowanych form, metod pracy, wybranych środków dydaktycznych,

W ograniczonym stopniu prezentuje refleksyjną postawę zorientowaną na dziecko, otwartość na nowe pomysły, wrażliwość na potrzeby dziecka.

Ocena dst + (3+)- Przygotowany projekt wskazuje iż student w niepełnym stopniu zna związki zachodzące między postawą nauczyciela a aktywnością dziecka oraz założenia treści programowych w przedszkolu, w niepełnym stopniu zna i stosuje zasady, formy organizacyjne, podstawowe metody i stosowane środki dydaktyczne w pracy dydaktyczno-wychowawczej przedszkola, w niepełnym stopniu potrafi przygotować kompleksowe scenariusze zajęć w zakresie wszystkich obszarów edukacyjnych ( uwzględniające aktywności dzieci, metody, formy pracy, aktywności i rolę nauczyciela, przygotowanie się do zajęć, dobrane pomoce dydaktyczne) oraz w niepełnym stopniu wyjaśnia celowość planowanych form, metod pracy, wybranych środków dydaktycznych,

W niepełnym stopniu prezentuje refleksyjną postawę zorientowaną na dziecko, otwartość na nowe pomysły, wrażliwość na potrzeby dziecka.

Ocena db (4) Przygotowany projekt wskazuje iż student poprawnie zna i rozumie związki zachodzące między postawą nauczyciela a aktywnością dziecka oraz założenia treści programowych w przedszkolu, poprawnie zna i stosuje zasady, formy organizacyjne, podstawowe metody i stosowane środki dydaktyczne w pracy dydaktyczno-wychowawczej przedszkola, potrafi poprawnie przygotować kompleksowe scenariusze zajęć w zakresie wszystkich obszarów edukacyjnych ( uwzględniające aktywności dzieci, metody, formy pracy, aktywności i rolę nauczyciela, przygotowanie się do zajęć, dobrane pomoce dydaktyczne) oraz poprawnie wyjaśnia celowość planowanych form, metod pracy, wybranych środków dydaktycznych,

Prezentuje (na średnim poziomie) refleksyjną postawę zorientowaną na dziecko, otwartość na nowe pomysły, wrażliwość na potrzeby dziecka.

Ocena db+ (4+) - Przygotowany projekt wskazuje iż student wnikliwie zna i rozumie związki zachodzące między postawą nauczyciela a aktywnością dziecka oraz założenia treści programowych w przedszkolu, wnikliwie zna i stosuje zasady, formy organizacyjne, podstawowe metody i stosowane środki dydaktyczne w pracy dydaktyczno-wychowawczej przedszkola, potrafi zdecydowanie dobrze przygotować kompleksowe scenariusze zajęć w zakresie wszystkich obszarów edukacyjnych ( uwzględniające aktywności dzieci, metody, formy pracy, aktywności i rolę nauczyciela, przygotowanie się do zajęć, dobrane pomoce dydaktyczne) oraz wnikliwie wyjaśnia celowość planowanych form, metod pracy, wybranych środków dydaktycznych,

Prezentuje (na wysokim poziomie) refleksyjną postawę zorientowaną na dziecko, otwartość na nowe pomysły, wrażliwość na potrzeby dziecka.

Ocena bdb (5) Przygotowany projekt wskazuje iż student dogłębnie i refleksyjnie zna i rozumie związki zachodzące między postawą nauczyciela a aktywnością dziecka oraz założenia treści programowych w przedszkolu, dogłębnie i refleksyjnie zna i stosuje zasady, formy organizacyjne, podstawowe metody i stosowane środki dydaktyczne w pracy dydaktyczno-wychowawczej przedszkola, potrafi bardzo dobrze przygotować kompleksowe scenariusze zajęć w zakresie wszystkich obszarów edukacyjnych ( uwzględniające aktywności dzieci, metody, formy pracy, aktywności i rolę nauczyciela, przygotowanie się do zajęć, dobrane pomoce dydaktyczne) oraz dogłębnie i refleksyjnie wyjaśnia celowość planowanych form, metod pracy, wybranych środków dydaktycznych,

Prezentuje (na wysokim poziomie) refleksyjną postawę zorientowaną na dziecko, otwartość na nowe pomysły, wrażliwość na potrzeby dziecka.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)