Narzędzia diagnozy kwalifikacji i kompetencji pracownika
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PE-NDI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Narzędzia diagnozy kwalifikacji i kompetencji pracownika |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | P_WD2_01 P_UD2_02 P_UD2_05 P_UD2_06 P_KD2_02 P_KD2_03 |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wybranymi metodami i technikami diagnostycznymi stosowanymi w doradztwie zawodowym oraz zagadnieniem pomiaru kompetencji w środowisku pracy, rozwinięcie umiejętności doboru narzędzi przydatnych w kreowaniu własnej kariery zawodowej oraz zaktywizowanie do budowania warsztatu pracy doradcy zawodowego. |
Pełny opis: |
Zakres tematów: 1.Kwalifikacje i kompetencje zawodowe - wynik kształcenia zawodowego oraz nabywanego doświadczenia. Wyjaśnienie podstawowych pojęć; 2.Struktury kwalifikacji i ich przydatność ze względu na rodzaj oraz miejsce kształtowania. Nowa podstawa programowa kształcenia w zawodach a diagnoza kwalifikacji i kompetencji; 3.Diagnostyka w doradztwie zawodowym. Przykładowe metody i techniki diagnostyczne: testy, inwentarze, kwestionariusze; techniki sondażowe, plastyczne, projekcyjne; rozpoznawanie wartości, celów, priorytetów; 4.Źródła oraz formy rozwoju kompetencji współczesnego pracownika (uczenie się formalne, uczenie się w miejscu pracy, coaching, mentoring); 5.Zagadnienie pomiaru kompetencji: charakterystyka wybranych metod i narzędzi oceny - skale obserwacyjne, testy kompetencji, obserwacja uczestnicząca, ocena 360 stopni. Bilans kompetencji jako metoda zarządzania pracownikami poprzez wykorzystanie ich potencjału. |
Literatura: |
1. Baraniak B., Metody badania pracy, Warszawa 2009 2. Bogaj A., Kwiatkowski S. M. (red.), Szkoła a rynek pracy, Warszawa 2006 2. Kwiatkowski S. M., Kształcenie zawodowe. Dylematy teorii i praktyki, Warszawa 2001 3. Nowacki T. W., Zawodoznawstwo, Radom 2001 4. Wiatrowski Z., Podstawy pedagogiki pracy, Bydgoszcz 2005 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student posiada pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w aspekcie biologicznym, psychicznym, społecznym, w szczególności dotyczącą prognozowania przydatności zawodowej, doradztwa zawodowego, andragogiki i współczesnych systemów oświatowych, działalności poradniczej wobec osób wymagających wsparcia w trudnych problemach życiowych wieku dorosłego; Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę z zakresu specjalności w celu analizy problemów edukacyjnych i zawodowych, ich diagnozowania i projektowania działań praktycznych dotyczących m.in. decyzji zawodowych, rozmowy kwalifikacyjnej, cv, listu motywacyjnego; Student potrafi wybrać i realizować właściwy sposób postępowania, dobrać środki i metody pracy w celu przygotowania klienta do przechodzenia między kolejnymi etapami kariery edukacyjno - zawodowej oraz poprawnie wybrać strategie działania, które powinny być stosowane w placówkach edukacyjnych; Student potrafi współpracować z innymi, pracować w zespole; Student ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu specjalności i budowania warsztatu pracy doradcy zawodowego; Student jest wrażliwy na potrzeby i gotowy do komunikowania i współpracy z osobami potrzebującymi wsparcia w podejmowaniu decyzji zawodowych, poszukujących pracy, aktywizowania dorosłych w dziedzinie kształcenia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Dyskusja plenarna, praca w zespołach problemowych oraz indywidualna analiza i interpretacja materiałów źródłowych - z zastosowaniem odpowiednich środków dydaktycznych: literatury, prezentacji multimedialnych. Sposoby weryfikacji + symbol efektu w programie studiów - Prace domowe (P_WD2_01, P_KD2_02) - Projekt studencki grupowy (P_UD2_02, P_UD2_05) - Aktywny udział w zajęciach, debata (P_KD2_03, P_UD2_06) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.