Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Narzędzia diagnozy kwalifikacji i kompetencji pracownika

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PE-NDI
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Narzędzia diagnozy kwalifikacji i kompetencji pracownika
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

P_WD2_01

P_UD2_02

P_UD2_05

P_UD2_06

P_KD2_02

P_KD2_03


Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wybranymi metodami i technikami diagnostycznymi stosowanymi w doradztwie zawodowym oraz zagadnieniem pomiaru kompetencji w środowisku pracy, rozwinięcie umiejętności doboru narzędzi przydatnych w kreowaniu własnej kariery zawodowej oraz zaktywizowanie do budowania warsztatu pracy doradcy zawodowego.

Pełny opis:

Zakres tematów:

1.Kwalifikacje i kompetencje zawodowe - wynik kształcenia zawodowego oraz nabywanego doświadczenia. Wyjaśnienie podstawowych pojęć;

2.Struktury kwalifikacji i ich przydatność ze względu na rodzaj oraz miejsce kształtowania. Nowa podstawa programowa kształcenia w zawodach a diagnoza kwalifikacji i kompetencji;

3.Diagnostyka w doradztwie zawodowym. Przykładowe metody i techniki diagnostyczne: testy, inwentarze, kwestionariusze; techniki sondażowe, plastyczne, projekcyjne; rozpoznawanie wartości, celów, priorytetów;

4.Źródła oraz formy rozwoju kompetencji współczesnego pracownika (uczenie się formalne, uczenie się w miejscu pracy, coaching, mentoring);

5.Zagadnienie pomiaru kompetencji: charakterystyka wybranych metod i narzędzi oceny - skale obserwacyjne, testy kompetencji, obserwacja uczestnicząca, ocena 360 stopni. Bilans kompetencji jako metoda zarządzania pracownikami poprzez wykorzystanie ich potencjału.

Literatura:

1. Baraniak B., Metody badania pracy, Warszawa 2009

2. Bogaj A., Kwiatkowski S. M. (red.), Szkoła a rynek pracy, Warszawa 2006

2. Kwiatkowski S. M., Kształcenie zawodowe. Dylematy teorii i praktyki, Warszawa 2001

3. Nowacki T. W., Zawodoznawstwo, Radom 2001

4. Wiatrowski Z., Podstawy pedagogiki pracy, Bydgoszcz 2005

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Student posiada pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w aspekcie biologicznym, psychicznym, społecznym, w szczególności dotyczącą prognozowania przydatności zawodowej, doradztwa zawodowego, andragogiki i współczesnych systemów oświatowych, działalności poradniczej wobec osób wymagających wsparcia w trudnych problemach życiowych wieku dorosłego;

Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę z zakresu specjalności w celu analizy problemów edukacyjnych i zawodowych, ich diagnozowania i projektowania działań praktycznych dotyczących m.in. decyzji zawodowych, rozmowy kwalifikacyjnej, cv, listu motywacyjnego;

Student potrafi wybrać i realizować właściwy sposób postępowania, dobrać środki i metody pracy w celu przygotowania klienta do przechodzenia między kolejnymi etapami kariery edukacyjno - zawodowej oraz poprawnie wybrać strategie działania, które powinny być stosowane w placówkach edukacyjnych;

Student potrafi współpracować z innymi, pracować w zespole;

Student ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu specjalności i budowania warsztatu pracy doradcy zawodowego;

Student jest wrażliwy na potrzeby i gotowy do komunikowania i współpracy z osobami potrzebującymi wsparcia w podejmowaniu decyzji zawodowych, poszukujących pracy, aktywizowania dorosłych w dziedzinie kształcenia.

Metody i kryteria oceniania:

Dyskusja plenarna, praca w zespołach problemowych oraz indywidualna analiza i interpretacja materiałów źródłowych - z zastosowaniem odpowiednich środków dydaktycznych: literatury, prezentacji multimedialnych.

Sposoby weryfikacji + symbol efektu w programie studiów

- Prace domowe (P_WD2_01, P_KD2_02)

- Projekt studencki grupowy (P_UD2_02, P_UD2_05)

- Aktywny udział w zajęciach, debata (P_KD2_03, P_UD2_06)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)