Pedagogical workshop - The threats of the modern family. Theory and Explorations
General data
Course ID: | WNP-PE-NPWDBK |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Pedagogical workshop - The threats of the modern family. Theory and Explorations |
Name in Polish: | Warsztat pedagogiczny - Zagrożenia współczesnej rodziny. Teoria i eksploracje |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem warsztatu jest przekazanie studentom wiedzy na temat środowiska wychowawczego rodziny, a także zagrożeń jakich doświadcza. Zostaną zapoznani z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi rodziny w obszarze teorii oraz potrzebą i metodami eksploracji trudności i dysfunkcji występujących we współczesnej rodzinie. |
Full description: |
(in Polish) 1. Rodzina jako podstawowe środowisko wychowawcze (definicje, typy, struktura, zasoby, dobro dziecka). 2. Przedmiot i metodologia pedagogiki rodziny. 3. Przemiany rodziny. 4. Funkcje współczesnej rodziny. 5. Postawy i style wychowania w rodzinie. 6. Kultura pedagogiczna rodziców. 7. Charakterystyka rodziny dysfunkcyjnej 8. Dysfunkcje i patologie współczesnej rodziny. 9. Zaniedbanie dziecka we współczesnej rodzinie 10. Zagadnienie przemocy wobec dziecka w rodzinie . 11.System wsparcia współczesnej rodziny. 12. Metody eksploracji zagrożeń współczesnej rodziny. 13. Charakterystyka wybranych zagrożeń współczesnej rodziny. |
Bibliography: |
(in Polish) I. Krasiejko, Rodzina z dziećmi. Rodzina dysfunkcyjna, Warszawa 2019; Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2005; Pedagogika rodziny na progu XXI wieku. Rozwój, przedmiot, obszary refleksji i badań, pod red. A. W. Janke, Toruń 2004; Adamski F., Rodzina wymiar społeczno - kulturowy, Kraków 2002; Dyczewski L., Rodzina twórcą i przekazicielem kultury, Lublin 2003; Kawula S., Kształty rodziny współczesnej, Szkice familologiczne, Toruń 2006; Rodzina polska u progu trzeciego tysiąclecia, pod red. W. Majkowskiego, Warszawa 2003; Rodzina współczesna, pod red. M. Ziemskiej, Warszawa 2001. Literatura uzupełniająca: Krzesińska - Żach B., Pedagogika rodziny. Przewodnik do ćwiczeń, Białystok 2007; Biernat T., Praktyka wychowania rodzinnego, Szczecinek 2001; Seweryńska A.M., Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej, Warszawa 2004; Sarin, V., Terapia rodziny. Teoria i praktyka, Gdańsk 2000; Ejsmont M., Kosmalska B., Media, wartości, wychowania, Kraków 2005; Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej; Ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi do lat 3; Ustawa z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny; Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) EU 1 - Student ma pogłębioną wiedzę na temat funkcjonowania rodziny, diagnozowania jej problemów, zagrożeń, systemu wsparcia. EU 2 - Posiada umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat procesu wychowania w rodzinie oraz jej zagrożeń. EU 3 -Potrafi wskazać działania wspierające dostosowane do zagrożeń i potrzeb rodziny. EU 4 - Ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania i racjonalnego oceniania złożonych sytuacji wychowawczych oraz analizowania uczestnictwa rodziny w procesie socjalizacji i wychowania. EU 5 - Jest wrażliwy na problemy dzieci, młodzieży i dorosłych mając na uwadze ich dobro. EU 6 - Przygotowany do współpracy z instytucjami działających na rzecz wsparcia dziecka i rodziny. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Podstawą zaliczenia jest obecność na zajęciach - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności, oraz ocena z pracy (prezentacji) przygotowanej indywidualnie na temat wybranego zagrożenia współczesnej rodziny. 3,0 - student osiągnął wszystkie zakładane dla przedmiotu efekty kształcenia z zakresu wiedzy, umiejętności i kompetencji; zna podstawową terminologię z zakresu warsztatu, w bardzo podstawowym stopniu przyswoił wiadomości z zakresu pedagogiki rodziny i współczesnych zagrożeń, nie jest zainteresowany poszerzaniem wiedzy w tym zakresie, diagnozowaniem i projektowaniem działań pomocowych i wspierających dzieci i rodziców, ma niski poziom umiejętności w zakresie obserwowania sytuacji wychowawczych w rodzinie, problemów jej członków, a także przygotowania do kontaktu z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny. W zakresie pracy indywidualnej (prezentacja) dobór prezentowanych treści i źródeł jest zadowalający, ale nie wyczerpujący, język, styl, spójność wypowiedzi oraz poprawność merytoryczną na niskim poziomie. Liczba punktów za prezentację 6. 3, 5 - student w stopniu dostatecznym porusza się w obszarze wiedzy dotyczącej rodziny i jej roli wychowawczej, zna podstawowe funkcje, zadania rodziny, przykłady instytucji i organizacji pełniących funkcje opiekuńcze i wychowawcze wobec dzieci i młodzieży, wspomagających rodzinę w procesie wychowania, nie diagnozuje jednak wnikliwie problemów środowiska rodzinnego, co rzutuje na ograniczone propozycje rozwiązywania i kompensowania tych sytuacji, ma niski poziom umiejętności w zakresie obserwowania sytuacji wychowawczych w rodzinie, problemów jej członków, a także przygotowania do kontaktu z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny. W zakresie pracy indywidualnej (prezentacja) dobór prezentowanych treści i źródeł jest zadowalający, ale nie wyczerpujący, język, styl, spójność wypowiedzi oraz poprawność merytoryczną na niskim poziomie. Liczba punktów za prezentację 7. 4, 0 - student posiada zadowalający poziom wiedzy na temat rodziny, jest dysfunkcji, poprawnie diagnozuje i projektuje działania naprawcze i kompensacyjne, nie jest jednak w tych działaniach dostatecznie wnikliwy, wykazuje dobry poziom umiejętności w zakresie obserwowania sytuacji wychowawczych w rodzinie, problemów jej członków, a także przygotowania do kontaktu z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny. W zakresie pracy indywidualnej (prezentacja) dobór prezentowanych treści i źródeł jest zadowalający; język, styl, spójność wypowiedzi oraz poprawność merytoryczną na dobrym poziomie. Liczba punktów za prezentację 8. 4,5 - student prezentuje dobry poziom wiedzy w zakresie rodziny, jej funkcji, zadań, funkcjonalności, przejawów dysfunkcji i patologii, rozumie potrzebę działań profilaktycznych i kompensujących braki środowiska rodzinnego, posiada wysoki umiejętności w zakresie obserwowania sytuacji wychowawczych w rodzinie, problemów jej członków, a także przygotowania do kontaktu z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny.W zakresie pracy indywidualnej (prezentacja) dobór prezentowanych treści i źródeł jest w pełni poprawny; , język, styl, spójność wypowiedzi oraz poprawność merytoryczną na dobrym poziomie. Liczba punktów za prezentację 9. 5,0 - student ma rozległą wiedzę dotyczącą rodziny, potrafi diagnozować trudności w funkcjonowaniu rodziny i dziecka, rozumie potrzebę działań profilaktycznych i kompensacyjnych, zna przykłady, specyfikę i zadania instytucji i organizacji działających w obszarze opieki i wychowania dzieci i młodzieży, jest otwarty na pozyskiwanie wiedzy z różnych źródeł, prezentuje bardzo dobry poziom umiejętności w zakresie obserwowania sytuacji wychowawczych w rodzinie, problemów jej członków, a także przygotowania do kontaktu z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny. W zakresie pracy indywidualnej (prezentacja) dobór prezentowanych treści i źródeł jest znakomity, język, styl, spójność wypowiedzi oraz poprawność merytoryczną na bardzo dobrym poziomie. Liczba punktów za prezentację 10. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.