Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Pedagogical workshop - The threats of the modern family. Theory and Explorations

General data

Course ID: WNP-PE-NPWDBK
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Pedagogical workshop - The threats of the modern family. Theory and Explorations
Name in Polish: Warsztat pedagogiczny - Zagrożenia współczesnej rodziny. Teoria i eksploracje
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Celem warsztatu jest przekazanie studentom wiedzy na temat środowiska wychowawczego rodziny, a także zagrożeń jakich doświadcza. Zostaną zapoznani z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi rodziny w obszarze teorii oraz potrzebą i metodami eksploracji trudności i dysfunkcji występujących we współczesnej rodzinie.

Full description: (in Polish)

1. Rodzina jako podstawowe środowisko wychowawcze (definicje, typy, struktura, zasoby, dobro dziecka).

2. Przedmiot i metodologia pedagogiki rodziny.

3. Przemiany rodziny.

4. Funkcje współczesnej rodziny.

5. Postawy i style wychowania w rodzinie.

6. Kultura pedagogiczna rodziców.

7. Charakterystyka rodziny dysfunkcyjnej

8. Dysfunkcje i patologie współczesnej rodziny.

9. Zaniedbanie dziecka we współczesnej rodzinie

10. Zagadnienie przemocy wobec dziecka w rodzinie .

11.System wsparcia współczesnej rodziny.

12. Metody eksploracji zagrożeń współczesnej rodziny.

13. Charakterystyka wybranych zagrożeń współczesnej rodziny.

Bibliography: (in Polish)

I. Krasiejko, Rodzina z dziećmi. Rodzina dysfunkcyjna, Warszawa 2019; Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2005; Pedagogika rodziny na progu XXI wieku. Rozwój, przedmiot, obszary refleksji i badań, pod red. A. W. Janke, Toruń 2004; Adamski F., Rodzina wymiar społeczno - kulturowy, Kraków 2002; Dyczewski L., Rodzina twórcą i przekazicielem kultury, Lublin 2003; Kawula S., Kształty rodziny współczesnej, Szkice familologiczne, Toruń 2006; Rodzina polska u progu trzeciego tysiąclecia, pod red. W. Majkowskiego, Warszawa 2003; Rodzina współczesna, pod red. M. Ziemskiej, Warszawa 2001.

Literatura uzupełniająca:

Krzesińska - Żach B., Pedagogika rodziny. Przewodnik do ćwiczeń, Białystok 2007; Biernat T., Praktyka wychowania rodzinnego, Szczecinek 2001; Seweryńska A.M., Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej, Warszawa 2004; Sarin, V., Terapia rodziny. Teoria i praktyka, Gdańsk 2000; Ejsmont M., Kosmalska B., Media, wartości, wychowania, Kraków 2005; Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej; Ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi do lat 3; Ustawa z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny; Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

EU 1 - Student ma pogłębioną wiedzę na temat funkcjonowania rodziny, diagnozowania jej problemów, zagrożeń, systemu wsparcia.

EU 2 - Posiada umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat procesu wychowania w rodzinie oraz jej zagrożeń.

EU 3 -Potrafi wskazać działania wspierające dostosowane do zagrożeń i potrzeb rodziny.

EU 4 - Ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania i racjonalnego oceniania złożonych sytuacji wychowawczych oraz analizowania uczestnictwa rodziny w procesie socjalizacji i wychowania.

EU 5 - Jest wrażliwy na problemy dzieci, młodzieży i dorosłych mając na uwadze ich dobro.

EU 6 - Przygotowany do współpracy z instytucjami działających na rzecz wsparcia dziecka i rodziny.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Podstawą zaliczenia jest obecność na zajęciach - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności, oraz ocena z pracy (prezentacji) przygotowanej indywidualnie na temat wybranego zagrożenia współczesnej rodziny.

3,0 - student osiągnął wszystkie zakładane dla przedmiotu efekty kształcenia z zakresu wiedzy, umiejętności i kompetencji; zna podstawową terminologię z zakresu warsztatu, w bardzo podstawowym stopniu przyswoił wiadomości z zakresu pedagogiki rodziny i współczesnych zagrożeń, nie jest zainteresowany poszerzaniem wiedzy w tym zakresie, diagnozowaniem i projektowaniem działań pomocowych i wspierających dzieci i rodziców, ma niski poziom umiejętności w zakresie obserwowania sytuacji wychowawczych w rodzinie, problemów jej członków, a także przygotowania do kontaktu z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny. W zakresie pracy indywidualnej (prezentacja) dobór prezentowanych treści i źródeł jest zadowalający, ale nie wyczerpujący, język, styl, spójność wypowiedzi oraz poprawność merytoryczną na niskim poziomie. Liczba punktów za prezentację 6.

3, 5 - student w stopniu dostatecznym porusza się w obszarze wiedzy dotyczącej rodziny i jej roli wychowawczej, zna podstawowe funkcje, zadania rodziny, przykłady instytucji i organizacji pełniących funkcje opiekuńcze i wychowawcze wobec dzieci i młodzieży, wspomagających rodzinę w procesie wychowania, nie diagnozuje jednak wnikliwie problemów środowiska rodzinnego, co rzutuje na ograniczone propozycje rozwiązywania i kompensowania tych sytuacji, ma niski poziom umiejętności w zakresie obserwowania sytuacji wychowawczych w rodzinie, problemów jej członków, a także przygotowania do kontaktu z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny. W zakresie pracy indywidualnej (prezentacja) dobór prezentowanych treści i źródeł jest zadowalający, ale nie wyczerpujący, język, styl, spójność wypowiedzi oraz poprawność merytoryczną na niskim poziomie. Liczba punktów za prezentację 7.

4, 0 - student posiada zadowalający poziom wiedzy na temat rodziny, jest dysfunkcji, poprawnie diagnozuje i projektuje działania naprawcze i kompensacyjne, nie jest jednak w tych działaniach dostatecznie wnikliwy, wykazuje dobry poziom umiejętności w zakresie obserwowania sytuacji wychowawczych w rodzinie, problemów jej członków, a także przygotowania do kontaktu z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny. W zakresie pracy indywidualnej (prezentacja) dobór prezentowanych treści i źródeł jest zadowalający; język, styl, spójność wypowiedzi oraz poprawność merytoryczną na dobrym poziomie. Liczba punktów za prezentację 8.

4,5 - student prezentuje dobry poziom wiedzy w zakresie rodziny, jej funkcji, zadań, funkcjonalności, przejawów dysfunkcji i patologii, rozumie potrzebę działań profilaktycznych i kompensujących braki środowiska rodzinnego, posiada wysoki umiejętności w zakresie obserwowania sytuacji wychowawczych w rodzinie, problemów jej członków, a także przygotowania do kontaktu z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny.W zakresie pracy indywidualnej (prezentacja) dobór prezentowanych treści i źródeł jest w pełni poprawny; , język, styl, spójność wypowiedzi oraz poprawność merytoryczną na dobrym poziomie. Liczba punktów za prezentację 9.

5,0 - student ma rozległą wiedzę dotyczącą rodziny, potrafi diagnozować trudności w funkcjonowaniu rodziny i dziecka, rozumie potrzebę działań profilaktycznych i kompensacyjnych, zna przykłady, specyfikę i zadania instytucji i organizacji działających w obszarze opieki i wychowania dzieci i młodzieży, jest otwarty na pozyskiwanie wiedzy z różnych źródeł, prezentuje bardzo dobry poziom umiejętności w zakresie obserwowania sytuacji wychowawczych w rodzinie, problemów jej członków, a także przygotowania do kontaktu z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny. W zakresie pracy indywidualnej (prezentacja) dobór prezentowanych treści i źródeł jest znakomity, język, styl, spójność wypowiedzi oraz poprawność merytoryczną na bardzo dobrym poziomie. Liczba punktów za prezentację 10.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)