Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Organization and management in educational, care and social activity

General data

Course ID: WNP-PE-ORG
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Organization and management in educational, care and social activity
Name in Polish: Organizacja i zarządzanie w działalności opiekuńczo-wychowawczej i społecznej
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Wstępne wymagania: teoria wychowania i socjologia

Full description: (in Polish)

Pojęcie planowania, programowania i zarządzania. Kategorie treściowe planu. Źródła treściowe organizowania i planowania pracy opiekuńczo – wychowawczej i społecznej. Tok planowania pracy opiekuńczo – wychowawczej w skali placówki. Zasady organizacji i planowania pracy w placówkach opiekuńczo – wychowawczych. Struktura pozioma planu rocznego. Planowanie a treść i poziom pracy.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

W. Ricky Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami, Warszawa 2004.

J. Pielachowski, Organizacja i zarządzania oświatą i szkołą, Poznań 2000.

M. Jaworska – Witkowska, L. Witkowski (red.), Pedagogika i zarządzanie edukacją i rozwojem w perspektywie troski o uniwersytet i kulturę humanistyczną, Toruń 2010.

Literatura uzupełniająca: J. Fazlagić-Amir, Zarządzanie wiedzą w szkole, Warszawa 2007.

J. Radziewicz, O planowaniu pracy wychowawczej, Warszawa 1989.

K. Janasz (red.), Zarządzanie strategiczne: koncepcje, metody, strategie, Warszawa 2010.M. Armstrong, Strategie zarządzania zasobami ludzkimi, Warszawa 2010.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

Ek 1. Student ma wiedzę na temat miejsca organizacji i zarządzania w edukacji (placówkach opiekuńczo – wychowawczych) w systemie nauk społecznych. Student zna zagadnienie zarządzania systemem edukacji oraz problem zarządzania placówką opiekuńczo – wychowawczą jako organizacją społeczną;

Ek 2. Student ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice zarządzania; posiada wiedzę w zakresie posługiwania się warsztatem metodycznym w obszarze profesjonalnego promowania walorów własnej placówki i jej osiągnięć;

Umiejętności:

Ek 3. Student ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; potrafi kierować zespołem pracowników (podział zadań, nadzór nad ich wykonaniem); potrafi tworzyć atmosferę sprzyjającą emocjonalnemu związaniu się (identyfikowaniu) wychowawców i innych pracowników z placówką;

Ek 4. Student potrafi tworzyć i realizować autorską koncepcję działalności placówki, obejmującą całokształt podejmowanych działań, zarówno pedagogicznych, jak i administracyjnych oraz gospodarczych; potrafi indywidualizować działania wobec poszczególnych pracowników i budować atmosferę stymulującą innowacyjne postawy wychowawców;

Kompetencje:

Ek 5. Student jest przygotowany do aktywnego współdziałania z władzami oświatowymi i samorządowymi oraz posiada zdolność nawiązywania kontaktów i współpracy z podmiotami środowiska lokalnego;

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ek 1. Student ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących oraz wiedzę z zakresu zarządzania;

- na ocenę 2 (ndst.) Student nie ma podstawowej, uporządkowanej wiedzy o środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących;

- na ocenę 3 (dst.) Student ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących;

- na ocenę 4 (db.) Student ma pogłębioną, uporządkowaną wiedzę o środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących, zna kategorie teorie treściowe planu oraz źródła treściowe planu;

- na ocenę 5 (bdb.) Student ma gruntowną, uporządkowaną wiedzę o środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących, zna kategorie teorie treściowe planu oraz źródła treściowe planu, w oparciu o literaturę przedmiotu opisuje zasady planowania działalności opiekuńczo – wychowawczej uwzględniając specyfikę placówki;

Ek 2. Student ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej;

- na ocenę 2 (ndst.) Student nie ma podstawowej, uporządkowanej wiedzy na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej;

- na ocenę 3 (dst.) Student ma podstawową, uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej;

- na ocenę 4 (db.) Student ma pogłębioną, uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, proponuje efektywne metody stosowane w skutecznym planowaniu pracy w placówkach opiekuńczo - wychowawczych;

- na ocenę 5 (bdb.) Student ma ugruntowaną, uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, proponuje efektywne metody stosowane w skutecznym planowaniu pracy w placówkach opiekuńczo – wychowawczych, z wykorzystaniem określonych metod samodzielnie dokonuje ewaluacji procesu planowania i organizacji pracy w placówkach opiekuńczo - wychowawczych;

Umiejętności:

Ek 3. Student posiada umiejętności stosowania przepisów z zakresu prawa w działalności zawodowej;

- na ocenę 2 (ndst.) Student nie posiada w stopniu podstawowym umiejętności stosowania przepisów z zakresu prawa w działalności zawodowej – wychowawcy, opiekuna;

- na ocenę 3 (dst.) Student posiada w stopniu podstawowym umiejętności stosowania przepisów z zakresu prawa w działalności zawodowej – wychowawcy, opiekuna;

- na ocenę 4 (db.) Student posiada pogłębione umiejętności stosowania przepisów z zakresu prawa w działalności zawodowej – wychowawcy, opiekuna, potrafi posłużyć się złożonymi metodami w planowaniu pracy w placówkach opiekuńczo – wychowawczych;

- na ocenę 5 (bdb.) Student posiada gruntowne umiejętności stosowania przepisów z zakresu prawa w działalności zawodowej – wychowawcy, opiekuna, potrafi posłużyć się złożonymi metodami w planowaniu pracy w placówkach opiekuńczo – wychowawczych, samodzielnie przeprowadza proces planowania i organizacji pracy w określonej placówce opiekuńczo – wychowawczej;

Ek 4. Student posiada umiejętność prowadzenia dokumentacji pracy wychowawczej;

- na ocenę 2 (ndst.) Student nie posiada podstawowych umiejętności prowadzenia dokumentacji pracy wychowawczej;

- na ocenę 3 (dst.) Student posiada podstawowe umiejętności prowadzenia dokumentacji pracy wychowawczej;

- na ocenę 4 (db.) Student posiada pogłębione umiejętności prowadzenia dokumentacji pracy wychowawczej, efektywnie planuje i szczegółowo organizuje oraz w pełni przeprowadza zajęcia opiekuńczo – wychowawcze z dziećmi i młodzieżą;

- na ocenę 5 (bdb.) Student posiada gruntowne umiejętności prowadzenia dokumentacji pracy wychowawczej, efektywnie planuje i szczegółowo organizuje oraz w pełni przeprowadza zajęcia opiekuńczo – wychowawcze z dziećmi i młodzieżą dobierając zróżnicowane formy pracy, prezentuje wyniki pracy i formułuje wnioski;

Kompetencje:

Ek 5. Student odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne, ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej;

- na ocenę 2 (ndst.) Student nie przygotowuje się w sposób profesjonalny i rzetelny do swojej pracy, nie projektuje i nie wykonuje określonych działań pedagogicznych;

- na ocenę 3 (dst.) Student przygotowuje się w sposób profesjonalny i rzetelny do swojej pracy, projektuje i wykonuje określone działania pedagogiczne;

- na ocenę 4 (db.) Student odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne, ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej;

- na ocenę 5 (bdb.) Student odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne, ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej, proponuje ciekawe pomysły, tworzy życzliwą relację w pracy zespołowej;

Godziny kontaktowe: wykład 15 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury 25 godz.

Przygotowanie się do egzaminu, konsultacje 30 godz.

Liczba punktów ECTS: (85 godz) = 3 ECTS

Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia:

Metody dydaktyczne: wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, dyskusja.

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia

EGZAMIN PISEMNY:

UDZIAŁ W DYSKUSJI:

Warunek zaliczenia przedmiotu na podstawie egzaminu pisemnego w formie 3 pytania otwarte - opisowe o charakterze problemowym.

Skala punktowa:

37-40 pkt: ocena 5

33-36 pkt: ocena 4,5

28-32 pkt: ocena 4,0

25-27 pkt: ocena 3,5

24-20 pkt: ocena 3,0

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)