Podstawy doradztwa personalnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PE-PDPE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy doradztwa personalnego |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | P_WD1_03 P_WD1_07 P_WD1_09 P_UD1_02 P_UD1_04 P_UD1_09 P_KD1_01 P_KD1_04 P_KD1_02 |
Skrócony opis: |
Przedmiot przygotowuje do pracy doradcy personalnego w instytucjach rynku pracy oraz w przedsiębiorstwie w obszarze Human Resources. |
Pełny opis: |
Program nauczania (treści kształcenia): 1. Pojęcia, zadania i zakres doradztwa personalnego 2. Charakterystyka zawodu doradca personalny, miejsca zatrudnienia i możliwości zawodowe, zadania zawodowe i kompetencje doradcy personalnego 3. Funkcja personalna w przedsiębiorstwie, w agencjach zatrudnienia oraz biurach karier. Outsourcing funkcji personalnej. 4. Planowanie zatrudnienia i opis stanowiska pracy 5. Dobór pracowników: rekrutacja, selekcja. Rekrutacja wewnętrzna i zewnętrzna, wąska i szeroka. Wady i zalety poszczególnych typów rekrutacji. Techniki naboru. Metody selekcji kandydatów – ich efektywność w zależności od stanowiska pracy i rodzaju organizacji. Wybrane zagadnienia dotyczące: zatrudnienia, wprowadzenia do pracy (wymagania prawne, szkolenie BHP), zwolnień pracowników oraz outplacementu. 6. Planowanie karier w organizacji, szkolenia i rozwój zawodowy pracowników. Badanie kompetencji pracowników. Badanie postaw pracowniczych i potencjału zawodowego. 7. Ocenianie i motywowanie pracowników. Tworzenie systemów ocen pracowniczych. Formy i metody oceniania. Materialne i pozamaterialne motywowanie pracowników. 8. Doradztwo personalne wobec nowych form zatrudnienia (elastyczne formy zatrudnienia, outsourcing, leasing pracowniczy, telepraca, freelancing, kontrakty menedżerskie). |
Literatura: |
Literatura zalecana: Podstawowa • Kostera M. (2013), Doradztwo organizacyjne, wyd. Poltekst • Pocztowski A.(2007), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategie, procesy, metody. PWE, Warszawa. • Stańczyk I. (2013), Doradztwo personalne i zawodowe, wyd. Difin, Warszawa Dodatkowa • Bańka A. (2007), Psychologiczne doradztwo karier. Wydaw. Stowarzyszenie Psychologia i Architektura,Poznań. • Filipowicz G. (2004). Zarządzanie kompetencjami zawodowymi. PWE, Warszawa. • Korcz I., Pietrulewicz B. (2003), Kariera zawodowa. Instytut Edukacji Techniczno-Informatycznej UZ, Zielona Góra. • Rae L. (2006), Planowanie i projektowanie szkoleń, Oficyna Ekonomiczna, Kraków. • Rostkowski T., D. Danilewicz (red.) (2012), Praktyki zarządzania kapitałem ludzkim w doradztwie zawodowym, red. T., Difin, Warszawa. • Sidor-Rządkowska M. Sidor-Rządkowska M. (2006). Kompetencyjne systemy ocen pracowników. Przygotowanie, wdrożenie i integrowanie z innymi systemami ZZL, Wolters Kluwer - Oficyna Ekonomiczna, Kraków. • Suchar M. (2009), Kariera i rozwój zawodowy, wyd. Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr I. Gdańsk. • Suchar M. (2010), Modele karier. Przewidywania w roku 2010, wyd. Ch. BECK. • Terelak J. (2005), Psychologia organizacji i zarządzania, wyd. Difin, Warszawa |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza - ma elementarna wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących miedzy nimi relacjach, posiada kompetencje w zarządzaniu zasobami ludzkimi - ma podstawowa wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, terapeutycznych i pomocowych, posiada kompetencje w zakresie kierowania klientów do ośrodków szkoleniowych, współpracy z organami rentowymi, prowadzenia doradztwa na polu działalności gospodarczej, współpracy z instytucjami samorządowymi i pozarządowymi realizującymi zakres ustawicznej edukacji zawodowej. - zna podstawy prawne w zakresie edukacji, szkolenia i pracy na poziomie lokalnym, krajowym i międzynarodowym; ma elementarna wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy Umiejętności - potrafi wykorzystywać podstawowa wiedzę teoretyczna z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, pomocowych, a tak_e motywów i wzorów ludzkich zachowań; posiada umiejętność stosowania technik indywidualnego i grupowego doradztwa zawodowego z wykorzystaniem stosowanych przez agencje heatdhuntingowe metod, technik doboru i oceny pracowników. - potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych; z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin; posiada umiejętność diagnozy i analizy rynku pracy w Polsce, Unii Europejskiej i globalnym. - potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych; potrafi określić zasady profesjonalnego cv oraz listu motywacyjnego oraz przekazać informacje dotyczące przygotowania się i prowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej. Kompetencje - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia wskazując klientowi możliwości rozwoju kariery zawodowej przez całe życie. - jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie; jest przygotowany do współpracy z instytucjami rynku pracy-władzami, przedsiębiorstwami, instytucjami kształcenia, agencjami heatdhuntingowymi. - ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie doradztwa zawodowego i edukacji ustawicznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: wykład interaktywny, projekty zespołowe, ćwiczenia praktyczne, case study. Ocena efektów kształcenia: projekt (30%), test wiedzy w formie pisemnej (50%), zadanie zespołowe z indywidualną kontrolą osiągnięć (20%). - ocenę dostateczną / 3,0/ - efekty kształcenia objęte kartą przedmiotu, student opanowuje wiedzę i umiejętności na elementarnym poziomie. Wykazuje brak samodzielności w realizacji zadań, wymaga wsparcia wykładowcy w opanowaniu materiału. Brak pełnej frekwencji na zajęciach. - ocenę ponad dostateczną / 3.5/ - efekty kształcenia objęte kartą przedmiotu, student opanowuje wiedze umiejętności na elementarnym poziomie. Wykazuje małą samodzielność w realizacji zadań , wymaga wsparcia wykładowcy w opanowaniu materiału. - ocenę dobrą / 4,0/- efekty kształcenia objęte kartą przedmiotu, student wykazuje się samodzielnością w opracowywaniu zadań. Wymaga konsultacji w przygotowaniu projektu - ocenę ponad dobrą / 4,5/- efekty kształcenia objęte kartą przedmiotu, student wykazuje się samodzielnością w opracowywaniu zadań. Wykazuje własną inicjatywę w zdobywaniu wiedzy i umiejętności. Potrafi sformułować proste sądy i opnie w zakresie omawianych zagadnień. - ocenę bardzo dobrą / 5,0/ - efekty kształcenia objęte kartą przedmiotu, student wykazuje się samodzielnością i dużym zaangażowaniem w realizację zadań. Podejmuje dodatkową aktywność z własnej inicjatywy aby pogłębiać swoją wiedzę i umiejętności. Potrafi przekazywać zdobytą wiedzę, dzielić się nią z innymi. Formułuje własne sądy i opinie w zakresie omawianych zagadnień – w oparciu o zdobyta wiedzę. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.