Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Basic of general didactics

General data

Course ID: WNP-PE-PDYD
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Basic of general didactics
Name in Polish: Podstawy dydaktyki ogólnej
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) Pedagogika: NP1_W08, NP1_W09, NP1_U09, NP1_U14, NP1_K03, NP1_K08.

Pedagogika specjalna: PSI_W08, PSI_W10, PSI_U10, PSI_U16, PSI_K02, PSI_K03

Short description: (in Polish)

Celem wykładu jest przygotowanie teoretyczne do pracy pedagogicznej w obszarze kształcenia. W szczególności zapoznanie z obowiązującą w nim terminologią, głównymi koncepcjami wyjaśniającymi nauczanie i uczenie się, a także kwestiami szczegółowymi, takimi jak: cele kształcenia, planowanie działania edukacyjnego, metody nauczania i uczenia się, formy i środki dydaktyczne, sprawdzanie i ocenianie osiągnięć edukacyjnych. Ze szczególną uwagą zostanie przedstawiona metoda projektów, która we współczesnej edukacji odgrywa dominującą rolę.

Wykład umożliwia:

- rozpoznawanie związków zachodzących między uczeniem się, nauczaniem i wychowaniem,

- analizowanie procesu nauczania i uczenia się,

- reflektowanie zależności między wiedzą a kompetencjami,

- opracowywanie programu kształcenia i planu dydaktycznego,

- rozróżnianie technik prezentowania, sprawdzania, oceniania i ewaluacji zajęć.

Full description: (in Polish)

Wykład z podstaw dydaktyki ogólnej stanowi podwalinę nie tylko dla późniejszych metodyk przedmiotowych, lecz również dla zrozumienia ogólnych prawidłowości występujących w procesie uczenia się i nauczania. Ich znajomość jest warunkiem koniecznym pracy pedagogicznej.

W trakcie wykładu zostaną zaprezentowane następujące zagadnienia:

- dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiczna: geneza, obszar badawczy (przedmiot) i podstawowe pojęcia,

- społeczne i stricte pedagogiczne zadanie edukacji,

- szkoła jako instytucja edukacyjna,

- jak się uczyć: filozoficzne, psychologiczne i pedagogiczne teorie kształcenia,

- kształcenie jako proces celowy: rodzaje działania pedagogicznego, klasyfikacja celów kształcenia, operacjonalizacja,

- kształcenie według programu: pojęcie i funkcje programu szkolnego, materiał kształcenia i jego analiza, standardy nauczania a różnicowanie wymagań, struktura treści kształcenia,

- główne metody kształcenia: metoda eksponująca (poglądowa), metoda podająca, metoda problemowa i metoda praktyczna,

- badanie osiągnięć edukacyjnych: sprawdzanie a różnicowanie osiągnięć uczniów, metody pomiaru dydaktycznego, ocena szkolna i ocenianie osiągnięć uczniów, elementy ewaluatyki edukacyjnej,

- formy organizacyjne kształcenia i środki dydaktyczne,

- proces kształcenia: przebieg, zasady i planowanie.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

- B. Niemierko, Między oceną szkolną a dydaktyką, WSiP, Warszawa 1991,

- B. Niemierko, Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, WAiP, Warszawa 2007,

- K. Kruszewski (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Wydawnictwo Naukowe WNP, Warszawa 2004,

- R.I. Arends, Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1995.

Literatura uzupełniająca:

- M. Taraszkiewicz, Jak uczyć lepiej, czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Wydawnictwo CODN, Warszawa 2000,

- M. Taraszkiewicz, Jak uczyć jeszcze lepiej. Szkoła pełna ludzi, Wydawnictwo CODN, Warszawa 2001,

- Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 2, cz. II: Szkoła – kształcenie – nauczyciel, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004,

- D.C. Phillips, J.F. Soltis, Podstawy wiedzy o nauczaniu, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003,

- E. Filipiak (red.), Rozwijanie zdolności uczenia się, Wydawnictwo UKS, Bydgoszcz 2008.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza

Student:

- zna podstawowe pojęcia dydaktyczne i teorie wyjaśniające proces nauczania i uczenia się, rozumie i wyjaśnia elementy składowe tego procesu i jego wielorakie uwarunkowania.

Umiejętności

Student:

- potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi działaniami w obszarze kształcenia szkolnego, umie ustrukturyzować proces dydaktyczny, zaprojektować jego przebieg i poddać krytycznej ocenie;

- potrafi dokonywać analizy własnych działań dydaktycznych, wskazywać obszary wymagające modyfikacji, wdrażać działania innowacyjne.

Kompetencje społeczne

Student:

- jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań edukacyjnych w odniesieniu do osób nie w pełni sprawnych i ich środowiska, jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych profesjonalnych działań zawodowych;

- odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy przez systematyczna obecność na zajęciach i wykonywanie zleconych zadań, współpracuje z innymi przy projektowaniu i wykonywaniu czynności dydaktycznych.

Opis ECTS

udział w wykładach – 30

praca własna:

- przygotowanie do zajęć – 3

- czytanie literatury – 5

- rozwiązanie zadań zleconych przez prowadzącego – 2

- przygotowanie do egzaminu – 10

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody nauczania:

- wykład konwersatoryjny,

- wykład problemowy,

- dyskusja panelowa, dyskusja w grupach,

- gry dydaktyczne (inscenizacje),

- analiza i interpretacja tekstów źródłowych.

Metody sprawdzania:

- prowadzona będzie lista obecności,

- końcowy egzamin pisemny, który składa się z dwóch części, w pierwszej zostanie sprawdzona znajomość zagadnień podjętych na wykładzie, w drugiej zaś zadanej literatury.

Kryteria oceniania:

5.0

- 90%-100% punktów uzyskanych z końcowego egzaminu pisemnego.

4.5.

- 80%-89% punktów uzyskanych z końcowego egzaminu pisemnego.

4.0

- 70%-79% punktów uzyskanych z końcowego egzaminu pisemnego.

3.5.

- 60%-69% punktów uzyskanych z końcowego egzaminu pisemnego.

3.0

- 50%-59% punktów uzyskanych z końcowego egzaminu pisemnego.

2.0 (niezdane)

- mniej niż 50% punktów uzyskanych z końcowego egzaminu pisemnego.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)