Podstawy edukacji dorosłych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PE-PED |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy edukacji dorosłych |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia P_WD1_05 P_WD1_07 P_WD1_09 P_UD1_03 P_UD1_08 P_KD1_01 P_KD1_02 P_KD1_03 |
Skrócony opis: |
Cel nauczania (efekty kształcenia): - opanowanie wiedzy (zapamiętanie i rozumienie) z zakresu objętego programem nauczania przedmiotu "Podstawy edukacji dorosłych"; umiejętność projektowania systemu kształcenia osób dorosłych. |
Pełny opis: |
Program nauczania (treści kształcenia): Podstawowe pojęcia: edukacja dorosłych, andragogika, edukacja formalna, nieformalna i incydentalna. Tradycja teorii i praktyki edukacji dorosłych. Psychologiczne aspekty funkcjonowania ludzi dorosłych i starszych. Edukacja dorosłych w wymiarze międzynarodowym. Prawne podstawy kształcenia dorosłych. Konstruowanie systemu edukacji dorosłych. Cele, treści, zasady i metody, organizacja oraz ewaluacja kształcenia dorosłych. Szkolnictwo dla dorosłych. Kurs formą edukacji dorosłych. Edukacja na odległość. Edukacja osób "trzeciego wieku" - uniwersytety trzeciego wieku. Problemy andragogiki specjalnej. Problemy andragogiki pracy. Zatrudnienie w formie telepracy. Pracownicy oświaty dorosłych. Najnowsze tendencje rozwoju edukacji dorosłych - publikacje książkowe oraz artykuły w czasopismach. |
Literatura: |
Literatura zalecana: Aleksander T. i Barwińska D. (red.), Stan i perspektywy rozwoju refleksji nad edukacją dorosłych. UJ, ITE-PIB, Kraków-Radom 2007; Encyklopedia oświaty i kultury dorosłych, Red. K. Wojciechowski, przy współpracy Cz. Maziarza i J. Nowak. Wrocław 1986; Knowles M.S. i in., Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki. WN PWN, Warszawa 2009; Pietrasiński Z., Rozwój człowieka dorosłego. Wiedza Powszechna. Warszawa 1990; Psychologiczne portrety człowieka. Red. A.I. Brzezińska. GWP, Gdańsk 2005, rozdz. 13-18; Stochmiałek J., Zmiany w edukacji dorosłych - elementy tradycji i nowoczesności. "Edukacja Ustawiczna Dorosłych" 2005 Nr 3; Wprowadzenie do andragogiki. Red. T. Wujek, Wyd. ITE, Warszawa 1996; Z tradycji polskiej teorii i praktyki andragogicznej, Red. E. Sapia-Drewniak i A. Stopińska-Pająk. Wyd. A. Marszałek, Toruń 1997. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
P_WD1_05 Student zna podstawowe teorie dotyczace wychowania, uczenia sie i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów, zna teorie i modele rozwoju zawodowego z ukierunkowaniem praktycznego ich zastosowania w pracy z klientem (planowanie, projektowanie i wdrażanie programów rozwoju kariery zawodowej przez całe życie. P_WD1_07 Ma podstawowa wiedze o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, terapeutycznych i pomocowych, posiada kompetencje w zakresie kierowania klientów do osrodków szkoleniowych, współpracy z organami rentowymi, prowadzenia doradztwa na polu działalnosci gospodarczej, współpracy z instytucjami samorzadowymi i pozarzadowymi realizujacymi zakres ustawicznej edukacji zawodowej. P_WD1_09 Zna podstawy prawne w zakresie edukacji, szkolenia i pracy na poziomie lokalnym, krajowym i miedzynarodowym; P_UD1_03 Potrafi samodzielnie zdobywac wiedze i rozwijac swoje profesjonalne umiejetnosci, korzystajac z różnych zródeł (w jezyku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT); potrafi korzystac z technologii informatycznych w celu aktualizowania i wymiany informacji zawodowych i edukacyjnych. P_UD1_08 Potrafi animowac prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierac ich samodzielnosc w zdobywaniu kompetencji; posiada umiejetnosci do aktywizowania osób dorosłych w dziedzinie kształcenia, w sferze pracy, obszarze kultury w małych ojczyznach. P_KD1_01 Ma swiadomosc poziomu swojej wiedzy i umiejetnosci, rozumie potrzebe ciagłego dokształcania sie zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejetnosci, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia wskazujac klientowi możliwosci rozwoju kariery zawodowej przez całe życie. P_KD1_02 Ma przekonanie o sensie, wartosci i potrzebie podejmowania działan pedagogicznych w srodowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwan zawodowych; wykazuje aktywnosc, podejmuje trud i odznacza sie wytrwałoscia w realizacji indywidualnych i zespołowych działan profesjonalnych w zakresie doradztwa zawodowego i edukacji ustawicznej. P_KD1_03 Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własna i cudza praca, poszukuje optymalnych rozwiazan, postępuje zgodnie z zasadami etyki; posiada kompetencje do pełnienia funkcji pedagogicznych w organizacjach pozarządowych działajacych w obszarze poradnictwa zawodowego i edukacji ustawicznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin ustny |
Praktyki zawodowe: |
--- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.