Fundamentals of adult education
General data
Course ID: | WNP-PE-PED |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Fundamentals of adult education |
Name in Polish: | Podstawy edukacji dorosłych |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
(in Polish) Punkty ECTS: | |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
Objective of the course (learning outcomes): - Mastery of knowledge (memorization and comprehension) from the scope of the curriculum subject "Fundamentals of adult education ability to design a system of adult education. |
Full description: |
The curriculum (learning content): Basic concepts of adult education, Adult education, formal education, informal and incidental. The tradition of theory and practice of adult education. Psychological aspects of the functioning of adults and the elderly. Adult education research centers. Adult education at international level. International cooperation in the field of adult education. The program of the European community Socrates - Grundtvig. Legal foundations of adult education. Constructing a system of adult education. Objectives, content, principles and methods, organization and evaluation of adult education. Education for adults. Course form of adult education. Education at a distance. Education of the "third age" - the universities of the third century. Andragogiki special problems. Overcoming the crises of life for adults. Problems andragogiki work. Employment in the form of telework. Adult education staff. Recent trends in the development of adult education - books and articles in magazines. |
Bibliography: |
Recommended reading: Aleksander T. i Barwińska D. (red.), Stan i perspektywy rozwoju refleksji nad edukacją dorosłych. UJ, ITE-PIB, Kraków-Radom 2007; Encyklopedia oświaty i kultury dorosłych, Red. K. Wojciechowski, przy współpracy Cz. Maziarza i J. Nowak. Wrocław 1986; Knowles M.S. i in., Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki. WN PWN, Warszawa 2009; Pietrasiński Z., Rozwój człowieka dorosłego. Wiedza Powszechna. Warszawa 1990; Psychologiczne portrety człowieka. Red. A.I. Brzezińska. GWP, Gdańsk 2005, rozdz. 13-18; Stochmiałek J., Zmiany w edukacji dorosłych - elementy tradycji i nowoczesności. "Edukacja Ustawiczna Dorosłych" 2005 Nr 3; Seniorzy w rodzinie, instytucji i społeczeństwie. Wybrane zagadnienia współczesnej gerontologii. Red. A. Fabiś. Wyd. WSZiM, Sosnowiec 2005; Wprowadzenie do andragogiki. Red. T. Wujek, Wyd. ITE, Warszawa 1996; Z tradycji polskiej teorii i praktyki andragogicznej, Red. E. Sapia-Drewniak i A. Stopińska-Pająk. Wyd. A. Marszałek, Toruń 1997. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) P_WD1_05 Student zna podstawowe teorie dotyczace wychowania, uczenia sie i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów, zna teorie i modele rozwoju zawodowego z ukierunkowaniem praktycznego ich zastosowania w pracy z klientem (planowanie, projektowanie i wdrażanie programów rozwoju kariery zawodowej przez całe życie. P_WD1_07 Ma podstawowa wiedze o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, terapeutycznych i pomocowych, posiada kompetencje w zakresie kierowania klientów do osrodków szkoleniowych, współpracy z organami rentowymi, prowadzenia doradztwa na polu działalnosci gospodarczej, współpracy z instytucjami samorzadowymi i pozarzadowymi realizujacymi zakres ustawicznej edukacji zawodowej. P_WD1_09 Zna podstawy prawne w zakresie edukacji, szkolenia i pracy na poziomie lokalnym, krajowym i miedzynarodowym; P_UD1_03 Potrafi samodzielnie zdobywac wiedze i rozwijac swoje profesjonalne umiejetnosci, korzystajac z różnych zródeł (w jezyku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT); potrafi korzystac z technologii informatycznych w celu aktualizowania i wymiany informacji zawodowych i edukacyjnych. P_UD1_08 Potrafi animowac prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierac ich samodzielnosc w zdobywaniu kompetencji; posiada umiejetnosci do aktywizowania osób dorosłych w dziedzinie kształcenia, w sferze pracy, obszarze kultury w małych ojczyznach. P_KD1_01 Ma swiadomosc poziomu swojej wiedzy i umiejetnosci, rozumie potrzebe ciagłego dokształcania sie zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejetnosci, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia wskazujac klientowi możliwosci rozwoju kariery zawodowej przez całe życie. P_KD1_02 Ma przekonanie o sensie, wartosci i potrzebie podejmowania działan pedagogicznych w srodowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwan zawodowych; wykazuje aktywnosc, podejmuje trud i odznacza sie wytrwałoscia w realizacji indywidualnych i zespołowych działan profesjonalnych w zakresie doradztwa zawodowego i edukacji ustawicznej. P_KD1_03 Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własna i cudza praca, poszukuje optymalnych rozwiazan, postępuje zgodnie z zasadami etyki; posiada kompetencje do pełnienia funkcji pedagogicznych w organizacjach pozarządowych działajacych w obszarze poradnictwa zawodowego i edukacji ustawicznej. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) egzamin ustny |
Practical placement: |
(in Polish) --- |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.