Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Pedeutology

General data

Course ID: WNP-PE-PEDL
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Pedeutology
Name in Polish: Pedeutologia
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 2.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) 2 rok II stopnia - PEDAGOGIKA - studia stacjonarne


NP2_W12, NP2_W15,

NP2_W25, NP2_U09,

NP2_U18, NP2_K05

Short description: (in Polish)

Poziom przedmiotu: podstawowy

Efekty kształcenia:

1) wiedza: student wskazuje najważniejsze problemy związane z zawodem nauczyciela (zawodowe, etyczne, prawne);

2) umiejętności: student potrafi zrelacjonować kontrowersyjne problemy i potrafi stosować do nich kryterium personalistyczne;

3) postawy i kompetencje społeczne: student rozumie potrzebę nieustannego rozwoju zawodowego oraz samodoskonalenia.

Wymagania wstępne: ogólna znajomość historii wychowania, problemów współczesnej pedagogiki i oraz zagadnień filozoficznych i psychologicznych dotyczących wychowania

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne: pedeutologia jako nauka (definicja, przedmiot, źródła, metody); określenie relacji wychowawczej; podmiotowość nauczyciela i ucznia; talent pedagogiczny; osobowość nauczyciela-wychowawcy; autorytet; wolność wychowawcy – wolność wychowanka; wolność przekonań, indoktrynacja; nauczyciel wobec problemów światopoglądowo–religijnych; teoria a praktyka; współczesne tendencje w pedeutologii; odpowiedzialność nauczyciela-wychowawcy; Karta Nauczyciela.

Metody oceny: aktywność na zajęciach, udział w dyskusji, przygotowanie prezentacji, sprawdzian dotyczący wiedzy przekazywanej na wykładzie oraz lektur obowiązkowych

Bibliography: (in Polish)

podstawowa:

J. W. Dawid, O duszy nauczycielstwa, w: Pisma pedagogiczne, Ossolineum, Wrocław – Warszawa – Kraków 1961; Tomasz z Akwinu, O nauczycielu (Kwestie dyskutowane o prawdzie, Kwestia 11, artykuł 1 i 2); J. Woroniecki, Długomyślność jako cnota wychowawcy; W. Chudy, Istota pedagogiki personalistycznej, „Ethos” 2006, nr 3, s. 52-74; Otto Speck, Trudności wychowawcze. Być nauczycielem w czasie zmian społeczno-kulturowych, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007; H von Schoenebeck, Rozstanie z pedagogiką.

pomocnicza:

H.KWIATKOWSKA, Pedeutologia, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008, K. ETHOS (Autorytet – akceptacja i kontestacja) 1997, nr 1 (37), Instytut Jana Pawła II, Lublin 1997; Z. JASIŃSKI, T. LEWOWICKI (red.), Problemy pedeutologii na przełomie XX i XXI wieku, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2000; A. MOLESZTAK, A. TCHÓRZEWSKI, W. WOŁOSZYN, W kręgu wartości moralnych nauczyciela, Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy, Bydgoszcz 1996;

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Student

1. potrafi wskazać obiektywne i subiektywne warunki sytuacji nauczyciela;

2. charakteryzuje czynniki i trudności związane z rozwojem zawodowym nauczyciela;

3. analizuje główne problemy relacji nauczyciel-uczeń;

4.jest zdolny zaplanować drogę rozwoju zawodowego i samorozwoju;

5. rozumie potrzebę moralnej oceny problemów zawodowych.

ECTS

liczba ECTS - 3 (1 ECTS = 25/30 godz.)

wykłady - 30 godz.

przygotowanie do zajęć, lektury - 25 godz.

przygotowanie do kolokwium - 30 godz.

przygotowanie referatu, prezentacji - 5 godz.

suma godzin - 90

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Kryteria ogólne:

- aktywność na zajęciach;

- umiejętność formułowania problemów oraz dyskusji;

- zdolność krytycznej lektury tekstów pedagogicznych;

- umiejętność trafnego doboru i stosowania metod pedagogicznych

Oceny

niedostateczna (2) - (student) nie zna terminologii; nie rozumie specyfiki pedeutologicznych problemów

dostateczna (3) - zna podstawową terminologię; trafnie określa charakteryzuje czynniki i trudności związane z rozwojem zawodowym nauczyciela;

dobra (4) - dobrze analizuje główne problemy relacji nauczyciel-uczeń w teorii i praktyce; trafnie charakteryzuje czynniki i trudności związane z rozwojem zawodowym nauczyciela;

bardzo dobra (5) - potrafi właściwie określić specyfikę i uwarunkowania problemów pedeutologicznych; potrafi myśleć krytycznie i oceniać kontrowersyjne problemy; rozumie potrzebę moralnej oceny problemów zawodowych.

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 23 places more information
Coordinators: Witold Starnawski
Group instructors: Witold Starnawski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Lectures - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 18 places more information
Coordinators: Witold Starnawski
Group instructors: Witold Starnawski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Lectures - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Poziom przedmiotu: podstawowy

Student

- rozpoznaje, wskazuje i analizuje wskazuje najważniejsze problemy związane z zawodem nauczyciela / wychowawcy (zawodowe, etyczne, prawne);

- potrafi zrelacjonować kontrowersyjne problemy, rozważa je z perspektywy personalistycznej, wskazuje właściwe środki działania

- działa według zasad dialogu i poszanowania podmiotowości w działaniach praktycznych, rozumie potrzebę nieustannego rozwoju zawodowego oraz samodoskonalenia.

Full description: (in Polish)

c

Bibliography: (in Polish)

podstawowa:

J. W. Dawid, O duszy nauczycielstwa, w: Pisma pedagogiczne, Ossolineum, Wrocław – Warszawa – Kraków 1961; Tomasz z Akwinu, O nauczycielu (Kwestie dyskutowane o prawdzie, Kwestia 11, artykuł 1 i 2); J. Woroniecki, Długomyślność jako cnota wychowawcy; W. Chudy, Istota pedagogiki personalistycznej, „Ethos” 2006, nr 3, s. 52-74; Otto Speck, Trudności wychowawcze. Być nauczycielem w czasie zmian społeczno-kulturowych, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007; H von Schoenebeck, Rozstanie z pedagogiką.

pomocnicza:

H.KWIATKOWSKA, Pedeutologia, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008, K. ETHOS (Autorytet – akceptacja i kontestacja) 1997, nr 1 (37), Instytut Jana Pawła II, Lublin 1997; Z. JASIŃSKI, T. LEWOWICKI (red.), Problemy pedeutologii na przełomie XX i XXI wieku, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2000; A. MOLESZTAK, A. TCHÓRZEWSKI, W. WOŁOSZYN, W kręgu wartości moralnych nauczyciela, Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy, Bydgoszcz 1996;

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)