Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Family education

General data

Course ID: WNP-PE-PEDR
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Family education
Name in Polish: Pedagogika rodziny
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Ukazanie podstawowych informacji na temat pedagogiki rodziny, procesu jest konstytuowania oraz podstawowego przedmiotu zainteresowania jakim jest wychowanie w rodzinie.

Full description: (in Polish)

Przedmiot i metodologia pedagogiki rodziny. Rodzina jako grupa i instytucja opiekuńczo - wychowawcza. Więzi społeczne w rodzinie. Kultura pedagogiczna rodziców. Funkcje rodziny. Dysfunkcje i patologie współczesnej rodziny. Zagadnienie przemocy wobec dziecka w rodzinie. Media a współczesna rodzina. Rodzina a inne środowiska wychowawcze.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

Kawula S., Brąiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny. Obszary i , panorama problematyki, Toruń 2005; Pedagogika rodziny na progu XXI wieku. Rozwój , przedmiot, obszary refleksji i badań, pod red. A. W. Janke, Toruń 2004; Adamski F., Rodzina wymiar społeczno - kulturowy, Kraków 2002; Dyczewski L., Rodzina twórcą i przekazicielem kultury, Lublin 2003; Kawula S., Kształty rodziny współczesnej, Szkice familologiczne, Toruń 2006; Rodzina polska u progu trzeciego tysiąclecia, pod red. W. Majkowskiego, Warszawa 2003; Rodzina współczesna, pod red. M. Ziemskiej, Warszawa 2001; Literatura uzupełniająca:

Krzesińska - Żach B., Pedagogika rodziny. Przewodnik do ćwiczeń, Białystok 2007; Biernat T., Praktyka wychowania rodzinnego, Szczecinek 2001; Seweryńska A.M., Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej, Warszawa 2004; Sarin, V., Terapia rodziny. Teoria i praktyka, Gdańsk 2000; Ejsmont M., Kosmalska B., Media, wartości, wychowania, Kraków 2005.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

EK 1 - Student ma pogłębioną wiedzę na temat funkcjonowania rodziny,diagnozowania jej problemów, systemu wsparcia.

Ek 2 - Posiada umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat procesu wychowania w rodzinie.

EK 3 -Potrafi wskazać działania kompensacyjne i profilaktycznych dostosowane do zagrożeń i potrzeb rodziny.

EK 4 - Ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania i racjonalnego oceniania złożonych sytuacji wychowawczych oraz analizowania uczestnictwa rodziny w procesie socjalizacji i wychowania.

EK 5 - Jest wrażliwy na problemy dzieci, młodzieży i dorosłych.

EK 6 - Przygotowany do współpracy z instytucjami działających na rzecz wsparcia dziecka i rodziny.

AKTYWNOŚĆ STUDENTA/NAKŁAD PRACY STUDENTA W GODZ.

Godziny kontaktowe - wykład/15h

Przygotowanie się do zaliczenia /35h

Suma punktów ECTS 2

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie pisemne (kolokwium) obejmujące treści przedstawione podczas wykładu dotyczące rodziny i jej roli wychowawczej, diagnozowania problemów środowiska rodzinnego, podejmowania działań profilaktycznych. Punktacja - 12 punktów.

Kryteria oceniania:

3,0 - student w bardzo podstawowym stopniu przyswoił wiadomości z zakresu pedagogiki rodziny, nie jest zainteresowany poszerzaniem wiedzy w tym zakresie, diagnozowaniem i projektowaniem działań pomocowych i wspierających dzieci o rodziców, ma niski poziom umiejętności w zakresie obserwowania sytuacji wychowawczych w rodzinie, problemów jej członków, a także przygotowania do kontaktu z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny. Ocena odpowiada liczbie punktów 5.

3, 5 - student w stopniu dostatecznym porusza się w obszarze wiedzy dotyczącej rodziny i jej roli wychowawczej, zna podstawowe funkcje, zadania rodziny, przykłady instytucji i organizacji pełniących funkcje opiekuńcze i wychowawcze wobec dzieci i młodzieży, wspomagających rodzinę w procesie wychowania, nie diagnozuje jednak wnikliwie problemów środowiska rodzinnego, co rzutuje na ograniczone propozycje rozwiązywania i kompensowania tych sytuacji, ma niski poziom umiejętności w zakresie obserwowania sytuacji wychowawczych w rodzinie, problemów jej członków, a także przygotowania do kontaktu z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny. Ocena odpowiada liczbie punktów 6-7.

4, 0 - student posiada zadowalający poziom wiedzy z zakresu pedagogiki rodziny, poprawnie diagnozuje i projektuje działania naprawcze i kompensacyjne, nie jest jednak w tych działaniach dostatecznie wnikliwy, wykazuje dobry poziom umiejętności w zakresie obserwowania sytuacji wychowawczych w rodzinie, problemów jej członków, a także przygotowania do kontaktu z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny. Ocena odpowiada liczbie punktów 8 -9.

4,5 - student prezentuje dobry poziom wiedzy w zakresie rodziny, jej funkcji, zadań, funkcjonalności, przejawów dysfunkcji i patologii, rozumie potrzebę działań profilaktycznych i kompensujących braki środowiska rodzinnego, posiada wysoki umiejętności w zakresie obserwowania sytuacji wychowawczych w rodzinie, problemów jej członków, a także przygotowania do kontaktu z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny. Ocena odpowiada liczbie punktów 10-11.

5,0 - student ma rozległą wiedzę dotyczącą rodziny, potrafi diagnozować trudności w funkcjonowaniu rodziny i dziecka, rozumie potrzebę działań profilaktycznych i kompensacyjnych, zna przykłady, specyfikę i zadania instytucji i organizacji działających w obszarze opieki i wychowania dzieci i młodzieży, jest otwarty na pozyskiwanie wiedzy z różnych źródeł, prezentuje bardzo dobry poziom umiejętności w zakresie obserwowania sytuacji wychowawczych w rodzinie, problemów jej członków, a także przygotowania do kontaktu z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny. Ocena odpowiada liczbie punktów 12.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)