Family education
General data
Course ID: | WNP-PE-PEDR |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Family education |
Name in Polish: | Pedagogika rodziny |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Ukazanie podstawowych informacji na temat pedagogiki rodziny, procesu jest konstytuowania oraz podstawowego przedmiotu zainteresowania jakim jest wychowanie w rodzinie. |
Full description: |
(in Polish) Przedmiot i metodologia pedagogiki rodziny. Rodzina jako grupa i instytucja opiekuńczo - wychowawcza. Więzi społeczne w rodzinie. Kultura pedagogiczna rodziców. Funkcje rodziny. Dysfunkcje i patologie współczesnej rodziny. Zagadnienie przemocy wobec dziecka w rodzinie. Media a współczesna rodzina. Rodzina a inne środowiska wychowawcze. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: Kawula S., Brąiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny. Obszary i , panorama problematyki, Toruń 2005; Pedagogika rodziny na progu XXI wieku. Rozwój , przedmiot, obszary refleksji i badań, pod red. A. W. Janke, Toruń 2004; Adamski F., Rodzina wymiar społeczno - kulturowy, Kraków 2002; Dyczewski L., Rodzina twórcą i przekazicielem kultury, Lublin 2003; Kawula S., Kształty rodziny współczesnej, Szkice familologiczne, Toruń 2006; Rodzina polska u progu trzeciego tysiąclecia, pod red. W. Majkowskiego, Warszawa 2003; Rodzina współczesna, pod red. M. Ziemskiej, Warszawa 2001; Literatura uzupełniająca: Krzesińska - Żach B., Pedagogika rodziny. Przewodnik do ćwiczeń, Białystok 2007; Biernat T., Praktyka wychowania rodzinnego, Szczecinek 2001; Seweryńska A.M., Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej, Warszawa 2004; Sarin, V., Terapia rodziny. Teoria i praktyka, Gdańsk 2000; Ejsmont M., Kosmalska B., Media, wartości, wychowania, Kraków 2005. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) EK 1 - Student ma pogłębioną wiedzę na temat funkcjonowania rodziny,diagnozowania jej problemów, systemu wsparcia. Ek 2 - Posiada umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat procesu wychowania w rodzinie. EK 3 -Potrafi wskazać działania kompensacyjne i profilaktycznych dostosowane do zagrożeń i potrzeb rodziny. EK 4 - Ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania i racjonalnego oceniania złożonych sytuacji wychowawczych oraz analizowania uczestnictwa rodziny w procesie socjalizacji i wychowania. EK 5 - Jest wrażliwy na problemy dzieci, młodzieży i dorosłych. EK 6 - Przygotowany do współpracy z instytucjami działających na rzecz wsparcia dziecka i rodziny. AKTYWNOŚĆ STUDENTA/NAKŁAD PRACY STUDENTA W GODZ. Godziny kontaktowe - wykład/15h Przygotowanie się do zaliczenia /35h Suma punktów ECTS 2 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zaliczenie pisemne (kolokwium) obejmujące treści przedstawione podczas wykładu dotyczące rodziny i jej roli wychowawczej, diagnozowania problemów środowiska rodzinnego, podejmowania działań profilaktycznych. Punktacja - 12 punktów. Kryteria oceniania: 3,0 - student w bardzo podstawowym stopniu przyswoił wiadomości z zakresu pedagogiki rodziny, nie jest zainteresowany poszerzaniem wiedzy w tym zakresie, diagnozowaniem i projektowaniem działań pomocowych i wspierających dzieci o rodziców, ma niski poziom umiejętności w zakresie obserwowania sytuacji wychowawczych w rodzinie, problemów jej członków, a także przygotowania do kontaktu z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny. Ocena odpowiada liczbie punktów 5. 3, 5 - student w stopniu dostatecznym porusza się w obszarze wiedzy dotyczącej rodziny i jej roli wychowawczej, zna podstawowe funkcje, zadania rodziny, przykłady instytucji i organizacji pełniących funkcje opiekuńcze i wychowawcze wobec dzieci i młodzieży, wspomagających rodzinę w procesie wychowania, nie diagnozuje jednak wnikliwie problemów środowiska rodzinnego, co rzutuje na ograniczone propozycje rozwiązywania i kompensowania tych sytuacji, ma niski poziom umiejętności w zakresie obserwowania sytuacji wychowawczych w rodzinie, problemów jej członków, a także przygotowania do kontaktu z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny. Ocena odpowiada liczbie punktów 6-7. 4, 0 - student posiada zadowalający poziom wiedzy z zakresu pedagogiki rodziny, poprawnie diagnozuje i projektuje działania naprawcze i kompensacyjne, nie jest jednak w tych działaniach dostatecznie wnikliwy, wykazuje dobry poziom umiejętności w zakresie obserwowania sytuacji wychowawczych w rodzinie, problemów jej członków, a także przygotowania do kontaktu z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny. Ocena odpowiada liczbie punktów 8 -9. 4,5 - student prezentuje dobry poziom wiedzy w zakresie rodziny, jej funkcji, zadań, funkcjonalności, przejawów dysfunkcji i patologii, rozumie potrzebę działań profilaktycznych i kompensujących braki środowiska rodzinnego, posiada wysoki umiejętności w zakresie obserwowania sytuacji wychowawczych w rodzinie, problemów jej członków, a także przygotowania do kontaktu z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny. Ocena odpowiada liczbie punktów 10-11. 5,0 - student ma rozległą wiedzę dotyczącą rodziny, potrafi diagnozować trudności w funkcjonowaniu rodziny i dziecka, rozumie potrzebę działań profilaktycznych i kompensacyjnych, zna przykłady, specyfikę i zadania instytucji i organizacji działających w obszarze opieki i wychowania dzieci i młodzieży, jest otwarty na pozyskiwanie wiedzy z różnych źródeł, prezentuje bardzo dobry poziom umiejętności w zakresie obserwowania sytuacji wychowawczych w rodzinie, problemów jej członków, a także przygotowania do kontaktu z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny. Ocena odpowiada liczbie punktów 12. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.