Pedagogika przedszkolna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PE-PEPR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika przedszkolna |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Punkty ECTS: | |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | P_WP1_01; P_WP1_0 3; P_WP1_0 5 P_WP1_0 8 P_UP1_01 P_UP1_10 P_UP1_11 P_KP1_01 P_KP1_02 Efekty dla kierunku: Pedagogika specjalna (Tyflopedagogika): PSI_TS2_W05; PSI_TS2_W06; PSI_TS2_W08 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu:specjalistyczny Cele przedmiotu: W: Student potrafi sformułować istotę współczesnych celów, zadań i funkcji edukacji przedszkolnej; zinterpretować zasady i wychowania w przedszkolu; opisać psychofizyczne właściwości rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym; analizować formy aktywności dziecka oraz formy organizacyjne pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu; U: Student potrafi aplikować teoretyczną wiedzę na proces rozwiązywania problemów wychowawczych, charakterystycznych dla wieku przedszkolnego; określić istotę i elementy dojrzałości szkolnej dziecka oraz analizować narzędzia, służące jej badaniu, P: Student potrafi uzasadnić konieczność modyfikowania oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka, Wymagania wstępne:podstawy pedagogiki, teoretyczne podstawy kształcenia |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne:Teoretyczne podstawy działalności wychowawczo - dydaktycznej w przedszkolu jako instytucji zbiorowego wychowania dzieci. Przedmiot, cele, funkcje i zadania pedagogiki przedszkolnej. Zasady, formy, metody, środki dydaktyczne w wychowaniu przedszkolnym. Podstawowe formy działalności dziecka. Struktura i zakres treści programowych w przedszkolu. Organizacja warunków przebiegu procesu wychowawczo - edukacyjnego w przedszkolu - dostosowanie zadań do potrzeb możliwości i zainteresowań wychowanków, tworzenie dziecku warunków umożliwiających indywidualne tempo pracy, tworzenie sytuacji umożliwiających poznanie przez dziecko samego siebie. Warsztat pracy i podstawowe funkcje nauczyciela przedszkola. Dojrzałość (gotowość) szkolna. Innowacje pedagogiczne w edukacji przedszkolnej. |
Literatura: |
Literatura podstawowa:Bogdanowicz A. Kasica A., Ruch rozwijajacy dla wszystkich, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2009 Bogdanowicz M., Metoda dobrego startu, Wydawnictwo Harmonia Universalis, Gdańsk 2014, Guz S., Andrzejewska J. (red. ), Wybrane problemy edukacji dzieci w przedszkolu i szkole, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2005, Karowska_Struczyk M., Edukacja w przedszkolu. W poszukiwaniu innych rozwiązań, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012, Karwowska-Struczyk M., Sobierańska D., Szpotowicz M., Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna. Badania, opinie, inspiracje, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2011 Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa, Instytut Wydawniczy Erica, Warszawa 2012, Łaciak B., Świat społeczny dziecka, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1998, Miksza M., Zrozumieć Montessori, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2014, Problemy wychowawcze w przedszkolu, praca zbiorowa, Wydawnictwo Raabe, Warszawa 2012, Literatura uzupełniająca: Reddy L.A., Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka. Interwencje przez zabawę, PWN, Warszawa 2014, |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: Student: 1. potrafi sformułować istotę współczesnych celów, zadań i funkcji edukacji przedszkolnej; 2. charakteryzuje psychofizyczne właściwości rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym 3. określa istotę i elementy dojrzałości szkolnej dziecka, 4. wskazuje problemy adaptacyjne dziecka do środowiska przedszkolnego Umiejętności: Student: 1. potrafi aplikować teoretyczną wiedzę na proces rozwiązywania problemów wychowawczych, charakterystycznych dla wieku przedszkolnego 2. analizuje narzędzia, służące badaniu poziomu rozwojowego dziecka, 3. interpretuje zasady wychowania w przedszkolu, 4. analizuje formy aktywności dziecka oraz formy organizacyjne pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu w aspekcie ich treściowej i metodycznej integracji Kompetencje społeczne: Student: 1. uzasadnia konieczność modyfikowania oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka Uzasadnienie ECTS: godziny kontaktowe - 30 przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 przygotowanie się do egzaminu - 20 przygotowanie eseju, referatu - 15 (85 h= 3 ECTS) |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Zaliczenie przedmiotu odbędzie się na podstawie egzaminu pisemnego. Egzamin składa się z: 20 pytań testowych + dwa pytania opisowe. Ocena bdb: 26 -24 pkt Ocena db+ : 23-21 pkt Ocena db: 20-18 Ocena dst+: 17-15 Ocena dst: 14-13 pkt na ocenę dst (3) - student w ograniczonym formułuje istotę współczesnych celów, zadań i funkcji edukacji przedszkolnej; charakteryzuje psychofizyczne właściwości rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, określa istotę i elementy dojrzałości szkolnej dziecka, wskazuje problemy adaptacyjne dziecka do środowiska przedszkolnego; W ograniczonym zakresie aplikuje teoretyczną wiedzę na proces rozwiązywania problemów wychowawczych, charakterystycznych dla wieku przedszkolnego; analizuje narzędzia, służące badaniu poziomu rozwojowego dziecka, interpretuje zasady wychowania w przedszkolu, analizuje formy aktywności dziecka oraz formy organizacyjne pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu w aspekcie ich treściowej i metodycznej integracji na ocenę dst+ (3+) student w niepełnym zakresie formułuje istotę współczesnych celów, zadań i funkcji edukacji przedszkolnej; charakteryzuje psychofizyczne właściwości rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, określa istotę i elementy dojrzałości szkolnej dziecka, wskazuje problemy adaptacyjne dziecka do środowiska przedszkolnego; w niepełnym zakresie aplikuje teoretyczną wiedzę na proces rozwiązywania problemów wychowawczych, charakterystycznych dla wieku przedszkolnego; analizuje narzędzia, służące badaniu poziomu rozwojowego dziecka, interpretuje zasady wychowania w przedszkolu, analizuje formy aktywności dziecka oraz formy organizacyjne pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu w aspekcie ich treściowej i metodycznej integracji na ocenę db (4) - student poprawnie formułuje istotę współczesnych celów, zadań i funkcji edukacji przedszkolnej; charakteryzuje psychofizyczne właściwości rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, określa istotę i elementy dojrzałości szkolnej dziecka, wskazuje problemy adaptacyjne dziecka do środowiska przedszkolnego; poprawnie aplikuje teoretyczną wiedzę na proces rozwiązywania problemów wychowawczych, charakterystycznych dla wieku przedszkolnego; analizuje narzędzia, służące badaniu poziomu rozwojowego dziecka, interpretuje zasady wychowania w przedszkolu, analizuje formy aktywności dziecka oraz formy organizacyjne pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu w aspekcie ich treściowej i metodycznej integracji; na ocenę db+ (4+) - student wnikliwie formułuje istotę współczesnych celów, zadań i funkcji edukacji przedszkolnej; charakteryzuje psychofizyczne właściwości rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, określa istotę i elementy dojrzałości szkolnej dziecka, wskazuje problemy adaptacyjne dziecka do środowiska przedszkolnego; wnikliwie aplikuje teoretyczną wiedzę na proces rozwiązywania problemów wychowawczych, charakterystycznych dla wieku przedszkolnego; analizuje narzędzia, służące badaniu poziomu rozwojowego dziecka, interpretuje zasady wychowania w przedszkolu, analizuje formy aktywności dziecka oraz formy organizacyjne pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu w aspekcie ich treściowej i metodycznej integracji; Wykazuje się zaangażowaną postawą, uzasadnia konieczność modyfikowania oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka na ocenę bdb (5) - student dogłębnie i refleksyjnie formułuje istotę współczesnych celów, zadań i funkcji edukacji przedszkolnej; charakteryzuje psychofizyczne właściwości rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, określa istotę i elementy dojrzałości szkolnej dziecka, wskazuje problemy adaptacyjne dziecka do środowiska przedszkolnego; student dogłębnie i refleksyjnie aplikuje teoretyczną wiedzę na proces rozwiązywania problemów wychowawczych, charakterystycznych dla wieku przedszkolnego; analizuje narzędzia, służące badaniu poziomu rozwojowego dziecka, interpretuje zasady wychowania w przedszkolu, analizuje formy aktywności dziecka oraz formy organizacyjne pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu w aspekcie ich treściowej i metodycznej integracji Wykazuje się zaangażowaną postawą, uzasadnia konieczność modyfikowania oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.