Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika przedszkolna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PE-PEPR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika przedszkolna
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Punkty ECTS:


Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

P_WP1_01;

P_WP1_0 3;

P_WP1_0 5

P_WP1_0 8

P_UP1_01

P_UP1_10

P_UP1_11

P_KP1_01

P_KP1_02

Efekty dla kierunku: Pedagogika specjalna (Tyflopedagogika):

PSI_TS2_W05; PSI_TS2_W06; PSI_TS2_W08

Skrócony opis:

Poziom przedmiotu:specjalistyczny

Cele przedmiotu:

W: Student potrafi sformułować istotę współczesnych celów, zadań i funkcji edukacji przedszkolnej; zinterpretować zasady i wychowania w przedszkolu; opisać psychofizyczne właściwości rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym; analizować formy aktywności dziecka oraz formy organizacyjne pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu;

U: Student potrafi aplikować teoretyczną wiedzę na proces rozwiązywania problemów wychowawczych, charakterystycznych dla wieku przedszkolnego; określić istotę i elementy dojrzałości szkolnej dziecka oraz analizować narzędzia, służące jej badaniu,

P: Student potrafi uzasadnić konieczność modyfikowania oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka,

Wymagania wstępne:podstawy pedagogiki, teoretyczne podstawy kształcenia

Pełny opis:

Treści merytoryczne:Teoretyczne podstawy działalności wychowawczo - dydaktycznej w przedszkolu jako instytucji zbiorowego wychowania dzieci. Przedmiot, cele, funkcje i zadania pedagogiki przedszkolnej. Zasady, formy, metody, środki dydaktyczne w wychowaniu przedszkolnym. Podstawowe formy działalności dziecka. Struktura i zakres treści programowych w przedszkolu. Organizacja warunków przebiegu procesu wychowawczo - edukacyjnego w przedszkolu - dostosowanie zadań do potrzeb możliwości i zainteresowań wychowanków, tworzenie dziecku warunków umożliwiających indywidualne tempo pracy, tworzenie sytuacji umożliwiających poznanie przez dziecko samego siebie. Warsztat pracy i podstawowe funkcje nauczyciela przedszkola. Dojrzałość (gotowość) szkolna. Innowacje pedagogiczne w edukacji przedszkolnej.

Literatura:

Literatura podstawowa:Bogdanowicz A. Kasica A., Ruch rozwijajacy dla wszystkich, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2009

Bogdanowicz M., Metoda dobrego startu, Wydawnictwo Harmonia Universalis, Gdańsk 2014,

Guz S., Andrzejewska J. (red. ), Wybrane problemy edukacji dzieci w przedszkolu i szkole, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2005,

Karowska_Struczyk M., Edukacja w przedszkolu. W poszukiwaniu innych rozwiązań, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012,

Karwowska-Struczyk M., Sobierańska D., Szpotowicz M., Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna. Badania, opinie, inspiracje, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2011

Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa, Instytut Wydawniczy Erica, Warszawa 2012,

Łaciak B., Świat społeczny dziecka, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1998,

Miksza M., Zrozumieć Montessori, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2014,

Problemy wychowawcze w przedszkolu, praca zbiorowa, Wydawnictwo Raabe, Warszawa 2012,

Literatura uzupełniająca:

Reddy L.A., Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka. Interwencje przez zabawę, PWN, Warszawa 2014,

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

Student:

1. potrafi sformułować istotę współczesnych celów, zadań i funkcji edukacji przedszkolnej;

2. charakteryzuje psychofizyczne właściwości rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym

3. określa istotę i elementy dojrzałości szkolnej dziecka,

4. wskazuje problemy adaptacyjne dziecka do środowiska przedszkolnego

Umiejętności:

Student:

1. potrafi aplikować teoretyczną wiedzę na proces rozwiązywania problemów wychowawczych, charakterystycznych dla wieku przedszkolnego

2. analizuje narzędzia, służące badaniu poziomu rozwojowego dziecka, 3. interpretuje zasady wychowania w przedszkolu,

4. analizuje formy aktywności dziecka oraz formy organizacyjne pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu w aspekcie ich treściowej i metodycznej integracji

Kompetencje społeczne:

Student:

1. uzasadnia konieczność modyfikowania oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka

Uzasadnienie ECTS:

godziny kontaktowe - 30

przygotowanie się do zajęć, lektury - 20

przygotowanie się do egzaminu - 20

przygotowanie eseju, referatu - 15

(85 h= 3 ECTS)

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

Zaliczenie przedmiotu odbędzie się na podstawie egzaminu pisemnego.

Egzamin składa się z: 20 pytań testowych + dwa pytania opisowe.

Ocena bdb: 26 -24 pkt

Ocena db+ : 23-21 pkt

Ocena db: 20-18

Ocena dst+: 17-15

Ocena dst: 14-13 pkt

na ocenę dst (3) - student w ograniczonym formułuje istotę współczesnych celów, zadań i funkcji edukacji przedszkolnej; charakteryzuje psychofizyczne właściwości rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, określa istotę i elementy dojrzałości szkolnej dziecka, wskazuje problemy adaptacyjne dziecka do środowiska przedszkolnego;

W ograniczonym zakresie aplikuje teoretyczną wiedzę na proces rozwiązywania problemów wychowawczych, charakterystycznych dla wieku przedszkolnego; analizuje narzędzia, służące badaniu poziomu rozwojowego dziecka, interpretuje zasady wychowania w przedszkolu, analizuje formy aktywności dziecka oraz formy organizacyjne pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu w aspekcie ich treściowej i metodycznej integracji

na ocenę dst+ (3+) student w niepełnym zakresie formułuje istotę współczesnych celów, zadań i funkcji edukacji przedszkolnej; charakteryzuje psychofizyczne właściwości rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, określa istotę i elementy dojrzałości szkolnej dziecka, wskazuje problemy adaptacyjne dziecka do środowiska przedszkolnego;

w niepełnym zakresie aplikuje teoretyczną wiedzę na proces rozwiązywania problemów wychowawczych, charakterystycznych dla wieku przedszkolnego; analizuje narzędzia, służące badaniu poziomu rozwojowego dziecka, interpretuje zasady wychowania w przedszkolu, analizuje formy aktywności dziecka oraz formy organizacyjne pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu w aspekcie ich treściowej i metodycznej integracji

na ocenę db (4) - student poprawnie formułuje istotę współczesnych celów, zadań i funkcji edukacji przedszkolnej; charakteryzuje psychofizyczne właściwości rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, określa istotę i elementy dojrzałości szkolnej dziecka, wskazuje problemy adaptacyjne dziecka do środowiska przedszkolnego;

poprawnie aplikuje teoretyczną wiedzę na proces rozwiązywania problemów wychowawczych, charakterystycznych dla wieku przedszkolnego; analizuje narzędzia, służące badaniu poziomu rozwojowego dziecka, interpretuje zasady wychowania w przedszkolu, analizuje formy aktywności dziecka oraz formy organizacyjne pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu w aspekcie ich treściowej i metodycznej integracji;

na ocenę db+ (4+) - student wnikliwie formułuje istotę współczesnych celów, zadań i funkcji edukacji przedszkolnej; charakteryzuje psychofizyczne właściwości rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, określa istotę i elementy dojrzałości szkolnej dziecka, wskazuje problemy adaptacyjne dziecka do środowiska przedszkolnego;

wnikliwie aplikuje teoretyczną wiedzę na proces rozwiązywania problemów wychowawczych, charakterystycznych dla wieku przedszkolnego; analizuje narzędzia, służące badaniu poziomu rozwojowego dziecka, interpretuje zasady wychowania w przedszkolu, analizuje formy aktywności dziecka oraz formy organizacyjne pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu w aspekcie ich treściowej i metodycznej integracji;

Wykazuje się zaangażowaną postawą, uzasadnia konieczność modyfikowania oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka

na ocenę bdb (5) - student dogłębnie i refleksyjnie formułuje istotę współczesnych celów, zadań i funkcji edukacji przedszkolnej; charakteryzuje psychofizyczne właściwości rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, określa istotę i elementy dojrzałości szkolnej dziecka, wskazuje problemy adaptacyjne dziecka do środowiska przedszkolnego;

student dogłębnie i refleksyjnie aplikuje teoretyczną wiedzę na proces rozwiązywania problemów wychowawczych, charakterystycznych dla wieku przedszkolnego; analizuje narzędzia, służące badaniu poziomu rozwojowego dziecka, interpretuje zasady wychowania w przedszkolu, analizuje formy aktywności dziecka oraz formy organizacyjne pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu w aspekcie ich treściowej i metodycznej integracji

Wykazuje się zaangażowaną postawą, uzasadnia konieczność modyfikowania oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)