Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Podstawy prawne i organizacyjne oświaty

General data

Course ID: WNP-PE-POD-PR
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Podstawy prawne i organizacyjne oświaty
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 2.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

education

Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika, studia I stopnia:


NP1_W30 NP1_U20, NP1_K14


symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika specjalna, studia jednolite magisterskie:


PS_W4, PS_W9, PS_W17, PS_U2, PS_U10, PS_K5

Preliminary Requirements:

(in Polish) brak wymagań

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest poznanie systemu oświaty w Polsce, także systemu instytucji świadczących wsparcie rehabilitacyjne, resocjalizacyjne dzieciom i młodzieży z uwzględnieniem głównych aktów prawnych regulujących organizację i funkcjonowanie tego systemu. Podczas konwersatorium student dowie się, które akty prawne określają zasady edukacji w Polsce, a także mają zastosowanie w tworzeniu procedur postępowania wobec uczniów, nauczycieli, rodziców uczniów a także kadry zarządzającej instytucjami systemu oświaty. Zostanie wskazana rola organów samorządowych i rządowych w realizacji zadań edukacyjnych, rehabilitacyjnych, resocjalizacyjnych w Polsce. Przedmiotem zajęć będą także uwarunkowania prawne współpracy szkoły/placówki z instytucjami wspierającymi dziecko i rodzinę. Ważną treścią zajęć będą zagadnienia z zakresu pragmatyki zawodowej nauczycieli, także odpowiedzialności prawnej nauczycieli.

Full description: (in Polish)

Najważniejszym celem zajęć jest zdobycie wiedzy w zakresie prawnych uwarunkowań funkcjonowania i rozwoju szkół i placówek. Program zajęć został tak skonstruowany, aby kolejne zagadnienia tworzyły logiczny ciąg umożliwiający korzystanie z już poznanej wiedzy. Podczas konwersatorium prezentowana tematyka dotyczy miejsca prawa oświatowego w systemie prawa polskiego. Studenci poznają akty prawne dotyczące oświaty oraz ich hierarchię i strukturę. Zostają omówione zależności pomiędzy prawem powszechnie obowiązującym a aktami normatywnymi o charakterze wewnętrznym (statut, program wychowawczo – profilaktyczny, regulaminy). Ważnym zagadnieniem podczas konwersatorium jest prezentacja zadań i kompetencji w zakresie edukacji, rehabilitacji, resocjalizacji, poszczególnych organów władzy samorządowej i rządowej. Ponadto program konwersatorium zakłada pogłębienie wiedzy z zakresu bezpieczeństwa i higieny w instytucjach rehabilitacyjnych, edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych. Podczas zajęć zostanie przedstawiony system współpracy rożnych instytucji wspomagających dziecko i rodzinę, wybrane zagadnienia z prawa rodzinnego i opiekuńczego, a także prawa karnego i odpowiedzialności opiekuna, oraz z zakresu ochrony własności intelektualnej. Konwersatorium pozwoli również na poznanie roli nauczyciela i skłoni do refleksji nad wyzwaniami zawodowymi.

Bibliography: (in Polish)

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. - Dz. U. z 1997 r., Nr 78, poz. 483 z późn. zm.;

ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty - Dz. U. z 2022 r. , poz. 2230;

ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe – Dz. U. z 2021r., poz. 1082 z poźn. zm.

ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela - Dz. U. z 2021 r., poz. 1762 ze zm..;

ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych – Dz. U. z 2023r., poz. 100.

Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzona w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r.- Dz. U. z 2012r., poz. 1169.

Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy – Dz. U. z 2020r., poz. 1359 ze zm.

oraz wybrane przepisy wykonawcze do ww. ustaw.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Student zna i potrafi stosować przepisy prawa w działalności zawodowej.

Student posiada pogłębioną wiedzę dotycząca systemu edukacji, w tym systemu edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi w kontekście systemu kształcenia powszechnego, a także wiedze w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach rehabilitacyjnych, edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych.

Potrafi dokonywać analizy własnych działań pedagogicznych, także wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych.

Student wykazuje gotowość do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazuje aktywność w realizacji indywidualnych i zespołowych działań zawodowych wynikających z roli nauczyciela.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

1) wiedza

 na ocenę 2 (ndst) – student nie zna przepisów prawa opisujących system oświaty, nie posiada wiedzy dotyczącej koncepcji rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji, terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; nie posiada wiedzy dotycząca systemu edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi w kontekście systemu kształcenia powszechnego.

 na ocenę 3 (dst) – poprawnie wymienia tylko kluczowe akty prawne dotyczące oświaty, popełnia błędy przy wyborze aktów prawnych w celu zastosowania do konkretnych sytuacji; w sposób ogólny opisuje system edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie oświaty w Polsce.

 na ocenę 4 (db) – poprawnie wymienia akty prawne dotyczące systemu oświaty; zna przepisy prawa rodzinnego i opiekuńczego, także karnego kluczowe dla wykonywania zadań nauczyciela; zna istotne przepisy wykonawcze do ustaw ważne w pracy pedagoga; zna akty prawne regulujące edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w kształceniu powszechnym, zna przepisy prawa rodzinnego.

 na ocenę 5 (bdb) – student wymienia akty prawne dotyczące oświaty, prawa rodzinnego i opiekuńczego oraz karnego; wie, które przepisy należy stosować w konkretnych sytuacjach.

2) umiejętności:

 na ocenę 2 (ndst) – student nie potrafi zastosować przepisów prawa w działalności zawodowej; nie potrafi prawidłowo rozpoznawać zjawisk społecznych oraz interpretować ich z punktu widzenia różnych obszarów pedagogiki specjalnej i innych nauk społecznych, humanistycznych i nauk o zdrowiu; nie potrafi dokonywać analizy własnych działań pedagogicznych, dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych, rehabilitacyjnych i resocjalizacyjnych; nie potrafi rozwiązać problemów zawodowych nauczycieli z wykorzystaniem przepisów,

 na ocenę 3 (dst) – poprawnie, z wykorzystaniem przepisów prawa, planuje działalność zawodową; stara się rozwiązywać problemy zawodowe z wykorzystaniem przepisów; konstruować prawo wewnętrzne zgodne z prawem; dokonuje prostych analiz własnych działań pedagogicznych.

 na ocenę 4 (db) - stara się stosować przepisy prawa do planowania i organizacji działalności zawodowej; dokonuje analizy własnych działań pedagogicznych; potrafi rozpoznawać zjawiska społeczne i je interpretować z punktu widzenia pedagogiki specjalnej i innych nauk społecznych , humanistycznych.

 na ocenę 5 (bdb) – z powodzeniem stosuje przepisy prawa do planowania

i organizacji działalności zawodowej; sprawnie dokonuje analizy własnych działań pedagogicznych; skutecznie rozpoznaje zjawiska społeczne i je interpretuje z punktu widzenia pedagogiki specjalnej i innych nauk społecznych, humanistycznych.

3) kompetencje społeczne:

na ocenę 2 (ndst) – student nie prezentuj postaw i zachowań świadczących o przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa oraz przepisów prawa w działalności pedagogicznej; nie wykazuje gotowości do podejmowania wyzwań zawodowych, wynikających z roli nauczyciela.

na ocenę 3 (dst) – student w zakresie ograniczonym prezentuje postawy i zachowania świadczące o przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa oraz przepisów prawa w działalności pedagogicznej; wykazuje predyspozycje do podejmowania wyzwań zawodowych, wynikających z roli nauczyciela.

na ocenę 4 (db) - student prezentuje postawy i zachowania zgodne z zasadami bezpieczeństwa oraz przepisami prawa w działalności pedagogicznej; potrafi rozpoznawać zjawiska społeczne oraz interpretować je z punktu widzenia różnych obszarów pedagogiki specjalnej i innych nauk społecznych, humanistycznych i nauk o zdrowiu; potrafi dokonywać analizy własnych działań pedagogicznych, wskazywać obszary wymagające modyfikacji;

na ocenę 5 (bdb) - student prezentuje postawy i zachowania zgodne z zasadami bezpieczeństwa oraz przepisami prawa w działalności pedagogicznej; potrafi skutecznie rozpoznawać zjawiska społeczne oraz interpretować je z punktu widzenia różnych obszarów pedagogiki specjalnej i innych nauk społecznych, humanistycznych i nauk o zdrowiu; potrafi dokonywać szczegółowej analizy własnych działań pedagogicznych, wskazywać obszary wymagające modyfikacji; eksperymentować i wdrażać działania innowacyjne.

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 15 hours, 22 places more information
Coordinators: Krystyna Mucha
Group instructors: Krystyna Mucha
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 15 hours, 32 places more information
Coordinators: Krystyna Mucha
Group instructors: Krystyna Mucha
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)