(in Polish) Podstawy prawne i organizacyjne oświaty
General data
Course ID: | WNP-PE-POD-PR |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Podstawy prawne i organizacyjne oświaty |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
2.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | education |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika, studia I stopnia: NP1_W30 NP1_U20, NP1_K14 symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika specjalna, studia jednolite magisterskie: PS_W4, PS_W9, PS_W17, PS_U2, PS_U10, PS_K5 |
Preliminary Requirements: | (in Polish) brak wymagań |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest poznanie systemu oświaty w Polsce, także systemu instytucji świadczących wsparcie rehabilitacyjne, resocjalizacyjne dzieciom i młodzieży z uwzględnieniem głównych aktów prawnych regulujących organizację i funkcjonowanie tego systemu. Podczas konwersatorium student dowie się, które akty prawne określają zasady edukacji w Polsce, a także mają zastosowanie w tworzeniu procedur postępowania wobec uczniów, nauczycieli, rodziców uczniów a także kadry zarządzającej instytucjami systemu oświaty. Zostanie wskazana rola organów samorządowych i rządowych w realizacji zadań edukacyjnych, rehabilitacyjnych, resocjalizacyjnych w Polsce. Przedmiotem zajęć będą także uwarunkowania prawne współpracy szkoły/placówki z instytucjami wspierającymi dziecko i rodzinę. Ważną treścią zajęć będą zagadnienia z zakresu pragmatyki zawodowej nauczycieli, także odpowiedzialności prawnej nauczycieli. |
Full description: |
(in Polish) Najważniejszym celem zajęć jest zdobycie wiedzy w zakresie prawnych uwarunkowań funkcjonowania i rozwoju szkół i placówek. Program zajęć został tak skonstruowany, aby kolejne zagadnienia tworzyły logiczny ciąg umożliwiający korzystanie z już poznanej wiedzy. Podczas konwersatorium prezentowana tematyka dotyczy miejsca prawa oświatowego w systemie prawa polskiego. Studenci poznają akty prawne dotyczące oświaty oraz ich hierarchię i strukturę. Zostają omówione zależności pomiędzy prawem powszechnie obowiązującym a aktami normatywnymi o charakterze wewnętrznym (statut, program wychowawczo – profilaktyczny, regulaminy). Ważnym zagadnieniem podczas konwersatorium jest prezentacja zadań i kompetencji w zakresie edukacji, rehabilitacji, resocjalizacji, poszczególnych organów władzy samorządowej i rządowej. Ponadto program konwersatorium zakłada pogłębienie wiedzy z zakresu bezpieczeństwa i higieny w instytucjach rehabilitacyjnych, edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych. Podczas zajęć zostanie przedstawiony system współpracy rożnych instytucji wspomagających dziecko i rodzinę, wybrane zagadnienia z prawa rodzinnego i opiekuńczego, a także prawa karnego i odpowiedzialności opiekuna, oraz z zakresu ochrony własności intelektualnej. Konwersatorium pozwoli również na poznanie roli nauczyciela i skłoni do refleksji nad wyzwaniami zawodowymi. |
Bibliography: |
(in Polish) Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. - Dz. U. z 1997 r., Nr 78, poz. 483 z późn. zm.; ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty - Dz. U. z 2022 r. , poz. 2230; ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe – Dz. U. z 2021r., poz. 1082 z poźn. zm. ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela - Dz. U. z 2021 r., poz. 1762 ze zm..; ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych – Dz. U. z 2023r., poz. 100. Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzona w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r.- Dz. U. z 2012r., poz. 1169. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy – Dz. U. z 2020r., poz. 1359 ze zm. oraz wybrane przepisy wykonawcze do ww. ustaw. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Student zna i potrafi stosować przepisy prawa w działalności zawodowej. Student posiada pogłębioną wiedzę dotycząca systemu edukacji, w tym systemu edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi w kontekście systemu kształcenia powszechnego, a także wiedze w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach rehabilitacyjnych, edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych. Potrafi dokonywać analizy własnych działań pedagogicznych, także wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych. Student wykazuje gotowość do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazuje aktywność w realizacji indywidualnych i zespołowych działań zawodowych wynikających z roli nauczyciela. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 1) wiedza na ocenę 2 (ndst) – student nie zna przepisów prawa opisujących system oświaty, nie posiada wiedzy dotyczącej koncepcji rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji, terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; nie posiada wiedzy dotycząca systemu edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi w kontekście systemu kształcenia powszechnego. na ocenę 3 (dst) – poprawnie wymienia tylko kluczowe akty prawne dotyczące oświaty, popełnia błędy przy wyborze aktów prawnych w celu zastosowania do konkretnych sytuacji; w sposób ogólny opisuje system edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie oświaty w Polsce. na ocenę 4 (db) – poprawnie wymienia akty prawne dotyczące systemu oświaty; zna przepisy prawa rodzinnego i opiekuńczego, także karnego kluczowe dla wykonywania zadań nauczyciela; zna istotne przepisy wykonawcze do ustaw ważne w pracy pedagoga; zna akty prawne regulujące edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w kształceniu powszechnym, zna przepisy prawa rodzinnego. na ocenę 5 (bdb) – student wymienia akty prawne dotyczące oświaty, prawa rodzinnego i opiekuńczego oraz karnego; wie, które przepisy należy stosować w konkretnych sytuacjach. 2) umiejętności: na ocenę 2 (ndst) – student nie potrafi zastosować przepisów prawa w działalności zawodowej; nie potrafi prawidłowo rozpoznawać zjawisk społecznych oraz interpretować ich z punktu widzenia różnych obszarów pedagogiki specjalnej i innych nauk społecznych, humanistycznych i nauk o zdrowiu; nie potrafi dokonywać analizy własnych działań pedagogicznych, dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych, rehabilitacyjnych i resocjalizacyjnych; nie potrafi rozwiązać problemów zawodowych nauczycieli z wykorzystaniem przepisów, na ocenę 3 (dst) – poprawnie, z wykorzystaniem przepisów prawa, planuje działalność zawodową; stara się rozwiązywać problemy zawodowe z wykorzystaniem przepisów; konstruować prawo wewnętrzne zgodne z prawem; dokonuje prostych analiz własnych działań pedagogicznych. na ocenę 4 (db) - stara się stosować przepisy prawa do planowania i organizacji działalności zawodowej; dokonuje analizy własnych działań pedagogicznych; potrafi rozpoznawać zjawiska społeczne i je interpretować z punktu widzenia pedagogiki specjalnej i innych nauk społecznych , humanistycznych. na ocenę 5 (bdb) – z powodzeniem stosuje przepisy prawa do planowania i organizacji działalności zawodowej; sprawnie dokonuje analizy własnych działań pedagogicznych; skutecznie rozpoznaje zjawiska społeczne i je interpretuje z punktu widzenia pedagogiki specjalnej i innych nauk społecznych, humanistycznych. 3) kompetencje społeczne: na ocenę 2 (ndst) – student nie prezentuj postaw i zachowań świadczących o przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa oraz przepisów prawa w działalności pedagogicznej; nie wykazuje gotowości do podejmowania wyzwań zawodowych, wynikających z roli nauczyciela. na ocenę 3 (dst) – student w zakresie ograniczonym prezentuje postawy i zachowania świadczące o przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa oraz przepisów prawa w działalności pedagogicznej; wykazuje predyspozycje do podejmowania wyzwań zawodowych, wynikających z roli nauczyciela. na ocenę 4 (db) - student prezentuje postawy i zachowania zgodne z zasadami bezpieczeństwa oraz przepisami prawa w działalności pedagogicznej; potrafi rozpoznawać zjawiska społeczne oraz interpretować je z punktu widzenia różnych obszarów pedagogiki specjalnej i innych nauk społecznych, humanistycznych i nauk o zdrowiu; potrafi dokonywać analizy własnych działań pedagogicznych, wskazywać obszary wymagające modyfikacji; na ocenę 5 (bdb) - student prezentuje postawy i zachowania zgodne z zasadami bezpieczeństwa oraz przepisami prawa w działalności pedagogicznej; potrafi skutecznie rozpoznawać zjawiska społeczne oraz interpretować je z punktu widzenia różnych obszarów pedagogiki specjalnej i innych nauk społecznych, humanistycznych i nauk o zdrowiu; potrafi dokonywać szczegółowej analizy własnych działań pedagogicznych, wskazywać obszary wymagające modyfikacji; eksperymentować i wdrażać działania innowacyjne. |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
Conversatorium, 15 hours, 22 places
|
|
Coordinators: | Krystyna Mucha | |
Group instructors: | Krystyna Mucha | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
Conversatorium, 15 hours, 32 places
|
|
Coordinators: | Krystyna Mucha | |
Group instructors: | Krystyna Mucha | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.