Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Fundamentals of Psychology of Labour, Pathologies of Work and Professional Development of a Worker

General data

Course ID: WNP-PE-PODP
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Fundamentals of Psychology of Labour, Pathologies of Work and Professional Development of a Worker
Name in Polish: Podstawy psychologii pracy z patologiami pracy i rozwojem zawodowym pracownika
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Zajęcia mają na celu przybliżenie uczestnikom podstawowych pojęć z zakresu psychologii pracy, obszarów zagrożeń patologiami pracy oraz metod wsparcia pracowników przez profesjonalistów.

Full description: (in Polish)

Podczas zajęć uczestnicy zapoznają się z podstawowymi pojęciami psychologii pracy.

Poprzez analizę tekstów, przygotowywanie wystapień (prezentacji) dla całej grupy mają okazję szczegółowo zapoznać się z konkretnymi obszarami praktycznych zastosowań psychologii pracy takich jak: radzenie sobie ze stresem, higiena pracy, organizacja czasu pracy pracownika, przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu, style przywództwa, dynamika grupy, metody rozwiązywania konfliktów, asertywna komunikacja.

Analiza przypadków, materiałów audiowizualnych pozwala zapoznać się z metodami zapobiegania patologiom pracy związanym ze stresem, konfliktami, podejmowaniem decyzji, motywowaniem pracowników zagrożeniem uzależnieniami w tym pracoholizmem, mobbingiem i przemocą w miejscu pracy.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

Carson, R.C., Butcher J.N, Mineka S., Psychologia Zaburzeń vol. 1. GWP, Gdańsk. 2005

Duane, P. Schultz, Sydney Schultz. Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy. Wydawnictwo Naukowe PWN 2012.

Strelau J. Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 3. Wydawnictwo GWP Gdańsk 2002

Literatura uzupełniająca:

Goleman D. (1996). Inteligencja emocjonalna w praktyce. Wydawnictwo Media Rodzina. Poznań.

McKay M., Davis M., Fannig P. Sztuka skutecznego komunikowania się. Wydawnictwo GWP. Gdańsk 2007.

Stradomski K. (2013). Mobbing i dyskryminacja w miejscu pracy. Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP. Warszawa

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

EK_01- Rozróżnia i tłumaczy wybrane psychologiczne aspekty zagrożeń patologią w miejscu pracy

EK_02 - Identyfikuje i rozróżnia złożone relacje miedzyludzkie w miejscu pracy. Nazywa psychologiczne mechanizmy kierowania ludźmi, podejmowania decyzji oraz procesy psychologiczne zachowadzące w grupach.

Umiejętności:

EK_01 - Odtwarza i wybiera odpowiednie techniki komunikacyjne oraz formy wspierania komunikacji i unikania zakłóceń w relacjach interpersonalnych i społecznych w miejscu pracy.

EK_02 -Potrafi analizować podstawowe procesy psychologiczne zachodzące w miejscu pracy, posługiwać się wiedzą teoretyczną w celu wdrażania procedur usprawniających pracę i przeciwdzialających patolgiom w miejscu pracy.

EK_03 -Potrafi stosować techniki doboru i selekcji pracowników, diagnozować i wdrażać narzędzia budujące zespół pracowniczy, rozwijające potencjał pracowników

EK_04- Potrafi zastosować podstawowe techniki wspomagające osoby znajdujące sie w trudnej sytuacji zawodowej

Kompetencje społeczne:

EK_01 -Wykazuje dbałość o relacje w miejscu pracy z pracownikami i podwładnymi, wykazuje aktywność w budowaniu zespołu pracowniczego

ECTS: Udział w zajęciach 15 godzin,

analiza tekstów źródłowych 25 godzin,

przygotowanie do zajęć 15 godzin.

15+25+15= 55 /2 pkt ECTS

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody dydaktyczne:

1. Metody podające: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, opis

2. Metody poszukujące: klasyczna metoda problemowa, metoda sytuacyjna, giełda pomysłów

3. Metody ćwiczeniowo-praktyczne: analiza filmów, tekstów, studium przypadku, metody dramowe, ćwiczenia w parach, symulacje.

Warunki zaliczenia przedmiotu:

- aktywny udział na zajęciach

- max jedna nieobecność

- przygotowanie wystąpienia/referatu dla całej grupy

- przygotowanie prac domowych pisemnych

- przygotowanie pracy zaliczeniowej końcowej (esej)

Weryfiakcja efektów kształcenia:

P_WD1_03, P_WD1_04 - na podstawie analizy pisemnych prac domowych oraz pracy zaliczeniowej, udział w ćwiczeniach, dyskusjach

P_UD1_02, P_UD1_05, P_UD1_10 - udział w ćwiczeniach i dyskusjach grupowych, przygotowanie prac pisemnych

P_KD1_01, P_KD1_02, P_KD1_03 - przygotowanie prac pisemnych , analiza wypowiedzi podczas zajęć.

Kryteria oceniania:

Na ocenę:

3.0 student posiada podstawową wiedzę na temat psychologicznych mechanizmów relacji w miejscu pracy, zagrożeń patologią wynikające z: konfliktów, stylów kierowania, procesów grupowych, procedur podejmowania decyzji. Zna podstawowe procedury i techniki wspierania pracowników, budowania zespołu i kierowania ludźmi.

Potrafi stosować podstawowe elementy procedur i techniki komunikacyjne, w tym asertywnej komunikacji. Wykazuje postawę wrażliwości i dbałości o relacje w miejscu pracy z pracownikami i podwładnymi.

3.5 student posiada podstawową wiedzę na temat psychologicznych mechanizmów relacji w miejscu pracy, zagrożeń patologią wynikające z: konfliktów, stylów kierowania, procesów grupowych, procedur podejmowania decyzji. Wymienia i opisuje procedury i techniki wspierania pracowników, budowania zespołu i kierowania ludźmi.

Potrafi stosować elementy procedur i techniki komunikacyjne, w tym asertywnej komunikacji. Wykazuje postawę wrażliwości i dbałości o relacje w miejscu pracy z pracownikami i podwładnymi.

4.0 student posiada ugruntowaną wiedzę na temat psychologicznych mechanizmów relacji w miejscu pracy, zagrożeń patologią wynikające z: konfliktów, stylów kierowania, procesów grupowych, procedur podejmowania decyzji. Swobodnie wymienia i opisuje procedury i techniki wspierania pracowników, budowania zespołu i kierowania ludźmi. Potrafi swobodnie stosować elementy procedur i techniki komunikacyjne, w tym asertywnej komunikacji. Wykazuje postawę wrażliwości i dbałości o relacje w miejscu pracy z pracownikami i podwładnymi.

4.5 student posiada poszerzoną wiedzę na temat psychologicznych mechanizmów relacji w miejscu pracy, zagrożeń patologią wynikające z: konfliktów, stylów kierowania, procesów grupowych, procedur podejmowania decyzji. Biegle wymienia i opisuje procedury i techniki wspierania pracowników, budowania zespołu i kierowania ludźmi. Potrafi swobodnie dobierać stosować elementy procedur i techniki komunikacyjne, w tym asertywnej komunikacji. Wykazuje dojrzałą postawę wrażliwości i dbałości o relacje w miejscu pracy z pracownikami i podwładnymi.

5.0 student posiada poszerzoną wiedzę na temat psychologicznych mechanizmów relacji w miejscu pracy, zagrożeń patologią wynikające z: konfliktów, stylów kierowania, procesów grupowych, procedur podejmowania decyzji. W sposób wyróżniający się wymienia i opisuje procedury i techniki wspierania pracowników, budowania zespołu i kierowania ludźmi. Wykazuje się pogłębioną refleksją w zakresie doboru i zastosowania procedur i techniki komunikacyjne, w tym asertywnej komunikacji. Wykazuje wyróżniającą postawę wrażliwości i dbałości o relacje w miejscu pracy z pracownikami i podwładnymi.

Na ocenę końcową składają się:

- Aktywność na zajęciach - max 20 pkt

- przygotowanie prac pisemnych domowych - max 20 pkt

- przygotowanie wystapienia dla grupy - max 30 pkt

- praca końcowa zaliczeniowa (esej) - max 30 pkt.

100-95 ocena 5.0

94-84 - ocena 4.5

83-73 - ocena 4.0

72-62 - ocena 3.5

61-52 - ocena 3.0

51 i niżej - ocena 2.0

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)