Fundamentals of Psychology of Labour, Pathologies of Work and Professional Development of a Worker
General data
Course ID: | WNP-PE-PODP |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Fundamentals of Psychology of Labour, Pathologies of Work and Professional Development of a Worker |
Name in Polish: | Podstawy psychologii pracy z patologiami pracy i rozwojem zawodowym pracownika |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia mają na celu przybliżenie uczestnikom podstawowych pojęć z zakresu psychologii pracy, obszarów zagrożeń patologiami pracy oraz metod wsparcia pracowników przez profesjonalistów. |
Full description: |
(in Polish) Podczas zajęć uczestnicy zapoznają się z podstawowymi pojęciami psychologii pracy. Poprzez analizę tekstów, przygotowywanie wystapień (prezentacji) dla całej grupy mają okazję szczegółowo zapoznać się z konkretnymi obszarami praktycznych zastosowań psychologii pracy takich jak: radzenie sobie ze stresem, higiena pracy, organizacja czasu pracy pracownika, przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu, style przywództwa, dynamika grupy, metody rozwiązywania konfliktów, asertywna komunikacja. Analiza przypadków, materiałów audiowizualnych pozwala zapoznać się z metodami zapobiegania patologiom pracy związanym ze stresem, konfliktami, podejmowaniem decyzji, motywowaniem pracowników zagrożeniem uzależnieniami w tym pracoholizmem, mobbingiem i przemocą w miejscu pracy. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: Carson, R.C., Butcher J.N, Mineka S., Psychologia Zaburzeń vol. 1. GWP, Gdańsk. 2005 Duane, P. Schultz, Sydney Schultz. Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy. Wydawnictwo Naukowe PWN 2012. Strelau J. Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 3. Wydawnictwo GWP Gdańsk 2002 Literatura uzupełniająca: Goleman D. (1996). Inteligencja emocjonalna w praktyce. Wydawnictwo Media Rodzina. Poznań. McKay M., Davis M., Fannig P. Sztuka skutecznego komunikowania się. Wydawnictwo GWP. Gdańsk 2007. Stradomski K. (2013). Mobbing i dyskryminacja w miejscu pracy. Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP. Warszawa |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: EK_01- Rozróżnia i tłumaczy wybrane psychologiczne aspekty zagrożeń patologią w miejscu pracy EK_02 - Identyfikuje i rozróżnia złożone relacje miedzyludzkie w miejscu pracy. Nazywa psychologiczne mechanizmy kierowania ludźmi, podejmowania decyzji oraz procesy psychologiczne zachowadzące w grupach. Umiejętności: EK_01 - Odtwarza i wybiera odpowiednie techniki komunikacyjne oraz formy wspierania komunikacji i unikania zakłóceń w relacjach interpersonalnych i społecznych w miejscu pracy. EK_02 -Potrafi analizować podstawowe procesy psychologiczne zachodzące w miejscu pracy, posługiwać się wiedzą teoretyczną w celu wdrażania procedur usprawniających pracę i przeciwdzialających patolgiom w miejscu pracy. EK_03 -Potrafi stosować techniki doboru i selekcji pracowników, diagnozować i wdrażać narzędzia budujące zespół pracowniczy, rozwijające potencjał pracowników EK_04- Potrafi zastosować podstawowe techniki wspomagające osoby znajdujące sie w trudnej sytuacji zawodowej Kompetencje społeczne: EK_01 -Wykazuje dbałość o relacje w miejscu pracy z pracownikami i podwładnymi, wykazuje aktywność w budowaniu zespołu pracowniczego ECTS: Udział w zajęciach 15 godzin, analiza tekstów źródłowych 25 godzin, przygotowanie do zajęć 15 godzin. 15+25+15= 55 /2 pkt ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody dydaktyczne: 1. Metody podające: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, opis 2. Metody poszukujące: klasyczna metoda problemowa, metoda sytuacyjna, giełda pomysłów 3. Metody ćwiczeniowo-praktyczne: analiza filmów, tekstów, studium przypadku, metody dramowe, ćwiczenia w parach, symulacje. Warunki zaliczenia przedmiotu: - aktywny udział na zajęciach - max jedna nieobecność - przygotowanie wystąpienia/referatu dla całej grupy - przygotowanie prac domowych pisemnych - przygotowanie pracy zaliczeniowej końcowej (esej) Weryfiakcja efektów kształcenia: P_WD1_03, P_WD1_04 - na podstawie analizy pisemnych prac domowych oraz pracy zaliczeniowej, udział w ćwiczeniach, dyskusjach P_UD1_02, P_UD1_05, P_UD1_10 - udział w ćwiczeniach i dyskusjach grupowych, przygotowanie prac pisemnych P_KD1_01, P_KD1_02, P_KD1_03 - przygotowanie prac pisemnych , analiza wypowiedzi podczas zajęć. Kryteria oceniania: Na ocenę: 3.0 student posiada podstawową wiedzę na temat psychologicznych mechanizmów relacji w miejscu pracy, zagrożeń patologią wynikające z: konfliktów, stylów kierowania, procesów grupowych, procedur podejmowania decyzji. Zna podstawowe procedury i techniki wspierania pracowników, budowania zespołu i kierowania ludźmi. Potrafi stosować podstawowe elementy procedur i techniki komunikacyjne, w tym asertywnej komunikacji. Wykazuje postawę wrażliwości i dbałości o relacje w miejscu pracy z pracownikami i podwładnymi. 3.5 student posiada podstawową wiedzę na temat psychologicznych mechanizmów relacji w miejscu pracy, zagrożeń patologią wynikające z: konfliktów, stylów kierowania, procesów grupowych, procedur podejmowania decyzji. Wymienia i opisuje procedury i techniki wspierania pracowników, budowania zespołu i kierowania ludźmi. Potrafi stosować elementy procedur i techniki komunikacyjne, w tym asertywnej komunikacji. Wykazuje postawę wrażliwości i dbałości o relacje w miejscu pracy z pracownikami i podwładnymi. 4.0 student posiada ugruntowaną wiedzę na temat psychologicznych mechanizmów relacji w miejscu pracy, zagrożeń patologią wynikające z: konfliktów, stylów kierowania, procesów grupowych, procedur podejmowania decyzji. Swobodnie wymienia i opisuje procedury i techniki wspierania pracowników, budowania zespołu i kierowania ludźmi. Potrafi swobodnie stosować elementy procedur i techniki komunikacyjne, w tym asertywnej komunikacji. Wykazuje postawę wrażliwości i dbałości o relacje w miejscu pracy z pracownikami i podwładnymi. 4.5 student posiada poszerzoną wiedzę na temat psychologicznych mechanizmów relacji w miejscu pracy, zagrożeń patologią wynikające z: konfliktów, stylów kierowania, procesów grupowych, procedur podejmowania decyzji. Biegle wymienia i opisuje procedury i techniki wspierania pracowników, budowania zespołu i kierowania ludźmi. Potrafi swobodnie dobierać stosować elementy procedur i techniki komunikacyjne, w tym asertywnej komunikacji. Wykazuje dojrzałą postawę wrażliwości i dbałości o relacje w miejscu pracy z pracownikami i podwładnymi. 5.0 student posiada poszerzoną wiedzę na temat psychologicznych mechanizmów relacji w miejscu pracy, zagrożeń patologią wynikające z: konfliktów, stylów kierowania, procesów grupowych, procedur podejmowania decyzji. W sposób wyróżniający się wymienia i opisuje procedury i techniki wspierania pracowników, budowania zespołu i kierowania ludźmi. Wykazuje się pogłębioną refleksją w zakresie doboru i zastosowania procedur i techniki komunikacyjne, w tym asertywnej komunikacji. Wykazuje wyróżniającą postawę wrażliwości i dbałości o relacje w miejscu pracy z pracownikami i podwładnymi. Na ocenę końcową składają się: - Aktywność na zajęciach - max 20 pkt - przygotowanie prac pisemnych domowych - max 20 pkt - przygotowanie wystapienia dla grupy - max 30 pkt - praca końcowa zaliczeniowa (esej) - max 30 pkt. 100-95 ocena 5.0 94-84 - ocena 4.5 83-73 - ocena 4.0 72-62 - ocena 3.5 61-52 - ocena 3.0 51 i niżej - ocena 2.0 |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.