Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy pedagogiki specjalnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PE-PODS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy pedagogiki specjalnej
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

średnio-zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

Wiedza:

NP2_W05

NP2_W11

NP2_W15

NP2_W17


Umiejętności:

NP2_U02

NP2_U08

NP2_U09

NP2_U15


Kompetencje społeczne:

NP2_K01

NP2_K03

NP2_K07

NP2_K10

NP2_K11

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Efekty wiedzy:

Ek 1 - Student ma wiedzę z zakresu specyfiki terminologicznej, przedmiotowej, dydaktycznej pedagogiki specjalnej i jej szczegółowych subdyscyplin.

Ek 2 - Student posiada uporządkowaną wiedzę na temat systemów wspierania osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, koncepcji rehabilitacji, edukacji, terapii, resocjalizacji oraz ich różnorodnych podstaw i uwarunkowań.

Ek 3 - Student posiada uporządkowaną znajomość zaburzeń psychofizycznego rozwoju człowieka i specyfiki jego zakłóconych procesów socjalizacji społecznej w kontekście prawidłowości rozwojowych.

Ek 4 - Student zna tradycyjne nurty i odtwarza pedagogikę specjalną w jej historycznym ujęciu.

Ek 5 - Student potrafi dostrzegać i interpretować nowe paradygmaty i zmiany aktualnie zachodzące w systemie współczesnej rehabilitacji, kształcenia, wychowania i profilaktyki osób ze specjalnymi potrzebami rozwoju.

Efekty umiejętności:

Ek 6 - Student potrafi dokonywać obserwacji zjawisk społecznych w obszarze pedagogiki specjalnej, posiada umiejętność ich rozumienia i interpretowania.

Ek 7 - Student potrafi łączyć i wykorzystywać podstawową wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej i dyscyplin pokrewnych w celu analizowania i interpretacji problemów kształcenia, wychowania, rehabilitacji, terapii, wsparcia i resocjalizacji.

Ek 8 - Student umie analizować i oceniać przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk w realizacji zadań związanych z działalnością terapeutyczną, rehabilitacyjną i resocjalizacyjną, edukacyjną, opiekuńczą i pomocową.

Ek 9 - Student posługuje się elementarną wiedzą teoretyczną w celu interpretacji i projektowania strategii wspierania w pedagogice specjalnej, tworzy sposoby skutecznego rozwiązywania problemów, potrafi odpowiednio przewidywać konsekwencje planowanej działalności.

Ek 10 - Student dostrzega i analizuje dylematy etyczne i potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności.

Efekty kompetencji społecznych:

Ek 11 - Student posiada świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dokonuje samooceny swych kompetencji, rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, posiada zdolność wyznaczania kierunków swojej autokreacji.

Ek 12 - Student doskonali własne umiejętności w praktyce działań edukacyjnych, terapeutycznych, rehabilitacyjnych i resocjalizacyjnych.

Ek 13 - Student nabył postawę otwartości i wspierania osób z trudnościami psychofizycznego i społecznego rozwoju.

Ek 14 - Student jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność i cechuje się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych profesjonalnych działań zawodowych.

Ek 15 - Student jest zdolny do konstruktywnej komunikacji z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w dziedzinie pedagogiki specjalnej.

Ek 16 - Student jest przekonany o sensowności i znaczeniu profesjonalnych działań wspierających i uwzględnia potrzebę ich podejmowania w środowisku społecznym.

Ek 17 - Student ma przekonanie o potrzebie refleksji etycznej w teorii i praktyce pedagogiki specjalnej i przestrzegania zasad etyki zawodowej.

Ek 18 - Student dostrzega znaczenie i rolę wartości ogólnoludzkich, uniwersalnych i chrześcijańskich w budowaniu relacji pedagogicznych, kreowaniu środowiska wychowawczego i wspieraniu integralnego rozwoju człowieka.

ECTS [1 ECTS = 25(30) godz.]:

udział w wykładzie - 30 godz.

konsultacje - 5 godz.

przygotowanie do wykładu - 10 godz.

czytanie literatury - 15 godz.

przygotowanie do egzaminu - 30 godz.

suma godzin - 90 [90/25(30) = 3

liczba ECTS: 3

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)