Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Pedagogika ogólna

General data

Course ID: WNP-PE-POG
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Pedagogika ogólna
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 3.00 OR 4.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

education

Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika, studia I stopnia:

NP1_W01, NP1_W02, NP1_W20,

NP1_U02, NP1_K05


symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnozkolna:

PPW_W1,PPW_U1, PPW_U2,

PPW_K1


symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika specjalna:

PS_W1 PS_W3

PS_W5 PS_U2

PS_U6 PS_K5

PS_K12

Short description: (in Polish)

Celem wykładów jest omówienie i przybliżenie różnych ujęć pedagogiki ogólnej, oraz zaznajomienie studentów z kluczowymi pojęciami i zasadami dotyczącymi współczesnego myślenia i działania pedagogicznego; wprowadzenie ich w główne obszary badawcze pedagogiki ogólnej, jej problemy i teorie. Opanowanie materiału umożliwia zdobycie orientacji w fundamentalnych kwestiach pedagogicznych, tak teoretycznych, jak i praktycznych.

Full description: (in Polish)

W trakcie wykładu podjęte zostaną następujące zagadnienia:

1) Pedagogia – paideia – pedagogika;

2) Miejsce pedagogiki w systemie współczesnych nauk;

3) Antropologiczne, ontologiczne i aksjologiczne podstawy pedagogiki ogólnej;

4) Podstawowe środowiska wychowawcze;

5) Podstawowe pojęcia i łączące je relacje – wychowanie, edukacja, formacja itd.;

6) Podmiotowość w wychowaniu;

7) Wychowanie w koncepcjach pedagogicznych;

8) Klasyfikacja myśli pedagogicznej: prądy, kierunki, koncepcje;

9) Funkcje i zadania pedagogiki ogólnej;

10) Pedagogika ogólna a postpedagogiki i subpedagogiki.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

EW 1 - Student zna elementarną wiedzę używaną w pedagogice

EW 2 - Rozróżnia najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty pedagogiczne.

Umiejętności:

EU 1 - Po ukończeniu kursu student potrafi dokonać analizy relacji między pedagogiką a innymi dyscyplinami naukowymi

EU 2 - Wykorzystuje podstawową wiedzę pedagogiczną w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych i motywów zachowań

Kompetencje:

EU 1 - Uzasadnia znaczenie nabytej wiedzy w procesie samodoskonalenia w zawodzie nauczyciela

EK 2 - Jest przekonany o sensie podejmowania działań pedagogicznych.

ECTS [1 ECTS = (25/30) godz.]:

- zajęcia - 30 godz.

- indywidualna lektura tekstów i przygotowanie prezentacji 25 godz.

- przygotowanie do zaliczenia końcowego: 20 godz.

suma godzin: 75 [75/25=3]

liczba ECTS: 3

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

3.0 - Umie scharakteryzować historyczne i filozoficzne podstawy pedagogiki ogólnej; prezentuje uporządkowaną wiedzę na temat antropologicznych i aksjologicznych podstaw pedagogiki; wie jakie są relacje między pedagogiką a innymi dyscyplinami pedagogicznymi.

3.5 - Prezentuje podstawy (filozoficzne, antropologiczne, aksjologiczne) pedagogiki ogólnej oraz uporządkowaną wiedzę o wychowaniu i różnych środowiskach wychowawczych.

4.0 - Potrafi przedstawić uporządkowaną wiedzę na temat wychowania, edukacji i formacji oraz uzasadnić znaczenie nabytej wiedzy w procesie samodoskonalenia w zawodzie pedagoga.

4.5 - Prezentuje uporządkowaną wiedzę na temat podstaw wychowania, edukacji i formacji; potrafi dokonać analizy relacji między pedagogiką ogólną a innymi dyscyplinami pedagogicznymi, umie opracować strategie wychowawcze.

5.0 - Potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych; analizować i interpretować problemy wychowawcze; prezentować uporządkowaną wiedzę o wychowaniu i różnych środowiskach wychowawczych.

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 75 places more information
Coordinators: Stanisław Dziekoński
Group instructors: Stanisław Dziekoński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Celem wykładów jest omówienie i przybliżenie różnych ujęć pedagogiki ogólnej, oraz zaznajomienie studentów z kluczowymi pojęciami i zasadami dotyczącymi współczesnego myślenia i działania pedagogicznego; wprowadzenie ich w główne obszary badawcze pedagogiki ogólnej, jej problemy i teorie. Opanowanie materiału umożliwia zdobycie orientacji w fundamentalnych kwestiach pedagogicznych, tak teoretycznych, jak i praktycznych.

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Stanisław Dziekoński
Group instructors: Stanisław Dziekoński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.]:

- zajęcia - 30 godz.

- indywidualna lektura tekstów: 10 godz.

- przygotowanie do zaliczenia końcowego: 10 godz.

suma godzin: 50 [50/25=2]

liczba ECTS: 2


Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Celem wykładów jest omówienie i przybliżenie różnych ujęć pedagogiki ogólnej, oraz zaznajomienie studentów z kluczowymi pojęciami i zasadami dotyczącymi współczesnego myślenia i działania pedagogicznego; wprowadzenie ich w główne obszary badawcze pedagogiki ogólnej, jej problemy i teorie. Opanowanie materiału umożliwia zdobycie orientacji w fundamentalnych kwestiach pedagogicznych, tak teoretycznych, jak i praktycznych.

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa

Antropologiczna pedagogika ogólna, red. M. Nowak, P. Magier, I. Szewczak, Lublin 2010; J. Gnitecki, Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej, Poznań 2007; T. Hejnicka-Bezwińska, Pedagogika ogólna. Dyskursy o statusie naukowym i dydaktycznym, Bydgoszcz 2011; Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1-2, Warszawa 2005; B. Śliwerski, Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Kraków 2012; D. Benner, Pedagogika ogólna, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2015; A.M. de Tchorzewski, Pedagogika ogólna. Wielopostaciowość. Rudymenta. Meandry. Dylematy, Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, Kraków 2019.

Literatura uzupełniająca

Krystyna Ablewicz, Metodologiczne i teoretyczne podstawy pedagogiki antropologicznej, Kraków 2003; Gerald Gutek, Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003; Stefan Kunowski, Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993; Freidrich W. Kron, Pedagogika, kluczowe pojęcia, Sopot 2012; Roman Leppert, Pedagogiczne peregrynacje. Studia i szkice o pedagogice ogólnej, Toruń 2000; Marta Myszkowska-Litwy, Pedagogika ogólna a teoria i praktyka dydaktyczna, Kraków 2011; Stanisław Palka, Pedagogika w stanie tworzenia: kontynuacja, Kraków 2003; Pedagogika ogólna. Problemy aksjologiczne, red. Teresa Kukołowicz, Marian Nowak, Lublin 1997; Krzysztof Rubacha, Konceptualizacje przedmiotu badań pedagogiki, Kraków 2008; Bogusław Marian Śliwerski, Współczesna myśl pedagogiczna, Kraków 2009; Bogusław Marian Śliwerski (red.), Pedagogika, Gdańsk 2006-2011.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)