Socio-occupational strategy in different age groups
General data
Course ID: | WNP-PE-POLIT |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Socio-occupational strategy in different age groups |
Name in Polish: | Polityka społeczno–zawodowa różnych grup wiekowych |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | intermediate |
Learning outcome code/codes: | P_WD2_01 P_WD2_03 P_UD2_01 P_UD2_02 P_UD2_06 P_KD2_02 |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie studentów z sytuacją społeczno-zawodową różnych grup wiekowych, ich możliwościami zatrudnienia na rynku pracy, aktywnością bądź biernością zawodową, kwalifikacjami i aktywnością edukacyjną, oraz formami doskonalenia zawodowego. Analiza różnych strategii poszukiwania pracy, rodzaje kontraktów, przyczyny pozostawania bez pracy. Zapoznanie z teoriami segmentacji rynku pracy jako próbą wyjaśnienia nierówności. Zajęcia w cyklu 2014/201, 2015/2016 i 2016/2017 Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z sytuacją społeczno-zawodową różnych grup wiekowych, a także z wybranymi obszarami polityki społecznej (realizowanej na poziomie państwa, jak i jednostek samorządu terytorialnego), w tym z perspektywicznymi rozwiązaniami pomocowymi w sektorze działań społecznych. |
Full description: |
(in Polish) Poruszane tematy i zagadnienia: Kapitał ludzki, edukacja, praca i rynek. Modele rynku pracy a zatrudnienie. Mobilność pracowników na rynku pracy. Zmiana zawodu i pracodawcy - oczekiwania wzajemne. Procesy selekcyjne na rynku pracy, cechy dyskryminacyjne i grupy społecznego ryzyka. Przemiany rynku pracy a inwestowanie w kapitał ludzki. Metody i programy przeciwdziałania bezrobociu. Zajęcia w cyklu 2014/2015, 2015/2016 i 2016/2017 1.Cele, obszary zainteresowań i instrumenty polityki społecznej. Wprowadzenie w problematykę zajęć; 2.Postawy rządów państw UE wobec osób młodych - wspierania ich rozwoju oraz aktywności na rynku pracy; 3.Diagnoza działań podejmowanych przez krajowe służby społeczne i animatorów lokalnej polityki społeczno - zawodowej na rzecz różnych grup wiekowych; 4.Nowe rozwiązania w zakresie poradnictwa zawodowego oraz wsparcia społecznego; 5.Polityka społeczna a społeczna odpowiedzialność biznesu. Wybrane zagadnienia. |
Bibliography: |
(in Polish) E. Kryńska: Segmentacja rynku pracy. Łódź 1996. UŁ. H. Domański: Segmentacja rynku pracy a struktura społeczna. Wrocław 1987. Ossolineum. A. Szydlik-Leszczyńska: Osoby w szczególnej sytuacji na rynku pracy. W: Rola państwa w w gospodarce rynkowej na progu XXI wieku. Wrocław 2010. UE. K. Szafraniec: Młodzi 2011. Warszawa 2011. Raport dla KPRM. Kobiety i mężczyźni na rynku pracy. Warszawa 2004, GUS. M. Zieliński: Cechy demograficzne i społeczno-ekonomiczne określające grupy ryzyka na rynku pracy. "Rynek Pracy". 1995/8. M. Kabaj: Strategie i programy przeciwdziałania bezrobociu. Warszawa 1997, IPiSS. Zajęcia w cyklu 2014/2015, 2015/2016 i 2016/2017 1. Gąciarz B., Ostrowska A., Pańków W., Integracja społeczna i aktywizacja zawodowa osób niepełnosprawnych zamieszkałych w małych miastach i na terenach wiejskich: uwarunkowania sukcesów i niepowodzeń, Warszawa 2008 2. Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Społeczna odpowiedzialność biznesu: fakty a opinie. CSR oczami dużych i średnich firm w Polsce, Warszawa 2014 3. Kurzynowski A., Polityka społeczna, Warszawa 2005 4. Ratyński W., Problemy i dylematy polityki społecznej w Polsce, Warszawa 2003 5. Szatur - Jaworska B., Ludzie starzy i starość w polityce społecznej, Warszawa 2000 Literatura dodatkowa: 1. Auleytner J., Polityka społeczna w Polsce i w świecie, Warszawa 2012 2. Skórska A., Młodzież na rynku pracy w Polsce i Unii Europejskiej, Poznań 2004 3. Malinowski A., Piskor S., Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) w Unii Europejskiej a doświadczenia polskie, w: Zarządzanie zasobami ludzkimi. Teraźniejszość i przyszłość, red. S. Borkowska, Warszawa 2006 4. Theiss M., Kapitał społeczny a lokalna polityka społeczna,Toruń 2007 5. Czasopismo naukowe "Polityka Społeczna" wydawane przez Instytut Pracy i Spraw Socjalnych |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) student ma pogłębioną wiedzę na temat segmentacji rynku pracy, cech socjodemograficznych charakteryzujących grupy ryzyka, umie rozpoznać przyczyny nierówności, a także zna strategie i programy przeciwdziałania w polityce społecznej, oraz potrafi tworzyć własne projekty profilaktyczne. punkty ECTS: 2 aktywny udział w ćwiczeniach 15 godz. i praca z tekstem 10 godz.- 1 pkt ECTS tworzenie prezentacji i projektowanie rozwiązań na zaliczenie - 25 godz. - 1 pkt ECTS. Zajęcia w cyklu 2014/2015, 2015/2016 i 2016/2017 Student posiada pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w aspekcie biologicznym, psychicznym, społecznym, w szczególności dotyczącą prognozowania przydatności zawodowej, doradztwa zawodowego, andragogiki i współczesnych systemów oświatowych, działalności poradniczej wobec osób wymagających wsparcia w trudnych problemach życiowych wieku dorosłego; Student ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych, terapeutycznych, a w szczególności instytucjach rynku pracy, ośrodkach szkoleniowych, instytucjach samorządowych i pozarządowych realizujących zakres ustawicznej edukacji zawodowej; Student posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania, nazywania, rejestrowania i monitorowania informacji na temat problemów edukacyjno - społecznych. Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę z zakresu specjalności w celu analizy problemów edukacyjnych i zawodowych, ich diagnozowania i projektowania działań praktycznych dotyczących m.in. decyzji zawodowych, rozmowy kwalifikacyjnej, cv, listu motywacyjnego; Student potrafi współpracować z innymi, pracować w zespole; Student ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu specjalności i budowania warsztatu pracy doradcy zawodowego i animatora pracy społecznej. Planowany godzinowy nakład pracy studenta (rozliczenie punktów ECTS): 2 punkty ECTS razy 30 godzin pracy studenta=60h - godziny kontaktowe - ćwiczenia - 15h - przygotowanie się do zajęć, lektury - 10h - przygotowanie się do zaliczenia - 10h - przygotowanie projektu - 20h - udział w konsultacjach - 5h |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metoda aktywizująca: prezentacje różnych aspektów problematyki Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę Kryteria oceny: ogólna znajomość problematyki - 3 pogłębiona analiza procesów segmentacji i ryzyka - 4 prognozowanie i projekty rozwiązań - 5 Zajęcia w cyklu 2014/2015, 2015/2016 i 2016/2017 Dyskusja plenarna, praca w zespołach problemowych oraz indywidualna analiza i interpretacja materiałów źródłowych - z zastosowaniem odpowiednich środków dydaktycznych: literatury, prezentacji multimedialnych. Sposoby weryfikacji + symbol efektu w programie studiów: - Projekt studencki grupowy (P_WD2_01, P_WD2_03, P_UD2_01, P_UD2_02, P_UD2_06) - Aktywny udział w zajęciach, debata (P_WD2_03, P_UD2_01) - Indywidualna analiza źródeł (P_WD2_01, P_KD2_02) |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.