Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Socio-occupational strategy in different age groups

General data

Course ID: WNP-PE-POLIT
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Socio-occupational strategy in different age groups
Name in Polish: Polityka społeczno–zawodowa różnych grup wiekowych
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

intermediate

Learning outcome code/codes:

P_WD2_01

P_WD2_03

P_UD2_01

P_UD2_02

P_UD2_06

P_KD2_02

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z sytuacją społeczno-zawodową różnych grup wiekowych, ich możliwościami zatrudnienia na rynku pracy, aktywnością bądź biernością zawodową, kwalifikacjami i aktywnością edukacyjną, oraz formami doskonalenia zawodowego. Analiza różnych strategii poszukiwania pracy, rodzaje kontraktów, przyczyny pozostawania bez pracy. Zapoznanie z teoriami segmentacji rynku pracy jako próbą wyjaśnienia nierówności.

Zajęcia w cyklu 2014/201, 2015/2016 i 2016/2017

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z sytuacją społeczno-zawodową różnych grup wiekowych, a także z wybranymi obszarami polityki społecznej (realizowanej na poziomie państwa, jak i jednostek samorządu terytorialnego), w tym z perspektywicznymi rozwiązaniami pomocowymi w sektorze działań społecznych.

Full description: (in Polish)

Poruszane tematy i zagadnienia:

Kapitał ludzki, edukacja, praca i rynek.

Modele rynku pracy a zatrudnienie.

Mobilność pracowników na rynku pracy.

Zmiana zawodu i pracodawcy - oczekiwania wzajemne.

Procesy selekcyjne na rynku pracy, cechy dyskryminacyjne i grupy społecznego ryzyka.

Przemiany rynku pracy a inwestowanie w kapitał ludzki.

Metody i programy przeciwdziałania bezrobociu.

Zajęcia w cyklu 2014/2015, 2015/2016 i 2016/2017

1.Cele, obszary zainteresowań i instrumenty polityki społecznej. Wprowadzenie w problematykę zajęć;

2.Postawy rządów państw UE wobec osób młodych - wspierania ich rozwoju oraz aktywności na rynku pracy;

3.Diagnoza działań podejmowanych przez krajowe służby społeczne i animatorów lokalnej polityki społeczno - zawodowej na rzecz różnych grup wiekowych;

4.Nowe rozwiązania w zakresie poradnictwa zawodowego oraz wsparcia społecznego;

5.Polityka społeczna a społeczna odpowiedzialność biznesu. Wybrane zagadnienia.

Bibliography: (in Polish)

E. Kryńska: Segmentacja rynku pracy. Łódź 1996. UŁ.

H. Domański: Segmentacja rynku pracy a struktura społeczna. Wrocław 1987. Ossolineum.

A. Szydlik-Leszczyńska: Osoby w szczególnej sytuacji na rynku pracy. W: Rola państwa w w gospodarce rynkowej na progu XXI wieku. Wrocław 2010. UE.

K. Szafraniec: Młodzi 2011. Warszawa 2011. Raport dla KPRM.

Kobiety i mężczyźni na rynku pracy. Warszawa 2004, GUS.

M. Zieliński: Cechy demograficzne i społeczno-ekonomiczne określające grupy ryzyka na rynku pracy. "Rynek Pracy". 1995/8.

M. Kabaj: Strategie i programy przeciwdziałania bezrobociu. Warszawa 1997, IPiSS.

Zajęcia w cyklu 2014/2015, 2015/2016 i 2016/2017

1. Gąciarz B., Ostrowska A., Pańków W., Integracja społeczna i aktywizacja zawodowa osób niepełnosprawnych zamieszkałych w małych miastach i na terenach wiejskich: uwarunkowania sukcesów i niepowodzeń, Warszawa 2008

2. Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Społeczna odpowiedzialność biznesu: fakty a opinie. CSR oczami dużych i średnich firm w Polsce, Warszawa 2014

3. Kurzynowski A., Polityka społeczna, Warszawa 2005

4. Ratyński W., Problemy i dylematy polityki społecznej w Polsce, Warszawa 2003

5. Szatur - Jaworska B., Ludzie starzy i starość w polityce społecznej, Warszawa 2000

Literatura dodatkowa:

1. Auleytner J., Polityka społeczna w Polsce i w świecie, Warszawa 2012

2. Skórska A., Młodzież na rynku pracy w Polsce i Unii Europejskiej, Poznań 2004

3. Malinowski A., Piskor S., Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) w Unii Europejskiej a doświadczenia polskie, w: Zarządzanie zasobami ludzkimi. Teraźniejszość i przyszłość, red. S. Borkowska, Warszawa 2006

4. Theiss M., Kapitał społeczny a lokalna polityka społeczna,Toruń 2007

5. Czasopismo naukowe "Polityka Społeczna" wydawane przez Instytut Pracy i Spraw Socjalnych

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

student ma pogłębioną wiedzę na temat segmentacji rynku pracy, cech socjodemograficznych charakteryzujących grupy ryzyka, umie rozpoznać przyczyny nierówności, a także zna strategie i programy przeciwdziałania w polityce społecznej, oraz potrafi tworzyć własne projekty profilaktyczne.

punkty ECTS: 2

aktywny udział w ćwiczeniach 15 godz. i praca z tekstem 10 godz.- 1 pkt ECTS

tworzenie prezentacji i projektowanie rozwiązań na zaliczenie - 25 godz. - 1 pkt ECTS.

Zajęcia w cyklu 2014/2015, 2015/2016 i 2016/2017

Student posiada pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w aspekcie biologicznym, psychicznym, społecznym, w szczególności dotyczącą prognozowania przydatności zawodowej, doradztwa zawodowego, andragogiki i współczesnych systemów oświatowych, działalności poradniczej wobec osób wymagających wsparcia w trudnych problemach życiowych wieku dorosłego;

Student ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych, terapeutycznych, a w szczególności instytucjach rynku pracy, ośrodkach szkoleniowych, instytucjach samorządowych i pozarządowych realizujących zakres ustawicznej edukacji zawodowej;

Student posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania, nazywania, rejestrowania i monitorowania informacji na temat problemów edukacyjno - społecznych.

Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę z zakresu specjalności w celu analizy problemów edukacyjnych i zawodowych, ich diagnozowania i projektowania działań praktycznych dotyczących m.in. decyzji zawodowych, rozmowy kwalifikacyjnej, cv, listu motywacyjnego;

Student potrafi współpracować z innymi, pracować w zespole;

Student ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu specjalności i budowania warsztatu pracy doradcy zawodowego i animatora pracy społecznej.

Planowany godzinowy nakład pracy studenta (rozliczenie punktów ECTS): 2 punkty ECTS razy 30 godzin pracy studenta=60h

- godziny kontaktowe - ćwiczenia - 15h

- przygotowanie się do zajęć, lektury - 10h

- przygotowanie się do zaliczenia - 10h

- przygotowanie projektu - 20h

- udział w konsultacjach - 5h

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metoda aktywizująca: prezentacje różnych aspektów problematyki

Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę

Kryteria oceny:

ogólna znajomość problematyki - 3

pogłębiona analiza procesów segmentacji i ryzyka - 4

prognozowanie i projekty rozwiązań - 5

Zajęcia w cyklu 2014/2015, 2015/2016 i 2016/2017

Dyskusja plenarna, praca w zespołach problemowych oraz indywidualna analiza i interpretacja materiałów źródłowych - z zastosowaniem odpowiednich środków dydaktycznych: literatury, prezentacji multimedialnych.

Sposoby weryfikacji + symbol efektu w programie studiów:

- Projekt studencki grupowy (P_WD2_01, P_WD2_03, P_UD2_01, P_UD2_02, P_UD2_06)

- Aktywny udział w zajęciach, debata (P_WD2_03, P_UD2_01)

- Indywidualna analiza źródeł (P_WD2_01, P_KD2_02)

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)