Legal and organizational bases of education
General data
Course ID: | WNP-PE-PPOW |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Legal and organizational bases of education |
Name in Polish: | Podstawy prawne i organizacyjne oświaty |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku Pedagogika: NP2_W18, NP2_U16, NP2_K14 |
Short description: |
(in Polish) Udział w zajęciach pozwala na zdobycie podstawowej wiedzy w zakresie prawnych uwarunkowań oświaty w Polsce, w tym aktualnie wprowadzanej reformy ustrojowej i programowej. Program konwersatorium umożliwia poznanie podmiotów działających na rzecz edukacji, ich kompetencji, wzajemnych zależności i obszarów współpracy. Ważną treścią zajęć będą zagadnienia z zakresu pragmatyki zawodowej nauczycieli, w tym kwestie nawiązania stosunku pracy, odpowiedzialności prawnej nauczycieli, a także aktualnie zmienianej ścieżki awansu zawodowego, której procedura została powiązana z oceną pracy nauczyciela. |
Full description: |
(in Polish) Głównym celem zajęć jest przekazanie najważniejszych informacji z zakresu uwarunkowań prawnych oświaty, które w swej istocie obejmują również kwestie, m. in. organizacyjne, ustrojowe, programowe edukacji w Polsce. Formuła konwersatorium umożliwi problemowe odniesienie się do zagadnień zmian ustrojowych w oświacie wprowadzanych reformą edukacji. Podczas zajęć zostanie zaprezentowana rola poszczególnych organów samorządowych i rządowych w zakresie tworzenia warunków dla edukacji dzieci, młodzieży i dorosłych. Studenci zostaną zapoznani z nowymi aktami prawnymi regulującymi system oświaty, a także zostaną przygotowani do samodzielnego pogłębiania wiedzy w oparciu o nowelizowane akty wykonawcze. Poznają system oświaty w Polsce, rolę jego poszczególnych elementów, a także, np. alternatywne ścieżki edukacji dla ucznia. Dowiedzą się, jakie uwarunkowania prawne są podstawą współpracy instytucji oświatowych z instytucjami wspierającymi dziecko i rodzinę. Celem konwersatorium jest także zdobycie wiedzy o odpowiedzialności prawnej nauczycieli, w tym aktów prawnych chroniących dziecko i jego rodzinę. Zajęcia pozwolą na poznanie podstaw prawnych ochrony nauczycieli. Uczestnictwo w zajęciach umożliwi wykorzystanie zdobytej wiedzy i umiejętności zarówno w wykonywaniu zadań zawodowych, jak również w osobistym rozwoju. |
Bibliography: |
(in Polish) Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (J. t. Dz. U. z 2017 r., poz. 2198 z późn. zm.) Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60 z późn. zm.) Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59 z późn. zm.) Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (j. t. Dz. U. z 2017 r., poz. 1189z późn. zm.) Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy. (j. t. Dz. U. z 2018 r., poz. 108) Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (j. t. Dz. U. z 2016 r., 1654) Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny. (j. t. Dz. U. z 2017 r., poz. 2204) Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy. (j. t. Dz. U. z 2017 r., poz. 682) Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (j. t. Dz. U. z 2017 r., poz. 1769) |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: EU - student zna podstawy prawne oświaty Umiejętności: EU - kieruje się przepisami prawa w działalności zawodowej Kompetencje: EU - respektuje przepisy prawa w zakresie podejmowanych działań praktycznych ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]: przygotowanie do zajęć: 25 godz. przygotowanie prezentacji: 35 godz. suma godzin: 60 [60/30(25)=2] liczba ECTS: 2 |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.