Penitentiary pedagogy and the public reconversion
General data
Course ID: | WNP-PE-PPRS |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Penitentiary pedagogy and the public reconversion |
Name in Polish: | Pedagogika penitencjarna i readaptacja społeczna |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) WIEDZA: P_WR2_02; P_WR2_05; P_WR2_06 UMIEJĘTNOŚCI: P_UR2_02; P_UR2_07 KOMPETENCJE: P_K02_01; P_K02_02 |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest rozszerzenie i pogłębienie wiedzy, umiejętności i kompetencji studentów z zakresu pedagogiki penitencjarnej i readaptacji społecznej. |
Full description: |
(in Polish) 1. Definicje pedagogiki penitencjarnej i resocjalizacji penitencjarnej 2. Przedmiot, podmiot i zadania pedagogiki penitencjarnej 3. Teoretyczne, teleologiczne i metodologiczne podstawy pedagogiki penitencjarnej 4. Normatywne podstawy pedagogiki penitencjarnej 5. Powstanie i rozwój instytucji więziennej 6. Pojęcie i koncepcja kary kryminalnej 7. Funkcje i cel kary pozbawienia wolności 8. Organizacja i zasady funkcjonowania więziennictwa w Polsce 9. Kategorie klasyfikacyjne i zróżnicowanie osobowościowe skazanych 10. Zasady, środki i metody oddziaływania penitencjarnego 11. Diagnoza penitencjarna 12. Podkultura więzienna 13. Kara pozbawienia wolności w zawieszeniu, kara ograniczenia wolności, kara pozbawienia wolności w systemie dozoru elektronicznego 14. Pomoc postpenitencjarna i readaptacja społeczna skazanych 15. Resocjalizacja w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich (historia powstania instytucji poprawczych w Polsce, typologia zakładów poprawczych, specyfika działalności zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich, zasady i metody pracy z nieletnimi w instytucjach izolacyjnych dla nieletnich) |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: Ciosek M., Pastwa-Wojciechowska B., Psychologia penitencjarna, Warszawa 2016; Fidelus A., Determinanty readaptacji społecznej skazanych, Warszawa 2012; Fidelus A., W stornę readaptacji społecznej, Piotrków Trybunalski 2009; Machel H., Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej – casus polski (studium penitencjarno-pedagogiczne), Kraków 2007; Miszewski K., Zabójcy w więzieniu: adaptacja więźniów długoterminowych do warunków izolacji, Warszawa 2012; Nowacki Z., Wywieranie wpływu społecznego w warunkach izolacji więziennej, Kraków 2010; Przybyliński S., Podkultura więzienna: wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej, Kraków 2007; Przybyliński S., Więźniowie „niebezpieczni” - ukryty świat penitencjarny, Kraków 2012; Szymanowska A., Więzienie i co dalej, Warszawa 2003; Urban B., Stanik J.M., Resocjalizacja, t1,2, Warszawa 2008 Literatura dodatkowa: Machel H., Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna, Gdańsk 2003 Moczydłowski P., Drugie życie więzienia, Warszawa 1991; Skowroński B., Domżalska A., Duchowość osób odbywających karę pozbawienia wolności, w: Resocjalizacja Polska, nr 13/2017 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: EK_01 Student omawia terminologię, przedmiot, podmiot, zadania, cele, metody pedagogiki penitencjarnej i resocjalizacji penitencjarnej; charakteryzuje historię i organizację funkcjonowania więziennictwa a także pojęcie, koncepcję kary kryminalnej oraz funkcje i cel kary pozbawienia wolności EK_02 Student opisuje diagnozę penitencjarną oraz zasady, cele, metody oddziaływań penitencjarnych; charakteryzuje zjawisko podkultury więziennej oraz zagadnienie readaptacji społecznej i pomocy postpenitencjarnej Umiejętności: EK_01 Student opracowuje i prezentuje program indywidualnych oddziaływań resocjalizacyjnych (IPR) dla osób odbywających karę pozbawienia wolności, byłych skazanych oraz wychowanków zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich EK_02 Student potrafi dobierać środki i metody oddziaływania penitencjarnego dostosowane do różnych kategorii klasyfikacyjnych i osobowości skazanych Kompetencje: EK_01 Student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie zagadnień związanych z pedagogiką penitencjarną i readaptacją społeczną EK_02 Student odznacza się rozwagą, dojrzałością, zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań resocjalizacyjnych Opis ECTS: - udział w ćwiczeniach: 30 godz. - przygotowanie do zajęć (opracowanie tekstów naukowych, przygotowanie wypowiedzi ustnej, przygotowanie projektu – programu indywidualnych oddziaływań resocjalizacyjnych -IPR): 30 godz. - wykonanie zadań na platformie Moodle: 10 godz. - przygotowanie do kolokwium pisemnego: 15 godz. - wizyta edukacyjna w instytucji resocjalizacyjnej i przygotowanie raportu: 5 godz. 30+30+10+15+5=90 godz./3 ECTS |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.