Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Penitentiary pedagogy and the public reconversion

General data

Course ID: WNP-PE-PPRS
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Penitentiary pedagogy and the public reconversion
Name in Polish: Pedagogika penitencjarna i readaptacja społeczna
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) WIEDZA: P_WR2_02; P_WR2_05; P_WR2_06

UMIEJĘTNOŚCI: P_UR2_02; P_UR2_07

KOMPETENCJE: P_K02_01; P_K02_02


Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest rozszerzenie i pogłębienie wiedzy, umiejętności i kompetencji studentów z zakresu pedagogiki penitencjarnej i readaptacji społecznej.

Full description: (in Polish)

1. Definicje pedagogiki penitencjarnej i resocjalizacji penitencjarnej

2. Przedmiot, podmiot i zadania pedagogiki penitencjarnej

3. Teoretyczne, teleologiczne i metodologiczne podstawy pedagogiki penitencjarnej

4. Normatywne podstawy pedagogiki penitencjarnej

5. Powstanie i rozwój instytucji więziennej

6. Pojęcie i koncepcja kary kryminalnej

7. Funkcje i cel kary pozbawienia wolności

8. Organizacja i zasady funkcjonowania więziennictwa w Polsce

9. Kategorie klasyfikacyjne i zróżnicowanie osobowościowe skazanych

10. Zasady, środki i metody oddziaływania penitencjarnego

11. Diagnoza penitencjarna

12. Podkultura więzienna

13. Kara pozbawienia wolności w zawieszeniu, kara ograniczenia wolności, kara pozbawienia wolności w systemie dozoru elektronicznego

14. Pomoc postpenitencjarna i readaptacja społeczna skazanych

15. Resocjalizacja w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich (historia powstania instytucji poprawczych w Polsce, typologia zakładów poprawczych, specyfika działalności zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich, zasady i metody pracy z nieletnimi w instytucjach izolacyjnych dla nieletnich)

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

Ciosek M., Pastwa-Wojciechowska B., Psychologia penitencjarna, Warszawa 2016;

Fidelus A., Determinanty readaptacji społecznej skazanych, Warszawa 2012;

Fidelus A., W stornę readaptacji społecznej, Piotrków Trybunalski 2009;

Machel H., Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej – casus polski (studium penitencjarno-pedagogiczne), Kraków 2007;

Miszewski K., Zabójcy w więzieniu: adaptacja więźniów długoterminowych do warunków izolacji, Warszawa 2012;

Nowacki Z., Wywieranie wpływu społecznego w warunkach izolacji więziennej, Kraków 2010;

Przybyliński S., Podkultura więzienna: wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej, Kraków 2007;

Przybyliński S., Więźniowie „niebezpieczni” - ukryty świat penitencjarny, Kraków 2012;

Szymanowska A., Więzienie i co dalej, Warszawa 2003;

Urban B., Stanik J.M., Resocjalizacja, t1,2, Warszawa 2008

Literatura dodatkowa:

Machel H., Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna, Gdańsk 2003

Moczydłowski P., Drugie życie więzienia, Warszawa 1991;

Skowroński B., Domżalska A., Duchowość osób odbywających karę pozbawienia wolności, w: Resocjalizacja Polska, nr 13/2017

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

EK_01 Student omawia terminologię, przedmiot, podmiot, zadania, cele, metody pedagogiki penitencjarnej i resocjalizacji penitencjarnej; charakteryzuje historię i organizację funkcjonowania więziennictwa a także pojęcie, koncepcję kary kryminalnej oraz funkcje i cel kary pozbawienia wolności

EK_02 Student opisuje diagnozę penitencjarną oraz zasady, cele, metody oddziaływań penitencjarnych; charakteryzuje zjawisko podkultury więziennej oraz zagadnienie readaptacji społecznej i pomocy postpenitencjarnej

Umiejętności:

EK_01 Student opracowuje i prezentuje program indywidualnych oddziaływań resocjalizacyjnych (IPR) dla osób odbywających karę pozbawienia wolności, byłych skazanych oraz wychowanków zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich

EK_02 Student potrafi dobierać środki i metody oddziaływania penitencjarnego dostosowane do różnych kategorii klasyfikacyjnych i osobowości skazanych

Kompetencje:

EK_01 Student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie zagadnień związanych z pedagogiką penitencjarną i readaptacją społeczną

EK_02 Student odznacza się rozwagą, dojrzałością, zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań resocjalizacyjnych

Opis ECTS:

- udział w ćwiczeniach: 30 godz.

- przygotowanie do zajęć (opracowanie tekstów naukowych, przygotowanie wypowiedzi ustnej, przygotowanie projektu – programu indywidualnych oddziaływań resocjalizacyjnych -IPR): 30 godz.

- wykonanie zadań na platformie Moodle: 10 godz.

- przygotowanie do kolokwium pisemnego: 15 godz.

- wizyta edukacyjna w instytucji resocjalizacyjnej i przygotowanie raportu: 5 godz.

30+30+10+15+5=90 godz./3 ECTS

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)