Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyki asystenckie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PE-PRAD1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyki asystenckie
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

NP1_W10, NP1_W14, NP1_W17, P_WR1_08, NP1_U01, NP1_U07, NP1_U09, NP1_U12, NP1_U18, NP1_U20, NP1_U23, P_UR1_03, NP1_K03, NP1_K04, NP1_K07

Skrócony opis:

Praktyka asystencka odbywa się po 2 semestrze studiów i obejmuje 50 godzin, na co składa się:

- 25 godzin praktyki w wybranej placówce opiekuńczo-wychowawczej np.: placówki wsparcia dziennego; domy dziecka; świetlice szkolne, środowiskowe, ogniska wychowawcze; domy samotnej matki, pomocy społecznej; bursy; internaty; itp.

- 25 godzin praktyki w wybranej placówce resocjalizacyjnej, np: zakłady poprawcze; młodzieżowe ośrodki szkolno-wychowawcze; schroniska dla nieletnich; policyjne izby dziecka; zespoły kuratorskiej służby sądowej; inne organizacje, fundacje i stowarzyszenia, w których realizowane są inicjatywy o charakterze resocjalizacyjnym.

Pełny opis:

Praktyka asystencka odbywa się po 2 semestrze studiów i obejmuje 50 godzin, na co składa się:

- 25 godzin praktyki w wybranej placówce opiekuńczo-wychowawczej np.: placówki wsparcia dziennego; domy dziecka; świetlice szkolne, środowiskowe, ogniska wychowawcze; domy samotnej matki, pomocy społecznej; bursy; internaty; itp.

- 25 godzin praktyki w wybranej placówce resocjalizacyjnej, np: zakłady poprawcze; młodzieżowe ośrodki szkolno-wychowawcze; schroniska dla nieletnich; policyjne izby dziecka; zespoły kuratorskiej służby sądowej; inne organizacje, fundacje i stowarzyszenia, w których realizowane są inicjatywy o charakterze resocjalizacyjnym.

Pierwsze 5 godzin na obu rodzajach praktyk poświęcone jest zapoznaniu się z organizacją placówki i niezbędną dokumentacją

Kolejne 15 godzin na obu rodzajach praktyk realizowane jest w formie obserwacji różnorodnych zajęć w placówce. Ostatnie 5 godzin na obu rodzajach praktyk polega na omówieniu hospitowanych zajęć, na podstawie udokumentowanych obserwacji.

Praktyka w całości polega na obserwacji przez studenta zajęć prowadzonych na terenie placówki, w której realizowane są praktyki asystenckie. Studenci na tym etapie nie są jeszcze przygotowani do prowadzenia jakichkolwiek zajęć, dlatego też nie jest wskazane ich samodzielne bądź z pomocą, przeprowadzanie. Studenci w trakcie trwania praktyk poznają organizację pracy wybranej placówki, zapoznają się z dokumentacją, obserwują zajęcia prowadzone z dziećmi, młodzieżą bądź dorosłymi, asystują nauczycielowi/pedagogowi/wychowawcy. Studenci dokumentują swoje obserwacje, podejmują próby samodzielnego planowania, prowadzenia i dokumentowania niektórych zajęć.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Student w zakresie:

Wiedzy:

W_01 - zna założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę;

W_02 - zna podstawy prawne funkcjonowania placówki;

W_03 - zna metody, techniki i narzędzia pracy stosowane w placówce;

W_04 - prawidłowo stosuje terminologię związaną ze specyfiką placówki;

Umiejętności:

U_01 - posiada umiejętność prowadzenia arkuszy obserwacji;

U_02 - potrafi zaplanować plan pracy/oddziaływań;

U_03 - potrafi wykorzystać standaryzowane narzędzia do diagnozy i pomiarów różnych zjawisk i problemów wychowawczych (jeśli takie są wykorzystywane na terenie placówki);

U_04 - ma wiedzę na temat uwarunkowań problemów podopiecznych placówek i ich rodzin, specyfiki pracy personelu w poszczególnych placówkach;

U_05 - ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej;

Kompetencji:

K_01 - wykazuje się kulturą osobistą, kulturą słowa i taktem;

K_02 - jest zainteresowany problematyką zajęć;

K_03 - przejawia pozytywny stosunek do dzieci/grupy/klientów/podopiecznych;

K_04 - wykazuje umiejętności współpracy z opiekunem praktyk w placówce, dyrekcją, innym personelem;

K_05 - identyfikuje się z rolą i zadaniami opiekuna praktyk.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia praktyk i uzyskania wpisu do indeksu jest przedstawienie uczelnianemu opiekunowi:

1. zaświadczenia o odbyciu praktyki,

2. oceny końcowej praktyki,

3. wypełnionego i potwierdzonego dziennika praktyk,

4. scenariuszy obserwowanych zajęć (według wzorów w załącznikach).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)