Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyki asystenckie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PE-PRAD2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyki asystenckie
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

NP2_W10;

NP2_W15;

NP2_W16;

NP2_W18;

NP2_W20;

P_WR2_01;

P_WR2_05;

P_WR2_08;

NP2_U02;

NP2_U03;

NP2_U07;

NP2_U08;

NP2_U09;

NP2_U10;

NP2_U11;

NP2_U14;

NP2_U15;

NP2_U17;

NP2_U18;

P_UR2_01;

P_UR2_02;

P_UR2_03;

P_UR2_04;

P_UR2_07;

NP2_K01;

NP2_K04;

NP2_K07;

NP2_K10;

NP2_K11;

P_KR2_01;

P_KR2_05;

Skrócony opis:

Praktyka pedagogiczna ma na celu umożliwić studentom kontakt z rzeczywistością dydaktyczno-wychowawczą w placówce oraz zapewnienie warunków do zdobycia doświadczenia pedagogicznego w zakresie między innymi:

• przygotowania przyszłych pedagogów do pracy opiekuńczo-wychowawczej, dydaktycznej i terapeutycznej;

• krytycznej oceny wiedzy, umiejętności i postaw nabytych w trakcie studiów, poprzez twórczą konfrontację z empiryczną rzeczywistością – ugruntowanie wiedzy i posiadanych sprawności lub ich weryfikację;

• nabycia umiejętności trafnego łączenia wiedzy naukowej z praktyką wychowania, kształcenia, opieki, diagnostyki i terapii pedagogicznej;

• pogłębiania znajomości metod i form nauczania, wychowania i wsparcia oraz ich praktycznego wykorzystania w ramach profilu kształcenia zawodowego;

• wyrobienia podstawowych nawyków i kompetencji zawodowych – wchodzenie praktykanta w role wychowawcy, opiekuna, pedagoga.

Pełny opis:

Praktyka odbywa się w trakcie I semestru studiów i obejmuje 50 godzin, na co składa się:

• 25 godzin praktyki w wybranej placówce opiekuńczo wychowawczej spośród następujących: placówki wsparcia dziennego realizujące zadania o charakterze opiekuńczo-wychowawczym; domy dziecka; świetlice szkolne; świetlice środowiskowe; ogniska TPD; domy samotnej matki; domy pomocy społecznej; bursy; internaty; inne organizacje, fundacje i stowarzyszenia zajmujące się w sposób profesjonalny opieką i wychowaniem.

• 25 godzin praktyki w wybranej placówce resocjalizacyjnej: zakłady poprawcze; młodzieżowe ośrodki szkolno-wychowawcze; schroniska dla nieletnich; policyjne izby dziecka; zespoły kuratorskiej służby sądowej wykonujące orzeczenia w sprawach karnych lub nieletnich; organizacje, fundacje i stowarzyszenia, w których realizowane są w sposób profesjonalny wszelkiego rodzaju inicjatywy o charakterze resocjalizacyjnym.

Pierwsze 5 godzin zarówno w placówce o charakterze opiekuńczo-wychowawczym jak i resocjalizacyjnym (łącznie 10 godzin) jest poświęcone zapoznaniu się studenta z placówką tj. statutem, organizacją pracy, stosowną dokumentacją.

Kolejne 15 godzin (łącznie 30 godzin) realizowane jest w formie obserwacji różnorodnych zajęć w placówce.

Ostatnie 5 godzin (łącznie 10 godzin) polega na omówieniu hospitowanych zajęć, na podstawie udokumentowanych obserwacji.

Praktyka w całości polega na obserwacji przez studenta zajęć prowadzonych na terenie placówki, w której realizowane są praktyki asystenckie. Studenci na tym etapie nie są jeszcze przygotowani do prowadzenia jakichkolwiek zajęć, dlatego też nie jest wskazane ich samodzielne bądź z pomocą, przeprowadzanie. Studenci w trakcie trwania praktyk poznają organizację pracy wybranej placówki, zapoznają się z dokumentacją, obserwują zajęcia prowadzone z dziećmi, młodzieżą bądź dorosłymi, asystują nauczycielowi/pedagogowi/wychowawcy. Studenci dokumentują swoje obserwacje, podejmują próby samodzielnego planowania, prowadzenia i dokumentowania niektórych zajęć.

Podstawą zaliczenia praktyk i uzyskania wpisu do indeksu jest przedstawienie uczelnianemu opiekunowi:

1.zaświadczenia o odbyciu praktyki,

2.oceny końcowej praktyki,

3.wypełnionego i potwierdzonego dziennika praktyk,

4.scenariuszy obserwowanych zajęć (według wzorów w załącznikach).

Efekty kształcenia i opis ECTS:

NP2_W10; Ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych,

wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych,

pomocowych, terapeutycznych, pogłębioną w wybranych

zakresach.

NP2_W15; Ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności

edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej,

pomocowej i terapeutycznej, pogłębioną w wybranych

zakresach.

NP2_W16; Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm

etycznych oraz etyki zawodowej.

NP2_W18; Ma wiedzę na temat metodyki wykonywania zadań –

norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w

wybranym obszarze działalności pedagogicznej

(wychowanie przedszkolne, nauczanie w szkołach

ogólnodostępnych, w szkołach i oddziałach specjalnych,

terapeutycznych oraz integracyjnych).

NP2_W20; Ma wiedzę na temat bezpieczeństwa i higieny pracy w

instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i

opiekuńczych, do pracy w których uzyskuje przygotowanie.

P_WR2_01; ma specjalistyczną wiedzę z zakresu diagnozy głównych

problemów występujących w różnych środowiskach.

P_WR2_05; ma rozszerzoną wiedzę o celach i specyfice funkcjonowania instytucjach resocjalizacyjnych i

opiekuńczo-wychowawczych a także rodziny.

P_WR2_08; Posiada wiedzę z zakresu resocjalizacji i profilaktyki w

środowisku otwartym.

NP2_U02; Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z

zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w

celu analizy złożonych problemów edukacyjnych,

wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych,

pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i

projektowania działań praktycznych.

NP2_U03; Potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych

kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w

zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona

specjalistów, korzystając z nowoczesnych rozwiązań

technologicznych.

NP2_U07; Ma pogłębione umiejętności obserwowania,

diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych

sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów

i wzorów ludzkich zachowań.

NP2_U08; Potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami

teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych

działań praktycznych.

NP2_U09; Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych

problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich

rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych

działań w określonych obszarach praktycznych.

NP2_U10; Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej

działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi

dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego

wykonania pojawiających się zadań zawodowych.

NP2_U11; Potrafi twórczo animować prace nad własnym rozwojem oraz rozwojem uczestników procesów edukacyjno-wychowawczych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie.

NP2_U14; Potrafi analizować własne działania pedagogiczne

(dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze) i wskazywać

obszary wymagające modyfikacji, potrafi

eksperymentować i wdrażać działania innowacyjne.

NP2_U15; Potrafi pracować z uczniami edukacji początkowej,

indywidualizować zadania i dostosowywać metody i

treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów

ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi).

NP2_U17; Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje

profesjonalne umiejętności związane z działalnością

pedagogiczną (dydaktyczną, wychowawczą i

opiekuńczą), korzystając z różnych źródeł ( języku

polskim i obcym) i nowoczesnych technologii.

NP2_U18; Posiada rozwinięte kompetencje komunikacyjne; potrafi

porozumiewać się z osobami pochodzącymi z różnych

środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej,

dialogowo rozwiązywać konflikty i konstruować dobrą

atmosferę dla komunikacji w klasie szkolnej.

P_UR2_01; posiada pogłębione umiejętności obserwowania,

wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat

procesu wychowania a także procesu resocjalizacji przy

użyciu różnych źródeł.

P_UR2_02; Potrafi konstruować i stosować programy działań

profilaktycznych i kompensacyjnych dostosowanych do

zdiagnozowanych potrzeb.

P_UR2_03; potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną

z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej i

resocjalizacyjnej w celu analizy złożonych problemów

wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych,

pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i

projektowania działań praktycznych.

P_UR2_04; posiada praktyczne umiejętności diagnozowania i

posługiwania się narzędziami diagnostycznymi badania

rozwoju dzieci, młodzieży i dorosłych.

P_UR2_07; potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej

działalności pedagogicznej sposób postępowania,

potrafi dobierać środki i metody pracy w celu

efektywnego wykonania pojawiających się zadań

zawodowych w obszarze wychowania resocjalizującego i

pracy opiekuńczo-wychowawczej.

NP2_K01; Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego.

NP2_K04, Utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami

realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się

rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w

projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań

pedagogicznych.

NP2_K07; Jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do

komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z

osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie,

oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i

organizacjach realizujących działania pedagogiczne.

NP2_K10; Ma świadomość konieczności prowadzenia

zindywidualizowanych działań pedagogicznych

(dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w

stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami

edukacyjnymi.

NP2_K11; Ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na

tematy etyczne i przestrzeganie zasad etyki zawodowej;

wykazuje cechy refleksyjnego praktyka.

P_KR2_01; ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i

umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju

osobistego i zawodowego dla dobra podopiecznych.

P_KR2_05; Przygotowany jest do pełnienia funkcji pedagogicznych

w instytucjach państwowych i organizacjach

pozarządowych oraz placówkach przez nie

prowadzonych działających w obszarze opieki

pedagogicznej, terapeutycznej, pomocy społecznej oraz

wspierającej rozwój społeczno-kulturalny i duchowy.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę 3:

• zna założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę; jej podstawy prawne; zna w podstawowym zakresie metody, techniki i narzędzia pracy stosowane w placówce;

• posiada umiejętność prowadzenia arkuszy obserwacji;

• ma wiedzę na temat uwarunkowań problemów podopiecznych placówek i ich rodzin, specyfiki pracy personelu w poszczególnych placówkach;

• ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej

Na ocenę 3,5:

• zna założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę; jej podstawy prawne; zna metody, techniki i narzędzia pracy stosowane w placówce;

• prawidłowo stosuje terminologię związaną ze specyfiką placówki;

• posiada umiejętność prowadzenia arkuszy obserwacji;

• potrafi wykorzystać standaryzowane narzędzia do diagnozy i pomiarów różnych zjawisk i problemów wychowawczych (jeśli takie są wykorzystywane na terenie placówki);

• ma wiedzę na temat uwarunkowań problemów podopiecznych placówek i ich rodzin, specyfiki pracy personelu w poszczególnych placówkach;

• ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej

Na ocenę 4:

• zna założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę; jej podstawy prawne; zna metody, techniki i narzędzia pracy stosowane w placówce;

• prawidłowo stosuje terminologię związaną ze specyfiką placówki;

• posiada umiejętność prowadzenia arkuszy obserwacji;

• potrafi zaplanować plan pracy/oddziaływań;

• potrafi wykorzystać standaryzowane narzędzia do diagnozy i pomiarów różnych zjawisk i problemów wychowawczych (jeśli takie są wykorzystywane na terenie placówki);

• ma wiedzę na temat uwarunkowań problemów podopiecznych placówek i ich rodzin, specyfiki pracy personelu w poszczególnych placówkach;

• ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej

• przejawia pozytywny stosunek do dzieci/grupy/klientów/podopiecznych;

• wykazuje umiejętności współpracy z opiekunem praktyk w placówce, dyrekcją, innym personelem;

Na ocenę 4,5:

• zna założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę; jej podstawy prawne; zna metody, techniki i narzędzia pracy stosowane w placówce;

• prawidłowo stosuje terminologię związaną ze specyfiką placówki;

• posiada umiejętność prowadzenia arkuszy obserwacji;

• potrafi zaplanować plan pracy/oddziaływań;

• potrafi wykorzystać standaryzowane narzędzia do diagnozy i pomiarów różnych zjawisk i problemów wychowawczych (jeśli takie są wykorzystywane na terenie placówki);

• ma wiedzę na temat uwarunkowań problemów podopiecznych placówek i ich rodzin, specyfiki pracy personelu w poszczególnych placówkach;

• ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej

• wykazuje się kulturą osobistą, kulturą słowa i taktem;

• jest zainteresowany problematyką zajęć;

• przejawia pozytywny stosunek do dzieci/grupy/klientów/podopiecznych;

• wykazuje umiejętności współpracy z opiekunem praktyk w placówce, dyrekcją, innym personelem;

Na ocenę 5:

• zna doskonale założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę; jej podstawy prawne; zna metody, techniki i narzędzia pracy stosowane w placówce;

• prawidłowo stosuje terminologię związaną ze specyfiką placówki;

• posiada umiejętność prowadzenia arkuszy obserwacji w stopniu bardzo dobrym;

• potrafi samodzielnie zaplanować plan pracy/oddziaływań;

• potrafi prawidłowo wykorzystać standaryzowane narzędzia do diagnozy i pomiarów różnych zjawisk i problemów wychowawczych (jeśli takie są wykorzystywane na terenie placówki);

• ma wiedzę na temat uwarunkowań problemów podopiecznych placówek i ich rodzin, specyfiki pracy personelu w poszczególnych placówkach;

• ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej

• wykazuje się wysoką kulturą osobistą, kulturą słowa i taktem;

• jest bardzo zainteresowany problematyką zajęć;

• przejawia bardzo pozytywny stosunek do dzieci/grupy/klientów/podopiecznych;

• wykazuje umiejętności współpracy z opiekunem praktyk w placówce, dyrekcją, innym personelem;

• identyfikuje się z rolą i zadaniami opiekuna praktyk.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)