Praktyki pedagogiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PE-PRAP2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyki pedagogiczne |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | P_WP2_04, P_WP2_05;P_UP2_02 ;P_UP2_06 ; P_KP2_01;P_KP2_03 ;P_KP2_04 |
Skrócony opis: |
Praktyka nauczycielska ma umożliwić zdobycie osobistego doświadczenia w pracy dydaktyczno-wychowawczej i zweryfikowania przygotowania teoretycznego do przeszłej pracy zawodowej. Efektem prawidłowo zorganizowanej i odbytej praktyki winno być głębsze poznanie i rozumienie sytuacji dydaktycznych, problemów edukacyjnych, procedur realizowanych w różnych placówkach. |
Pełny opis: |
W trakcie trwania 4 semestru studenci są zobowiązani do odbycia 90 godzinnej praktyki nauczycielskiej. Obejmuje ona: 45 godzin praktyki w szkole 45 godzin praktyki w przedszkolu. Warunkiem zaliczenia praktyk nauczycielskich jest, aby jedna z placówek (przedszkole lub szkoła) miała charakter integracyjny. Każda z tych praktyk obejmuje: 5 godzin obserwacji, 20 godzin samodzielne przeprowadzenie zajęć/lekcji, 15 godzin współpracy z pedagogiem/psychologiem/terapeutą/logopedą, 5 godzin praktyk, poświęconych na realizację dodatkowych zadań wynikających z potrzeb placówki (np. udział w: szkolnych lub przedszkolnych imprezach, zebraniach z rodzicami, w radzie pedagogicznej. Możliwa jest też współpraca z instytucjami związanymi z placówką, obserwacja ucznia, którego diagnozę opracuje praktykant, samodzielnie poprowadzone zajęcia, przeprowadzenie badań do pracy licencjackiej, itp.). |
Literatura: |
Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Wydawnictwo WAM, Kraków 2011 Gruszczyk – Kolczyńska E, Zielińska E. Dziecięca matematyka. Program dla przedszkoli, klas zerowych i placówek integracyjnych, WSiP, Warszawa 1999 Natorff A, Wasiluk K, Wychowanie plastyczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1990 Jurek A., Rozwój dziecka a metody nauczania czytania i pisania, Harmonia Universalis, Gdańsk 2012 Literatura uzupełniająca: Czasopisma: "Bliżej Przedszkola", "Wychowanie w przedszkolu", "Edukacja w Przedszkolu" Blek A., Przedszkole przyjazne dzieciom, Akapit, Toruń |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: Student: - charakteryzuje specyfikę pracy w przedszkolu i klasach 1-3 - na wszystkich płaszczyznach ( organizacyjnej, edukacyjnej i wychowawczej) - student wymienia pojawiające się trudności w pracy pracy w przedszkolu i klasach 1-3 Umiejętności: Student: -planuje pracę edukacyjno - wychowawczą w przedszkolu i klasach 1-3 - prowadzi zajęcia w przedszkolu i klasach 1-3 Kompetencje społeczne: - zdaje sobie sprawę z potrzeby ciągłego doskonalenia się, swojej osoby i swojego warsztatu metodycznego w pracy z dziećmi PUNKTY ECTS: 5 ECTS: 90 godzin praktyki 50 godzin przygotowania się do zajęć 20 godzin: uzupełnienie dokumentacji praktyk |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia praktyk i uzyskania wpisu do indeksu jest złożenie przez studenta do uczelnianego opiekuna dokumentacji według wzorów w załącznikach: zaświadczenia o odbyciu praktyki, wypełnionego Dzienniczka praktyk, potwierdzonego przez Dyrektora Placówki, w której student odbywał praktykę, wypełnionych przez studenta i opiekuna kart kompetencji, oceny końcowej zaliczenia praktyk nauczycielskich, wypełnionych arkuszy obserwacji z hospitowanych lekcji/zajęć oraz różnych form pracy z dzieckiem, konspektów z przeprowadzonych zajęć/lekcji, zaakceptowanych przez opiekuna praktyk, innych materiałów, opracowanych podczas praktyk, np. przygotowane pomoce dydaktyczne, zdjęcia dokumentujące realizację zajęć i efekty pracy, wykaz przeczytanej literatury, wykaz aktów prawnych, z którymi student się zapoznał itp., arkusza ewaluacji praktyk. Ocena bdb: - spełnione wszystkie wymogi formalne oraz poprawnie wypełnione konspekty zajęć ze wszystkich przeprowadzonych zajęć + 5 arkuszy z obserwacji - z każdej z placówek Ocena db/ db+: spełnione wszystkie wymogi formalne oraz poprawnie wypełnione konspekty zajęć z min. 10 przeprowadzonych zajęć + 5 arkuszy z obserwacji - z każdej z placówek Ocena dst/ dst+: spełnione wszystkie wymogi formalne oraz poprawnie wypełnione konspekty zajęć z min. 8 przeprowadzonych zajęć + 5 arkuszy z obserwacji - z każdej z placówek |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.