Psychology of human development
General data
Course ID: | WNP-PE-PRC-MGR-MC |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Psychology of human development |
Name in Polish: | Psychologia rozwoju człowieka |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku Pedagogika, studia II stopnia: NP2_W07, NP2_U06, NP2_K02 |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy studentów na temat poszczególnych okresów rozwojowych (zwłaszcza okresu adolescencji oraz okresu dorosłości), poprzez prezentację najnowszych badań naukowych dotyczących różnych obszarów funkcjonowania człowieka w danym okresie życia. |
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy studentów na temat poszczególnych okresów rozwojowych (zwłaszcza okresu adolescencji oraz okresu dorosłości), poprzez prezentację najnowszych badań naukowych dotyczących różnych obszarów funkcjonowania człowieka w danym okresie życia. Student pozna jakie czynniki wpływają pozytywnie na rozwój jednostki, a jakie mogą doprowadzić do pogorszeni funkcjonowania jednostki. Dowie się jakie działania należy podejmować aby wspierać rozwój człowieka w okresie dorosłości, jakie działania podejmować na rzecz poprawy jakości życia osób w okresie późnej dorosłości, a także dowie się jakie czynniki są ważne z punktu widzenia przezwyciężania kryzysu tożsamości charakterystycznego dla etapu adolescencji. Zdobędzie również wiedzę na temat wczesnego wspomagania dziecka a także czynników stresogennych w kontekście kształcenia młodzieży w okresie adolescencji. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa Barbara Harwas- Napierała, Janusz Trempała, Psychologia rozwoju człowieka T. 1 i 3, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009 Barbara Harwas- Napierała, Janusz Trempała, Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014 Anna Matczak, Zarys psychologii rozwoju, Wydawnictwo Edukacyjne Żak, Warszawa 2003 Literatura uzupełniająca M. Przetacznik-Gierowska, Psychologia rozwoju człowieka tom 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) NP2_W07- student ma pogłębioną wiedzę na temat okresów rozwojowych, a także ma świadomość działań jakie należy podejmować, aby wspierać rozwój człowieka na poszczególnych etapach życia NP2_U06 - student umie scharakteryzować najważniejsze zadania rozwojowe charakterystyczne dla okresu adolescencji i dorosłości, a także umie wskazać na konkretne działania ważne z punktu widzenia poprawy jakości życia człowieka na różnym etapie życia NP2_K02 - student potrafi dobierać różne sposoby pracy, wsparcia rozwoju w zależności od fazy życia jednostki, potrafi patrzeć na jednostkę w sposób holistyczny udział w wykładzie 8 h przygotowanie prezentacji 4 h aktywność podczas ćwiczeń 2 h ECTS= 14/8 ~`1 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody oceniania: 1. Zaliczenie na podstawie zaprezentowanego podczas zajęć tematu (prezentacja) dotyczącego omawianych podczas ćwiczeń treści, które przedstawione zostaną studentom podczas pierwszego spotkania (przydział treści i terminów prezentacji); prezentacje dotyczyć będą omawianych okresów rozwojowych - adolescencja i okres dorosłości 2. aktywność podczas ćwiczeń 3. obecność na zajęciach (dozwolona 1 nieobecność) Student na ocenę 3- zna w stopniu dostatecznym teorie rozwoju człowieka i na poziomie podstawowym potrafi je scharakteryzować; potrafi opisać rozwój człowieka w odniesieniu do omówionych obszarów jego rozwoju popełniając przy tym drobne błędy, potrzebuje naprowadzania ze strony wykładowcy; ma świadomość odpowiedzialności i rozwagi w projektowaniu oddziaływań edukacyjnych uwzględniając zachodzące na przestrzeni życia zmiany rozwojowe 3+ zna w stopniu dostatecznym teorie rozwoju człowieka i na poziomie podstawowym potrafi je scharakteryzować; potrafi opisać rozwój człowieka w odniesieniu do omówionych obszarów jego rozwoju popełniając przy tym drobne błędy, potrafi sam się skorygować; umie przy pomocy prowadzącego projektować oddziaływania edukacyjne z uwzględnieniem zachodzących zmian rozwojowych na poszczególnych etapach życia człowieka 4 - zna w stopniu dobrym teorie rozwoju człowieka i potrafi je prawidłowo scharakteryzować; potrafi opisać rozwój człowieka w odniesieniu do omówionych obszarów jego rozwoju, zna dobrze pojęcia psychologii rozwojowe i je charakteryzuje, wykazuje się chęcią pogłębienia omawianych zagadnień; regularnie uczestniczy w zajęciach; ma świadomość odpowiedzialności w projektowaniu oddziaływań edukacyjnych uwzględniając wiedzę z zakresu psychologii rozwoju człowieka 4 + - zna w stopniu dobrym teorie rozwoju człowieka i potrafi je prawidłowo scharakteryzować; potrafi opisać rozwój człowieka w odniesieniu do omówionych obszarów jego rozwoju, zna dobrze pojęcia psychologii rozwojowe i je charakteryzuje, wykazuje się chęcią pogłębienia omawianych zagadnień; regularnie uczestniczy w zajęciach jest aktywny; umie wykorzystać zdobytą podczas wykładu wiedzę w analizowaniu i projektowaniu oddziaływań edukacyjnych, opiekuńczych, pomocowych i terapeutycznych, wykazuje się rozwagą i dojrzałością w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych mając na uwadze zmiany rozwojowe zachodzące w człowieku na przestrzeni życia 5 - zna w stopniu bardzo dobrym teorie rozwoju człowieka i potrafi je prawidłowo i szczegółowo scharakteryzować, nie potrzebuje przy tym pomocy i naprowadzania; potrafi opisać rozwój człowieka w odniesieniu do omówionych obszarów jego rozwoju, zna bardzo dobrze pojęcia psychologii rozwojowe i je charakteryzuje, wykazuje się chęcią pogłębienia omawianych zagadnień; regularnie uczestniczy w zajęciach jest aktywny; umie wykorzystać zdobytą podczas wykładu wiedzę w analizowaniu i projektowaniu oddziaływań edukacyjnych, opiekuńczych, pomocowych i terapeutycznych, wykazuje się rozwagą i dojrzałością w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych mając na uwadze zmiany rozwojowe zachodzące w człowieku na przestrzeni życia |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.