Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Psychology of human development

General data

Course ID: WNP-PE-PRC-MGR-MC
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Psychology of human development
Name in Polish: Psychologia rozwoju człowieka
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku Pedagogika, studia II stopnia:

NP2_W07, NP2_U06,

NP2_K02

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy studentów na temat poszczególnych okresów rozwojowych (zwłaszcza okresu adolescencji oraz okresu dorosłości), poprzez prezentację najnowszych badań naukowych dotyczących różnych obszarów funkcjonowania człowieka w danym okresie życia.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy studentów na temat poszczególnych okresów rozwojowych (zwłaszcza okresu adolescencji oraz okresu dorosłości), poprzez prezentację najnowszych badań naukowych dotyczących różnych obszarów funkcjonowania człowieka w danym okresie życia. Student pozna jakie czynniki wpływają pozytywnie na rozwój jednostki, a jakie mogą doprowadzić do pogorszeni funkcjonowania jednostki. Dowie się jakie działania należy podejmować aby wspierać rozwój człowieka w okresie dorosłości, jakie działania podejmować na rzecz poprawy jakości życia osób w okresie późnej dorosłości, a także dowie się jakie czynniki są ważne z punktu widzenia przezwyciężania kryzysu tożsamości charakterystycznego dla etapu adolescencji. Zdobędzie również wiedzę na temat wczesnego wspomagania dziecka a także czynników stresogennych w kontekście kształcenia młodzieży w okresie adolescencji.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa

Barbara Harwas- Napierała, Janusz Trempała, Psychologia rozwoju człowieka T. 1 i 3, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009

Barbara Harwas- Napierała, Janusz Trempała, Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014

Anna Matczak, Zarys psychologii rozwoju, Wydawnictwo Edukacyjne Żak, Warszawa 2003

Literatura uzupełniająca

M. Przetacznik-Gierowska, Psychologia rozwoju człowieka tom 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

NP2_W07- student ma pogłębioną wiedzę na temat okresów rozwojowych, a także ma świadomość działań jakie należy podejmować, aby wspierać rozwój człowieka na poszczególnych etapach życia

NP2_U06 - student umie scharakteryzować najważniejsze zadania rozwojowe charakterystyczne dla okresu adolescencji i dorosłości, a także umie wskazać na konkretne działania ważne z punktu widzenia poprawy jakości życia człowieka na różnym etapie życia

NP2_K02 - student potrafi dobierać różne sposoby pracy, wsparcia rozwoju w zależności od fazy życia jednostki, potrafi patrzeć na jednostkę w sposób holistyczny

udział w wykładzie 8 h

przygotowanie prezentacji 4 h

aktywność podczas ćwiczeń 2 h

ECTS= 14/8 ~`1

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody oceniania:

1. Zaliczenie na podstawie zaprezentowanego podczas zajęć tematu (prezentacja) dotyczącego omawianych podczas ćwiczeń treści, które przedstawione zostaną studentom podczas pierwszego spotkania (przydział treści i terminów prezentacji); prezentacje dotyczyć będą omawianych okresów rozwojowych - adolescencja i okres dorosłości

2. aktywność podczas ćwiczeń

3. obecność na zajęciach (dozwolona 1 nieobecność)

Student na ocenę

3- zna w stopniu dostatecznym teorie rozwoju człowieka i na poziomie podstawowym potrafi je scharakteryzować; potrafi opisać rozwój człowieka w odniesieniu do omówionych obszarów jego rozwoju popełniając przy tym drobne błędy, potrzebuje naprowadzania ze strony wykładowcy; ma świadomość odpowiedzialności i rozwagi w projektowaniu oddziaływań edukacyjnych uwzględniając zachodzące na przestrzeni życia zmiany rozwojowe

3+ zna w stopniu dostatecznym teorie rozwoju człowieka i na poziomie podstawowym potrafi je scharakteryzować; potrafi opisać rozwój człowieka w odniesieniu do omówionych obszarów jego rozwoju popełniając przy tym drobne błędy, potrafi sam się skorygować; umie przy pomocy prowadzącego projektować oddziaływania edukacyjne z uwzględnieniem zachodzących zmian rozwojowych na poszczególnych etapach życia człowieka

4 - zna w stopniu dobrym teorie rozwoju człowieka i potrafi je prawidłowo scharakteryzować; potrafi opisać rozwój człowieka w odniesieniu do omówionych obszarów jego rozwoju, zna dobrze pojęcia psychologii rozwojowe i je charakteryzuje, wykazuje się chęcią pogłębienia omawianych zagadnień; regularnie uczestniczy w zajęciach; ma świadomość odpowiedzialności w projektowaniu oddziaływań edukacyjnych uwzględniając wiedzę z zakresu psychologii rozwoju człowieka

4 + - zna w stopniu dobrym teorie rozwoju człowieka i potrafi je prawidłowo scharakteryzować; potrafi opisać rozwój człowieka w odniesieniu do omówionych obszarów jego rozwoju, zna dobrze pojęcia psychologii rozwojowe i je charakteryzuje, wykazuje się chęcią pogłębienia omawianych zagadnień; regularnie uczestniczy w zajęciach jest aktywny; umie wykorzystać zdobytą podczas wykładu wiedzę w analizowaniu i projektowaniu oddziaływań edukacyjnych, opiekuńczych, pomocowych i terapeutycznych, wykazuje się rozwagą i dojrzałością w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych mając na uwadze zmiany rozwojowe zachodzące w człowieku na przestrzeni życia

5 - zna w stopniu bardzo dobrym teorie rozwoju człowieka i potrafi je prawidłowo i szczegółowo scharakteryzować, nie potrzebuje przy tym pomocy i naprowadzania; potrafi opisać rozwój człowieka w odniesieniu do omówionych obszarów jego rozwoju, zna bardzo dobrze pojęcia psychologii rozwojowe i je charakteryzuje, wykazuje się chęcią pogłębienia omawianych zagadnień; regularnie uczestniczy w zajęciach jest aktywny; umie wykorzystać zdobytą podczas wykładu wiedzę w analizowaniu i projektowaniu oddziaływań edukacyjnych, opiekuńczych, pomocowych i terapeutycznych, wykazuje się rozwagą i dojrzałością w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych mając na uwadze zmiany rozwojowe zachodzące w człowieku na przestrzeni życia

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)