Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Praktyki dyplomowe

General data

Course ID: WNP-PE-PRDD2
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Praktyki dyplomowe
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Praktyka pedagogiczna ma na celu umożliwić studentom kontakt z rzeczywistością dydaktyczno-wychowawczą w placówce oraz zapewnienie warunków do zdobycia doświadczenia pedagogicznego w zakresie między innymi:

• przygotowania przyszłych pedagogów do pracy opiekuńczo-wychowawczej, dydaktycznej i terapeutycznej;

• krytycznej oceny wiedzy, umiejętności i postaw nabytych w trakcie studiów, poprzez twórczą konfrontację z empiryczną rzeczywistością – ugruntowanie wiedzy i posiadanych sprawności lub ich weryfikację;

• nabycia umiejętności trafnego łączenia wiedzy naukowej z praktyką wychowania, kształcenia, opieki, diagnostyki i terapii pedagogicznej;

• pogłębiania znajomości metod i form nauczania, wychowania i wsparcia oraz ich praktycznego wykorzystania w ramach profilu kształcenia zawodowego;

• wyrobienia podstawowych nawyków i kompetencji zawodowych – wchodzenie praktykanta w role wychowawcy, opiekuna, pedagoga.

Full description: (in Polish)

W trakcie 3 semestru studenci zobowiązani są do odbycia 60 godzinnej praktyki, która obejmuje:

• 30 godzin praktyki w wybranej placówce opiekuńczo - wychowawczej spośród następujących: placówki wsparcia dziennego realizujące zadania o charakterze opiekuńczo-wychowawczym; domy dziecka; świetlice szkolne; świetlice środowiskowe; ogniska TPD; domy samotnej matki; domy pomocy społecznej; bursy; internaty; inne organizacje, fundacje i stowarzyszenia zajmujące się w sposób profesjonalny opieką i wychowaniem.

• 30 godzin praktyki w wybranej placówce resocjalizacyjnej: zakłady poprawcze; młodzieżowe ośrodki szkolno-wychowawcze; schroniska dla nieletnich; policyjne izby dziecka; zespoły kuratorskiej służby sądowej wykonujące orzeczenia w sprawach karnych lub nieletnich; organizacje, fundacje i stowarzyszenia, w których realizowane są w sposób profesjonalny wszelkiego rodzaju inicjatywy o charakterze resocjalizacyjnym.

Każda z w/w części praktyk obejmuje:

• 5 godzin zapoznania się z charakterem placówki, organizacją pracy, dokumentacją,

• 5 godzin samodzielnego przygotowania zajęć wraz z konsultacją z opiekunem praktyk,

• 20 godzin samodzielnie prowadzonych zajęć.

Celem praktyki dyplomowej jest doskonalenie własnego warsztatu pracy, w szczególności nabywanie doświadczenia prowadzenia zajęć w placówce opiekuńczo-wychowawczej oraz resocjalizacyjnej. Efektem prawidłowo zorganizowanej i odbytej praktyki winno być pogłębione i refleksyjne poznanie i rozumienie sytuacji i problemów wychowawczych, procedur realizowanych w różnych placówkach. Praktyka powinna pomóc także studentom w ocenie własnych czynników osobowościowych i dyspozycji do wykonywania zawodu.

Studenci samodzielnie planują i przeprowadzają zajęcia, analizują własną pracę i jej efekty. Dokumentują przebieg procesu wychowawczego, opiekuńczego i resocjalizacyjnego.

Podstawą zaliczenia praktyk i uzyskania wpisu do indeksu jest złożenie przez studenta do uczelnianego opiekuna dokumentacji według wzorów w załącznikach:

• zaświadczenia o odbyciu praktyki,

• wypełnionego Dzienniczka praktyk, potwierdzonego przez Dyrektora Placówki, w której student odbywał praktykę,

• wypełnionych kart kompetencji,

• oceny końcowej zaliczenia praktyk dyplomowych

• wypełnionych arkuszy obserwacji z hospitowanych zajęć oraz różnych form pracy z dzieckiem,

• konspektów z przeprowadzonych zajęć/lekcji, zaakceptowanych przez opiekuna praktyk,

• innych materiałów, opracowanych podczas praktyk, np. przygotowane pomoce dydaktyczne, zdjęcia dokumentujące realizację zajęć i efekty pracy, wykaz przeczytanej literatury, wykaz aktów prawnych, z którymi student się zapoznał itp.,

• arkusza ewaluacji praktyk.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

NP2_W10; Ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych,

wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych,

pomocowych, terapeutycznych, pogłębioną w wybranych

zakresach.

NP2_W15; Ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności

edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej,

pomocowej i terapeutycznej, pogłębioną w wybranych

zakresach.

NP2_W16; Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm

etycznych oraz etyki zawodowej.

NP2_W18; Ma wiedzę na temat metodyki wykonywania zadań –

norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w

wybranym obszarze działalności pedagogicznej

(wychowanie przedszkolne, nauczanie w szkołach

ogólnodostępnych, w szkołach i oddziałach specjalnych,

terapeutycznych oraz integracyjnych).

NP2_W20; Ma wiedzę na temat bezpieczeństwa i higieny pracy w

instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i

opiekuńczych, do pracy w których uzyskuje przygotowanie.

P_WR2_01; ma specjalistyczną wiedzę z zakresu diagnozy głównych

problemów występujących w różnych środowiskach.

P_WR2_05; ma rozszerzoną wiedzę o celach i specyfice funkcjonowania instytucjach resocjalizacyjnych i

opiekuńczo-wychowawczych a także rodziny.

P_WR2_08; Posiada wiedzę z zakresu resocjalizacji i profilaktyki w

środowisku otwartym.

NP2_U02; Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z

zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w

celu analizy złożonych problemów edukacyjnych,

wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych,

pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i

projektowania działań praktycznych.

NP2_U03; Potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych

kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w

zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona

specjalistów, korzystając z nowoczesnych rozwiązań

technologicznych.

NP2_U07; Ma pogłębione umiejętności obserwowania,

diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych

sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów

i wzorów ludzkich zachowań.

NP2_U08; Potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami

teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych

działań praktycznych.

NP2_U09; Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych

problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich

rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych

działań w określonych obszarach praktycznych.

NP2_U10; Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej

działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi

dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego

wykonania pojawiających się zadań zawodowych.

NP2_U11; Potrafi twórczo animować prace nad własnym rozwojem oraz rozwojem uczestników procesów edukacyjno-wychowawczych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie.

NP2_U14; Potrafi analizować własne działania pedagogiczne

(dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze) i wskazywać

obszary wymagające modyfikacji, potrafi

eksperymentować i wdrażać działania innowacyjne.

NP2_U15; Potrafi pracować z uczniami edukacji początkowej,

indywidualizować zadania i dostosowywać metody i

treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów

ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi).

NP2_U17; Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje

profesjonalne umiejętności związane z działalnością

pedagogiczną (dydaktyczną, wychowawczą i

opiekuńczą), korzystając z różnych źródeł ( języku

polskim i obcym) i nowoczesnych technologii.

NP2_U18; Posiada rozwinięte kompetencje komunikacyjne; potrafi

porozumiewać się z osobami pochodzącymi z różnych

środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej,

dialogowo rozwiązywać konflikty i konstruować dobrą

atmosferę dla komunikacji w klasie szkolnej.

P_UR2_01; posiada pogłębione umiejętności obserwowania,

wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat

procesu wychowania a także procesu resocjalizacji przy

użyciu różnych źródeł.

P_UR2_02; Potrafi konstruować i stosować programy działań

profilaktycznych i kompensacyjnych dostosowanych do

zdiagnozowanych potrzeb.

P_UR2_03; potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną

z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej i

resocjalizacyjnej w celu analizy złożonych problemów

wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych,

pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i

projektowania działań praktycznych.

P_UR2_04; posiada praktyczne umiejętności diagnozowania i

posługiwania się narzędziami diagnostycznymi badania

rozwoju dzieci, młodzieży i dorosłych.

P_UR2_07; potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej

działalności pedagogicznej sposób postępowania,

potrafi dobierać środki i metody pracy w celu

efektywnego wykonania pojawiających się zadań

zawodowych w obszarze wychowania resocjalizującego i

pracy opiekuńczo-wychowawczej.

NP2_K01; Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego.

NP2_K04, Utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami

realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się

rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w

projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań

pedagogicznych.

NP2_K07; Jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do

komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z

osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie,

oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i

organizacjach realizujących działania pedagogiczne.

NP2_K10; Ma świadomość konieczności prowadzenia

zindywidualizowanych działań pedagogicznych

(dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w

stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami

edukacyjnymi.

NP2_K11; Ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na

tematy etyczne i przestrzeganie zasad etyki zawodowej;

wykazuje cechy refleksyjnego praktyka.

P_KR2_01; ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i

umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju

osobistego i zawodowego dla dobra podopiecznych.

P_KR2_05; Przygotowany jest do pełnienia funkcji pedagogicznych

w instytucjach państwowych i organizacjach

pozarządowych oraz placówkach przez nie

prowadzonych działających w obszarze opieki

pedagogicznej, terapeutycznej, pomocy społecznej oraz

wspierającej rozwój społeczno-kulturalny i duchowy.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Na ocenę 3:

• zna założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę; jej podstawy prawne; zna w podstawowym zakresie metody, techniki i narzędzia pracy stosowane w placówce;

• posiada umiejętność prowadzenia arkuszy obserwacji;

• ma wiedzę na temat uwarunkowań problemów podopiecznych placówek i ich rodzin, specyfiki pracy personelu w poszczególnych placówkach;

• ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej

Na ocenę 3,5:

• zna założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę; jej podstawy prawne; zna metody, techniki i narzędzia pracy stosowane w placówce;

• prawidłowo stosuje terminologię związaną ze specyfiką placówki;

• posiada umiejętność prowadzenia arkuszy obserwacji;

• potrafi wykorzystać standaryzowane narzędzia do diagnozy i pomiarów różnych zjawisk i problemów wychowawczych (jeśli takie są wykorzystywane na terenie placówki);

• ma wiedzę na temat uwarunkowań problemów podopiecznych placówek i ich rodzin, specyfiki pracy personelu w poszczególnych placówkach;

• ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej

Na ocenę 4:

• zna założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę; jej podstawy prawne; zna metody, techniki i narzędzia pracy stosowane w placówce;

• prawidłowo stosuje terminologię związaną ze specyfiką placówki;

• posiada umiejętność prowadzenia arkuszy obserwacji;

• potrafi zaplanować plan pracy/oddziaływań;

• potrafi wykorzystać standaryzowane narzędzia do diagnozy i pomiarów różnych zjawisk i problemów wychowawczych (jeśli takie są wykorzystywane na terenie placówki);

• ma wiedzę na temat uwarunkowań problemów podopiecznych placówek i ich rodzin, specyfiki pracy personelu w poszczególnych placówkach;

• ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej

• przejawia pozytywny stosunek do dzieci/grupy/klientów/podopiecznych;

• wykazuje umiejętności współpracy z opiekunem praktyk w placówce, dyrekcją, innym personelem;

Na ocenę 4,5:

• zna założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę; jej podstawy prawne; zna metody, techniki i narzędzia pracy stosowane w placówce;

• prawidłowo stosuje terminologię związaną ze specyfiką placówki;

• posiada umiejętność prowadzenia arkuszy obserwacji;

• potrafi zaplanować plan pracy/oddziaływań;

• potrafi wykorzystać standaryzowane narzędzia do diagnozy i pomiarów różnych zjawisk i problemów wychowawczych (jeśli takie są wykorzystywane na terenie placówki);

• ma wiedzę na temat uwarunkowań problemów podopiecznych placówek i ich rodzin, specyfiki pracy personelu w poszczególnych placówkach;

• ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej

• wykazuje się kulturą osobistą, kulturą słowa i taktem;

• jest zainteresowany problematyką zajęć;

• przejawia pozytywny stosunek do dzieci/grupy/klientów/podopiecznych;

• wykazuje umiejętności współpracy z opiekunem praktyk w placówce, dyrekcją, innym personelem;

Na ocenę 5:

• zna doskonale założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę; jej podstawy prawne; zna metody, techniki i narzędzia pracy stosowane w placówce;

• prawidłowo stosuje terminologię związaną ze specyfiką placówki;

• posiada umiejętność prowadzenia arkuszy obserwacji w stopniu bardzo dobrym;

• potrafi samodzielnie zaplanować plan pracy/oddziaływań;

• potrafi prawidłowo wykorzystać standaryzowane narzędzia do diagnozy i pomiarów różnych zjawisk i problemów wychowawczych (jeśli takie są wykorzystywane na terenie placówki);

• ma wiedzę na temat uwarunkowań problemów podopiecznych placówek i ich rodzin, specyfiki pracy personelu w poszczególnych placówkach;

• ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej

• wykazuje się wysoką kulturą osobistą, kulturą słowa i taktem;

• jest bardzo zainteresowany problematyką zajęć;

• przejawia bardzo pozytywny stosunek do dzieci/grupy/klientów/podopiecznych;

• wykazuje umiejętności współpracy z opiekunem praktyk w placówce, dyrekcją, innym personelem;

• identyfikuje się z rolą i zadaniami opiekuna praktyk.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)