Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Internship at Master Studies (second cycle)

General data

Course ID: WNP-PE-PRDS2
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Internship at Master Studies (second cycle)
Name in Polish: Praktyki drugiego stopnia
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Full description: (in Polish)

- umożliwienie studentom kontaktu z rzeczywistością dydaktyczno-wychowawczą w placówce oraz zapewnienie warunków do zdobycia doświadczenia pedagogicznego w zakresie:

- przygotowania przyszłych pedagogów do pracy opiekuńczo-wychowawczej, dydaktycznej i terapeutycznej;

- krytycznej oceny wiedzy, umiejętności i postaw nabytych w trakcie studiów, poprzez twórczą konfrontację z empiryczną rzeczywistością – ugruntowanie wiedzy i posiadanych sprawności lub ich weryfikacja;

- nabycia umiejętności trafnego łączenia wiedzy naukowej z praktyką wychowania, kształcenia, opieki, diagnostyki i terapii pedagogicznej;

- pogłębiania znajomości metod i form nauczania, wychowania i wsparcia oraz ich praktycznego wykorzystania w ramach profilu kształcenia zawodowego;

- wyrobienia podstawowych nawyków i kompetencji zawodowych – wchodzenie praktykanta w role wychowawcy, opiekuna, pedagoga;

- koncentrowania się na czynnym i twórczym uczestnictwie w toku wielorakich i różnorodnych form zajęć pedagogicznych (na ich planowaniu, przygotowaniu i prowadzeniu) – zgodnym z wytycznymi danej placówki i zweryfikowanym przez teoretyczne przygotowanie zawodowe oraz potrzeby wynikające z problematyki własnej pracy dyplomowej;

- kształtowania wiedzy w obrębie pedeutologii i deontologii pedagogicznej: rozpoznawania i rozwijania pozytywnych przekonań studentów dotyczących własnych kompetencji zawodowych i osobowościowych w pracy pedagogicznej, umacniania przekonania o trafności wyboru zawodu;

- wykorzystania praktyk pedagogicznych jako formuły umożliwiającej przeprowadzenie badań i analiz związanych z tematami prac dyplomowych: praktyczne poznanie zasad i sposobów prowadzenia badań pedagogicznych, gromadzenie materiałów empirycznych uzyskanych w toku prowadzenia własnych prac badawczych;

- rozpoznania ogólnych zasad organizacji i kierowania pracą dydaktyczno-wychowawczą i terapeutyczną;

- poznania celów, funkcji, struktury, zasad działania i istoty organizacji placówki i jej środowiska;

- poznania zakresu zadań i obowiązków pracowników placówki (zwłaszcza na stanowisku wychowawcy, nauczyciela, opiekuna, pedagoga);

- dogłębnego znawstwa i rozumienia sytuacji i procesów dydaktyczno-wychowawczych instytucji;

- rozwijania umiejętności efektywnej komunikacji interpersonalnej z podopiecznymi i autoprezentacji, jak również prawidłowego diagnozowania i konstruktywnego rozwiązywania problemów i konfliktów wychowawczych;

- inspirowania podopiecznych do osobistej aktywności i wysiłku;

- promowania form współpracy, wsparcia i opieki w pracy pedagogicznej z jednostkami i grupami środowiskowymi na terenie placówki i poza nią.

Bibliography: (in Polish)

Pedagogika, pod red. Z. Kwiecińskiego, B. Śliwerskiego, t. II, Warszawa 2004

Praktyki pedagogiczne w systemie kształcenia nauczycieli, pod red. B. Walkiewicz, Warszawa 2006.

Kozdowicz E., Przecławska A., Absolwent pedagogiki dziś – perspektywa teorii i praktyki pedagogiki społecznej, Warszawa 2006.

Okoń W. , Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 2004.

Szewczyk K., Wychowywać człowieka mądrego. Zarys etyki nauczycielskiej, Warszawa 1999.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza

Student ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych, terapeutycznych, pogłębioną w wybranych zakresach.

Ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej, pogłębioną w wybranych zakresach.

Ma uporządkowana wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowej.

Ma wiedze na temat metodyki wykonywania zadań – norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w wybranym obszarze działalności pedagogicznej (wychowanie przedszkolne, nauczanie w szkołach ogólnodostępnych, w szkołach i oddziałach specjalnych, terapeutycznych oraz integracyjnych).

Ma wiedzę na temat bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, do pracy w których uzyskuje przygotowanie.

Posiada pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w aspekcie biologicznym, psychicznym, społecznym, w szczególności dotyczącą prognozowania przydatności zawodowej, doradztwa zawodowego, andragogiki i współczesnych systemów oświatowych, działalności poradniczej wobec osób wymagających wsparcia w trudnych problemach życiowych wieku dorosłego.

Ma uporządkowaną wiedze o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych, terapeutycznych, a w szczególności instytucjach rynku pracy, ośrodkach szkoleniowych, instytucjach samorządowych i pozarządowych realizujących zakres ustawicznej edukacji zawodowej.

Ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, kulturalnej, pomocowej, terapeutycznej, pogłębioną w zakresie metod i technik pracy w placówkach kształcenia osób dorosłych, umiejętności diagnozowania ich potrzeb oświatowych oraz podstaw prawnych dotyczących edukacji, szkolenia i pracy.

Umiejętności

Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych,

wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych.

Potrafi sprawnie porozumiewać sie przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów, korzystając z nowoczesnych rozwiązań technologicznych.

Ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań.

Potrafi sprawnie posługiwać sie wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych.

Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych.

Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych.

Potrafi twórczo animować pracę nad własnym rozwojem oraz rozwojem uczestników procesów edukacyjno – wychowawczych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia sie przez całe życie.

Potrafi analizować własne działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze) i wskazywać obszary wymagające modyfikacji, potrafi eksperymentować i wdrażać działania innowacyjne.

Potrafi pracować z uczniami edukacji początkowej, indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijając swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczną (dydaktyczna, wychowawcza i opiekuńcza), korzystając z różnych źródeł ( języku polskim i obcym) i nowoczesnych technologii.

Posiada rozwinięte kompetencje komunikacyjne; potrafi porozumiewać sie z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej, dialogowo rozwiązywać konflikty i konstruować dobra atmosferę dla komunikacji w klasie szkolnej.

Potrafi wykorzystywać i integrować wiedze z zakresu specjalności w celu analizy problemów edukacyjnych i zawodowych, ich diagnozowania i projektowania działań praktycznych dotyczących m.in. decyzji zawodowych, rozmowy kwalifikacyjnej, cv, listu motywacyjnego.

Potrafi wybrać i realizować właściwy sposób postępowania, dobrać środki i metody pracy w celu przygotowania klienta do przechodzenia miedzy kolejnymi etapami kariery edukacyjno – zawodowej, aktywizacji i rewitalizacji, rehabilitacji i opieki nad człowiekiem dorosłym oraz poprawnie wybrać strategie działania, które powinny być stosowane w placówkach edukacyjnych, instytucjonalnych i domowych formach opieki nad osobami starszymi i innych pojawiających się zadaniach zawodowych.

Kompetencje

Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego.

Utożsamia się zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych.

Jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania sie i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne.

Ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych

(dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzeganie zasad etyki zawodowej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka.

Ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu specjalności i budowania warsztatu pracy doradcy zawodowego i animatora pracy społeczno –

kulturalnej z osobami dorosłymi.

Jest wrażliwy na potrzeby i gotowy do komunikowania i współpracy z osobami potrzebującymi wsparcia w podejmowaniu decyzji zawodowych, poszukujących pracy, aktywizowania dorosłych w dziedzinie kształcenia

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Nadzór nad wykonaniem przydzielonych studentowi zadań w placówce należy do opiekuna praktyk, wyznaczonego przez dyrektora. Na początku, w oparciu o program, ustala on wspólnie ze studentem szczegółowy program praktyki, wyznaczając mu konkretne zadania na każdy dzień pobytu w placówce. Należy przy tym uwzględnić specyfikę danej placówki oraz sugestie praktykanta, wynikające z jego osobistych zainteresowań.

Po zakończeniu praktyki opiekun praktyki przedstawia swoją ocenę przebiegu praktyki oraz dokonuje charakterystyki postawy studenta.

Ponadto student podlega opiece uczelnianego opiekuna praktyk, który na podstawie opinii oraz osobiście przeprowadzonej rozmowy dokonuje zaliczenia praktyki w indeksie i karcie egzaminacyjnej studenta. Opiekun uczelniany decyduje też o wszystkich sprawach związanych z przygotowaniem i przebiegiem praktyki.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)