Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Developmental Psychology with the Elements of Child Psychotherapy

General data

Course ID: WNP-PE-PSDZ
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Developmental Psychology with the Elements of Child Psychotherapy
Name in Polish: Psychologia rozwojowa z elementami psychoterapii dziecka
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest przypomnienie studentom wiedzy z zakresu rozwoju dziecka będącego w normie rozwojowej, a także przejawiającego różnego rodzaju zachowania problemowe i trudności przystosowawcze. Podczas ćwiczeń studenci zapoznają się z problematyką psychicznego funkcjonowania dzieci i młodzieży z diagnozą, współcześnie najczęściej występujących, zaburzeń rozwojowych i psychicznych. Omówienie znaczenia czynników wrodzonych i środowiskowych w przebiegu rozwoju dziecka. Zapoznanie studentów ze strategiami terapeutycznymi wykorzystywanymi w pracy z dziećmi i młodzieżą z określonymi potrzebami rozwojowymi.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z następującą tematyką:

Rodzinny kontekst systemowy w powstawaniu i leczeniu zaburzeń u dzieci i młodzieży.

Alkoholowy zespół płodowy (FAS) diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka.

Elementy terapii dzieci z zaburzeniami lękowymi.

Elementy terapii dzieci z zaburzeniami eksternalizacyjnymi.

Charakterystyka problemowych zachowań i trudności przystosowawczych u dzieci – wspomaganie rozwoju samokontroli, rozwoju społecznego, emocjonalnego, umiejętności szkolnych.

Strategie terapeutyczne dostosowane do potrzeb dziecka (bajka, opowiadanie, psychorysunek, techniki poznawczo- behawioralne)

Bibliography: (in Polish)

-Skorek, Ewa Małgorzata, Terapia pedagogiczna: zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci,Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2010

-Harwas-Napierała, Barbara, Trempała, Janusz, Psychologia rozwoju człowieka: charakterystyka okresów życia człowieka, część 2, PWN, Warszawa 2009

-Liszcz, Krzysztof, Dziecko z FAS w szkole i w dom, Wydawnictwo Rubikon, Kraków 2011

- Klecka, Małgorzata, Ciąża i alkohol : w trosce o dziecko FAS, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Wydawnictwo Edukacyjne, Warszawa

Kendall, Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji- techniki terapeutyczne dla profesjonalistów i rodziców, GWP, Sopot 2012

Literatura uzupełniająca:

- Bloomquist M., Trening umiejętności dla dzieci z zachowaniami problemowymi, Wydawnictwo Uniwersytetu

Jagiellońskiego, Kraków 2011

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Student wie/umie/potrafi:

student ma uporządkowaną wiedzę na temat normy i patologii w rozwoju dzieci i młodzieży

zna rolę czynników wrodzonych i środowiskowych w przebiegu rozwoju dziecka

umie scharakteryzować różne strategie terapeutyczne wykorzystywane w pracy z dziećmi z różnymi potrzebami rozwojowymi

ma świadomość pomocy i wspomagania rozwoju dziecka z różnymi dysfunkcjami

tworzy indywidualne, dostosowane do potrzeb dziecka strategie terapeutyczne

umie współpracować z innymi specjalistami w celu pomocy dzieciom i ich rodzinom

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody dydaktyczne:

- prezentacja multimedialna

- praca w grupach

- praca indywidualna podczas zajęć

- studium przypadku

- dyskusja

Kryteria oceniania:

- kolokwium pisemne, obecność na zajęciach, dodatkowa aktywność

Student, który zaliczył przedmiot wie/umie/ potrafi:

5 – student opanował cały zakres materiału w stopniu bardzo dobrym, umie scharakteryzować normę i patologię w rozwoju dzieci i młodzieży, potrafi wymienić i opisać różne strategie terapeutyczne w zależności od potrzeb dziecka, zna rolę czynników wrodzonych i środowiskowych w przebiegu rozwoju dziecka, ma świadomość konieczności pomocy, wsparcia i wspomagania rozwoju dziecka z różnymi dysfunkcjami, samodzielnie tworzy strategie pomocy dzieciom z określonymi potrzebami

4+ - student opanował wiedzę z ćwiczeń w stopniu dobrym, umie scharakteryzować normę i patologię w rozwoju dzieci i młodzieży, potrafi wymienić i opisać różne strategie terapeutyczne w zależności od potrzeb dziecka, zna rolę czynników wrodzonych i środowiskowych w przebiegu rozwoju dziecka, ma świadomość konieczności pomocy, wsparcia i wspomagania rozwoju dziecka z różnymi dysfunkcjami, z niewielką pomocą tworzy program terapeutyczny dla dzieci z różnymi potrzebami rozwojowymi

4 - student opanował wiedzę z ćwiczeń w stopniu dobrym, umie scharakteryzować normę i patologię w rozwoju dzieci i młodzieży, potrafi wymienić i opisać różne strategie terapeutyczne w zależności od potrzeb dziecka, zna rolę czynników wrodzonych i środowiskowych w przebiegu rozwoju dziecka, ma świadomość konieczności pomocy, wsparcia i wspomagania rozwoju dziecka z różnymi dysfunkcjami, z pomocą tworzy program terapeutyczny dla dzieci z różnymi potrzebami rozwojowymi

3+ - student opanował wiedzę z ćwiczeń w stopniu podstawowym, umie scharakteryzować normę i patologię w rozwoju dzieci i młodzieży, potrafi wymienić i opisać różne strategie terapeutyczne w zależności od potrzeb dziecka, zna rolę czynników wrodzonych i środowiskowych w przebiegu rozwoju dziecka, ma świadomość konieczności pomocy, wsparcia i wspomagania rozwoju dziecka z różnymi dysfunkcjami,

3- student opanował wiedzę z ćwiczeń w stopniu podstawowym, umie scharakteryzować normę i patologię w rozwoju dzieci i młodzieży, potrafi wymienić i opisać różne strategie terapeutyczne w zależności od potrzeb dziecka, zna rolę czynników wrodzonych i środowiskowych w przebiegu rozwoju dziecka

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)