Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Psychologia kliniczna

General data

Course ID: WNP-PE-PSKL-0
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Psychologia kliniczna
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku Pedagogika:

NP1_W03, NP1_W04, NP1_U03, NP1_U10, NP1_K07

Short description: (in Polish)

Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi modelami teoretycznymi w psychologii klinicznej. Ukazanie wybranych zagadnień z psychologii klinicznej dzieci i młodzieży, a także ukazanie psychologicznych następstw choroby ze szczególnym uwzględnieniem stresu. Student zapozna się z klasyfikacją zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania - pozna przyczyny, objawy i skutki zaburzeń zdrowia psychicznego.

Full description: (in Polish)

Podczas zajęć zostaną omówione następujące obszary:

1. Mechanizmy powstawania zaburzeń zdrowia psychicznego (model biomedyczny psychodynamiczny, behawioralny, poznawczy, humanistyczny)

2. diagnoza psychologiczna - założenia, metody, problemy diagnostyczne

3. Klasyfikacja zaburzeń zdrowia psychicznego (zaburzenia lękowe, zaburzenia depresyjne, zaburzenia zachowania, zachowania opozycyjno-buntownicze, zaburzenie hiperkinetyczne, całościowe zaburzenia rozwoju, zaburzenia psychotyczne u dzieci) - charakterystyka obrazu klinicznego, przyczyny, sposoby leczenia, wybrane metody pracy terapeutycznej z dzieckiem doświadczającym problemów zdrowia psychicznego

4. Agresja dziecięca - uwarunkowania zachowań agresywnych, sposoby radzenia sobie z agresją dziecięcą w modelu poznawczo-behawioralnym

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa:

- Sęk H., Psychologia kliniczna 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013

- Rola J., Zalewska M., Wybrane zagadnienia z psychologii klinicznej dziecka, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2002

- Seligmann E.P., Walker E.F., Rosenhan D.L., Psychopatologia, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2003

- Bilikiewicz A., Psychiatria, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2007

-Meyer Robert G, Psychopatologia, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2003

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza W03,W04: student posiada wiedzę z zakresu psychopatologii ogólnej, zna przyczyny wyjaśniające zaburzenia zachowania, umie scharakteryzować główne modele teoretyczne w psychologii klinicznej oraz wybrane zaburzenia psychiczne

Umiejętności U03, U10: student rozumie zagadnienia z zakresu psychopatologii ogólnej, potrafi posługiwać się adekwatnymi pojęciami w opisie zagadnień z obszaru psychologii klinicznej

Kompetencje K07: student potrafi różnicować zaburzenia psychiczne oraz wskazać właściwe dla danego problemu metody diagnozy i terapii psychologicznej

Opis ECTS:

Udział w wykładzie: 30 godz.

Czas na zapoznanie się z literaturą: 20 godz.

praca ze studium przypadku (aktywność podczas zajęć) 15 godzin

praca w grupach podczas zajęć 5 godzin

Przygotowanie do egzaminu 20 godz.

SUMA GODZIN 90 godzin

LICZBA ECTS 90 godz./30 godz. = 3

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

egzamin pisemny - test (pytania jednokrotnego wyboru, za każde pytanie student może otrzymać 1 pkt

Skala:

91-100% - 5 (bdb)

81-90% - 4+ (db+)

71-80% - 4 (db)

61-70% - 3+ (dst+)

50-60% - 3 (dst)

0-49% - 2 (ndst)

Student na ocenę:

3 w stopniu dostatecznym opanował wiedzę z psychopatologii ogólnej, charakteryzuje ogólnie modele teoretyczne w psychologii klinicznej, definiuje przyczyny zaburzeń psychicznych, odróżnia grupy zaburzeń zdrowia psychicznego

3+ w stopniu dostatecznym opanował wiedzę z psychopatologii ogólnej, charakteryzuje ogólnie modele teoretyczne w psychologii klinicznej, definiuje przyczyny zaburzeń psychicznych, potrafi odróżnić objawy różnych zaburzeń zdrowia psychicznego

4 w dobrym stopniu opanował wiedzę z psychopatologii ogólnej, dobrze charakteryzuje modele teoretyczne w psychologii klinicznej, definiuje przyczyny zaburzeń psychicznych, potrafi odróżnić objawy różnych zaburzeń zdrowia psychicznego

4+ w dobrym stopniu opanował wiedzę z psychopatologii ogólnej, dobrze charakteryzuje modele teoretyczne w psychologii klinicznej, definiuje przyczyny zaburzeń psychicznych, potrafi odróżnić objawy różnych zaburzeń zdrowia psychicznego, ma świadomość indywidualizacji pracy z chorym

5 w bardzo dobrym stopniu opanował wiedzę z psychopatologii ogólnej, bardzo dobrze charakteryzuje modele teoretyczne w psychologii klinicznej, definiuje przyczyny zaburzeń psychicznych, potrafi odróżnić objawy różnych zaburzeń zdrowia psychicznego, ma świadomość indywidualizacji pracy z chorym, aktywnie uczestniczy w zajęciach podczas dyskusji

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)