(in Polish) Psychologia rozwoju człowieka
General data
Course ID: | WNP-PE-PSRC |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Psychologia rozwoju człowieka |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
3.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika, studia II stopnia: NP2_W06; NP2_U05; NP2_U12; |
Preliminary Requirements: | (in Polish) znajomość podstawowych pojęć i teorii z zakresu psychologii rozwojowej człowieka |
Short description: |
(in Polish) Wykład oferuje kompleksowe spojrzenie na rozwój człowieka, łącząc teorię z praktyką i najnowszymi badaniami. Studenci zgłębią kluczowe teorie rozwojowe, zrozumieją wpływ czynników biologicznych, społecznych i kulturowych na rozwój oraz nauczą się stosować tę wiedzę w kontekstach edukacyjnych i terapeutycznych. Wykład obejmuje analizę rozwoju na różnych etapach życia, od narodzin po starość, z naciskiem na praktyczne zastosowanie psychologii rozwojowej w edukacji i terapii, a także na zrozumienie wpływu technologii i kultury na rozwój człowieka. |
Full description: |
(in Polish) Psychologia Rozwoju Człowieka to wykład skoncentrowany na dogłębnym zrozumieniu procesów rozwojowych człowieka od narodzin aż po starość. Wykład ten oferuje kompleksowe spojrzenie na różnorodne aspekty rozwoju ludzkiego, łącząc teorię z praktyką i najnowszymi badaniami w dziedzinie psychologii rozwojowej. Studenci będą mieli okazję zgłębić kluczowe teorie rozwojowe, zrozumieć wpływ czynników biologicznych, społecznych i kulturowych na rozwój, a także zastosować tę wiedzę w kontekście edukacyjnym i terapeutycznym. Cele Edukacyjne: Zrozumienie podstawowych teorii i koncepcji w psychologii rozwojowej. Analiza wpływu czynników genetycznych, środowiskowych i kulturowych na rozwój człowieka. Zastosowanie wiedzy z zakresu psychologii rozwojowej w praktyce edukacyjnej i terapeutycznej. Rozwój umiejętności krytycznego myślenia i analizy badań w dziedzinie psychologii rozwojowej. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: Barbara Harwas-Napierała, Janusz Trempała, Psychologia rozwoju człowieka. T. 2 Charakterystyka okresów życia człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009 Jan Trempała, Psychologia rozwoju człowieka, PWN, Warszawa 2019 Matczak A., Zarys psychologii rozwoju, Wyd. Edukacyjne Żak, Warszawa 2003 Anna Brzezińska, Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, GWP, Gdańska 2005 Literatura uzupełniająca Beata Oelszlaeger-Kosturek, Neurobiologiczne uwarunkowania uczenia się. Wybrane zagadnienia, Prima Educatione 2020 Małgorzata Chojak, Mózg „dzieci sieci” w świetle neurobiologii i neuropedagogiki, „Edukacja – Technika – Informatyka” nr 1/23/2018 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Efekty kształcenia W06 - Student zna podstawową I rozszerzoną terminologię z zakresu psychologii rozwojowej i osobowości; Student charakteryzuje zmiany rozwojowe które zachodzą w poszczególnych okresach rozwojowych. Ma świadomość wpływu czynników społecznych, biologicznych i kulturowych na rozwój U05, U12 - Student potrafi posługiwać się podstawowymi i rozszerzonymi ujęciami teoretycznymi z zakresu psychologii rozwojowej w celu analizowania i interpretowania ludzkich zachowań oraz projektowania właściwych działań pedagogicznych uwzględniając charakterystyczne dla danego okresu rozwojowego cechy kluczowe; potrafi dokonać analizy zjawisk społecznych uwzględniając rozwój człowieka i konstruować działania pedagogiczne; ma świadomość swojej wiedzy, potrzeby indywidualizacji działań i rozpoznawania potrzeb dzieci w zależności od ich możliwości rozwojowych; widzi stałą potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji Opis ECTS Udział w zajęciach: 30 godzin Zapoznanie się z literaturą omawianą na zajęciach: 20 godzin Przygotowanie się do egzaminu: 10 godzin Aktywny udział podczas wykładów: 30 godzin 90/30 godzin / 3 ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) egzamin pisemny w formie testu jednokrotnego wyboru na koniec semestru Skala: 0-49% - 2 (ndst) 50-60% - 3 (dst) 61-70% -3+ (dst+) 71-80% - 4(db) 81-90% - 4+ (db+) 91-100% - 5 (bdb) Student na ocenę: 3 (dst) Student posiada podstawową wiedzę na temat kluczowych teorii rozwojowych i rozumie ogólne zasady rozwoju człowieka. Wykazuje minimalną zdolność do analizowania wpływu czynników na rozwój człowieka i ma ograniczone umiejętności w zastosowaniu teorii w praktyce. Uczestnictwo w dyskusjach i projektach grupowych jest pasywne. 3+ (dst+) Student wykazuje się nieco lepszym zrozumieniem teorii rozwojowych i ich zastosowania niż na poziomie dostatecznym. Posiada umiejętność identyfikacji podstawowych czynników wpływających na rozwój i potrafi w ograniczonym zakresie zastosować te wiedzę w praktyce. Udział w dyskusjach jest aktywniejszy. 4 (db) Student ma solidną wiedzę na temat teorii rozwojowych i rozumie złożoność procesów rozwojowych. Wykazuje umiejętność analizowania różnych czynników wpływających na rozwój i potrafi stosować te wiedzę w praktycznych kontekstach edukacyjnych i terapeutycznych. Aktywnie uczestniczy w dyskusjach i projektach grupowych. 4+(db+) Student posiada zaawansowaną wiedzę na temat teorii rozwojowych i wykazuje się głębokim zrozumieniem procesów rozwojowych. Demonstruje zdolność do krytycznej analizy i efektywnego zastosowania teorii w różnych kontekstach. Jego udział w dyskusjach i projektach grupowych jest bardzo aktywny i twórczy. 5 (bdb) Student wykazuje się doskonałą znajomością teorii rozwojowych i głębokim zrozumieniem złożonych procesów rozwojowych. Posiada duże umiejętności w analizowaniu i zastosowaniu teorii w praktyce, wykazując innowacyjność i kreatywność. Aktywnie i konstruktywnie uczestniczy w dyskusjach, wnosząc istotny wkład w projekty grupowe. Demonstruje zdolność do samodzielnego myślenia krytycznego i zaawansowanego zrozumienia złożonych zagadnień związanych z psychologią rozwojową. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO WYK
WYK
TU WYK
WYK
W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 17 places
|
|
Coordinators: | Martyna Czarnecka | |
Group instructors: | Martyna Czarnecka | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Opis ECTS Udział w zajęciach: 30 godzin Zapoznanie się z literaturą omawianą na zajęciach: 20 godzin Przygotowanie się do egzaminu: 10 godzin Aktywny udział podczas wykładów: 30 godzin 90/30 godzin / 3 ECTS |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Wykład oferuje kompleksowe spojrzenie na rozwój człowieka, łącząc teorię z praktyką i najnowszymi badaniami. Studenci zgłębią kluczowe teorie rozwojowe, zrozumieją wpływ czynników biologicznych, społecznych i kulturowych na rozwój oraz nauczą się stosować tę wiedzę w kontekstach edukacyjnych i terapeutycznych. Wykład obejmuje analizę rozwoju na różnych etapach życia, od narodzin po starość, z naciskiem na praktyczne zastosowanie psychologii rozwojowej w edukacji i terapii, a także na zrozumienie wpływu technologii i kultury na rozwój człowieka. |
|
Full description: |
(in Polish) Psychologia Rozwoju Człowieka to wykład skoncentrowany na dogłębnym zrozumieniu procesów rozwojowych człowieka od narodzin aż po starość. Wykład ten oferuje kompleksowe spojrzenie na różnorodne aspekty rozwoju ludzkiego, łącząc teorię z praktyką i najnowszymi badaniami w dziedzinie psychologii rozwojowej. Studenci będą mieli okazję zgłębić kluczowe teorie rozwojowe, zrozumieć wpływ czynników biologicznych, społecznych i kulturowych na rozwój, a także zastosować tę wiedzę w kontekście edukacyjnym i terapeutycznym. Cele Edukacyjne: Zrozumienie podstawowych teorii i koncepcji w psychologii rozwojowej. Analiza wpływu czynników genetycznych, środowiskowych i kulturowych na rozwój człowieka. Zastosowanie wiedzy z zakresu psychologii rozwojowej w praktyce edukacyjnej i terapeutycznej. Rozwój umiejętności krytycznego myślenia i analizy badań w dziedzinie psychologii rozwojowej. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: Barbara Harwas-Napierała, Janusz Trempała, Psychologia rozwoju człowieka. T. 2 Charakterystyka okresów życia człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009 Jan Trempała, Psychologia rozwoju człowieka, PWN, Warszawa 2019 Matczak A., Zarys psychologii rozwoju, Wyd. Edukacyjne Żak, Warszawa 2003 Anna Brzezińska, Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, GWP, Gdańska 2005 Literatura uzupełniająca Beata Oelszlaeger-Kosturek, Neurobiologiczne uwarunkowania uczenia się. Wybrane zagadnienia, Prima Educatione 2020 Małgorzata Chojak, Mózg „dzieci sieci” w świetle neurobiologii i neuropedagogiki, „Edukacja – Technika – Informatyka” nr 1/23/2018 |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.