Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Psychologia rozwoju człowieka

General data

Course ID: WNP-PE-PSRC
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Psychologia rozwoju człowieka
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 3.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika, studia II stopnia:


NP2_W06; NP2_U05;

NP2_U12;

Preliminary Requirements:

(in Polish) znajomość podstawowych pojęć i teorii z zakresu psychologii rozwojowej człowieka

Short description: (in Polish)

Wykład oferuje kompleksowe spojrzenie na rozwój człowieka, łącząc teorię z praktyką i najnowszymi badaniami. Studenci zgłębią kluczowe teorie rozwojowe, zrozumieją wpływ czynników biologicznych, społecznych i kulturowych na rozwój oraz nauczą się stosować tę wiedzę w kontekstach edukacyjnych i terapeutycznych. Wykład obejmuje analizę rozwoju na różnych etapach życia, od narodzin po starość, z naciskiem na praktyczne zastosowanie psychologii rozwojowej w edukacji i terapii, a także na zrozumienie wpływu technologii i kultury na rozwój człowieka.

Full description: (in Polish)

Psychologia Rozwoju Człowieka to wykład skoncentrowany na dogłębnym zrozumieniu procesów rozwojowych człowieka od narodzin aż po starość. Wykład ten oferuje kompleksowe spojrzenie na różnorodne aspekty rozwoju ludzkiego, łącząc teorię z praktyką i najnowszymi badaniami w dziedzinie psychologii rozwojowej. Studenci będą mieli okazję zgłębić kluczowe teorie rozwojowe, zrozumieć wpływ czynników biologicznych, społecznych i kulturowych na rozwój, a także zastosować tę wiedzę w kontekście edukacyjnym i terapeutycznym.

Cele Edukacyjne:

Zrozumienie podstawowych teorii i koncepcji w psychologii rozwojowej.

Analiza wpływu czynników genetycznych, środowiskowych i kulturowych na rozwój człowieka.

Zastosowanie wiedzy z zakresu psychologii rozwojowej w praktyce edukacyjnej i terapeutycznej.

Rozwój umiejętności krytycznego myślenia i analizy badań w dziedzinie psychologii rozwojowej.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

Barbara Harwas-Napierała, Janusz Trempała, Psychologia rozwoju człowieka. T. 2 Charakterystyka okresów życia człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009

Jan Trempała, Psychologia rozwoju człowieka, PWN, Warszawa 2019

Matczak A., Zarys psychologii rozwoju, Wyd. Edukacyjne Żak, Warszawa 2003

Anna Brzezińska, Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, GWP, Gdańska 2005

Literatura uzupełniająca

Beata Oelszlaeger-Kosturek, Neurobiologiczne uwarunkowania uczenia się.

Wybrane zagadnienia, Prima Educatione 2020

Małgorzata Chojak, Mózg „dzieci sieci” w świetle neurobiologii i neuropedagogiki, „Edukacja – Technika – Informatyka” nr 1/23/2018

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Efekty kształcenia

W06 - Student zna podstawową I rozszerzoną terminologię z zakresu psychologii rozwojowej i osobowości; Student charakteryzuje zmiany rozwojowe które zachodzą w poszczególnych okresach rozwojowych. Ma świadomość wpływu czynników społecznych, biologicznych i kulturowych na rozwój

U05, U12 - Student potrafi posługiwać się podstawowymi i rozszerzonymi ujęciami teoretycznymi z zakresu psychologii rozwojowej w celu analizowania i interpretowania ludzkich zachowań oraz projektowania właściwych działań pedagogicznych uwzględniając charakterystyczne dla danego okresu rozwojowego cechy kluczowe; potrafi dokonać analizy zjawisk społecznych uwzględniając rozwój człowieka i konstruować działania pedagogiczne; ma świadomość swojej wiedzy, potrzeby indywidualizacji działań i rozpoznawania potrzeb dzieci w zależności od ich możliwości rozwojowych; widzi stałą potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji

Opis ECTS

Udział w zajęciach: 30 godzin

Zapoznanie się z literaturą omawianą na zajęciach: 20 godzin

Przygotowanie się do egzaminu: 10 godzin

Aktywny udział podczas wykładów: 30 godzin

90/30 godzin / 3 ECTS

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

egzamin pisemny w formie testu jednokrotnego wyboru na koniec semestru

Skala:

0-49% - 2 (ndst)

50-60% - 3 (dst)

61-70% -3+ (dst+)

71-80% - 4(db)

81-90% - 4+ (db+)

91-100% - 5 (bdb)

Student na ocenę:

3 (dst) Student posiada podstawową wiedzę na temat kluczowych teorii rozwojowych i rozumie ogólne zasady rozwoju człowieka. Wykazuje minimalną zdolność do analizowania wpływu czynników na rozwój człowieka i ma ograniczone umiejętności w zastosowaniu teorii w praktyce. Uczestnictwo w dyskusjach i projektach grupowych jest pasywne.

3+ (dst+) Student wykazuje się nieco lepszym zrozumieniem teorii rozwojowych i ich zastosowania niż na poziomie dostatecznym. Posiada umiejętność identyfikacji podstawowych czynników wpływających na rozwój i potrafi w ograniczonym zakresie zastosować te wiedzę w praktyce. Udział w dyskusjach jest aktywniejszy.

4 (db) Student ma solidną wiedzę na temat teorii rozwojowych i rozumie złożoność procesów rozwojowych. Wykazuje umiejętność analizowania różnych czynników wpływających na rozwój i potrafi stosować te wiedzę w praktycznych kontekstach edukacyjnych i terapeutycznych. Aktywnie uczestniczy w dyskusjach i projektach grupowych.

4+(db+) Student posiada zaawansowaną wiedzę na temat teorii rozwojowych i wykazuje się głębokim zrozumieniem procesów rozwojowych. Demonstruje zdolność do krytycznej analizy i efektywnego zastosowania teorii w różnych kontekstach. Jego udział w dyskusjach i projektach grupowych jest bardzo aktywny i twórczy.

5 (bdb) Student wykazuje się doskonałą znajomością teorii rozwojowych i głębokim zrozumieniem złożonych procesów rozwojowych. Posiada duże umiejętności w analizowaniu i zastosowaniu teorii w praktyce, wykazując innowacyjność i kreatywność. Aktywnie i konstruktywnie uczestniczy w dyskusjach, wnosząc istotny wkład w projekty grupowe. Demonstruje zdolność do samodzielnego myślenia krytycznego i zaawansowanego zrozumienia złożonych zagadnień związanych z psychologią rozwojową.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 17 places more information
Coordinators: Martyna Czarnecka
Group instructors: Martyna Czarnecka
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Opis ECTS

Udział w zajęciach: 30 godzin

Zapoznanie się z literaturą omawianą na zajęciach: 20 godzin

Przygotowanie się do egzaminu: 10 godzin

Aktywny udział podczas wykładów: 30 godzin

90/30 godzin / 3 ECTS

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Wykład oferuje kompleksowe spojrzenie na rozwój człowieka, łącząc teorię z praktyką i najnowszymi badaniami. Studenci zgłębią kluczowe teorie rozwojowe, zrozumieją wpływ czynników biologicznych, społecznych i kulturowych na rozwój oraz nauczą się stosować tę wiedzę w kontekstach edukacyjnych i terapeutycznych. Wykład obejmuje analizę rozwoju na różnych etapach życia, od narodzin po starość, z naciskiem na praktyczne zastosowanie psychologii rozwojowej w edukacji i terapii, a także na zrozumienie wpływu technologii i kultury na rozwój człowieka.

Full description: (in Polish)

Psychologia Rozwoju Człowieka to wykład skoncentrowany na dogłębnym zrozumieniu procesów rozwojowych człowieka od narodzin aż po starość. Wykład ten oferuje kompleksowe spojrzenie na różnorodne aspekty rozwoju ludzkiego, łącząc teorię z praktyką i najnowszymi badaniami w dziedzinie psychologii rozwojowej. Studenci będą mieli okazję zgłębić kluczowe teorie rozwojowe, zrozumieć wpływ czynników biologicznych, społecznych i kulturowych na rozwój, a także zastosować tę wiedzę w kontekście edukacyjnym i terapeutycznym.

Cele Edukacyjne:

Zrozumienie podstawowych teorii i koncepcji w psychologii rozwojowej.

Analiza wpływu czynników genetycznych, środowiskowych i kulturowych na rozwój człowieka.

Zastosowanie wiedzy z zakresu psychologii rozwojowej w praktyce edukacyjnej i terapeutycznej.

Rozwój umiejętności krytycznego myślenia i analizy badań w dziedzinie psychologii rozwojowej.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

Barbara Harwas-Napierała, Janusz Trempała, Psychologia rozwoju człowieka. T. 2 Charakterystyka okresów życia człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009

Jan Trempała, Psychologia rozwoju człowieka, PWN, Warszawa 2019

Matczak A., Zarys psychologii rozwoju, Wyd. Edukacyjne Żak, Warszawa 2003

Anna Brzezińska, Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, GWP, Gdańska 2005

Literatura uzupełniająca

Beata Oelszlaeger-Kosturek, Neurobiologiczne uwarunkowania uczenia się.

Wybrane zagadnienia, Prima Educatione 2020

Małgorzata Chojak, Mózg „dzieci sieci” w świetle neurobiologii i neuropedagogiki, „Edukacja – Technika – Informatyka” nr 1/23/2018

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)