(in Polish) Psychologia wychowania i edukacji
General data
Course ID: | WNP-PE-PWE |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Psychologia wychowania i edukacji |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu psychologii edukacji oraz wskazanie na znaczenie nauczania i wychowania w rozwoju jednostki na różnych etapach jej życia. W ramach wykładu prezentowane są główne ideologie wychowania, uwarunkowania skutecznego uczenia się i nauczania, omawiane są kwestie dotyczące adaptacji uczniów do warunków szkolnych, a także trudności i błędy wychowawcze. |
Full description: |
(in Polish) 1. Omówienie zawartości treściowej wykładu. Zagadnienia wprowadzające. Psychologia edukacji, psychologia wychowania, psychologia kształcenia – ustalenia terminologiczne. 2. Przedmiot zainteresowań psychologii edukacji. 3. Edukacja a rozwój jednostki. Wiedza o rozwoju psychicznym jako podstawa nauczania i wychowania. 4. Ideologie wychowania. 5. Podmiotowość i odpowiedzialność w edukacji. 6. Uwarunkowania skutecznego uczenia się i nauczania. 7. Szkoła jako kontekst rozwoju. 8. Dialog edukacyjny. 9. Adaptacja uczniów do warunków szkolnych. 10. Trudności i błędy wychowawcze. 11. Konflikty w środowisku szkolnym: źródła, sposoby rozwiązywania i znaczenie. 12. Dzieci wymagające specjalnego nauczania. 13. Nauczyciel jako podmiot procesu edukacyjnego i jego specyficzne problemy. 14. Idea edukacji całożyciowej. Edukacja osób dorosłych. 15. Nowoczesne technologie informacyjne w edukacji. |
Bibliography: |
(in Polish) Kowalik S. (red.) (2011). Psychologia ucznia i nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Mietzel G. (2002). Psychologia kształcenia. Gdańsk: GWP. Dembo M.H. (1997). Stosowana psychologia wychowawcza. Warszawa: WSiP. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) K_W11: Posiada poszerzoną wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej. Zna teorie i modele opisujące i wyjaśniające przebieg rozwoju człowieka w toku całego życia. Zna przebieg i rozumie specyfikę zmian rozwojowych w kolejnych okresach życia. Jest świadomy/a czynników ułatwiających i zakłócających proces rozwoju zarówno w wymiarze indywidualnym, jak i społecznym. K_U11: Czyta ze zrozumieniem literaturę naukową z zakresu psychologii rozwojowej. Sprawnie posługuje się terminologią z tego zakresu. Potrafi odnieść swoją wiedzę z zakresu rozwoju człowieka do wyników badań w innych dziedzinach psychologii, a także do wyjaśniania zachowania człowieka w życiu codziennym. Potrafi wskazać główne osiągnięcia rozwojowe w poszczególnych okresach życia. Potrafi przeprowadzić diagnozę rozwoju i wskazać kierunki możliwych oddziaływań usprawniających rozwój. K_K11: Uznaje złożoność determinacji ludzkiego zachowania, nie lekceważąc i nie pomniejszając wpływu czynników rozwojowych. Potrafi sprawnie komunikować się z osobami w różnych okresach rozwojowych (dzieci, osoby starsze), starając się być wolnym od stereotypów i uprzedzeń. Przeciwstawia się dyskryminacji osób ze względu na wiek. Jest gotowy/a zaangażować swoją wiedzę i umiejętności w celu rozpoznania zagrożeń dla rozwoju i w celu działania na jego korzyść, tak w wymiarze indywidualnym, jak i społecznym. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Opracowanie wybranego tematu (forma ustna i pisemna) i omówienie go z uczestnikami zajęć (przygotowanie zadań, tematów do dyskusji). Oceniany jest dobór treści (wyczerpanie tematu), sposób ich prezentacji (spójność wypowiedzi, komunikatywwność), zastoswanie środków wizualnych i materiałów pomocniczych, przygotowanie zadań dla studentów, formy ich aktywizacji. Udział w dyskusjach na zajęciach. Student opracowuje wybrany temat (referat) i omawia go z uczestnikami kursu na zajęciach (przygotowanie zadań, tematów do dyskusji) oraz opracowuje formę pisemną wystąpienia. Kurs kończy się egzaminem ustnym. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.