Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Psychologia wychowania i edukacji

General data

Course ID: WNP-PE-PWE
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Psychologia wychowania i edukacji
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu psychologii edukacji oraz wskazanie na znaczenie nauczania i wychowania w rozwoju jednostki na różnych etapach jej życia. W ramach wykładu prezentowane są główne ideologie wychowania, uwarunkowania skutecznego uczenia się i nauczania, omawiane są kwestie dotyczące adaptacji uczniów do warunków szkolnych, a także trudności i błędy wychowawcze.

Full description: (in Polish)

1. Omówienie zawartości treściowej wykładu. Zagadnienia wprowadzające. Psychologia edukacji, psychologia wychowania, psychologia kształcenia – ustalenia terminologiczne.

2. Przedmiot zainteresowań psychologii edukacji.

3. Edukacja a rozwój jednostki. Wiedza o rozwoju psychicznym jako podstawa nauczania i wychowania.

4. Ideologie wychowania.

5. Podmiotowość i odpowiedzialność w edukacji.

6. Uwarunkowania skutecznego uczenia się i nauczania.

7. Szkoła jako kontekst rozwoju.

8. Dialog edukacyjny.

9. Adaptacja uczniów do warunków szkolnych.

10. Trudności i błędy wychowawcze.

11. Konflikty w środowisku szkolnym: źródła, sposoby rozwiązywania i znaczenie.

12. Dzieci wymagające specjalnego nauczania.

13. Nauczyciel jako podmiot procesu edukacyjnego i jego specyficzne problemy.

14. Idea edukacji całożyciowej. Edukacja osób dorosłych.

15. Nowoczesne technologie informacyjne w edukacji.

Bibliography: (in Polish)

Kowalik S. (red.) (2011). Psychologia ucznia i nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Mietzel G. (2002). Psychologia kształcenia. Gdańsk: GWP.

Dembo M.H. (1997). Stosowana psychologia wychowawcza. Warszawa: WSiP.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

K_W11: Posiada poszerzoną wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej. Zna teorie i modele opisujące i wyjaśniające przebieg rozwoju człowieka w toku całego życia. Zna przebieg i rozumie specyfikę zmian rozwojowych w kolejnych okresach życia. Jest świadomy/a czynników ułatwiających i zakłócających proces rozwoju zarówno w wymiarze indywidualnym, jak i społecznym.

K_U11: Czyta ze zrozumieniem literaturę naukową z zakresu psychologii rozwojowej. Sprawnie posługuje się terminologią z tego zakresu. Potrafi odnieść swoją wiedzę z zakresu rozwoju człowieka do wyników badań w innych dziedzinach psychologii, a także do wyjaśniania zachowania człowieka w życiu codziennym. Potrafi wskazać główne osiągnięcia rozwojowe w poszczególnych okresach życia. Potrafi przeprowadzić diagnozę rozwoju i wskazać kierunki możliwych oddziaływań usprawniających rozwój.

K_K11: Uznaje złożoność determinacji ludzkiego zachowania, nie lekceważąc i nie pomniejszając wpływu czynników rozwojowych. Potrafi sprawnie komunikować się z osobami w różnych okresach rozwojowych (dzieci, osoby starsze), starając się być wolnym od stereotypów i uprzedzeń. Przeciwstawia się dyskryminacji osób ze względu na wiek. Jest gotowy/a zaangażować swoją wiedzę i umiejętności w celu rozpoznania zagrożeń dla rozwoju i w celu działania na jego korzyść, tak w wymiarze indywidualnym, jak i społecznym.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Opracowanie wybranego tematu (forma ustna i pisemna) i omówienie go z uczestnikami zajęć (przygotowanie zadań, tematów do dyskusji). Oceniany jest dobór treści (wyczerpanie tematu), sposób ich prezentacji (spójność wypowiedzi, komunikatywwność), zastoswanie środków wizualnych i materiałów pomocniczych, przygotowanie zadań dla studentów, formy ich aktywizacji.

Udział w dyskusjach na zajęciach.

Student opracowuje wybrany temat (referat) i omawia go z uczestnikami kursu na zajęciach (przygotowanie zadań, tematów do dyskusji) oraz opracowuje formę pisemną wystąpienia. Kurs kończy się egzaminem ustnym.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)