Praca z dzieckiem zdolnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PE-PZD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praca z dzieckiem zdolnym |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wiedza: P_WP2_01 P_WP2_02 umiejętności: P_UP2_03 P_UP2_05 P_UP2_06 kompetencje społeczne: P_KP2_01 P_KP2_02 |
Skrócony opis: |
Po odbytym cyklu zajęć student potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia z uczniem zdolnym w różnym wieku. Stosuje do tego celu poznane aktywne metody pracy z dzieckiem. |
Pełny opis: |
Problematyka zajęć jest osnuta wokół tematyki zagadnień związanych z uczniem zdolnym (teorie uczenia się, nauczania, znane teorie dotyczące rozwoju). Przygotowują one studenta do pracy z dzieckiem szczególnie uzdolnionym od zaplanowania, przygotowania po poradnictwo w zakresie poprawności metodycznej dotyczących przeprowadzenia zaplanowanych zajęć. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Eby J., Smutny J., Jak kształcić uzdolnienia dzieci i młodzieży, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1998; Sękowski A., Osiągniecia uczniów zdolnych, TN KUL, Lublin 2000; Limont W., Uczeń zdolny: jak go rozpoznać i jak z nim pracować, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2012; Łaszczyk J., Jabłonowska M. (red.), Uczeń zdolny wyzwaniem dla współczesnej edukacji, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2008; Bowkett S., Wyobraź sobie, że… Ćwiczenia rozwijające twórcze myślenie uczniów, WSiP, Warszawa 2000; Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, Zakład Wydawniczy SFS, Kielce 2000; Literatura uzupełniająca: Gerig R., Zimbardo P., Psychologia i życie, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2012; |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: - zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów; - ma elementarną i uporządkowaną wiedzę na temat rozpoznawania i wspierania zdolności, obejmującą terminologię, teorię i metodykę; Umiejętności: - potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności z obszaru pedagogiki zdolności, korzystając z różnych źródeł; - potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się - rozpoznaje i wspierania uczniów zdolnych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych; kompetencje społeczne: - odnosi zdobytą wiedzę do projektowania pracy z uczniem zdolnym, i współpracy ze specjalistami i instytucjami pozaszkolnymi w obszarze rozpoznawania i wspierania zdolności i uzdolnień dzieci. PUNKTY ECTS: udział w zajęciach: 15 przygotowanie do zajęć / studiowanie literatury 20 Przygotowanie eseju: 30 |
Metody i kryteria oceniania: |
Od studenta wymagane są: - obecność na zajęciach - max 1 nieobecność -czynny udział w zajęciach Metoda oceniania: przygotowanie pracy pisemnej: esej na ustalony z prowadzącym temat dot. dzieci zdolnych ( 7 pkt- ocena bdb;6 pkt - ocena db+; 5 pkt ocena db,4 pkt- ocena dst+ 3 pkt dst) Kryteria oceniania: Ocena bdb (5) :7 pkt- student w eseju, w sposób pogłębiony, świadczący o pogłębionym zrozumieniu tematu operuje teoriami dotyczącymi wychowania, uczenia się i nauczania, doskonale interpretuje różnorodne uwarunkowania tych procesów, płynnie korzysta z wiedzy na temat rozpoznawania i wspierania zdolności, obejmującej terminologię, teorię i metodykę; Świadomie odnosi zdobytą wiedzę do projektowania/ analizy pracy z uczniem zdolnym. ocena db +(4+) - 6 pkt – student w eseju wnikliwie operuje teoriami dotyczącymi wychowania, uczenia się i nauczania, dobrze interpretuje różnorodne uwarunkowania tych procesów, płynnie korzysta z wiedzy na temat rozpoznawania i wspierania zdolności, obejmującej terminologię, teorię i metodykę; Przemyślanie i poprawnie odnosi zdobytą wiedzę do projektowania/ analizy pracy z uczniem zdolnym. ocena db (4) - 5 pkt - student w eseju poprawnie operuje teoriami dotyczącymi wychowania, uczenia się i nauczania, poprawnie interpretuje różnorodne uwarunkowania tych procesów, korzysta z wiedzy na temat rozpoznawania i wspierania zdolności, obejmującej terminologię, teorię i metodykę; poprawnie odnosi zdobytą wiedzę do projektowania/ analizy pracy z uczniem zdolnym. ocena dst+ (3 +) 4 pkt - student w eseju w niepełnym zakresie operuje teoriami dotyczącymi wychowania, uczenia się i nauczania, w niepełnym zakresie interpretuje różnorodne uwarunkowania tych procesów,w niepełnym zakresie korzysta z wiedzy na temat rozpoznawania i wspierania zdolności, obejmującej terminologię, teorię i metodykę; W niepełnym zakresie odnosi zdobytą wiedzę do projektowania/ analizy pracy z uczniem zdolnym. ocena dst (3) – 3 pkt - student w eseju w ograniczonym zakresie operuje teoriami dotyczącymi wychowania, uczenia się i nauczania, w ograniczonym zakresie interpretuje różnorodne uwarunkowania tych procesów, w ograniczonym zakresie korzysta z wiedzy na temat rozpoznawania i wspierania zdolności, obejmującej terminologię, teorię i metodykę; W ograniczonym zakresie odnosi zdobytą wiedzę do projektowania/ analizy pracy z uczniem zdolnym. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.