Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praca z dzieckiem zdolnym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PE-PZD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praca z dzieckiem zdolnym
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

wiedza:

P_WP2_01

P_WP2_02

umiejętności:

P_UP2_03

P_UP2_05

P_UP2_06

kompetencje społeczne:

P_KP2_01

P_KP2_02

Skrócony opis:

Po odbytym cyklu zajęć student potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia z uczniem zdolnym w różnym wieku. Stosuje do tego celu poznane aktywne metody pracy z dzieckiem.

Pełny opis:

Problematyka zajęć jest osnuta wokół tematyki zagadnień związanych z uczniem zdolnym (teorie uczenia się, nauczania, znane teorie dotyczące rozwoju). Przygotowują one studenta do pracy z dzieckiem szczególnie uzdolnionym od zaplanowania, przygotowania po poradnictwo w zakresie poprawności metodycznej dotyczących przeprowadzenia zaplanowanych zajęć.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Eby J., Smutny J., Jak kształcić uzdolnienia dzieci i młodzieży, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1998;

Sękowski A., Osiągniecia uczniów zdolnych, TN KUL, Lublin 2000;

Limont W., Uczeń zdolny: jak go rozpoznać i jak z nim pracować, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2012;

Łaszczyk J., Jabłonowska M. (red.), Uczeń zdolny wyzwaniem dla współczesnej edukacji, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2008;

Bowkett S., Wyobraź sobie, że… Ćwiczenia rozwijające twórcze myślenie uczniów, WSiP, Warszawa 2000;

Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, Zakład Wydawniczy SFS, Kielce 2000;

Literatura uzupełniająca:

Gerig R., Zimbardo P., Psychologia i życie, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2012;

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

- zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów;

- ma elementarną i uporządkowaną wiedzę na temat rozpoznawania i wspierania zdolności, obejmującą terminologię, teorię i metodykę;

Umiejętności:

- potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności z obszaru pedagogiki zdolności, korzystając z różnych źródeł;

- potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się

- rozpoznaje i wspierania uczniów zdolnych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych;

kompetencje społeczne:

- odnosi zdobytą wiedzę do projektowania pracy z uczniem zdolnym, i współpracy ze specjalistami i instytucjami pozaszkolnymi w obszarze rozpoznawania i wspierania zdolności i uzdolnień dzieci.

PUNKTY ECTS:

udział w zajęciach: 15

przygotowanie do zajęć / studiowanie literatury 20

Przygotowanie eseju: 30

Metody i kryteria oceniania:

Od studenta wymagane są:

- obecność na zajęciach - max 1 nieobecność

-czynny udział w zajęciach

Metoda oceniania:

przygotowanie pracy pisemnej: esej na ustalony z prowadzącym temat dot. dzieci zdolnych ( 7 pkt- ocena bdb;6 pkt - ocena db+; 5 pkt ocena db,4 pkt- ocena dst+ 3 pkt dst)

Kryteria oceniania:

Ocena bdb (5) :7 pkt- student w eseju, w sposób pogłębiony, świadczący o pogłębionym zrozumieniu tematu operuje teoriami dotyczącymi wychowania, uczenia się i nauczania, doskonale interpretuje różnorodne uwarunkowania tych procesów, płynnie korzysta z wiedzy na temat rozpoznawania i wspierania zdolności, obejmującej terminologię, teorię i metodykę; Świadomie odnosi zdobytą wiedzę do projektowania/ analizy pracy z uczniem zdolnym.

ocena db +(4+) - 6 pkt – student w eseju wnikliwie operuje teoriami dotyczącymi wychowania, uczenia się i nauczania, dobrze interpretuje różnorodne uwarunkowania tych procesów, płynnie korzysta z wiedzy na temat rozpoznawania i wspierania zdolności, obejmującej terminologię, teorię i metodykę; Przemyślanie i poprawnie odnosi zdobytą wiedzę do projektowania/ analizy pracy z uczniem zdolnym.

ocena db (4) - 5 pkt - student w eseju poprawnie operuje teoriami dotyczącymi wychowania, uczenia się i nauczania, poprawnie interpretuje różnorodne uwarunkowania tych procesów, korzysta z wiedzy na temat rozpoznawania i wspierania zdolności, obejmującej terminologię, teorię i metodykę; poprawnie odnosi zdobytą wiedzę do projektowania/ analizy pracy z uczniem zdolnym.

ocena dst+ (3 +) 4 pkt - student w eseju w niepełnym zakresie operuje teoriami dotyczącymi wychowania, uczenia się i nauczania, w niepełnym zakresie interpretuje różnorodne uwarunkowania tych procesów,w niepełnym zakresie korzysta z wiedzy na temat rozpoznawania i wspierania zdolności, obejmującej terminologię, teorię i metodykę; W niepełnym zakresie odnosi zdobytą wiedzę do projektowania/ analizy pracy z uczniem zdolnym.

ocena dst (3) – 3 pkt - student w eseju w ograniczonym zakresie operuje teoriami dotyczącymi wychowania, uczenia się i nauczania, w ograniczonym zakresie interpretuje różnorodne uwarunkowania tych procesów, w ograniczonym zakresie korzysta z wiedzy na temat rozpoznawania i wspierania zdolności, obejmującej terminologię, teorię i metodykę; W ograniczonym zakresie odnosi zdobytą wiedzę do projektowania/ analizy pracy z uczniem zdolnym.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)