Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

introduction to family knowledge

General data

Course ID: WNP-PE-RO
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: introduction to family knowledge
Name in Polish: Wprowadzenie do wiedzy o rodzinie
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 2.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika, studia I stopnia:


NP1_W10,

NP1_W13,NP1_U23,

NP1_K11, NP1_W33,

NP1_W28, NP1_U13

Preliminary Requirements:

(in Polish) Brak wymagań wstępnych

Short description: (in Polish)

Przedstawienie podstawowych zagadnień z zakresu wiedzy o rodzinie, jej dysfunkcjach oraz potrzebie wsparcia współczesnej rodziny.

Full description: (in Polish)

Rodzina to podstawowe środowisko wychowawcze, a wiedza o nim staje się ważnym obszarem kształcenia. Znajomość podstawowych składników tegoż środowiska wychowawczego jest celem przedmiotu. Ważne staje się przedstawienie podstawowych zagadnień z zakresu wiedzy o rodzinie, jej dysfunkcjach oraz potrzebie wsparcia współczesnej rodziny.

Bibliography: (in Polish)

Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2005; Pedagogika rodziny na progu XXI wieku. Rozwój, przedmiot, obszary refleksji i badań, pod red. A. W. Janke, Toruń 2004; I. Krasiejko, Rodzina z dziećmi. Rodzina dysfunkcyjna, Warszawa 2019; M. Całusińska, W. Malinowski, Trening umiejętności wychowawczych, Sopot 2016; A. Seweryńska, Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej, Warszawa 2004; Adamski F., Rodzina wymiar społeczno - kulturowy, Kraków 2002; Dyczewski L., Rodzina twórcą i przekazicielem kultury, Lublin 2003; Kawula S., Kształty rodziny współczesnej, Szkice familologiczne, Toruń 2006; Rodzina polska u progu trzeciego tysiąclecia, pod red. W. Majkowskiego, Warszawa 2003; Rodzina współczesna, pod red. M. Ziemskiej, Warszawa 2001., Krzesińska - Żach B., Pedagogika rodziny. Przewodnik do ćwiczeń, Białystok 2007; Biernat T., Praktyka wychowania rodzinnego, Szczecinek 2001; Seweryńska A.M., Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej, Warszawa 2004; Sarin, V., Terapia rodziny. Teoria i praktyka, Gdańsk 2000; Ejsmont M., Kosmalska B., Media, wartości, wychowania, Kraków 2005; Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej; Ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi do lat 3; Ustawa z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny; Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

EU 1 - Student ma podstawową wiedzę na temat funkcjonowania rodziny, jej problemów, systemu wsparcia.

EU 2 - Student zna i rozumie istotę procesu wychowania w rodzinie.

EU 3 -Potrafi wskazać zagrożenia dla funkcjonowania współczesnej rodziny.

EU 4 - Potrafi wskazać podstawowe składniki środowiska wychowawczego rodziny.

EU 5 - Jest wrażliwy na problemy dzieci, zna ich prawa oraz rozpoznaje przejawy ich krzywdzenia.

EU 6 - Przygotowany do rozpoznawania instytucji działających na rzecz wsparcia dziecka i rodziny.

Planowany godzinowy nakład pracy studenta (rozliczenie punktów ECTS): (1 ECTS=25-30 godz)

AKTYWNOŚĆ STUDENTA/NAKŁAD PRACY STUDENTA W GODZ.

Godziny kontaktowe, wykład - 15h

Przygotowanie się do zajęć - 15 h

Przygotowanie się do zaliczenia - 30h

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie pisemne – kolokwium.

Kryteria oceniania:

3,0 - student w bardzo podstawowym stopniu przyswoił wiadomości o rodzinie, nie jest zainteresowany poszerzaniem wiedzy w tym zakresie, także o działaniach pomocowych i wspierających dzieci i rodziców, aspektach środowiska wychowawczego rodziny, ma niski poziom umiejętności w zakresie wskazywania zagrożeń we współczesnej rodzinie, problemów jej członków, a także przygotowania do rozpoznawania instytucji działających na rzecz dziecka i rodziny, ochrony ich praw oraz przed krzywdzeniem.

3, 5 - student w stopniu dostatecznym porusza się w obszarze wiedzy dotyczącej rodziny i jej roli wychowawczej, zna podstawowe funkcje, zadania rodziny, wykazuje niski poziom umiejętności w zakresie wskazywania zagrożeń we współczesnej rodzinie, problemów jej członków, a także przygotowania do rozpoznawania instytucji działających na rzecz dziecka i rodziny, ochrony ich praw oraz przed krzywdzeniem.

4, 0 - student posiada zadowalający poziom wiedzy o rodzinie, zna podstawowe funkcje, zadania rodziny, wykazuje zadowalający poziom umiejętności w zakresie wskazywania zagrożeń we współczesnej rodzinie, problemów jej członków, a także przygotowania do rozpoznawania instytucji działających na rzecz dziecka i rodziny, ochrony ich praw oraz przed krzywdzeniem .

4,5 - student prezentuje dobry poziom wiedzy w zakresie rodziny, jej funkcji, zadań, funkcjonalności, przejawów dysfunkcji i patologii, rozumie potrzebę działań profilaktycznych i kompensujących braki środowiska rodzinnego, zna instytucje działające na rzecz dziecka i rodziny, ochrony ich praw oraz przed krzywdzeniem .

5,0 - student ma rozległą wiedzę dotyczącą rodziny i jest otwarty na pozyskiwanie wiedzy z różnych źródeł, wrażliwy na problemy dzieci i nieprawidłowe sytuacje występujące w rodzinie, a także przygotowany do rozpoznawania instytucji działających na rzecz dziecka i rodziny, ochrony ich praw oraz przed krzywdzeniem.

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 15 hours, 34 places more information
Coordinators: Beata Krajewska
Group instructors: Beata Krajewska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Lectures - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Udział w wykładzie 15h

Samodzielna analiza materiałów źródłowych 15h

Przygotowanie do zaliczenia 30h

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Przedstawienie podstawowych zagadnień z zakresu wiedzy o rodzinie, jej dysfunkcjach oraz potrzebie wsparcia współczesnej rodziny.

Full description: (in Polish)

Rodzina to podstawowe środowisko wychowawcze, a wiedza o nim staje się ważnym obszarem kształcenia. Znajomość podstawowych składników tegoż środowiska wychowawczego jest celem przedmiotu. Ważne staje się przedstawienie podstawowych zagadnień z zakresu wiedzy o rodzinie, jej dysfunkcjach oraz potrzebie wsparcia współczesnej rodziny.

Bibliography: (in Polish)

Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2005; Pedagogika rodziny na progu XXI wieku. Rozwój, przedmiot, obszary refleksji i badań, pod red. A. W. Janke, Toruń 2004; I. Krasiejko, Rodzina z dziećmi. Rodzina dysfunkcyjna, Warszawa 2019; M. Całusińska, W. Malinowski, Trening umiejętności wychowawczych, Sopot 2016; A. Seweryńska, Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej, Warszawa 2004; Adamski F., Rodzina wymiar społeczno - kulturowy, Kraków 2002; Dyczewski L., Rodzina twórcą i przekazicielem kultury, Lublin 2003; Kawula S., Kształty rodziny współczesnej, Szkice familologiczne, Toruń 2006; Rodzina polska u progu trzeciego tysiąclecia, pod red. W. Majkowskiego, Warszawa 2003; Rodzina współczesna, pod red. M. Ziemskiej, Warszawa 2001., Krzesińska - Żach B., Pedagogika rodziny. Przewodnik do ćwiczeń, Białystok 2007; Biernat T., Praktyka wychowania rodzinnego, Szczecinek 2001; Seweryńska A.M., Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej, Warszawa 2004; Sarin, V., Terapia rodziny. Teoria i praktyka, Gdańsk 2000; Ejsmont M., Kosmalska B., Media, wartości, wychowania, Kraków 2005; Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej; Ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi do lat 3; Ustawa z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny; Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.

Wymagania wstępne: (in Polish)

brak wymagań wstępnych

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 15 hours, 22 places more information
Coordinators: Beata Krajewska
Group instructors: Beata Krajewska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Lectures - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Udział w wykładzie 15h

Samodzielna analiza materiałów źródłowych 15h

Przygotowanie do zaliczenia 30h

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Przedstawienie podstawowych zagadnień z zakresu wiedzy o rodzinie, jej dysfunkcjach oraz potrzebie wsparcia współczesnej rodziny.

Full description: (in Polish)

Rodzina to podstawowe środowisko wychowawcze, a wiedza o nim staje się ważnym obszarem kształcenia. Znajomość podstawowych składników tegoż środowiska wychowawczego jest celem przedmiotu. Ważne staje się przedstawienie podstawowych zagadnień z zakresu wiedzy o rodzinie, jej dysfunkcjach oraz potrzebie wsparcia współczesnej rodziny.

Bibliography: (in Polish)

Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2005; Pedagogika rodziny na progu XXI wieku. Rozwój, przedmiot, obszary refleksji i badań, pod red. A. W. Janke, Toruń 2004; I. Krasiejko, Rodzina z dziećmi. Rodzina dysfunkcyjna, Warszawa 2019; M. Całusińska, W. Malinowski, Trening umiejętności wychowawczych, Sopot 2016; A. Seweryńska, Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej, Warszawa 2004; Adamski F., Rodzina wymiar społeczno - kulturowy, Kraków 2002; Dyczewski L., Rodzina twórcą i przekazicielem kultury, Lublin 2003; Kawula S., Kształty rodziny współczesnej, Szkice familologiczne, Toruń 2006; Rodzina polska u progu trzeciego tysiąclecia, pod red. W. Majkowskiego, Warszawa 2003; Rodzina współczesna, pod red. M. Ziemskiej, Warszawa 2001., Krzesińska - Żach B., Pedagogika rodziny. Przewodnik do ćwiczeń, Białystok 2007; Biernat T., Praktyka wychowania rodzinnego, Szczecinek 2001; Seweryńska A.M., Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej, Warszawa 2004; Sarin, V., Terapia rodziny. Teoria i praktyka, Gdańsk 2000; Ejsmont M., Kosmalska B., Media, wartości, wychowania, Kraków 2005; Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej; Ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi do lat 3; Ustawa z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny; Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.

Wymagania wstępne: (in Polish)

brak wymagań wstępnych

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 15 hours, 32 places more information
Coordinators: Beata Krajewska
Group instructors: Beata Krajewska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Lectures - graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Udział w wykładzie 15h

Samodzielna analiza materiałów źródłowych 15h

Przygotowanie do zaliczenia 30h

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Przedstawienie podstawowych zagadnień z zakresu wiedzy o rodzinie, jej dysfunkcjach oraz potrzebie wsparcia współczesnej rodziny.

Full description: (in Polish)

Rodzina to podstawowe środowisko wychowawcze, a wiedza o nim staje się ważnym obszarem kształcenia. Znajomość podstawowych składników tegoż środowiska wychowawczego jest celem przedmiotu. Ważne staje się przedstawienie podstawowych zagadnień z zakresu wiedzy o rodzinie, jej dysfunkcjach oraz potrzebie wsparcia współczesnej rodziny.

Bibliography: (in Polish)

Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2005; Pedagogika rodziny na progu XXI wieku. Rozwój, przedmiot, obszary refleksji i badań, pod red. A. W. Janke, Toruń 2004; I. Krasiejko, Rodzina z dziećmi. Rodzina dysfunkcyjna, Warszawa 2019; M. Całusińska, W. Malinowski, Trening umiejętności wychowawczych, Sopot 2016; A. Seweryńska, Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej, Warszawa 2004; Adamski F., Rodzina wymiar społeczno - kulturowy, Kraków 2002; Dyczewski L., Rodzina twórcą i przekazicielem kultury, Lublin 2003; Kawula S., Kształty rodziny współczesnej, Szkice familologiczne, Toruń 2006; Rodzina polska u progu trzeciego tysiąclecia, pod red. W. Majkowskiego, Warszawa 2003; Rodzina współczesna, pod red. M. Ziemskiej, Warszawa 2001., Krzesińska - Żach B., Pedagogika rodziny. Przewodnik do ćwiczeń, Białystok 2007; Biernat T., Praktyka wychowania rodzinnego, Szczecinek 2001; Seweryńska A.M., Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej, Warszawa 2004;

Literatura uzupełniająca

Sarin, V., Terapia rodziny. Teoria i praktyka, Gdańsk 2000; Ejsmont M., Kosmalska B., Media, wartości, wychowania, Kraków 2005; Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej; Ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi do lat 3; Ustawa z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny; Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.

Wymagania wstępne: (in Polish)

brak wymagań wstępnych

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)