Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Labour market and its characteristics

General data

Course ID: WNP-PE-RYN
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Labour market and its characteristics
Name in Polish: Rynek pracy i jego specyfika
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

advanced

Learning outcome code/codes:

P_WD2_03

P_WD2_08

P_UD2_01

P_UD2_06

P_KD2_01

P_KD2_05

Short description: (in Polish)

Celem wykładu jest zapoznanie studentów z ogólnymi tendencjami na rynku pracy w Polsce i wybranych krajach UE, analiza aktywności edukacyjnej i zawodowej jednostek i grup w świetle dynamiki procesów zachodzących na rynku pracy, a także analiza procesów emigracji zarobkowej w warunkach postępującej globalizacji.

Zajęcia w cyklu 2014/2015; 2015/2016 i 2016/2017

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z potrzebami i wyzwaniami współczesnego rynku pracy oraz rozwinięcie umiejętności niezbędnych do ich rejestrowania oraz analizowania, a także zaktywizowanie uczestników zajęć do podejmowania różnych ról związanych z rynkiem pracy.

Full description: (in Polish)

Problematyka i zagadnienia:

Koniec pracy i schyłek siły roboczej na świecie w koncepcji J. Rifkina.

Trzecia rewolucja technologiczna i jej wpływ na zatrudnienie i światową gospodarkę.

Globalne siły rynkowe a przemiany rynku pracy.

Funkcjonowanie współczesnego rynku pracy.

Zmiany na rynku pracy w Polsce, Europie i na świecie.

Przemiany w ostatniej dekadzie - od transformacji do postępującej globalizacji.

Cechy gospodarki rynkowej a prognozowanie dynamiki rynku pracy.

Podaż siły roboczej, popyt na pracę, zasoby rynku pracy, zatrudnienie i bezrobocie.

Sytuacja socjodemograficzna a rynek pracy w starzejącym się społeczeństwie ryzyka..

Zajęcia w cyklu 2014/2015; 2015/2016 i 2016/2017

Zakres tematów:

1.Rynek pracy i jego elementy składowe. Wprowadzenie w problematykę zajęć;

2.Różne ujęcia elastyczność rynku pracy. Charakterystyka wybranych modeli rynku pracy;

3.Krajowy rynek pracy wobec procesów europeizacji i globalizacji. Zmiany w obszarze zatrudnienia;

4.Osoby wykluczone z rynku pracy w "nowej" strukturze kandydatów do zatrudnienia? Próba analizy problemu;

5.Wyzwania demograficzne dla rynków pracy. Kwestie związane z zarządzaniem wiekiem.

Bibliography: (in Polish)

J. Rifkin: Koniec pracy. Schyłek siły roboczej na świecie. Wrocłąw 2001.

E. Kryńska: Dylematy polskiego rynku pracy. Warszawa 2001,.

M. Gębski: Rynek pracy. Wybrane problemy. Kielce 2008.

D. Kotlarz: Ekonomia rynku pracy. Katowice 2007.

W. Jarmołowicz red.: Przemiany na współczesnym rynku pracy. Poznań 2008.

W. Kwiatkowska: Zmiany strukturalne na rynku pracy w Polsce. Łódź 2007.

A. Szydlik-Leszczyńska: Funkcjonowanie współczesnego rynku pracy. Warszawa 2012.

E. Kryńska: Rynek pracy w wybranych krajach. Warszawa 1999.

Z. Wiśniewski, K. Zawadzki: Aktywna polityka rynku pracy w Polsce w kontekście europejskim. Toruń 2010.

Zajęcia w cyklu 2014/2015; 2015/2016 i 2016/2017

1. Bogaj A., Kwiatkowski S. M. (red.), Szkoła a rynek pracy, Warszawa 2006

2. Borkowska S., Kowalski J., Rola ZZL w kreowaniu innowacyjności organizacji, Warszawa 2010

3. Jeruszka U., Kwalifikacje zawodowe: poglądy teoretyczne a rzeczywistość, Warszawa 2006

4. Kabaj M., Ekonomia tworzenia i likwidacji nowych miejsc pracy: dezaktywizacja Polski?, Warszawa 2005

Dodatkowa:

1. Bauman Z, Praca – konsumpcjonizm i nowi ubodzy, Kraków 2006

2. Kryńska E. (red.), Elastyczne formy zatrudnienia i organizacji pracy a popyt na pracę w Polsce, Warszawa 2003

3. Skórska A., Młodzież na rynku pracy w Polsce i Unii Europejskiej, Poznań 2004

4. Suchar M., Kariera i rozwój zawodowy, Gdańsk 2003

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

student ma pogłębioną wiedzę na temat funkcjonowania rynku pracy w Polsce i wybranych krajach UE, rozumie specyfikę jego funkcjonowania, potrafi analizować procesy zachodzące na współczesnym rynku pracy, zna dylematy i instrumenty polityki społecznej państwa na rynku pracy.

Punkty ECTS: 3

15 godz. wykładu i samodzielna praca z tekstem 10 godz. - 1 pkt ECTS

przygotowanie do egzaminu 25 godz. - 1 pkt ECTS

praca własna i aktywny udział w wykładach interaktywnych 20 godz. - 1 pkt ECTS

Zajęcia w cyklu 2014/2015; 2015/2016 i 2016/2017

Student ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, a w szczególności instytucjach rynku pracy, ośrodkach szkoleniowych, instytucjach samorządowych i pozarządowych realizujących zakres ustawicznej edukacji zawodowej.

Zna terminologię używaną w pedagogice, w szczególności na poziomie rozszerzonym z zakresu pedagogiki pracy, doradztwa zawodowego, diagnozy i analizy rynku pracy, zarządzania zasobami ludzkimi.

Student posiada pogłębione umiejętności obserwowania,

wyszukiwania, nazywania, rejestrowania i monitorowania informacji

na temat problemów edukacyjno - społecznych.

Student potrafi współpracować z innymi, pracować w zespole.

Student posiada pogłębioną świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego w zakresie specjalności.

Student jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej, samodoskonalenia, podejmowania różnych ról związanych z rynkiem pracy i placówkami oświatowymi, w tym dla dorosłych, poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania problemów

edukacyjno - społecznych w skali lokalnej i makrospołecznej.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metoda: wykład interaktywny

Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin

kryteria oceny:

ogólna orientacja w problematyce rynku pracy - 3

umiejętne analizowanie dynamiki procesów na rynku pracy - 4

pomysły na tworzenie własnych projektów profilaktycznych - 5

Zajęcia w cyklu 2014/2015; 2015/2016 i 2016/2017

Sposoby weryfikacji + symbol efektu w programie studiów:

- Egzamin pisemny - test wiadomości obejmujący pytania zamknięte i otwarte, w tym tzw. problemowe (P_WD2_03, P_WD2_08, P_UD2_01, P_UD2_06, P_KD2_01, P_KD2_05). Zdanie egzaminu z wynikiem pozytywnym wymaga uzyskania co najmniej 50% ogólnej

liczby punktów (60% - ocena dst plus, 70% - db, 80% - db plus, 90% - bdb)

- Projekt studencki, samodzielnie wykonany w konsultacji z prowadzącym zajęcia (P_UD2_01, P_KD2_01)

- Dyskusja plenarna (P_UD2_06, P_KD2_05)

Na ocenę dostateczną (3,0) - student posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat funkcjonowania rynku pracy (lokalnego oraz globalnego); posiada umiejętności rejestrowania i analizowania problemów współczesnego świata pracy oraz poszukiwania ich optymalnych rozwiązań; ma potrzebę podejmowania różnych ról związanych z rynkiem pracy.

Wzmocnienie oceny z egzaminu (3,5, 4, 4,5, 5,0) poprzez czynne uczestnictwo w dyskusji plenarnej poświęconej osobom zagrożonym wykluczeniem na współczesnym rynku pracy, w tym możliwościom

wykorzystania ich potencjału i/lub samodzielnie wykonany projekt -

prezentacja podczas zajęć wybranego obszaru zmian,

charakteryzującego rynek pracy (w Polsce, na świecie).

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)