Labour market and its characteristics
General data
Course ID: | WNP-PE-RYN |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Labour market and its characteristics |
Name in Polish: | Rynek pracy i jego specyfika |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | advanced |
Learning outcome code/codes: | P_WD2_03 P_WD2_08 P_UD2_01 P_UD2_06 P_KD2_01 P_KD2_05 |
Short description: |
(in Polish) Celem wykładu jest zapoznanie studentów z ogólnymi tendencjami na rynku pracy w Polsce i wybranych krajach UE, analiza aktywności edukacyjnej i zawodowej jednostek i grup w świetle dynamiki procesów zachodzących na rynku pracy, a także analiza procesów emigracji zarobkowej w warunkach postępującej globalizacji. Zajęcia w cyklu 2014/2015; 2015/2016 i 2016/2017 Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z potrzebami i wyzwaniami współczesnego rynku pracy oraz rozwinięcie umiejętności niezbędnych do ich rejestrowania oraz analizowania, a także zaktywizowanie uczestników zajęć do podejmowania różnych ról związanych z rynkiem pracy. |
Full description: |
(in Polish) Problematyka i zagadnienia: Koniec pracy i schyłek siły roboczej na świecie w koncepcji J. Rifkina. Trzecia rewolucja technologiczna i jej wpływ na zatrudnienie i światową gospodarkę. Globalne siły rynkowe a przemiany rynku pracy. Funkcjonowanie współczesnego rynku pracy. Zmiany na rynku pracy w Polsce, Europie i na świecie. Przemiany w ostatniej dekadzie - od transformacji do postępującej globalizacji. Cechy gospodarki rynkowej a prognozowanie dynamiki rynku pracy. Podaż siły roboczej, popyt na pracę, zasoby rynku pracy, zatrudnienie i bezrobocie. Sytuacja socjodemograficzna a rynek pracy w starzejącym się społeczeństwie ryzyka.. Zajęcia w cyklu 2014/2015; 2015/2016 i 2016/2017 Zakres tematów: 1.Rynek pracy i jego elementy składowe. Wprowadzenie w problematykę zajęć; 2.Różne ujęcia elastyczność rynku pracy. Charakterystyka wybranych modeli rynku pracy; 3.Krajowy rynek pracy wobec procesów europeizacji i globalizacji. Zmiany w obszarze zatrudnienia; 4.Osoby wykluczone z rynku pracy w "nowej" strukturze kandydatów do zatrudnienia? Próba analizy problemu; 5.Wyzwania demograficzne dla rynków pracy. Kwestie związane z zarządzaniem wiekiem. |
Bibliography: |
(in Polish) J. Rifkin: Koniec pracy. Schyłek siły roboczej na świecie. Wrocłąw 2001. E. Kryńska: Dylematy polskiego rynku pracy. Warszawa 2001,. M. Gębski: Rynek pracy. Wybrane problemy. Kielce 2008. D. Kotlarz: Ekonomia rynku pracy. Katowice 2007. W. Jarmołowicz red.: Przemiany na współczesnym rynku pracy. Poznań 2008. W. Kwiatkowska: Zmiany strukturalne na rynku pracy w Polsce. Łódź 2007. A. Szydlik-Leszczyńska: Funkcjonowanie współczesnego rynku pracy. Warszawa 2012. E. Kryńska: Rynek pracy w wybranych krajach. Warszawa 1999. Z. Wiśniewski, K. Zawadzki: Aktywna polityka rynku pracy w Polsce w kontekście europejskim. Toruń 2010. Zajęcia w cyklu 2014/2015; 2015/2016 i 2016/2017 1. Bogaj A., Kwiatkowski S. M. (red.), Szkoła a rynek pracy, Warszawa 2006 2. Borkowska S., Kowalski J., Rola ZZL w kreowaniu innowacyjności organizacji, Warszawa 2010 3. Jeruszka U., Kwalifikacje zawodowe: poglądy teoretyczne a rzeczywistość, Warszawa 2006 4. Kabaj M., Ekonomia tworzenia i likwidacji nowych miejsc pracy: dezaktywizacja Polski?, Warszawa 2005 Dodatkowa: 1. Bauman Z, Praca – konsumpcjonizm i nowi ubodzy, Kraków 2006 2. Kryńska E. (red.), Elastyczne formy zatrudnienia i organizacji pracy a popyt na pracę w Polsce, Warszawa 2003 3. Skórska A., Młodzież na rynku pracy w Polsce i Unii Europejskiej, Poznań 2004 4. Suchar M., Kariera i rozwój zawodowy, Gdańsk 2003 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) student ma pogłębioną wiedzę na temat funkcjonowania rynku pracy w Polsce i wybranych krajach UE, rozumie specyfikę jego funkcjonowania, potrafi analizować procesy zachodzące na współczesnym rynku pracy, zna dylematy i instrumenty polityki społecznej państwa na rynku pracy. Punkty ECTS: 3 15 godz. wykładu i samodzielna praca z tekstem 10 godz. - 1 pkt ECTS przygotowanie do egzaminu 25 godz. - 1 pkt ECTS praca własna i aktywny udział w wykładach interaktywnych 20 godz. - 1 pkt ECTS Zajęcia w cyklu 2014/2015; 2015/2016 i 2016/2017 Student ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, a w szczególności instytucjach rynku pracy, ośrodkach szkoleniowych, instytucjach samorządowych i pozarządowych realizujących zakres ustawicznej edukacji zawodowej. Zna terminologię używaną w pedagogice, w szczególności na poziomie rozszerzonym z zakresu pedagogiki pracy, doradztwa zawodowego, diagnozy i analizy rynku pracy, zarządzania zasobami ludzkimi. Student posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania, nazywania, rejestrowania i monitorowania informacji na temat problemów edukacyjno - społecznych. Student potrafi współpracować z innymi, pracować w zespole. Student posiada pogłębioną świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego w zakresie specjalności. Student jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej, samodoskonalenia, podejmowania różnych ról związanych z rynkiem pracy i placówkami oświatowymi, w tym dla dorosłych, poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania problemów edukacyjno - społecznych w skali lokalnej i makrospołecznej. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metoda: wykład interaktywny Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin kryteria oceny: ogólna orientacja w problematyce rynku pracy - 3 umiejętne analizowanie dynamiki procesów na rynku pracy - 4 pomysły na tworzenie własnych projektów profilaktycznych - 5 Zajęcia w cyklu 2014/2015; 2015/2016 i 2016/2017 Sposoby weryfikacji + symbol efektu w programie studiów: - Egzamin pisemny - test wiadomości obejmujący pytania zamknięte i otwarte, w tym tzw. problemowe (P_WD2_03, P_WD2_08, P_UD2_01, P_UD2_06, P_KD2_01, P_KD2_05). Zdanie egzaminu z wynikiem pozytywnym wymaga uzyskania co najmniej 50% ogólnej liczby punktów (60% - ocena dst plus, 70% - db, 80% - db plus, 90% - bdb) - Projekt studencki, samodzielnie wykonany w konsultacji z prowadzącym zajęcia (P_UD2_01, P_KD2_01) - Dyskusja plenarna (P_UD2_06, P_KD2_05) Na ocenę dostateczną (3,0) - student posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat funkcjonowania rynku pracy (lokalnego oraz globalnego); posiada umiejętności rejestrowania i analizowania problemów współczesnego świata pracy oraz poszukiwania ich optymalnych rozwiązań; ma potrzebę podejmowania różnych ról związanych z rynkiem pracy. Wzmocnienie oceny z egzaminu (3,5, 4, 4,5, 5,0) poprzez czynne uczestnictwo w dyskusji plenarnej poświęconej osobom zagrożonym wykluczeniem na współczesnym rynku pracy, w tym możliwościom wykorzystania ich potencjału i/lub samodzielnie wykonany projekt - prezentacja podczas zajęć wybranego obszaru zmian, charakteryzującego rynek pracy (w Polsce, na świecie). |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.